WLAN of Internet thermostaat
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik blijf me afvragen wat het nut is van een dure thermostaat die enkel de temperatuur meet in één kamer.
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Misschien ook een optie als je zonder batterij wil werken en EnOcean als technologie wil gebruiken: http://www.micropelt.com/down/itrv_booklet.pdf
Gevonden via dit topic op het OpenRemote forum.
Gevonden via dit topic op het OpenRemote forum.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Wij hebben op de benedenverdieping gewoon 1 grote ruimte. Dus met 1 thermostaat heb je genoeg. Op de slaapkamers is er verwarming, maar die leggen we nooit aan.r2504 schreef:Ik blijf me afvragen wat het nut is van een dure thermostaat die enkel de temperatuur meet in één kamer.
Ik lees net dat deze thermostaat de boiler niet kan aansturen maar enkel de draadloze radiothermostaat. Dus op zich is dit de oplossing nog nietAbusimbal schreef:Voor 80€ kom je ook al een eindje denk ik, niet ?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5609 ... hermostaat
http://www.conrad.be/ce/nl/product/5608 ... AN-gateway

Dacht dat deze thermostaat de boiler rechtstreeks kon aansturen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 40 keer
Gho, wij hebben enkel op het gelijkvloers CV liggen (en in de badkamer boven hangt er ook eentje). Maar in feite is dat dus één grote ruimte (de badkamer niet meegerekend), en hier is dat dus best wel zinnig.r2504 schreef:Ik blijf me afvragen wat het nut is van een dure thermostaat die enkel de temperatuur meet in één kamer.
Ik heb eens wat zitten lezen over die Tado en ik vind dat wel een proper en handig ding. Volgens hun uitleg is het ook best intelligent. Ook leuk: ze zijn best wel zeker van hun zaak want ze garanderen een besparing van 10 euro per maand. Als je het huurt betalen ze zelfs de kosten terug als je niet aan 10 euro besparing komt: "Monthly fees will be charged anually in one amount (12 months x €8.25 = €99.00) In case you have not saved at least €120.00 in heating costs after the first year, we will refund you all costs incurred during the last 12 months. No questions asked". Beetje vaag natuurlijk...
Heeft hier iemand zo'n Tado geprobeerd misschien? Een besparing van 10 euro/maand zie ik wel zitten

