FileServer: beste manier?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Hallo,

Ik heb het er met mijn vriendin is over gehad en ze is akkoord dat we een fileserver gaan opzetten.

Nu is mijn vraag hoe begin ik daar best aan?

Hardware die ik heb:
AMD Duron 1 Ghz
384 MB RAM
nog te kopen:
2(3?) X 200 GB HD.
raid kaartje?

Ik zou linux (of BSD) willen gebruiken.

Maar dus nog wat vragen:

Is dat gezond om bvb maar 1 partitie te maken op een 200 GB HD? (ok eigenlijk maakt dat niet uit, want je kan die ergens mounten, gelijk hoeveel partities je hebt, maar ik wil bvb al mijn full albums in 1 directory hebben staan.)

En is het makkelijk doenbaar om (met samba?) die fileserver te mounten over internet? (dus ik heb hier skynet, en ik heb de fileserver, mijn vriendin heeft telenet en ze wil bij haar in explorer die HD's kunnen zien, zodat ze bij haar direct de mp3tjes kan afspelen (ik heb 256 Kbit up))

alvast bedankt,

Nob

ps. Best Sata of nog ATA ? (echt snel moeten die schijven toch niet zijn he?) + welke schijven raadden jullie mij aan? (duurzaamheid + niet te luid)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ben geen netwerkbeheerder, maar tenzij je een VPN gaat opzetten denk ik dat je geen smb-shares kunt sharen bij Skynet, omdat die (terecht!) de nodige poorten daarvoor blokkeren.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ik zou voor standard dinge gaan, dus gewoon pata, ik zou persoonlijk ook voor WD hdds gaan

dan de 200 gb mag 1 partitie zijn, maar dan wel opletten natuurlijk dat je O/S zelf op een andere partitie staat en dus de files op een apparte

ook zou ik voor ofwel RAID 5 ofwel mirror gaan

ja kan mss eens kijken naar NFS voor zo'n mounts, maar ik weet niet hoe het juist werkt
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
sander

je kan vpn doen maar samba kan dit ook perfect over internet (wel niet zo secure als vpn natuurlijk)

maar is vrij easy te doen allemaal
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

omdat die (terecht!) de nodige poorten daarvoor blokkeren.


Waarom? Ik vind dit de verantwoordelijkheid van de gebruiker. De gebruiker moet maar zo dom niet zijn om daar geen passwd op te zetten.

greetz,

Nob
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

snap het idee niet zo goed, since skynet en telenet allebij een zwakke upload hebben en bandwidth limieten,... en zou alles redelijk traag gaan ook nog.
nfs en smb zijn voornamelijk voor interne netwerken voor wat jij wil doen kan je best een ftp server of zo upzetten(nogmaals zie ik dat niet gebeuren met skynet/telenet)

edit : het is ook verstandig om meer partites op een 200gig schijf te maken en een betrouwbaar filesystem te gebruiken gelijk bv reiserfs
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Capriecorn, 256 Kbit is toch meer dan genoeg om mp3tjes af te spelen?
Het gemak is dat mijn vriendin dan naar liedjes kan luisteren zonder dat ze die eerst hoeft te downloaden (FTP) EN het kan zijn dat ik een hogere upload heb binnenkort (Telenet upload van bij de vriendin speelt geen rol, daar staat de fileserver niet)

greetz,

Nob
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

met ftp kan ze evengoed dingen streamen , je moet al altijd iets gebruiken voor dynamische ip van skynet een vast adress te geven zo iets dat je zo iets krijgt als blala.homelinux.net en zo, weet de service niet meer zo goed, dyn dns of zo maar goed, dan geef je je vriendin gewoon zoiets ftp://user:[email protected]:21 (of 2121,wat skynet toelaat) en dan kan je vriend al je mappen gewoon browsen via internet exporer en zo die bestanden gewoon openen en streamen (waar je juist genoeg upload voor hebt en wat je veel bandwidth kost)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik ken niet veel mediaplayers die over ftp kunnen streamen hoor ;)
en dyndns-services zijn er genoeg.
Maar jij zegt: het is aan de gebruiker zelf om te beslissen hoe veilig hun systeem is ... vroeger waren die poorten open, maar toen kwamen er virussen à la nimda die daar volop misbruik van maakten ...
Ik kan me op jouw idee na geen redenen bedenken waarom dat open zou moeten staan voor thuisgebruikers ...
Ma kom, voor de powerusers zou alles mogelijk moeten kunnen zijn eh ;)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

