Vertragingen bij het openbaar vervoer (was: wifi op de trein)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:Waarom zou je begod 1e klasse afschaffen?
Omdat dergelijke dingen nog uit 1830 stammen... en absurd zijn voor een ritje van een uur.
Goztow schreef:In peikuren zit dat vol met mensen die de helft meer betalen voor het ticketje.
Heb jij enig idee hoeveel mensen in 1e klasse hun ticket ook effectief betalen ?
Goztow schreef:En in niet piekuurtreinen zit 2e klasse ook niet vol.
Lol... als je in de gang of op de trapjes moet gaan zitten... nee, da's niet vol... er kunnen er nog altijd bij (tenzij het nog maar eens een trein is met twee stelletjes ipv. zes)
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Als de 2de klasse bomvol zit, laten ze meestal mensen toe tot 1ste klasse. Ik weet echter niet of dit een algemene regel is...
In 1830 bestonden er trouwens nog 3 of 4 klassen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_klas
Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Dat men de "powers that be" van de NMBS eens op cursus stuurt naar Japan. Daar is een trein te laat als hij 1 seconde later dan aangekondigd vertrekt/aankomt.
Zowat elke trein rijdt er op tijd, in het station stopt de trein op exact de juiste plaats zodat ie op de gekleurde/genummerde tegel gaat staan de deur voor zijn neus ziet en niet een paar meter verder.De meeste treinen zijn er zeer comfortabel tenzij je op een oude "boemeltrein" zit.

En waar zie je nog een conducteur buigen als hij (met witte handschoenen aan) de wagon binnenkomt om de tickets te controleren? :worship:

Wifi is niet direct een vereiste op de trein een stipte uurregeling daarentegen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als 1e klasse ervoor zorgt dat de trein rendabel is, laten we dan 2e klasse afschaffen.

Maar dan wordt de trein in het algemeen duurder. De vraag wordt dan inderdaad of het nog een alternatief is voor de auto.

Op dit moment is het geen alternatief voor velen omdat hij niet betrouwbaar is, niet rijdt op de momenten dat jij moet werken enz.
Als hij economisch in evenwicht is, dan is het geen alternatief wegens te duur.

Ik blijf mijn twijfels hebben of het mogelijk is...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De trein zit trouwens al jaren aan z'n maximum capaciteit... de grote bottleneck is Brussel en dat kan men enkel maar veranderen door een enorme berg geld (nog veel meer dan we ooit al in de NMBS hebben gestoken). Dergelijke werken zouden het huidige treinverkeer trouwens jaren enorm beperken (denk maar aan de werken zoals in Antwerpen Centraal wat toen geen doorstroom station was !), dus of het mogelijk is is een andere vraag.

Vandaag de dag dus het openbaar vervoer promoten is gewoon ronduit absurd en geeft een totaal gebrek aan kennis aan !
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Eerste klasse afschaffen dat is weer typisch praat van mannen die zelden of nooit de trein pakken.

Laat ons de bedrijfswagens afschaffen, er zullen er veel meer geInteresseerd zijn om met de trein te rijden, het wordt rendabeler om betere trein/metro/bus verbindingen in te leggen en er komt plaats op de autostrades voor wie echt niet zonder auto kan.

Als ik in Brussel werk ben ik zeer content dat ik met een trein kan komen die ocharme 10 minuutjes vertraging heeft.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Omdat het past in uw dagplanning...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Eerste klasse afschaffen dat is weer typisch praat van mannen die zelden of nooit de trein pakken.
Wat heeft dat ermee te maken... 1e klasse is gewoon niet meer van deze tijd... toch niet voor een verbinding van 50 km. Moest de trein voor het overige perfect zijn dan zou ik het nog kunnen begrijpen maar als basis dienstverlening al niet kan, wat ben je dan in hemelsnaam met 1e klasse.
duizend schreef:Laat ons de bedrijfswagens afschaffen, er zullen er veel meer geInteresseerd zijn om met de trein te rijden
Da's pas nonsens... maar volgens jou zijn bedrijfswagens gewoon luxe om gewoon wat in de vrije uren mee rond te rijden zeker ? Zelfs naar Brussel is m'n verbinding alles behalve ideaal met de trein, ik zal dus maar zwijgen over de andere plaatsen waar ik overal moet zijn... vaak verschillende op één dag (veel geluk als je dat met de trein gaat doen).
duizend schreef:het wordt rendabeler om betere trein/metro/bus verbindingen in te leggen
Blijkbaar begrijp je nog steeds niet dat er gewoon geen capaciteit meer is (en er ook niet snel zal bijkomen) op de spoornetten... wees dus blij dat er mensen met de auto rijden.
duizend schreef:Als ik in Brussel werk ben ik zeer content dat ik met een trein kan komen die ocharme 10 minuutjes vertraging heeft.
Je woont in Oost-Vlaanderen zeker waar De Croo z'n best heeft gedaan voor goede verbindingen... als je vanuit De (Noorder) Kempen of Limburg naar Brussel moet mag je tevreden zijn dat je één trein per uur hebt (in de weekends vaak zelfs geen rechtstreekse).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Oei, maar één trein per uur en geen capaciteit meer om er één meer te laten rijden :roll:

