Belgisch nummer als resident in buitenland

Plaats reactie
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 17 keer

Dag iedereen,

een vriend van me is recent naar het buitenland verhuisd, en wil graag bereikbaar blijven op een goedkope manier.

Tot nu toe heeft hij altijd gebruik gemaakt van Skype. Ambetant probleem hierbij is dat hij daadwerkelijk enkel bereikbaar is via Skype, dus voor zijn minder technisch aangelegde familieleden lukt dit alles iets moeilijker. Voorlopig lost hij dit op door met Skype, of een andere VOIPdealer te bellen over 3G of Wifi (hij heeft een iPhone 4S). Maar opnieuw: bereikbaarheid zelf is moeilijker. Bovendien is het zo dat in het land van zijn verblijf, opgebeld worden op een gsm, óók geld kost (ik dacht tot 30 cent per minuut!). Vreemde regeling, maar het is nu eenmaal zo.

Hij vroeg zich het volgende af: kan hij een virtueel Belgisch nummer registreren waarop men hem dan kan bereiken (ik denk hierbij aan een SIP-provider zoals Weepee of OVH), waarbij deze provider de verbinding vervolgens doorschakelt naar een app op zijn smartphone. Uiteraard lukt zoiets enkel als hij op 3g of wifi zit, daar is hij zich van bewust.

Dus kort geschetst, volgend model:
- iPhone 4S
- virtueel Belgisch nummer
- als iemand hem op dat nummer belt, schakelt de SIP de verbinding door naar een app op zijn smartphone (een beetje zoals Weepee of OVH doet via een VoIP phone zoals de Siemens C610 IP, maar dan via een app)
- mits verbinding, kan hij het gesprek aannemen
- eindresultaat: minder technisch aangelegde Belgische familieleden en vrienden bellen hem aan Belgisch tarief op zijn virtueel nummer, en hij betaalt geen inkomende kosten

Noot: momenteel denkt hij aan een oplossing zoals FlyNumber. Deze stellen een aantal virtuele Belgische telefoonnummers beschikbaar (o.a. zone Brussel, Gent, Brugge, Luik,...). Probleem hierbij is dat hij een Belgische factuur oid moet voorleggen waarbij hij kan "bewijzen" dat hij wel degelijk in één van die zone's woont.

...wat uiteraard niet het geval is. Deze aanpak zou dus illegaal zijn. Bovendien kent hij niemand in één van die telefoonzones waarmee hij "iets kan regelen" :angel: :emb:

Mijn vraag is dan ook: kennen jullie gelijkaardige SIP providers die daar minder tot geen problemen mee hebben? Doen Weepee of OVH iets gelijkaardigs (maw: niet alleen inkomende gesprekken via een VoIP phone, maar vb via een app).

Voor alle duidelijkheid:
- België kent geen SkypeIN nummers, dat zou in zijn situatie natuurlijk dé oplossing zijn...
- ik ben redelijk goed vertrouwd met de tutorials zoals beschreven in deze topic, maar ik dacht niet dat deze specifieke vraag aldaar aan bod kwam

Mercikes!

Mortov Molotov
Van vele Nederlandstalige forumgangers wort de spellingchecker niet vaak bijgewerkd, waardoor de correctie van DT-fouten niet langer word ondersteunt ;)
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

OVH vraagt ook een BE factuur in elk geval.
Mss eens LocalPhone proberen?
http://www.localphone.com/services/iphone
http://www.localphone.com/incoming_numbers/belgium
Ghislain
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 21 keer

Een mogelijke oplossing zou een connectie tussen twee gsm VoIP gateways kunnen zijn.
Aangezien ik mij de laatste tijd wat verdiept heb in de Raspberry Pi, kan ik bevestigen dat het met twee van deze devices elk uitgerust met een USB modem stick bv. type Huawei E173 en Raspbx mogelijk is dit te realiseren. In totaal heb je twee Raspberry Pi's nodig, 2 SDHC kaartjes, 2 5V/2A voedingen, 2 USB modenm sticks en 2 GSM SIM kaarten (1 van een lokale provider in elk land). Reken voor dit alles op zo'n 200 euro aan materiaal.

Voorwaarde is wel dat je vriend in Belgie (of elke andere locatie A) zo een gsm gateway kan opzetten, gekoppeld aan een internetverbinding. SIP trunk tussen beide pbx'en en inbellers op het belgisch (locatie A) gsm nummer worden gererouted naar de buitenlandse bestemming (locatie B). Zowel de beller als de gebelde partij betalen een lokaal gsm tarief :-)

Wil je wat meer nalezen over de praktische realisatie dan vind je hier een mooi voorbeeld: http://blog.carrier-connect.com/
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mortov Molotov schreef:Een vriend van me is recent naar het buitenland verhuisd, en wil graag bereikbaar blijven op een goedkope manier ....
.... Mijn vraag is dan ook: kennen jullie gelijkaardige SIP providers die daar minder tot geen problemen mee hebben? Doen Weepee of OVH iets gelijkaardigs (maw: niet alleen inkomende gesprekken via een VoIP phone, maar vb via een app).
Als jouw vriend recent verhuisd is naar het buitenland, dan heeft hij toch noch een heel recent Belgsich adres, waar hij tot voor kort verbleef (en waarschijnlijk ook bank uittrekesels, utility facturen, enz op dit Belgscih adres) ?

Dan zou ik gewoon een account aanmaken bij WeePee, hierin zijn laatste adres opgeven waar hij in België woonde, en een Belgisch nummer aanvragen in de betreffende zone (éénmalige set-up kost van €18).
Inkomende gesprekken kan hij ontvangen op zijn i-phone met een geschikte Softphone App. Indien afwezig / geen bereik komen de bellers op zijn Mailbox.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
RL
Member
Member
Contacteer:

Het kan toch geen probleem zijn een nummer te laten registreren op naam van de ouders of een goede vriend?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”