Laptop voor absolute beginner (60+)

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Enkele dilemma's waar een tweede mening gewenst is.
Iemand met totaal geen computerervaring.
Woont in een afgelegen gebied in het buitenland, dus even naar de computerwinkel gaan is niet even vanzelfsprekend als hier.

Liefst een "zo groot mogelijk" scherm (17 inch) en draagbaar (=laptop).
Nu dacht ik naar gebruiksgemak toe dat een Apple misschien wel een goed gedacht is, laten we even los van de prijs denken.
Is dit écht een meerwaarde?

Anders is het Windows 8 *kuch* *kuch*
Dit lijkt me helemaal geen gemak, als ik vergelijk met Windows 7, is dit een gewoonte of is Windows 8 werkelijk zo onhandig.
Nieuwe laptops met Windows 7 zijn vast moeilijk te vinden, weet iemand waar deze nog nieuw te vinden zijn?
Of waar ik als particulier een Windows 8 Pro kan kopen, die legaal te downgraden is naar Windows 7?

Zelf had ik gedacht de nodige support te geven met behulp van TeamViewer of gelijkaardig.
Ook zou ik een tweede harde schijf voorzien, als het echt grondig misgaat dat het plug en play is en het werkt terug.
Dit is alvast met Apple een pak lastiger denk ik, nogmaals even iemand bereiken met de nodige Apple kennis is daar niet zo eenvoudig als hier.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

honda4life
Elite Poster
Elite Poster

CoolBlue had ik ook al eens bekeken, nu denk ik wel dat een Windows 7 laptop prijs/kwaliteit de beste keuze is hedendaags maar goed.

CentralPoint, daar moet ik niet meer van weten hoor.
Laptop bestellen, andere opsturen omdat model toch niet meer in voorraad was.
Tjah... wat hadden ze nu gehoopt, dat ik dat niet ging zien?
Bel je en zeggen ze doodleuk, deze kost xx € meer bij ons, dus je hebt een betere laptop gekregen. Eehm nee zo werkt het niet hoor, waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die dit niet eens merken / of geloven dat ze een betere gekregen hebben maar ik niet.
Stel ikzelf voor, ik wil dan dat model kopen, mits opleg maar bij Alternate kost dat model xx € minder.
Nee hoor... aan de prijs konden ze niks doen. Maar het straffe was > retourneren naar het adres van Alternate :roll:
(om nog maar te zwijgen hoe veel telefoontjes er nodig waren om de koerier aan de deur te krijgen)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
proz
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 52 keer

Kijk eens op Azerty.nl. Ik heb er al verscheidene jaren heel goeie ervaringen mee.

Bijvoorbeeld:
Toshiba Satellite Pro L870-19E
Core i5 3230M / 2.6 GHz - Windows 7 Pro 64-bit - 6 GB RAM - 500 GB HDD - 17.3
Win7 Pro
http://azerty.nl/1-1478-623183/toshiba- ... 0-19e.html
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

.nl is heel gunstig qua prijs, maar daar heb je natuurlijk qwerty.
Het is niet omdat hij geen computer gewoon is, dat hij geen typmachine heeft hé :angel:
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Je gaat die mens toch niet opzadelen met een verouderd besturingssysteem, terwijl windows 8 perfect werkt? Die gaat geen aanpassing nodig hebben, omdat hij de startknop mist, want die heeft hij nooit gekend. Mijn ervaring is dat windows 8 uiteindelijk een veel betere ervaring geeft dan een oudere versie.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Dat was ook een bedenking die ik me maakte.
Ik zoek de eenvoudigste oplossing om aan te leren.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

honda4life schreef:Hallo iedereen,
Zelf had ik gedacht de nodige support te geven met behulp van TeamViewer of gelijkaardig.
Ook zou ik een tweede harde schijf voorzien, als het echt grondig misgaat dat het plug en play is en het werkt terug.
Dit is alvast met Apple een pak lastiger denk ik, nogmaals even iemand bereiken met de nodige Apple kennis is daar niet zo eenvoudig als hier.
Het scherm overnemen van een mac vanuit een PC is net zo eenvoudig als bij een PC.

Je hebt bij mac ook standaard Time Machine (ism een externe harde schijf) waarmee je heel gemakkelijk naar een vorige status kan gaan (ook in het geval van een total disaster).

Als ik een systeem installeer bij een "absolute beginner", dan ga ik normaal gezien voor mac of linux, al was het maar om zo goed als "geen" virus problemen te hebben + om mijn support tot een minimum te kunnen beperken.