Waarom zou eerste klasse niet van deze tijd zijn, ieder bedrijf doet dit : basisprijs voor basisproduct en premium prijs voor een meer luxe product.

Wel raar dat iemand die constant met de auto rijdt ineens expert is over hoe goed/slecht de dienstverlening van het openbaar vervoer is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Oei, maar één trein per uur en geen capaciteit meer om er één meer te laten rijden :roll:
Als trein expert heb je blijkbaar niet de nodige kennis erover... het probleem is dat alles door Brussel moet... en daar is gewoonweg geen capaciteit meer. Op mijn lijn kan men dus gerust extra treinen laten rijden, maar dat lost niets op omdat er rond Brussel voor diezelfde treinen gewoon geen plaats meer is.
duizend schreef:Waarom zou eerste klasse niet van deze tijd zijn, ieder bedrijf doet dit : basisprijs voor basisproduct en premium prijs voor een meer luxe product.
Dan moet je wel eerst een basis product kunnen leveren hé !
duizend schreef:Wel raar dat iemand die constant met de auto rijdt ineens expert is over hoe goed/slecht de dienstverlening van het openbaar vervoer is.
Ik heb een jaar de trein genomen naar Brussel, m'n vrouw doet het nog iedere dag en ik op sommige dagen ook... ik weet dus heus wel waarover ik spreek. Zoals ik al eerder schreef zijn er anderen die het niet weten... vooral zei die uit Oost/West Vlaanderen komen waar de verbindingen inderdaad heel wat beter zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Materieel van den NMBS is niet eindeloos groot om voor iedereen langere treinen in te zetten of meerdere zoals er sommige wensen. Als er al eens eentje defect is, of in onderhoud is, dan lijkt het me logisch dat je trein korter is. Als er dan eens een stelletje is om je trein langer te maken, dan dient dit ook van hetzelfde type te zijn en snel ter plaatse worden gesleept. Als dit in den depot van Gent bevind, voor een trein die in Hasselt moet vertrekken. Kan het dus al niet.

Meer treinen wil ook zeggen meer personeel en dat laatste is net een probleem wat machinisten betreft.

wil je eerste klas afschaffen, dan win je hoogstens een paar plaatsen per trein. Je gaat hier dus geen wonderen mee verrichten.

en wifi op de trein zoals nu op de thalys of eurostar laat echt te wensen over wat snelheid betreft. Je kan hoogstens een tekstbestandje van een mail raadplegen. Wat foto's of bijlage duurt een eeuwigheid£. Ik heb me door technici van den NMBS laten wijsmaken dat dat met satelliet-verbinding is. Omdat data via GSM veel te veel vraagt bij het omschakelen van mast.

