WIFI router kabelmodem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik werk met de internet wifi router van de kabelmodem. Maar kan het zijn dat het bereik ervan heel laag is?

- Wanneer ik in mijn slaapkamer de ipad gebruik, heb ik een heel onstabiel signaal. We zitten hier in een appartement: de kabelmodem staat in de living en de slaapkamer is ruwweg 10-12 meter verder. Er staan nog 2 schilderdeuren tussen, maar heb gemerkt dat dat niet veel uitmaakt...

- Wanneer ik dan in de wc ben, is de afstand ongeveer 5-6 meter en met een glazendeur en schilderdeur tussen onderweg. En ook daar is het signaal heel onstabiel en zwak.

Ik dacht eerst dat het aan de ipad mini lag, want met mijn laptop heb ik volledig bereik. Maar sinds vorige week heb ik een ipad mini 2, en daar is de wifi antenne sterk verbeterd, het heeft er zelfs 2...


Daarnaast heb ik ook het probleem dat wanneer ik mijn mac uit slaapstand haal, hij de wifi-verbinding opnieuw moet aanmaken. Dan heb ik vaak voor dat hij de homespot neemt ipv mijn eigen access point. Het lijkt wel alsof hij de homespot eerst vindt, en pas later mijn echte access point...
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

De wifi van de Telenet modem heeft maar een gemiddeld bereik, laten we zeggen dat het vergelijkbaar is met een standaard huis-tuin-keuken wifi router die je zelf in de winkel kan kopen.
1. 10-12 Meter , je zegt dat er twee deuren tussen zitten, maar eigenlijk zitten er twee muren tussen. Over een afstand van 10 tot 12 meter is dit al teveel voor menig wifi-router, dus zeker voor de wifi van de Telenet modem.
Het signaal gaat niet specifiek door deuren, het signaal gaat rechtdoor, door de muren. Dit gaat niet eens heel netjes, maar met een bepaalde stralingskarakteristiek, afhankelijk van wat er allemaal in de muur zit en wat er allemaal in de buurt staat.
2. idem

3. wifi verbinding op de Mac : ik weet niet welke jij hebt, maar met de laatste MBP's en MB air zijn er wat wifi problemen gemeld. Ik merk ook af en toe op mijn retina MacBook Pro dat hij af en toe problemen heeft met het vinden van de wifi. Het duurt soms lang, of vindt helemaal niks.
Wil je vermijden dat hij de homespot neemt, dan moet je die verwijderen in je netwerkinstellingen :
Systeemvoorkeuren>netwerk>geavanceerd...
Daar zie je een lijst met voorkeurnetwerken. Verwijder hieruit die met uw homespot. Hij zal die dan niet meer nemen.

Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent, maar ik zou een extra AP bijzetten aan de andere kant van uw woning. Je zou dan wel een UTP kabel tot daar moeten kunnen leggen, om die AP in roaming te kunnen zetten.
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

interessant, bereik via mijn laptop in mijn slaapkamer is dan wel maximale, vandaar dat ik het wel vreemd vind. Moet wel zeggen dat mijn vriendin ook klaagt over haar wifi signaal. Wet niet of het op haar pc laptop zo is of haar iphone. Ik gebruik een MB Air 2013 en een MBP 15" van 2011.

Was dan nog aan het twijfelen om een airport extreme te nemen. Een extra AP ga ik niet doen, want binnen een maand verhuizen we naar een huis. Ik verwacht dat het daar nog erger zal zijn. Maar heb utp kabels laten doortrekken naar de zolder toe.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Staat ie als WPA2/AES ingesteld in Mijn Telenet (ipv WPA2+WPA/TKIP+AES ?)
Als ie als een Wireless G ipv Wireless N gedetecteerd wordt , kan het bereik (en de snelheid) ook lager uitvallen.