kan je ook nog altijd http gebruiken:-) poort 80 laat skynet wel open :p maar veel opties heb niet denk ik als je vriendin windows gebruikt heb je alleen maar samba als optie wat niet zo veilig is en waar ik nog niet zo veel goeds overgelezen(extern) heb, ik snap het ook niet zo goed waarom je dat allemaal wil laten streamen, het is toch beter als die een nummertje wil horen dat die dat even download en als die dat buh is delete in plaats van 10 keer te streamen of zo. imho
Laatst gewijzigd door crapiecorn op 31 aug 2004, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

meon schreef:Maar jij zegt: het is aan de gebruiker zelf om te beslissen hoe veilig hun systeem is ... vroeger waren die poorten open, maar toen kwamen er virussen à la nimda die daar volop misbruik van maakten ...
Ik kan me op jouw idee na geen redenen bedenken waarom dat open zou moeten staan voor thuisgebruikers ...
Ma kom, voor de powerusers zou alles mogelijk moeten kunnen zijn eh ;)


Euh nimda en samba ?

I second nob on this one
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

ik spreek wel over windows eh. Toen destijds de nimda-worm huisde op het net heeft skynet poort 139 (NetBIOS) gesloten voor inkomend verkeer. en netbios wordt dacht ik toch wel gebruikt voor sharing ...
Of gebruikt Nob's vriendin ook *nix?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Kijk hier eens naar:
http://waste.sourceforge.net/

Het is oorspronkelijk geschreven door de oprichter van Nullsoft (Winamp) en uitvinder van de p2p technology.Nu overgenomen door een team op sourceforge.net

WASTE is an encrypted, decentralized, VPN, peer-to-peer & chat tool.
It allows:
- The secure exchange of all file types.
- Secure group chat capabilities in an IRC 'channels' style.
- Windows (Client/Server) & Linux (Server) compatibility, as well as a limited Mac OS X version

Je moet wel aandurven een stuk software in ontwikkeling te gebruiken hoewel dit al geruime tijd door Nullsoft intern werd gebruikt.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

op zich lijkt me dat ook niet slecht maar hij wilt streaming audio en niet downloadbare audio, ik vind het ook raar
8)
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

crapiecorn schreef:op zich lijkt me dat ook niet slecht maar hij wilt streaming audio ..snip..
Dat is, denk ik, ook mogelijk (VPN).
Je krijgt natuurlijk wat overhead maar dat krijg je bij iedere oplossing.

Een aardig stukje over waste:

http://p2pnet.net/story/1295
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nob schreef:Het gemak is dat mijn vriendin dan naar liedjes kan luisteren zonder dat ze die eerst hoeft te downloaden (FTP)


Schrijf ze gewoon op een DVDeetje, of ga eens langs met een portable HD en copieer je verzameling. Streaming tussen jullie beide lijkt mij gewoon pure overkill.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Als ik het zo lees heb je nu al een ftp server staan...
Het is namelijk mogelijk om in de explorer van windows een ftp server + dir te 'mounten'... lijkt dat niet makkelijk?

Ivm hardware: een raidkaartje is niet echt nodig, Linux's softwareraid werkt schitterend en kan raid5 aan met 4 disken (wat ik dus ook gebruik)

Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Nob,

Neem maar van mij aan, dat je NOOIT een mp3 van 192kbit tegoei gaat kunnen streamen over jouw 256kbit upload.

Voor de rest zou ik eerder dan i.p.v. een fileserver thuis te plaatsen, een of andere goedkope sharedhosting server huren en daar alles opzetten, dan kun je al wat sneller streamen ook. Maar om nu thuis een fileserver te zetten zodat je vriendin naar jouw mp3's kan luisteren ... hoe heb je dat voor elkaar gekregen .. want zelfs ik vind het stom klinken.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Sasuke schreef:Voor de rest zou ik eerder dan i.p.v. een fileserver thuis te plaatsen, een of andere goedkope sharedhosting server huren en daar alles opzetten, dan kun je al wat sneller streamen ook.