Alle treinen dienen niet door de noord-zuid verbinding te gaan. Er zijn alternatieven hiervoor. Maar van elke trein die richting brussel gaat moet wel veel volk in de drie grootste brusselse stations zijn.
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

Het capaciteitsprobleem kan enkel worden opgelost door te investeren in meer spoorlijnen en het naar 4 sporen brengen van drukke lijnen. Dit kan absoluut geen excuus zijn om de trein niet meer te promoten, dan gooi je gewoon het kind met het badwater weg.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je moet maar eens naast een spoorlijn wonen en een brief in je bus krijgen met de vraag tot onteigening. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Als er al eens eentje defect is
Lol... "als" ... het probleem is eerder structureel.
mailracer schreef:Meer treinen wil ook zeggen meer personeel en dat laatste is net een probleem wat machinisten betreft.
Er zijn nochtans werklozen genoeg... of is de verloning een probleem... tja, als al het geld naar het (da)management gaat kan ik er ook niet aan doen.
mailracer schreef:wil je eerste klas afschaffen, dan win je hoogstens een paar plaatsen per trein. Je gaat hier dus geen wonderen mee verrichten.
Als er van de 4 stellen één stel eerste klasse is en dat zou verdwijnen... is dit voor 2e klasse een verhoging van 33% !!!
mailracer schreef:Maar van elke trein die richting brussel gaat moet wel veel volk in de drie grootste brusselse stations zijn.
Inderdaad... dus de capaciteit van de Brusselse Noord-Zuid verbinding moet enorm verhogen... en dat kan je alléén door er extra tunnels onder te graven (beetje zoals het station van Antwerpen) maar ik hoef er hopelijk geen tekening bij te maken hoeveel miljarden dat gaat kosten (en nog erger de impact op de bestaande capaciteit voor jaren dat de werken zullen duren).

Is het trouwens wel verantwoord miljarden in een bedrijf te stoppen dat reeds miljarden verlies maakt en gewoon niet slaagt in z'n basis dienstverlening :???:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ofwel minder treinen door Brussel sturen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:Ofwel minder treinen door Brussel sturen?
Dus alle treinen aan de Noord rand laten stoppen in Brussel Noord... en de mensen moeten dan maar te voet verder naar Brussel Centraal of wat :bang: De trein (of mindere treinen) kunnen ze namelijk niet nemen want die heeft de capaciteit niet... al is het inderdaad efficienter om deze te bundelen tussen Noord en Zuid... maar dan moet je weeral gaan overstappen, marges inbouwen, ... zodat iemand weeral snel 15 minuten of meer langer onderweg is.

Sorry... een trein is prima in een groot land voor lange afstanden... maar totaal NIET geschikt in een klein land als Belgie :!:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Inderdaad een groot deel van de treinen laten stoppen in bvb schaarbeek en daar laten overstappen op een shuttle trein door brussel
Maar ja dan gaat niemand deze trein nemen, want de rechtstreekse is gemakkelijker ...

Dus misschien moeten ze gewoon de "populaire treinen" duurder maken zodat ook de minder populaire vol zitten.
Een soort eerste klasse trein ... :angel:

Ik zie het quasi elke morgen twee treinen op 10 minuten van elkaar naar brussel, de eerste neemt bijna niemand want die stopt twee keer extra en is even snel in Brussel als de tweede. De tweede zit overvol ...
Als je dan tegen de altijd kankerende medepassagiers zegt dat die van 10 minuten ervoor quasi leeg rijdt ... tja.
Ook op die van 30 minuten vroeger is plaats genoeg ...
(ik neem gewoonlijk de eerste maar soms ...)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

duizend schreef:Inderdaad een groot deel van de treinen laten stoppen in bvb schaarbeek en daar laten overstappen op een shuttle trein door brussel
Ik vind dat absoluut geen slecht idee om zo de capaciteit van de Noord-Zuid verbinding te verhogen
Gewoon Brussel Centraal als stop op de IC/IR afschaffen, en alle treinen die de Noord-Zuid verbinding doorkruisen vliegen voorbij op spoor 1/3 (Z-N) en spoor 2/4 (N-Z). Dat zou de capaciteit aanzienlijk verhogen, want de bottleneck in Brussel Centraal zijn de treinen die er stilstaan (zodat de volgende de tunnel niet in kan en staat te wachten)

Spoor 5/6 kan je dan gebruiken om een pendeltrein / metrostel de ganse dag heen en weer te laten rijden tussen Zuid, Kapellekerk, Centraal, Congred, Noord, Schaarbeek ...), met zeer hoge frequentie (5 min?)

Als je London of Parijs met de trein wil doorkruisen moet je ook afstappen in een kopstation (vb Paris-Nord), en de stad doorkruisen.