-
- Deel van't meubilair
Zinnig in die mate dat het vermoedelijk een beetje dom is om 's morgens je ganse gelijkvloers op te warmen als je het meeste tijd in de badkamer zit. Ik zit trouwens in dezelfde situatie en ik heb dan vooral interesse om 's morgens louter de badkamer en de keuken (voor het ontbijt) op te warmen ... en niet de woonplaats (wat wel de plaats is waar de thermostaat hangt).BMaster schreef:Gho, wij hebben enkel op het gelijkvloers CV liggen (en in de badkamer boven hangt er ook eentje). Maar in feite is dat dus één grote ruimte (de badkamer niet meegerekend), en hier is dat dus best wel zinnig.
De meest ideale situatie is een thermostaat per kamer... maar dan lopen de prijzen snel op (voor dergelijke systemen mag je al rekenen aan +- 80 euro per kraan... en zo heb je er al snel een aantal, tenzij je kranen gaat plaatsen op je kringen maar dat moet je ontwerpen bij het bouwen... is moeilijker achteraf).
Dit was een systeem waar ik enkele jaren geleden naar gekeken heb... maar het had toen ook geen sturing voor de ketel zelf (men beloofde het toen wel maar heb er niet verder meer naar gekeken vanwege de hoge investeringskost).
-
- Elite Poster
Ik heb hier 1 circuit voor zowel den boven als den beneden. De badkamer is net zoals jullie op het eerste verdiep. Er staat 1 centrale thermostaat in de woonkamer (1ste verdiep). Hoe kan ik dan 's morgens de badkamer (op 2de verdiep) laten opwarmen zonder dat al de rest mee opwarmt? Je spreekt hier over een thermostaat kraan, maar zolang de boiler zijn warm water niet rond pompt dan mag die thermostaat kraan in de badkamer zoveel keer open en toe gaan als ze wil, warm zal het niet worden he?De meest ideale situatie is een thermostaat per kamer... maar dan lopen de prijzen snel op (voor dergelijke systemen mag je al rekenen aan +- 80 euro per kraan... en zo heb je er al snel een aantal, tenzij je kranen gaat plaatsen op je kringen maar dat moet je ontwerpen bij het bouwen... is moeilijker achteraf).
Ik vraag mij dus af hoe je zoiets kan bereiken?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik kan die HeatSave kranen nergens te koop vinden?
Ziet er wel cool én praktisch uit. Niet elke ruimte moet altijd verwarmd worden.
Je kan dat ook doen met programmeerbare thermostatische kranen, die kosten bij de Hubo €50.
Ziet er wel cool én praktisch uit. Niet elke ruimte moet altijd verwarmd worden.
Je kan dat ook doen met programmeerbare thermostatische kranen, die kosten bij de Hubo €50.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat hangt af van wat je wil bereiken.
Ik heb zo'n Honeywell programmeerbare thermostaat gekocht voor de slaapkamer. Die kraan staat permanent toe, behalve 's morgensvroeg een uurtje. Zo hoeven we niet op te staan in een koude slaapkamer én wordt de slaapkamer overdag niet nodeloos opgewarmd.
Als je echt ruimte per ruimte wil regelen, dan moet je uw ketel op 30° zetten, zodat ie permanent draait, en met de kranen regel je dan welk vertrek wanneer opwarmt. Of je in zo'n setup veel energie gaat besparen, betwijfel ik echter
Ik heb zo'n Honeywell programmeerbare thermostaat gekocht voor de slaapkamer. Die kraan staat permanent toe, behalve 's morgensvroeg een uurtje. Zo hoeven we niet op te staan in een koude slaapkamer én wordt de slaapkamer overdag niet nodeloos opgewarmd.
Als je echt ruimte per ruimte wil regelen, dan moet je uw ketel op 30° zetten, zodat ie permanent draait, en met de kranen regel je dan welk vertrek wanneer opwarmt. Of je in zo'n setup veel energie gaat besparen, betwijfel ik echter
-
- Elite Poster
Per kamer regelen lijkt me inderdaad kostelijk en in mijn geval dus niet mogelijk. Akkoord dat het voor sommigen voldoende zou zijn om enkel de keuken 's morgens te verwarmen, maar ook dat is hier dus niet mogelijk wegens één open ruimte, en 2 kinderen die 's morgens wel de hele living "gebruiken". Vandaar dus de vraag: is een "intelligente" thermostaat als een Tado of Nest een aanrader? Ik begrijp wel dat zoiets besparend kan werken, maar zou het nu echt zoveel schelen met een gewone "domme" thermostaat van 20-30 euro?
Ik begrijp ook niet goed hoe die programmeerbare thermostatische kranen werken, er moet inderdaad toch iemand zijn die tegen de ketel het opwarm-commando geeft? De ketel op permanent op 30° laten branden, verwarm je daar een kamer mee?
Ik begrijp ook niet goed hoe die programmeerbare thermostatische kranen werken, er moet inderdaad toch iemand zijn die tegen de ketel het opwarm-commando geeft? De ketel op permanent op 30° laten branden, verwarm je daar een kamer mee?
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Comfort moet betaald worden hé
Wij thuis zitten in een soortelijke situatie, keuken en living ineenlopend met de klokthermostaat in het midden en boven de badkamer die enkel s'morgens een halfuurtje opgewarmd moet worden. De slaapkamer radiatoren staan dichtgedraaid en gaan enkel een beetje open bij stenge vorst s'avonds voor het slapengaan. Nou ja dat is de laatste tijd wel niet nodig geweest.
Voor het slapengaan heb ik de disipline om de 2 van de 3 thermostaatkranen in de keuken en living te verminderen en deze in de badkamer wat open te draaien. Beneden draai ik er enkele dicht omdat anders de thermostaat gaat afslaan en daardoor de verwarming in de badkamer ook stopt.
S' namiddags na het werk draai ik alles terug zoals het voordien stond, dus badkamer op stand 2 en in de keuken en living op 3 en een beetje.
Ik weet dat het comfortverhogend zou zijn moest dat allemaal geautomatiseerd kunnen gaan en nog liefst van op "afstand" en via domotica bedient door een app op de smartphone, maar dat heb ik niet.
Maar nietemin brengt dit topic mij op ideeën