Maar smaken verschillen natuurlijk (gelukkig maar).
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Sinds Windows 8.1 vind ik dat het vrij hard verbeterd is qua gebruiksvriendelijkheid. Ik zou nooit met een achterstand (Windows 7) beginnen.

Toch blijf ik, zeker voor absolute beginners, eerder een voorstander van Macs, de gebruiker hoeft zich niets aan te trekken van drivers of weet ik veel, die blijft gewoon draaien wat je er ook mee aanvangt. Wat je andere vraag betreft: geef hem een externe harde schijf, stel Time Machine in en hij heeft een back-up die tot op een uur nauwkeurig kan worden teruggezet in vijf minuten. Het is gewoonweg een heel gebruiksvriendelijk systeem, en dan laat ik het minieme aantal virussen nog buiten beschouwing.
Er zijn tegenwoordig wel geen 17" MacBooks meer te verkrijgen.

EDIT: jan_b was me voor :-).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

eenvoudig in gebruik, weinig virussen, en geen hoge hardware vereistes; linux :)

als het iemand is die eigenlijk niet veel gebruik maakt van de pc, en ook geen specifieke windows noden heeft,
zou ik eigenlijk linux aanraden.
weinig virussen, simpel te leren en te gebruiken, en je stelt het 1x gewoon in en maakt een image zodat je dat altijd kan terugzetten.
verder kan je ook eenvoudig een backup instellen naar een externe schijf zodat er altijd backups zijn.

distro's die aan te raden zijn:

- deepin: http://www.linuxdeepin.com/feature.en.html
- mint: http://www.linuxmint.com/
- zorin: http://zorin-os.com/
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik zou je bijtreden, ware het niet dat alle easy-to-use linux distro's zoals ubuntu enzo er altijd in slagen om bij een upgrade/update wel iets kapot te maken. Om maar de laatste 2 voorbeelden te geven:
* Sinds de laatste update van Kubuntu staat plots mijn HDMI scherm (zonder luidsprekers trouwens) na elke reboot ingesteld als standaard audio device
* De network manager is plots verdwenen als ik durf opstarten zonder wifi enabled

Echt een gebruiksvriendelijke linux desktop waar zelfs mijn ma mee overweg zou kunnen is nog toekomstmuziek vrees ik. Ze gebruikt nu gezellig mijn oude macbook en dat vindt ze wel leuk. Afgenomen van het feit dat de oude macbooks en BBOX2's niet echt samen gaan qua wifi, maar soit.
Afbeelding
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

zowel met mint (mijn vorige distro) als met deepin (de huidige) heb ik eigenlijk nooit problemen ervaren.
de upgrades zijn vrij vlekkeloos altijd, al zou ik met deepin soms wel opletten als je een full upgrade doet...
het uiterlijk van de versie die ik draai, met de huidige release, is dag en nacht verschil.

maar goed, je bent niet verplicht full upgrades te doen, dus...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Zoveelste illustratie van hoe W8 lijdt onder de vooroordelen. Mijn schoonmoeder (65+) was heel content toen ik haar laptop geüpgraded had van W7 naar W8. Ze vindt het veel gemakkelijker werken. Ik denk juist dat het voor leken een betere keuze is dan W7 omdat die tiles nu eenmaal veel toegankelijker zijn dan een Start menu.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

dat was ook mijn eerste gedacht. Als je dan toch een windows moet leren.... leer je best ineens de windows 8. Ook enkele oudjes die ik ken, hebben sneller grip op de windows 8, dan op een vorige windows. Het 'bureaublad' is juist ingewikkeld, met die startknop. Tis daar dat de meeste fouten gebeuren door onervaren gebruikers.
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

maar om w8 effectief "eenvoudig" te houden, denk ik dat je toch best een touchscreen hebt...
op een tablet kan ik de eenvoud ervan wel snappen (net zoals op smartphones)
maar op een pc/laptop zonder touchscreen, daar is het volgens mij toch niet zozeer voor gemaakt.

maar qua vooroordelen klopt het wel: mensen die al lang met pc's bezig zijn, vinden vernieuwing vaak verslechtering,
conform bv de gnome2 => gnome3 verandering in linux waar velen een probleem mee hadden (persoonlijk ik niet :p ).

misschien best gewoon even de persoon in kwestie een aantal systemen tonen in een VM en kijken wat het simpelst lijkt?
want uiteindelijk is het de keuze van de eindgebruiker, en niet van een groepje forumbezoekers he :)
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik kan hier alleen maar bevestigen dat mensen op leeftijd (met alle respect), het snelst en het gemakkelijkst leren met windows 8. Die tiles is veel toegankelijker dan een startbalk met vooral "text".
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”