PS
Maar we dwalen wel af hier, de topic gaat over WiFi :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Sorry... een trein is prima in een groot land voor lange afstanden... maar totaal NIET geschikt in een klein land als Belgie :!:
Al diegene die nu de trein pakken met de auto naar Brussel.
Dat wil ik wel eens zien.

Als je nu om 09:00 in Brussel moet zijn pakweg 50 km met de auto, wanneer vertrek je dan ???
07:00 of nog vroeger ?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

r2504 schreef:
mailracer schreef:Als er al eens eentje defect is
Lol... "als" ... het probleem is eerder structureel.
Volledig quoten aub. structureel zal er wel wat schelen, onken ik niet, maar treinsamenstellingen zijn berekend op basis van wat in de begindepot aanwezig is. zijn er op dat moment enkele in herstelling, dan is er eentje iets kleiner. Waar de quote uiteindelijk mee gestart was.
r2504 schreef:
mailracer schreef:Meer treinen wil ook zeggen meer personeel en dat laatste is net een probleem wat machinisten betreft.
Er zijn nochtans werklozen genoeg... of is de verloning een probleem... tja, als al het geld naar het (da)management gaat kan ik er ook niet aan doen.
Als je een prè van ongeveer 45.000 bruto per jaar weinig vind ? vergeet ook de premies niet, en het feit dat je loon altijd stijgt volgens vaste barema's en de werkzekerheid.
r2504 schreef:
mailracer schreef:wil je eerste klas afschaffen, dan win je hoogstens een paar plaatsen per trein. Je gaat hier dus geen wonderen mee verrichten.
Als er van de 4 stellen één stel eerste klasse is en dat zou verdwijnen... is dit voor 2e klasse een verhoging van 33% !!!
In eerste klas zitten ook mensen. als je een eerste klas plaats omtovert tot een tweede klas, dan win je ongeveer 10 zitjes per 5 meter rijtuig. een ruwe schatting.Voor een hele trein kan dit 50 zitjes extra opleveren. alles is afhankelijk van type trein natuurlijk.
r2504 schreef:
mailracer schreef:Maar van elke trein die richting brussel gaat moet wel veel volk in de drie grootste brusselse stations zijn.
Inderdaad... dus de capaciteit van de Brusselse Noord-Zuid verbinding moet enorm verhogen... en dat kan je alléén door er extra tunnels onder te graven (beetje zoals het station van Antwerpen) maar ik hoef er hopelijk geen tekening bij te maken hoeveel miljarden dat gaat kosten (en nog erger de impact op de bestaande capaciteit voor jaren dat de werken zullen duren).
Mensen die niet afstappen in brussel hoeven de tunnel niet in. ALs je deze kan omleiden, dan is je capaciteit een pak minder[/quote]
r2504 schreef: Is het trouwens wel verantwoord miljarden in een bedrijf te stoppen dat reeds miljarden verlies maakt en gewoon niet slaagt in z'n basis dienstverlening :???:
Die geldstroom is al jaren geleden afgebouwd waardoor de NMBS nu zelf zijn schulden moet dragen. schulden die ze hebben moeten maken om hun herstructurering vanuit europa rond te krijgen. Plaats daar ook nog eens de verplichte werken zoals het gen-netwerk en diabolo project bij en je treinkaartje zal plots duurder worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:structureel zal er wel wat schelen, onken ik niet
Meer moet ik en de reiziger in het algemeen niet weten... wat de oorzaken daarvan zijn laat me koud... m'n begrip is al lang op.
mailracer schreef:In eerste klas zitten ook mensen. als je een eerste klas plaats omtovert tot een tweede klas, dan win je ongeveer 10 zitjes per 5 meter rijtuig. een ruwe schatting.Voor een hele trein kan dit 50 zitjes extra opleveren. alles is afhankelijk van type trein natuurlijk.
Ieder zitje is een zitje... eerst de basis... daarna luxe (als 1e klasser kan je toch helemaal niet tevreden zijn met de dagelijkse vertragingen ?).
mailracer schreef:Mensen die niet afstappen in brussel hoeven de tunnel niet in. ALs je deze kan omleiden, dan is je capaciteit een pak minder
Dus die mensen moeten in Mechelen bv. overstappen en achter Brussel nogmaals ergens... ze zullen er blij mee zijn. Trouwens dit is een minderheid, de overgrote meerderheid moet zoals jezelf aangeeft in één van de Brusselse stations zijn.
mailracer schreef:Die geldstroom is al jaren geleden afgebouwd waardoor de NMBS nu zelf zijn schulden moet dragen.
Zolang de NMBS een overheidsbedrijf is gaan jij en ik voor dergelijke misklein blijven betalen.
mailracer schreef:Plaats daar ook nog eens de verplichte werken zoals het gen-netwerk en diabolo project bij en je treinkaartje zal plots duurder worden.
Hier heb ik te weinig kennis over... maar waarom zou het Diabolo project verplicht zijn geweest... trouwens ondertussen is dit het zoveelste geflopt project (wat ons wederom veel geld kost) in de lange lijst van de NMBS.
duizend schreef:Al diegene die nu de trein pakken met de auto naar Brussel.
Ook daar zijn investeringen nodig... maar het geld dat ondertussen in de NMBS is gestopt zou je heel wat verder gestaan hebben. Feit blijft dat NMBS geen capaciteit meer heeft... zelfs in die zin dat men de tijden gaat aanpassen zodat de treinen "stipter" gaan rijden... waar ben je mee bezig vraag ik me dan af :bang:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