Wij thuis zitten in een soortelijke situatie, keuken en living ineenlopend met de klokthermostaat in het midden en boven de badkamer die enkel s'morgens een halfuurtje opgewarmd moet worden. De slaapkamer radiatoren staan dichtgedraaid en gaan enkel een beetje open bij stenge vorst s'avonds voor het slapengaan. Nou ja dat is de laatste tijd wel niet nodig geweest.
Voor het slapengaan heb ik de disipline om de 2 van de 3 thermostaatkranen in de keuken en living te verminderen en deze in de badkamer wat open te draaien. Beneden draai ik er enkele dicht omdat anders de thermostaat gaat afslaan en daardoor de verwarming in de badkamer ook stopt.
S' namiddags na het werk draai ik alles terug zoals het voordien stond, dus badkamer op stand 2 en in de keuken en living op 3 en een beetje.
Ik weet dat het comfortverhogend zou zijn moest dat allemaal geautomatiseerd kunnen gaan en nog liefst van op "afstand" en via domotica bedient door een app op de smartphone, maar dat heb ik niet.
Maar nietemin brengt dit topic mij op ideeën

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Moet zeggen dat dit een interessante discussie is.
Zitten hier met een groot huis met keuken, woonkamer, eetkamer die 1 ruimte van 97m2 vormen met plafonds op 3m.
De dagen dat ik niet reis en dus van thuis uit werk, dien ik de hele leefruimte op te warmen... echter is hier door de indeling geen mouw aan te passen.
Grootste nadeel is dan als we de badkamer willen opwarmen voor de dochter van 1.5 jaar dan moeten we telkens het hele huis verder mee moeten opwarmen.... geen ecologische oplossing dus!
Ook in de winter (aangezien ze niet onder een dekentje wil slapen ...) willen we eventueel de slaapkamer een beetje bijverwarmen.
Had al zitten denken aan elektrische bijverwarming, maar zie dat liever niet in de badkamer / slaapkamer om diverse redenen (veiligheid, esthetiek, ...)
Is het dichtdraaien van de kranen in de leefruimte wel een oplossing om enkel de slaapkamer een beetje bij te warmen tijdens de nacht? Het verwamingssysteem zal toch blijven doordraaien aangezien het de leefruimte gaat willen opwarmen tot de gevraagde temperatuur ....? Of zie ik hier wat over het hoofd?
Ben dus ook op zoek naar een andere oplossing ... misschien toch maar eens laten bekijken of we de circuits niet kunnen opsplitsen met aparte thermostaten of dergelijke.
Echter geen idee hoe dat in zijn werk gaat....
Ik volg dus de discussie op de voet
Zitten hier met een groot huis met keuken, woonkamer, eetkamer die 1 ruimte van 97m2 vormen met plafonds op 3m.
De dagen dat ik niet reis en dus van thuis uit werk, dien ik de hele leefruimte op te warmen... echter is hier door de indeling geen mouw aan te passen.
Grootste nadeel is dan als we de badkamer willen opwarmen voor de dochter van 1.5 jaar dan moeten we telkens het hele huis verder mee moeten opwarmen.... geen ecologische oplossing dus!
Ook in de winter (aangezien ze niet onder een dekentje wil slapen ...) willen we eventueel de slaapkamer een beetje bijverwarmen.
Had al zitten denken aan elektrische bijverwarming, maar zie dat liever niet in de badkamer / slaapkamer om diverse redenen (veiligheid, esthetiek, ...)
Is het dichtdraaien van de kranen in de leefruimte wel een oplossing om enkel de slaapkamer een beetje bij te warmen tijdens de nacht? Het verwamingssysteem zal toch blijven doordraaien aangezien het de leefruimte gaat willen opwarmen tot de gevraagde temperatuur ....? Of zie ik hier wat over het hoofd?
Ben dus ook op zoek naar een andere oplossing ... misschien toch maar eens laten bekijken of we de circuits niet kunnen opsplitsen met aparte thermostaten of dergelijke.
Echter geen idee hoe dat in zijn werk gaat....
Ik volg dus de discussie op de voet