1. Dit is most likely illegaal niet ? ;)
2. Remember kids ... bandbreedte is reteduur in belgie, dus ga al naar het buitenland best op zoek naar een shared hosting.
3. Uiteindelijk gaat hij de mp3's toch weer naar die bak moeten sturen ... je gaat dubbel traffiek genereren op die bak ipv ze dan rechtstreeks naar zijn vriendin te sturen
4. Persoonlijk vind ik voor persoonlijk gebruik 192kbit wat overkill he ;)
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

OOooofff.. installeer een webradio-based tooltje dat je kan aansturen vanop een website...

Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Ik denk dat styno hier de meest gerichte post heeft gedaan: hij geeft hier de tip dat je onder Windows (ik weet zeker dat het met Windows XP gaat) een ftp kan mounten in Windows explorer, juist zoals een samba mount dus.

Dan hoef je alleen een ftp op te zetten op je fileserver en alles werkt zoals je het wil.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je moet nog altijd eerst downloaden, ook al 'mount' je dat. Je kan dus niet streamen of die mappen vanuit eender welk programma gebruiken.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik lees hier toch nogal antwoorden zenne....

Shoutcast en Waste? yeah right...

Ik wil een fileserver... Die moet er hier toch komen (intern ook -> 100 Mbit) en aangezien die hier ook komt wou ik dus mijn vriendin ook laten meegenieten.

En mp3kes was een voorbeeld. Daarkomen dus nog andere dingen op.
bestanden (.doc .pdf, ...) en vanalles en nog wat.

En ik wil eerst geen dingen gaan downloaden voor ik ze kan afspelen ofzo, dus geen FTP.

Ik zou hier linux hebben (en linux fileserver) en mijn vriendin heeft windows XP.


Voor de rest zou ik eerder dan i.p.v. een fileserver thuis te plaatsen, een of andere goedkope sharedhosting server huren en daar alles opzetten, dan kun je al wat sneller streamen ook. Maar om nu thuis een fileserver te zetten zodat je vriendin naar jouw mp3's kan luisteren ... hoe heb je dat voor elkaar gekregen .. want zelfs ik vind het stom klinken.


En sorry sas, wat een antwoord is dat nu?? En gij vindt mijn voorstel dom? Ik zal effe 2 X 200 GB shared hosting pakken, alles uploaden zodat mijn vriendin er ook aankan... duh...
Ne fileserver dient niet om een paar 100 MB op te zetten he.

En pin u niet vast op de 256 Kbit, 't zou goed kunnen dat ik binnenkort het dubbel of meer heb...

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mja nob,

Kan allemaal wel zijn .. maar om nu een eigen fileserver opzetten zodat je vriendin vanop afstand liedjes kan beluisteren ... dan kan ze ze beter zelf downloaden met haar telenet lijn, dat zal sneller zijn en kan ze ze altijd opnieuw beluisteren. Heb niks tegen het FileServer idee op zich (2x200Gb ??) maar dat alles streaming moet zijn.. mja ...

Dat gaat hé ... Windows Media Server bvb, linux zal ook wel zoiets hebben zeker ? En anders gewoon http ... winamp kan toch http links afspelen dacht ik. En asx of asf files kun je ook maken onder linux (met media ding), zal daar eens achter zoeken.

Maar met die 256kbit zal je niet ver komen, als je natuurlijk een broba of SDSL van plant bent aan te schaffen, mja ok dan ..

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Kan allemaal wel zijn .. maar om nu een eigen fileserver opzetten zodat je vriendin vanop afstand liedjes kan beluisteren ...


mijn antwoord:


Ik wil een fileserver... Die moet er hier toch komen (intern ook -> 100 Mbit) en aangezien die hier ook komt wou ik dus mijn vriendin ook laten meegenieten.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Da's toch allemaal naast de kwestie? De vraag is gewoon een makkelijke manier om bestanden op een manier te delen zodat een remote server gewoon kan gebruikt worden als opslagmedium.
En via windows shares zal het dus niet lukken, want zowel telenet als skynet blokkeren de nodige poorten daarvoor (en ik denk niet dat je die zomaar kunt wijzigen).
Misschien is WebDAV nog een mogelijkheid (in windows heet dat 'webmappen'), maar da's eigenlijk meer iets als FTP...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Iemand op het werk sprak van Tunnelen via VPN...


