Hey iedereen.
Ik ben erin geslaagd om de printer ann te sluiten op de NAS server. Dan op de laptop waar de software al staat geinstalleerd( printen, scannen) heb ik de printer opnieuw moeten toevoegen want anderd werkt het printen niet. Dus netwerkprinter toegevoegd. Dan vraagt windows voor een stuurprogramma. Ik hoopte dat m da niet zou vragen omdat alles al op de laptop staat. Maar windows zei dat ze geen stuurprogramma op het netwerk kon vinden. En heb uit de lijst moeten kiezen. Printen werkt nu wel.
Hoe kan ik stuurprogramma op het netwerk zetten zodat andere laptops automatisch de installatie van het stuurprogramma kunnen doen?
Kan ik ook de volledigesoftwareb( scannen) op de overige laptops zetten en gaat dat dan ook werken?
Het laatste had ik graag willen dat iedereen de software kan gebruiken.
Netwerkprinter instellen
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Even de kristallen bol er bij nemen om te kijken over welke printer en windowsversie het gaat.... oeps...
Geen idee waarom je je printer aan de NAS hangt. Waarom niet aan je router/switch?
Bij mijn Epson werd de printer aan de switch verbonden na installatie van scansoftware en dan werd de printer toegevoegd (Win7). De driver moet dan gewoon gevonden worden ofwel geef je aan dat je een cd/dvd hebt.
Op de andere PCs werd dan ook de printer toegevoegd.
Gemakkelijkheidshalve heb ik de printer wel een vast IP gegeven net als alle andere wired apparaten.

Geen idee waarom je je printer aan de NAS hangt. Waarom niet aan je router/switch?
Bij mijn Epson werd de printer aan de switch verbonden na installatie van scansoftware en dan werd de printer toegevoegd (Win7). De driver moet dan gewoon gevonden worden ofwel geef je aan dat je een cd/dvd hebt.
Op de andere PCs werd dan ook de printer toegevoegd.
Gemakkelijkheidshalve heb ik de printer wel een vast IP gegeven net als alle andere wired apparaten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik vermoed dat de TS hetzelfde heeft als ik : een printer die normaal enkel via USB werkt, en hij deze heeft aangesloten op een NAS met een USB poort. Als de NAS een printerservice heeft werkt dat wel.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Idd usb printer aangesloten op Nas met print server. Werkt goed. En momenteel is er geen router aanwezig met usb om dat te doen wat je zegt. En printer heeft geen wifi of ethernetkaart.
Welke windows? Euuh win 7 home premium, starter , xp home, vista.
Dus ja maakt het uit welken OS op welke laptop zit?
-
- Plus Member
Printer hp officejet 5610 en hp photosmart c5380.hara_mo schreef:Idd usb printer aangesloten op Nas met print server. Werkt goed. En momenteel is er geen router aanwezig met usb om dat te doen wat je zegt. En printer heeft geen wifi of ethernetkaart.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Dat bedoelde ik dus. Je zegt dat het over een netwerkprinter gaat maar het is een USB printer. Als je een verkeerd probleem beschrijft is een oplossing zoeken natuurlijk niet mogelijk.hara_mo schreef:Idd usb printer aangesloten op Nas met print server. Werkt goed. En momenteel is er geen router aanwezig met usb om dat te doen wat je zegt. En printer heeft geen wifi of ethernetkaart.
Mijn vorige Epson USB printer is ook ooit aangesloten geweest op mijn Fritzbox en hoewel printen toen ook mogelijk was miste ik toch wat functies (inkt levels konden niet weergegeven worden e.d.) je gaat waarschijnlijk een verminderde functionaliteit hebben, ook als je je printer op een router met USB gaat aansluiten.
Bye, Maurice
-
- Plus Member
Wel, dat heb ik ondervonden: als ik de printersoftware opstart op mijn laptop, dan zegt 'm dat de printer niet aangesloten is. ik kan dus niet scannen of inktniveau zien via de printer software.
Zou ik dan nog altijd op de all in one printer kunnen scannen en dan het gescande document ergens kunnen terugvinden in een bepaalde map?
Of moet het scannen via de printer software?
Kan ik niet de usb001 poort waarop de printer normaal aangesloten is ( printer rechtsreeks op laptop) zo manipuleren en koppelen aan het ipadres van de NAS server (= print server)?
Zou ik dan nog altijd op de all in one printer kunnen scannen en dan het gescande document ergens kunnen terugvinden in een bepaalde map?
Of moet het scannen via de printer software?
Kan ik niet de usb001 poort waarop de printer normaal aangesloten is ( printer rechtsreeks op laptop) zo manipuleren en koppelen aan het ipadres van de NAS server (= print server)?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 49 keer
De NAS gebruikt waarschijnlijk 1 of andere Linux variant driver, deze is volgens mijn ervaring altijd vrij beperkt kwa functies. Heb dit destijds opgelost door de printer op een Windows PC te koppelen welke het meeste gebruikt werd, en deze dan te sharen over het netwerk. Uiteindelijk toch een printer met netwerkaansluiting op de kop kunnen tikken.
Aangezien jou toestel alleen over USB beschikt zal er ook wel geen scan to netwerk functie inzitten. Er is hier wel speciale software voor, maar zover ik weet is dit enkel voor Windows. Goede ervaring met RemoteScan (http://www.remote-scan.com/nl/), maar er zullen ook wel gratis tools voor beschikbaar zijn --> google: share scanner over network
Aangezien jou toestel alleen over USB beschikt zal er ook wel geen scan to netwerk functie inzitten. Er is hier wel speciale software voor, maar zover ik weet is dit enkel voor Windows. Goede ervaring met RemoteScan (http://www.remote-scan.com/nl/), maar er zullen ook wel gratis tools voor beschikbaar zijn --> google: share scanner over network
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490