- lacer
- Elite Poster
In mijn geval was het verminderen van de thermostaatkranen in de leefruimte een goede oplossing denk ik want voor de badkamer boven werd maar voor 1/2 uurtje bijgestookt.
Ideaal in een reeds bestaande installatie zou zijn indien je met collectoren werkt daar overal elektroventielen gaan tussen plaatsen en in elke ruimte een thermostaat die deze ventielen bedient met daarbij een programma op welke tijdstippen je deze ruimtes wil verwarmen en hoe warm.
Heb je geen collectoren of zijn ze moeilijk bereikbaar of zo, dan moet men kiezen voor speciale draadloos gestuurde radioatorkranen waarvan hier in dit topic al werd besproken.
Ideaal in een reeds bestaande installatie zou zijn indien je met collectoren werkt daar overal elektroventielen gaan tussen plaatsen en in elke ruimte een thermostaat die deze ventielen bedient met daarbij een programma op welke tijdstippen je deze ruimtes wil verwarmen en hoe warm.
Heb je geen collectoren of zijn ze moeilijk bereikbaar of zo, dan moet men kiezen voor speciale draadloos gestuurde radioatorkranen waarvan hier in dit topic al werd besproken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Als er iemand is die al echte ervaring heeft met draadloze thermostaatkranen dan hoor ik dat graag.
Principieel zou ik naar een situatie willen dat ik elke ruimte afzonderlijk kan programmeren, liefst een 2 wekelijks programma, en dat de ketel gestuurd wordt als er 1 kamer warmte vraagt.
J.
Principieel zou ik naar een situatie willen dat ik elke ruimte afzonderlijk kan programmeren, liefst een 2 wekelijks programma, en dat de ketel gestuurd wordt als er 1 kamer warmte vraagt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Zou inderdaad goed zijn om iedere ruimte apart te kunnen programmeren. Maar het probleem blijft dat deze ook de condensatieketel moet triggeren. Dit blijft dus het grote probleem denk ik. De ventielen mogen anders zoveel keer open en toe gaan als ze willen, warmen zal het niet doen he 

- lacer
- Elite Poster
Tijdens de momenten dat er verwarmd wordt kan je de ketel laten starten en stoppen op enkel de watertemperatuur. Gaat er ergens in huis een radiator "warmte vragen" dan daalt de watertemperatuur en gaat de ketel starten. In je CV installatie moet dan wel een by-pass klep zitten om het water nog te laten stromen als alle kranen dicht staan. De wandschakelklok met thermostaat zet je hoger dan de gebruikte radiator instelling in diezelfde ruimte, anders stopt de "warmte vraag" en warmt de rest van het huis niet meer op.
Als ik mij niet vergis is dit het beste systeem met thermostatische radiatorkranen, maar heeft als nadeel dat het water steeds op temperatuur gehouden moet worden.
Tijdens de nacht en tijdens afwezigheid programmeer je de wandschakelklok (met ingebouwde thermostaat) x graden lager. Maar dan wordt natuurlijk enkel in de ruimte gedetecteerd waar deze in staat.
Als ik mij niet vergis is dit het beste systeem met thermostatische radiatorkranen, maar heeft als nadeel dat het water steeds op temperatuur gehouden moet worden.
Tijdens de nacht en tijdens afwezigheid programmeer je de wandschakelklok (met ingebouwde thermostaat) x graden lager. Maar dan wordt natuurlijk enkel in de ruimte gedetecteerd waar deze in staat.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat is een meergehoorde oplossing, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen ander werkend systeem is dat niet veronderstelt dat je je kamerthermostaat degradeert tot schakelklok.
De Danfoss Living Connect was veelbelovend, maar werkt blijkbaar niet naar behoren zodat de levering gestaakt is.
Ik zou eens in detail naar Honeywell EvoHome willen kijken, maar je vindt ook bijna geen vakman die zich ermee bezig houdt. Ze houden zich al niet bezig met 'waterzijdig afregelen' van een installatie, dus...
J.
De Danfoss Living Connect was veelbelovend, maar werkt blijkbaar niet naar behoren zodat de levering gestaakt is.
Ik zou eens in detail naar Honeywell EvoHome willen kijken, maar je vindt ook bijna geen vakman die zich ermee bezig houdt. Ze houden zich al niet bezig met 'waterzijdig afregelen' van een installatie, dus...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- lacer
- Elite Poster
Waterzijdig afregelen ? Bedoel je dan die regelkraantjes onderaan de radiatoren ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- Joe de Mannen
- Elite Poster
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Je zou moeten draadloze thermostaatkranen hebben die bij vraag naar warmte de centrale kast (de muurthermostaat) verwittigen, die op zijn beurt op klassieke wijze de ketel en pomp aanzet. Van zodra alle kranen toe gaan, zou diezelfde centrale de ketel en pomp terug moeten afzetten.
Maar goed, ik zoek me eigenlijk een draadloze thermostaat die ik kan verplaatsen naar de ruimte waar ik me bevind, om dan via een wall unit (waar zich het goedkope thermostaatje nu bevindt) de ketel in en uit te schakelen op basis van de bereikte temperatuur in die ruimte (bv snachts de slaapkamer). Kunnen programmeren via netwerk zou ook leuk zijn, dan ben ik niet beperkt in programmas die meestal niet genoeg opties bieden voor de IT doe-het-zelver.
Op termijn zou automatische aansturing van een centrale unit via draadloze kranen tof zijn, maar ik huur dit huis, en voor zover ik me kan herinneren kan je geen nieuwe kranen steken zonder water af te laten. (zou ook leuk zijn eigenlijk, gestandardiseerd mechanisme en dan eender welke kop erop klikken).
Heeft iemand ervaring?
[
Post made via mobile device ]
Maar goed, ik zoek me eigenlijk een draadloze thermostaat die ik kan verplaatsen naar de ruimte waar ik me bevind, om dan via een wall unit (waar zich het goedkope thermostaatje nu bevindt) de ketel in en uit te schakelen op basis van de bereikte temperatuur in die ruimte (bv snachts de slaapkamer). Kunnen programmeren via netwerk zou ook leuk zijn, dan ben ik niet beperkt in programmas die meestal niet genoeg opties bieden voor de IT doe-het-zelver.
Op termijn zou automatische aansturing van een centrale unit via draadloze kranen tof zijn, maar ik huur dit huis, en voor zover ik me kan herinneren kan je geen nieuwe kranen steken zonder water af te laten. (zou ook leuk zijn eigenlijk, gestandardiseerd mechanisme en dan eender welke kop erop klikken).
Heeft iemand ervaring?
[

