Inleiding
In 2005 heb ik mijn eerste 'GPS' aangekocht : TomTom software voor op mijn Mio168 PDA. Van dit toestel is intussen de batterij al lang stuk en is vervangen door een Navigon 1410.
Nu ben ik mij al aan het oriënteren op een eventuele opvolger voor de Navigon als deze niet meer voldoet. Nu ben ik daarbij tot de conclusie gekomen dat deze best vervangen wordt door een smartphone (mijn GSM is intussen ook al wat ouder en totaal niet meer bij de tijd). De Acer Liquid Z3 lijkt mij wel een interessante instapper, omdat deze ook de GPS kan vervangen. Maar dan zou ik dus van Google Maps én internetverbruik op mobiel gaan afhangen.
Waze
Toen ben ik op het bestaan van Waze gestoten. Deze zou ook offline bruikbaar zijn. Uit nieuwsgierigheid ook even naar het beschikbare kaartmateriaal uit mijn buurt (dorp Molenbeersel in gemeente Kinrooi, postcode 3640) gekeken. De grotere wegen, daar heb ik niks op aan te merken.
Maar het kleinere wegennet, daar zitten toch een paar haken en ogen (rariteiten) aan. En het is net op dat soort wegen, dat een GPS het grootste nut heeft.
Graag wil ik alvast mijn steentje bijdragen aan Waze door dit te melden. Er zullen vast wel Wazers uit Kinrooi of omstreken zijn, die dit kunnen dubbelchecken en aanpassen. Indien gewenst wil ik zelfs foto's van de bewuste plaatsen maken en mailen.
Binnen 500 meter van bij mij thuis vind ik al :
Een deel van een weg die niet bestaat
Deze 'weg' loopt namelijk over iemand zijn - met een poort afgesloten - privé oprit.
Locatie : Truyenhoeveweg, Molenbeersel. Betreft het kruispunt met de Hogerstraat. Dit is een T-kruispunt. Hier eindigt de Truyenhoeveweg dus.
Een kruispunt dat niet goed aansluit
Het kruispunt heeft de vorm van een + (een normale kruising van 2 wegen dus), behalve dan dat de ene weg lichtjes schuin tegenover de andere ligt.
Deze weg wordt in Waze aangegeven als 2 kort bij mekaar gelegen T-kruispunten.
Locatie : Truyenhoeveweg, Molenbeersel. Gaat om het kruispunt met de Truyenstraat.
Een lusvormige 'weg'
Een weg die eigenlijk gewoon de lusvormige vorm van de parking van de lokale voetbalploeg is.
Kan eventueel behouden blijven omdat het makkelijk is als iemand met een groot voertuig wil keren, maar een weg is het alleszins niet. Anders suggereer ik ook enkele wegen bij de Colruyt/Dreamland of Carrefour van Bree
Locatie : Kruispunt Truyenhoeveweg met Truyenstraat richting jeugdheem, tafeltennisclub en voetbalterreinen. Vlakbij vorige locatie dus.
Een onbestaande doodlopende weg
Die dus hopelijk nooit door iemand in het donker blindelings wordt 'genomen', want dan rijdt de betreffende bestuurder gewoon los een huis in.
Locatie : Hogerstraat Molenbeersel. Tussen kruispunt Hogerstraat met Schurenbeemdstraat en kruispunt Hogerstraat met Truyenstraat in.
Tot slot wil ik nog een kruispunt laten bijvoegen
Gaat om een recent heraangelegd kruispunt. Dit was vroeger een kruispunt met een kiezelweg, maar gemeente heeft er voor gekozen om, met het oog op de mogelijke aanleg van een nieuwe wijk, hier een volwaardig kruispunt van te maken. Je moet er dus voorrang van rechts verlenen.
Deze weg wordt voornamelijk door tractoren gebruikt. Er wordt ook veel door gewandeld. Loopt snel over in een kiezelweg/zandweg die uitkomt op de Weertersteenweg.
Locatie : Hogerstraat, Molenbeersel Tussen kruispunt Hogerstraat met Truyenhoeveweg en kruispunt Hogerstraat met Klein Hoefstraat. Deze weg heeft - bij mijn weten - nog geen naam gekregen.