- eerste klas bestond al van de jaren stillekes. Wil je het huidige materieel omtoveren naar volledig 2e klas, dan kost dit ook nog eens extra. Laat het dan zo.
- als regelmatig treingebruiker weet ik dat ik vertraging kan oplopen. Iets wat je met de wagen ook kan meemaken. De verloren tijd maak ik goed met ontspanning. In de file zou ik me alleen maar opjagen.
- Het idee van pendeltrein zie ik wel zitten om de noord-zuid verbinding te ontlasten. Maar je hebt al een metro en een busnetwerk wat je kan afstellen.
Zolang de NMBS een overheidsbedrijf is gaan jij en ik voor dergelijke misklein blijven betalen.
Maak hier aandeelhouder van. De materie hier rond is wat complexer dan te veronderstellen dat het een overheidsbedrijf is. Je kan dus best stellen dat de bevolking betaald voor alles waar de overheid aandeelhouder van is. Niet alleen de NMBS
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

r2504 schreef:Ook daar zijn investeringen nodig... maar het geld dat ondertussen in de NMBS is gestopt zou je heel wat verder gestaan hebben. Feit blijft dat NMBS geen capaciteit meer heeft... zelfs in die zin dat men de tijden gaat aanpassen zodat de treinen "stipter" gaan rijden... waar ben je mee bezig vraag ik me dan af :bang:
Dus tegelijkertijd geef je toe dat de NMBS geen capaciteit meer heeft, maar toch zou je er niet meer investeren? Of wat stel je voor?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

mailracer schreef:- eerste klas bestond al van de jaren stillekes. Wil je het huidige materieel omtoveren naar volledig 2e klas, dan kost dit ook nog eens extra. Laat het dan zo.
Haal gewoon de gele sticker van de buitenkant van de trein en haal de 1'tjes weg van de deuren. Welke investering? :)
Afbeelding
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

1 klasse brengt wel geld op hoor en is ook een oplossing voor zwangere vrouwen en mensen met een visuele handicap alsook rolstoelgebruikers
Ik vind dit kortzichtig door de bocht en meestal door personen die niet ofwel onregelmatig de trein nemen
Tijdens de spits zitten op de grote lijnen ook de 1 klasse vol hoor
Hogesnelheidstreinen hebben ook nog steeds eerste klassen
Vliegtuigen toch ook
Heel wat reizigers kiezen ervoor omdat die wagons meestal iets rustiger zijn om nog wat te kunnen lezen of dossiers af te werken
Ook als echt nodig is gaat men snel over tot declasseren maar heel wat reizigers nemen soms twee plaatsen in met hun bagage
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

Van de 1,5 miljoen abonnees zijn er 200.000 eerste klasse, het lijkt me dus redelijk dom om dit zomaar af te schaffen!
Bron : https://twitter.com/NMBS/status/410746740737081344
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Sub Zero schreef:
mailracer schreef:- eerste klas bestond al van de jaren stillekes. Wil je het huidige materieel omtoveren naar volledig 2e klas, dan kost dit ook nog eens extra. Laat het dan zo.
Haal gewoon de gele sticker van de buitenkant van de trein en haal de 1'tjes weg van de deuren. Welke investering? :)
Zo kan het ook, maar dan heb je geen extra plaatsen zoals R2504 het wenst.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Ieder zitje is een zitje... eerst de basis... daarna luxe (als 1e klasser kan je toch helemaal niet tevreden zijn met de dagelijkse vertragingen ?).
Altijd dat gezever over die vertragingen.
Met de auto naar Brussel, elke dag minstens een uur vertraging da's blijkbaar normaal en wordt geaccepteerd.