-
- Deel van't meubilair
Toch wel... de kop van een kraan staat volledig los van de kraan op zich. Om de kop te vervangen hoef je dus geen water af te laten.ITnetadmin schreef:voor zover ik me kan herinneren kan je geen nieuwe kranen steken zonder water af te laten. (zou ook leuk zijn eigenlijk, gestandardiseerd mechanisme en dan eender welke kop erop klikken).
Er zijn wel enkele standaarden voor de kop van de kraan al bestaan daar convertor ringen voor.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Goed om te weten, dat laatste. Dat maakt de investering en werken toch iets leuker, anders moet ik 2x overal kranen gaan steken en terug weghalen bij verhuis.
[
Post made via mobile device ]
[

- Joe de Mannen
- Elite Poster
Google die box eens, schijnt zo onstabiel-als-wat te zijn.
Daar zitten we dan ook niet op te wachten.
Moest het niet zo moeilijk zijn om een esthetische radiatorkraan te maken, zou ik er al rap zelf aan beginnen.
Of als er iemand een 'open-source' draadloze thermostaatkraan weet, dan kan je misschien zelf beginnen met een arduino of iets dergelijks.
De regeling op zich is niet zo'n rocket-science.
J.
Daar zitten we dan ook niet op te wachten.
Moest het niet zo moeilijk zijn om een esthetische radiatorkraan te maken, zou ik er al rap zelf aan beginnen.
Of als er iemand een 'open-source' draadloze thermostaatkraan weet, dan kan je misschien zelf beginnen met een arduino of iets dergelijks.
De regeling op zich is niet zo'n rocket-science.
J.
-
- Deel van't meubilair
De http://www.heat-save.com/ kranen vind ik echt wel mooi... maar het aansturen van je ketel blijft een probleem. Ik heb een jaartje geleden ook intensief gemailed met hen hierover en de vraag of hun protocol opensource was om alzo zelf die sturing te maken, maar buiten "ja we zijn open" heb ik nooit ook maar enige documentatie van hen ontvangenJoe de Mannen schreef:Moest het niet zo moeilijk zijn om een esthetische radiatorkraan te maken, zou ik er al rap zelf aan beginnen.