Fouten / rariteiten in Waze melden zonder gebruiker te zijn
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
In de nieuwe modellen is Lifetime TomTom Traffic inbegrepen, net zoals een lifetime update van het kaartmateriaal. Ofwel via een dataconnectie met je smartphone ofwel via een eigen sim.
De traffic services van TomTom nemen trouwens ook Waze info over heb ik al gemerkt op mijn live services. Staat dan letterlijk bij bvb een ongeval: melding van een Waze gebruiker.
De traffic services van TomTom nemen trouwens ook Waze info over heb ik al gemerkt op mijn live services. Staat dan letterlijk bij bvb een ongeval: melding van een Waze gebruiker.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 22 keer
Aangepast, waarbij de straatnaam werd verwijderd en het type weg werd omgezet naar Private Road.Funfile schreef: ...
Een deel van een weg die niet bestaat
Deze 'weg' loopt namelijk over iemand zijn - met een poort afgesloten - privé oprit.
Locatie : Truyenhoeveweg, Molenbeersel. Betreft het kruispunt met de Hogerstraat. Dit is een T-kruispunt. Hier eindigt de Truyenhoeveweg dus.
Bij het oplossen van je vorige opmerking, was me deze ook al opgevallen en aangepast... Dus 'Done', zoals we het in het forum van Waze BeNeLux beantwoorden.Funfile schreef: Een kruispunt dat niet goed aansluit
Het kruispunt heeft de vorm van een + (een normale kruising van 2 wegen dus), behalve dan dat de ene weg lichtjes schuin tegenover de andere ligt.
Deze weg wordt in Waze aangegeven als 2 kort bij mekaar gelegen T-kruispunten.
Locatie : Truyenhoeveweg, Molenbeersel. Gaat om het kruispunt met de Truyenstraat.
Ik weet niet op welke kaart je precies gekeken hebt, maar deze 'segmenten' hadden al het type 'parking lot road'...Funfile schreef: Een lusvormige 'weg'
Een weg die eigenlijk gewoon de lusvormige vorm van de parking van de lokale voetbalploeg is.
Kan eventueel behouden blijven omdat het makkelijk is als iemand met een groot voertuig wil keren, maar een weg is het alleszins niet. Anders suggereer ik ook enkele wegen bij de Colruyt/Dreamland of Carrefour van Bree
Locatie : Kruispunt Truyenhoeveweg met Truyenstraat richting jeugdheem, tafeltennisclub en voetbalterreinen. Vlakbij vorige locatie dus.
De straatnaam stond daar inderdaad foutief ingevuld, maar het type stond wel reeds op 'private road'... Op zich zou je hier dus nooit een routing op of langs krijgen, tenzij je effectief naar dat huis moet...Funfile schreef: Een onbestaande doodlopende weg
Die dus hopelijk nooit door iemand in het donker blindelings wordt 'genomen', want dan rijdt de betreffende bestuurder gewoon los een huis in.
Locatie : Hogerstraat Molenbeersel. Tussen kruispunt Hogerstraat met Schurenbeemdstraat en kruispunt Hogerstraat met Truyenstraat in.
Ik kan het op de aerials of andere kaarten niet onmiddellijk vinden... Streetview is blijkbaar ook niet beschikbaar voor die straat... Maar zou het kunnen dat het om onderstaand rood stukje gaat, die wel nog wat langer gemaakt kan worden?!Funfile schreef: Tot slot wil ik nog een kruispunt laten bijvoegen
Gaat om een recent heraangelegd kruispunt. Dit was vroeger een kruispunt met een kiezelweg, maar gemeente heeft er voor gekozen om, met het oog op de mogelijke aanleg van een nieuwe wijk, hier een volwaardig kruispunt van te maken. Je moet er dus voorrang van rechts verlenen.
Deze weg wordt voornamelijk door tractoren gebruikt. Er wordt ook veel door gewandeld. Loopt snel over in een kiezelweg/zandweg die uitkomt op de Weertersteenweg.