Met de trein ben je meestal op tijd, in 12% van de gevallen 5 tot 10 min. vertraging en af en toe ook eens een uur en meer.
Is dat nu echt zo slecht ?

En zitjes zijn er genoeg, behalve als iedereen perse dezelfde trein wil nemen en vlak aan de roltrap wil opstappen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

duizend schreef: Met de trein ben je meestal op tijd, in 12% van de gevallen 5 tot 10 min. vertraging en af en toe ook eens een uur en meer.
Is dat nu echt zo slecht ?
Ik weet niet of dit sarcasme is, maar voor een transportmiddel dat zijn eigen sporen heeft, waar alles van te voren gepland is, is dit ronduit belachelijk. Als er eens een trein in panne valt of wat anders gebeurt en er zijn vertragingen, ok, maar dat is niet 12% van de gevallen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FrederikD schreef:Dus tegelijkertijd geef je toe dat de NMBS geen capaciteit meer heeft, maar toch zou je er niet meer investeren? Of wat stel je voor?
Inderdaad... de trein is al luxe op zich... het is voor een absolute minderheid van mensen die in de buurt van een station wonen en werken. Wat mij betreft is het dus onaanvaardbaar dat hier zoveel geld wordt ingestoken... en blijft insteken zonder dat er ook maar resultaten zijn.
lion51 schreef:Hogesnelheidstreinen hebben ook nog steeds eerste klassen, vliegtuigen toch ook
Lange afstanden... alhoewel, Europese vluchten hebben al jaren geen eerste klasse meer... waarom zou een trein met een gemiddelde treinrit van 40 km het dan moeten hebben !
FrederikD schreef:Van de 1,5 miljoen abonnees zijn er 200.000 eerste klasse
Mag ik weten hoeveel er daarvan ambtenaren zijn die hun ticketje gratis krijgen (uit mijn en jou portomonee) ?
duizend schreef:Met de auto naar Brussel, elke dag minstens een uur vertraging da's blijkbaar normaal en wordt geaccepteerd.
Nee, ook niet... maar de auto is de grote boosdoener... de trein die mag dan wel geld kosten ?
duizend schreef:Met de trein ben je meestal op tijd, in 12% van de gevallen 5 tot 10 min. vertraging en af en toe ook eens een uur en meer.
Is dat nu echt zo slecht ?
Volgens de recente statistieken rijdt er tijdens de spits maar 50% van de treinen op tijd... slecht... nee, héél slecht !
duizend schreef:En zitjes zijn er genoeg, behalve als iedereen perse dezelfde trein wil nemen
Met één trein per uur naar Brussel heb ik nochtans weinig andere keuze... maar jij woont ergens in Oost-Vlaanderen veronderstel ik (met zo'n 6 treinen per uur naar Brussel).
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

r2504 schreef:Inderdaad... de trein is al luxe op zich... het is voor een absolute minderheid van mensen die in de buurt van een station wonen en werken. Wat mij betreft is het dus onaanvaardbaar dat hier zoveel geld wordt ingestoken... en blijft insteken zonder dat er ook maar resultaten zijn.
Nee, een auto is luxe, de trein niet. Trouwens, niet enkel de mensen die in de buurt van een station wonen nemen de trein.
Heb je de laatste jaren al eens de trein genomen, r2504?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het grote probleem met vertragingen is wss dat de uurroosters zo nipt zijn en bezetting van trajecten zo druk is dat alles maar dan ook alles voor vertraging zorgt, en aangezien er geen marges zijn kunnen die vertragingen enkel opbouwen en niet weggewerkt worden in de loop van de dag.