Spijtig dat zo'n bedrijgen hun eigen product op die manier kapot maken... hun controller software is gratis, dus in dat opzicht verliezen ze geen business moest de open source community erop springen en additionele controllers ontwikkelen... maar blijkbaar begreep men dat niet

-
- Deel van't meubilair
Eén temperatuur instelling voor een gans huis... ik begrijp echt niet wat daar slim aan issvenska schreef:Slimme Thermostaten

-
- Elite Poster
Doe nu niet alsof het aan de thermostaat ligt hé. Dit is eerder een beperking waar de meesten onder ons mee zitten omdat de rest van de installatie hier niet flexibeler mee om kan. En omdat velen een grote open ruimte hebben op het gelijkvloers waardoor het zowiezo niet mogelijk is om (nauwkeurig) een verschillende temperatuur voor elk gedeelte te krijgen.r2504 schreef:Eén temperatuur instelling voor een gans huis... ik begrijp echt niet wat daar slim aan issvenska schreef:Slimme Thermostaten
-
- Deel van't meubilair
Ik zie al referenties naar Nest... dus veel meer dan dat verwacht ik er ook niet van.svenska schreef:Wie zegt dat het hier puur om een simpele thermostaat gaat?
Nee, maar hij gaat het probleem niet oplossen ook niet.BMaster schreef:Doe nu niet alsof het aan de thermostaat ligt hé.
Ook al hebben we een aparte keuken, de deur naar de living staat inderdaad altijd open... maar op gebied van badkamer en bureau/kinderkamers denk ik dat iedereen wel de nodige besparingen zou kunnen realiseren... maar dan moet je thermostaat meer dan slim zijn (zonder afzonderlijk regelbare kranen kom je hier niet).BMaster schreef:Dit is eerder een beperking waar de meesten onder ons mee zitten omdat de rest van de installatie hier niet flexibeler mee om kan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 167 keer
Ik kan dat begrijpen.r2504 schreef:Spijtig dat zo'n bedrijgen hun eigen product op die manier kapot maken... hun controller software is gratis, dus in dat opzicht verliezen ze geen business moest de open source community erop springen en additionele controllers ontwikkelen... maar blijkbaar begreep men dat niet
1. Men wil vermijden dat men customer support gaat moeten geven, wat immens veel meer werk kost dan hun produkt te gebruiken "as is".
2. Er is geen documentatie, buiten interne datasheets, wat slides met een hoop confidential info. Documentatie schrijven kost veel werk, en gaat nog meer werk veroorzaken eens de eindgebruiker zich vragen begint te stellen over ongedocumenteerde/ongeteste features.
3. Overschat die open-source niet. Klanten die geld hebben en geen vragen stellen, dat is interessant.
Doe een order van 5000 van hun thermostaten, en kijk eens wat er gebeurt als u dan nog eens een vraag stelt.
-
- Deel van't meubilair
Het is inderdaad afwegen tussen extra omzet en resources die je eraan moet toekennen... maar ik zou het potentieel ook zeker niet onderschatten. Men zou trouwens een aparte firma kunnen oprichten om het support issue beperkt te houden... dan kan je zelf kiezen waar je wat aankoopt.
-
- Elite Poster
Update: ik heb me ondertussen 2e hands een Tado aangeschaft. Nu nog een beetje wachten op de support-afdeling om het boeltje te resetten zodat ik niet met de vorige eigenaar z'n data bezig ben 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Nog een andere gevonden, de Nefit Easy.
http://www.nefit.nl/consument/producten ... duct_11776
Werkt wel niet altijd met je ketel, zie: http://nefit-nl.resource.bosch.com/medi ... steasy.pdf
http://www.nefit.nl/consument/producten ... duct_11776
Werkt wel niet altijd met je ketel, zie: http://nefit-nl.resource.bosch.com/medi ... steasy.pdf
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
@Abusimbal: Werkt wel met OT, met de adapter. Zelf heb ik em in pre-order staan. Ben benieuwd
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat ziet er mooi uit maar er is nogal veel dat wel eens beschikbaar zal worden... da's wachten op Godot.
J.
J.