Locatie : Hogerstraat, Molenbeersel Tussen kruispunt Hogerstraat met Truyenhoeveweg en kruispunt Hogerstraat met Klein Hoefstraat. Deze weg heeft - bij mijn weten - nog geen naam gekregen.
PS: dit lijkt me net allemaal het voordeel van Waze te zijn... Morgen, of ten hoogste binnen enkele dagen, zijn deze aanpassingen live op de kaart in de app...
-
- Pro Member
Eerste wat ik er van hoor, en zou me, eerlijk gezegd, ook vreemd lijken mocht Waze deze info beschikbaar stellen aan TomTom... Maar wie ben ik om je observatie tegen te spreken natuurlijk...Slafes schreef:De traffic services van TomTom nemen trouwens ook Waze info over heb ik al gemerkt op mijn live services. Staat dan letterlijk bij bvb een ongeval: melding van een Waze gebruiker.
Heb je daar toevallig beeldmateriaal van?
Het gaat niet om een TomTom gebruiker die met de naam 'Waze gebruiker' een melding heeft gemaakt ofzo? Zou verborgen reclame kunnen zijn van een enthousiasteling...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
Was op de live map van op de website. Had dit nader bekeken met de editor in play modus. Daar had ik niets gezien van type weg.::steven:: schreef:
Ik weet niet op welke kaart je precies gekeken hebt, maar deze 'segmenten' hadden al het type 'parking lot road'...Funfile schreef: Een lusvormige 'weg'
<Knip>
Dat is inderdaad de juiste plaats van het heraangelegde kruispunt. Denk dat de lengte van de weg perfect is zo. Verderop wordt die voornamelijk door tractoren en af en toe een 4x4, quad, buggy of moto gebruikt (kiezelweg/zandweg).::steven:: schreef:Ik kan het op de aerials of andere kaarten niet onmiddellijk vinden... Streetview is blijkbaar ook niet beschikbaar voor die straat... Maar zou het kunnen dat het om onderstaand rood stukje gaat, die wel nog wat langer gemaakt kan worden?!Funfile schreef: Tot slot wil ik nog een kruispunt laten bijvoegen
<Knip>
Van harte bedankt voor het aanpassen van de kaart. Ziet er goed uit zo.
Pluk de dag
-
- Elite Poster
Kan je zelf even in het oog houden op routes.tomtom.com want daar staat dezelfde info en daar heb ik het ook al gezien. Toevallig heb ik daar geen beeldmateriaal van. Gebruikers maken daar trouwens ook geen meldingen voor. Heb er nog al zien staan dat bvb een ongeval van een externe service komt zoals Touring Mobilis. Zou moeten lukken dat er dan ook toevallig een gebruiker bij zit die Touring Mobilis heet.::steven:: schreef:Eerste wat ik er van hoor, en zou me, eerlijk gezegd, ook vreemd lijken mocht Waze deze info beschikbaar stellen aan TomTom... Maar wie ben ik om je observatie tegen te spreken natuurlijk...Slafes schreef:De traffic services van TomTom nemen trouwens ook Waze info over heb ik al gemerkt op mijn live services. Staat dan letterlijk bij bvb een ongeval: melding van een Waze gebruiker.
Heb je daar toevallig beeldmateriaal van?
Het gaat niet om een TomTom gebruiker die met de naam 'Waze gebruiker' een melding heeft gemaakt ofzo? Zou verborgen reclame kunnen zijn van een enthousiasteling...
-
- Pro Member
ok, ja, geen probleem... zal dan daar nu en dan eens gaan spieken...
Ik merk bij de huidige meldingen trouwens niet echt een vermelding van bron... maar dat staat er dan nog eens expliciet bij ofzo?
Nu, zal wel zien...
Ik merk bij de huidige meldingen trouwens niet echt een vermelding van bron... maar dat staat er dan nog eens expliciet bij ofzo?
Nu, zal wel zien...
-
- Elite Poster
Het staat er slechts sporadisch bij. Als ik het nog eens opmerkt dan neem ik een screenshot en stuur ik het door.
-
- Pro Member
Prima, thx!