Onderaan de ladder zullen er wel zijn die denken, tiens die staat hogerop, verdient meer maar ik zie geen rechtvaardiging daar in
Zo'n reactie was natuurlijk te verwachten, want wat weet ik nu, een pummel 'onderaan' de ladder.
Ten eerste: zoals gezegd, ik werk ermee samen, dus zo'n afstand is er niet tussen mij en de mensen 'hogerop de ladder'. Ik kan ze dus wel wat inschatten.
Ten tweede: Mijn vrouw staat wat trappen hoger en denkt er net hetzelfde over.
Ten derde: ik wil hier niet veralgemenen, want er zijn idd mensen die er met kop en schouders bovenuit steken, maar niemand is 10x meer waard dan iemand anders in mijn ogen.
Natuurlijk mogen de mensen 'hogerop' de ladder zo niet denken, die moeten meedraaien in het systeem of ze vallen zelf uit de 'graaiboot'.
Enfin, volgens mij heeft het zeker niet altijd met capaciteiten te maken.
Wat simpel voorgesteld misschien, maar voor job x binnen je bedrijf heb je 100 mensen nodig, voor job y 5. Als je zou erkennen dat die 100 even 'capabel' zijn als die 5, dan moet je ze evenveel betalen, en dat willen we natuurlijk niet, dus zeggen we gewoon dat die 5 heel capabel zijn, dan moeten we enkel die 5 meer betalen.
Trouwens, de ene heeft technische capaciteiten, de andere management capaciteiten, is het ene daarom meer waard/moeilijker dan het andere?
Zoals gezegd, die visie is sterk vereenvoudigd, want van die 100 zijn er misschien idd een deel niet capabel, maar da's dikwijls ook omdat in een bedrijf die mensen niet aangemoedigd worden (en sommigen willen/kunnen nu eenmaal niet).
Zo is dat bij ons nu op het bedrijf ook, iedereen moet nu flexibel zijn (en makkelijk ergens anders inzetbaar zijn). Ik sta achter die visie, maar er zijn wel 100en mensen die ze jarenlang gewoon procedures hebben laten volgen (en nul komm nul in opleiding hebben geïnvesteerd), dan moet ge nu ineens niet tegen die mensen gaan zeggen dat ze flexibel moeten zijn he, ze hebben ze zelf zo gekweekt omdat ze ze toen zo nodig hadden. De managers met hun geweldige capaciteiten hadden dat toen wel wat beter mogen inschatten. Maar ja, ik verdedig de gewone man (die nog meer onderaan de ladder staan als ik btw), en om 'vooruit' te kunnen gaan in het leven zou ik die boven mij moeten verdedigen zeker, wel, ik doe daar niet aan mee...