Geef eventueel je 2.4 en 5GHz radionetwerk in Mijn Telenet een andere naam , zo zie je welke van beide het beste signaal geeft.
5ghz gaat minder ver maar wordt minder snel gestoord door je buren (en gezien je in een appartement zit , heb je vrij veel buren vermoed ik ?)

Al wat je nu koopt qua apparatuur kan je eventueel ook meenemen naar dat huis , zelfs al heb je UTP laten doortrekken kan je toch die Airport of iets anders bijzetten als extra AP , in een nieuwbouw huis (met al die isolatie) komt dat vrijwel zeker van pas.
Floris Bakker for president!
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Een AirPort werkt hetzelfde als elke andere wifi router of AP. Je hebt daar ook die utp voor nodig. Voorzie genoeg utp aansluitingen in dat huis, dus ook op de beneden verdieping en eerste verdiep. Voorlopig zal je dus zo voort moeten als je niets wil bijzetten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

cavecat schreef:Staat ie als WPA2/AES ingesteld in Mijn Telenet (ipv WPA2+WPA/TKIP+AES ?)
Als ie als een Wireless G ipv Wireless N gedetecteerd wordt , kan het bereik (en de snelheid) ook lager uitvallen.

Geef eventueel je 2.4 en 5GHz radionetwerk in Mijn Telenet een andere naam , zo zie je welke van beide het beste signaal geeft.
5ghz gaat minder ver maar wordt minder snel gestoord door je buren (en gezien je in een appartement zit , heb je vrij veel buren vermoed ik ?)

Al wat je nu koopt qua apparatuur kan je eventueel ook meenemen naar dat huis , zelfs al heb je UTP laten doortrekken kan je toch die Airport of iets anders bijzetten als extra AP , in een nieuwbouw huis (met al die isolatie) komt dat vrijwel zeker van pas.

Protocol: WPA/WPA2 PSK (auto)
WPA encryptie: TKIP AES

WIFI-frequentie: 5GHZ
WPS ondersteuning: 2,4GHZ en 5GHZ
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Je moet hem op 2.4 GHz zetten. Wel opletten dat je niet op hetzelfde kanaal als de buren zit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Best 2.4Ghz én 5Ghz activeren , maar met een andere SSID (=naam) zo kan je 't verschil zien.

Enkel 2.4 in een appartement zonder storing van de buren wordt moeilijk vrees ik.

Dit :
Protocol: WPA/WPA2 PSK (auto)
WPA encryptie: TKIP AES

Verzet dat eens naar Protocol : WPA2
WPA Encryptie : AES

Dat auto-ding is niet zo denderend.
Floris Bakker for president!
pina
Plus Member
Plus Member
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2008, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

thnx, ik heb het eens zo ingesteld, ziet er op het eerste gezicht wel ok uit :)
janneke dust
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 nov 2013, 11:46
Bedankt: 1 keer

Met de app inSSIDer kan je kijken welke kanalen gebruikt worden door naburige WiFi netwerken en dan ken je zien welk kanaal ge best gebruikt om niet gestoord te worden.Ik heb ook een externe USB WiFi adapter die veel gevoeliger is dan een interne WiFi adapter maar dat is waarschijnlijk niet bruikbaar op een IPAD
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pina schreef:Daarnaast heb ik ook het probleem dat wanneer ik mijn mac uit slaapstand haal, hij de wifi-verbinding opnieuw moet aanmaken. Dan heb ik vaak voor dat hij de homespot neemt ipv mijn eigen access point. Het lijkt wel alsof hij de homespot eerst vindt, en pas later mijn echte access point...
In Windows kan je aangeven op welke WIFI je mag connecteren en eveneens welke volgorde... geen idee of dit op Apple producten ook kan ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Als je rechtsbovenaan op het icoon van je WiFi klikt en de netwerkvoorkeuren opent kan je onder geavanceerd de volgorde voor netwerken aanpassen. Dus zien dat je zeker je eigen AP boven de Homespot zet.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”