Iemand daar kaas van gegeten? ;)


greetz,

Nob
Laatst gewijzigd door Nob op 01 sep 2004, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

VNC ondersteunt zelf geen filetransfers, da's enkel 'remote desktoppen'. Die filetransfers zijn meestal andere dingen die bij het gebruikte programma's zelf horen, zoals bij Dameware minicontrol bvb.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Sorry, 't was VPN, my mistake... ;)

greetz,

Nob
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

VPN is hier ook al aan bod gekomen en dat is natuurlijk perfect mogelijk, ook vrij veilig.
Dit is de enige manier als je via samba wil werken die ik ken over Internet.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

een Terminal Server, daarmee hebt ge toegang tot de harde schijven van de server, maar ik weet niet of ge dan muziek kunt spelen

just my 2 cent
gini
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 mei 2004, 18:21

ik zou als ik u was al zeker partities maken (zeker /home en /var) zodat je daarop disk-quota per gebruiker kan instellen! en omdat je dan de persoonlijke bestanden niet kwijt bent na een format!

ik heb dat hier ook met scarlet als provider en het werkt perfect!!! (mensen kunnen gewoon films en mp3's van mij afhalen via webserver).
iedereen hier thuis in het netwerk heeft een persoonlijke netwerkmap waar zij alleen aan kunnen. deze is op internet beschikbaar via ftp .
ook is er nog een webserver voor mensen die iets nodig hebben ofzo.

hulp nodig bij installatie server (debian):
http://www.rootforum.de/forum/viewtopic ... highlight= (in het duits, maar wel te begrijpen)

samba instellen voor persoonlijke netwerkschijven:
http://gamesforum.telenet.be/showthread.php?t=244942

hopelijk ben je daar iets mee.
Joe Sixpack
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 23 jun 2004, 22:21
Contacteer:

Nob schreef:Sorry, 't was VPN, my mistake... ;)

greetz,

Nob

9 kansen van de 10 zal skynet de poort voor VPN server te draaien blokeren. (was dat niet port 1723) om de simpele reden dat ze niet willen dat KMO'kes op een standaard lijntje VPN zou aanbieden ipv een duur betaalde lijn te nemen :)
Dreeten
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 dec 2003, 19:06
Locatie: Veldegem

VPN is niet geblokeerd dacht ik zo...
Op mijn werk werken we met VPN onder skynet (netscreens) Op hoofdkantoor hebben we adsl office, op de verschillende andere sites hebben we een gewone adsl plus draaien... Dus geen uitzonderelijke lijn....
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

wel die office lijn, en daar is het waar de vpn server draait, ik weet niet of skynet die poort heeft gesloten, laat ons hopen van niet
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Anonymous schreef:PAT?
was van mij.
(als laatste redmiddel wanneer zoals bij Telenet 500 afgesloten is )

Kan het mis hebben maar ik dacht:

L2TP/IPsec: UDP 500, 1701, 4500
PPTP: TCP 1723
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Gesloten poorten bij Skynet : klik hier

Cheers
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

25 : TCP-protocol - binnenkomende communicatie: dit om te verhinderen dat bepaalde personen mailservers zouden plaatsen. Door de voortdurende toename van spam afkomstig van ons netwerk, geraakten onze servers overbelast. Omdat een aantal klanten onbeveiligde mailservers hebben, werden wij bovendien regelmatig op zwarte lijsten gezet. Uiteraard leidt dit tot problemen met de verzending van uw berichten.
Inkomend een probleem? Raar.
Kan me voorstellen dat 25 uitgaand wordt afgesloten (behalve naar relay).
Ik proef hier eerder Euro motieven.

Update
Bovenstaand is off-topic in dit onderwerp, maar het viel me op.
Zo te zien zijn er geen beperkingen voor VPN
Laatst gewijzigd door Limburg op 04 sep 2004, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Limburg schreef:Ik proef hier eerder Euro motieven.


Is dat niet met alles wat een provider doet ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”