Als de doorrijtijden in Brussel nu van 11min naar 13min gaat op papier, omdat het in werkelijkheid ook 13min is, dan bouwden ze al vertraging op zelfs al loopt alles gesmeerd. Natuurlijk kan je dan realistisch niet rijden zonder vertragingen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FrederikD schreef:Nee, een auto is luxe, de trein niet.
Nee, de auto is een noodzaak omdat de trein er maar niet in lukt mij op een tijdige, betrouwdbare en flexibele manier ter plaatse te brengen :!:
FrederikD schreef:Trouwens, niet enkel de mensen die in de buurt van een station wonen nemen de trein.
In m'n eigen stad kost het me 30 minuten om tot aan het station te geraken... in Brussel nogmaals 20 minuten om tot op m'n bestemming te geraken... en dan heb ik het nog niet over de treinrit zelf.
FrederikD schreef:Heb je de laatste jaren al eens de trein genomen, r2504?
Waarom denk je dat m'n frustratie met treinen zo groot is... moest ik het niet geprobeerd hebben dan kon het me ook niets schelen.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Wat een discussie hier
Met auto buiten de spits gaat alles sneller oke en ook steeds zullen er personen zijn die nooit kunnen gebruik maken van openbaar vervoer
Jullie vergelijken trein met auto steeds maar breng daar ook eens de bussen en trams bij
Daar is nooit iets over
Neem eens een tram/bus vanuit centrum Gent en begeef u eens naar een deelgemeente van Gent en neem eens de tijd op die je nodig hebt om meestal maar een 10 a 15km af te leggen
Van eventuele vertraging spreken we zelfs nog niet
We leven met z'en allen in een maatschappij waar alles sneller en sneller moet gaan en dit ten koste van wat en waarom ???
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De trein hoeft niet sneller te gaan, de NMBS slaagt er helaas niet in om ze te laten rijden volgens het door hunzelf uitgedokterde schema. En dat is de corebusiness van dit miljardenbedrijf.

Je zou na al die jaren toch wel denken dat ze het zouden gaan kunnen, niet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Ja da klopt maar da ligt niet aan gewone personeel maar aan personen die treindienst opstellen
Als men alle treinen door de NoordZuid verbinding wilt en men ook zonder overstap van de ene kant naar andere kant van land wilt kunnen sporen dan krijg je met minste problemen vertragingen
Ook het bezuinigen van trein personeel leidt tot inkrimpen van de rusttijden op einde van iedere lange rit
Als treinbestuurder maar 5 min krijgt om te wisselen van kant , nog even naar toilet moet gaan kan je toch niet zeggen dat dit goed gepland is
Bij technische problemen moet men steeds een gans circuit doorlopen van bureaucratie in Brussel vooraleer iemand durft een oplossing uit te werken is dit dan goed bestuur
Met andere woorden het ligt aan de top van NMBS waar het steeds fout loopt en dit zal nie veranderen met Cornu want de personen onder hem die alles plannen en organiseren die zouden moeten vervangen worden om echt weer beetje normale dienstverlening te leveren
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lion51 schreef:Ja da klopt maar da ligt niet aan gewone personeel maar aan...
Daar heeft de klant geen boodschap aan... het werk of het werkt niet is het enige wat belangrijk is.

Met 50% van de treinen die te laat zijn in de spits werkt het dus duidelijk NIET :!: (ondanks alle miljarden)
FrederikD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 mei 2012, 01:31
Twitter: frederikdevos
Locatie: Kortenaken, VLB, België
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 11 keer

r2504 schreef:In m'n eigen stad kost het me 30 minuten om tot aan het station te geraken... in Brussel nogmaals 20 minuten om tot op m'n bestemming te geraken... en dan heb ik het nog niet over de treinrit zelf.
Dat is toch wel heel lang, welke stad is dit en op welke manier duurt het 30 minuten als ik vragen mag?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

30 minuten klinkt lang... maar 's morgens om 7u is het reeds stapvoets verkeer richting station, daar aangekomen moet je parking zoeken (meestal volzet trouwens), een redelijke wandeling tot aan het peron en dan nog een kleine marge (je kan ook niet uitrekenen dat je de laatste minuut op het perron aankomt). De rit op zich neemt dus geen 30 minuten in beslag (da's misschien 15 minuutjes) maar ik reken gewoon vanaf dat ik thuis vertrek tot de trein vertrek.

Als ik daarbij m'n treinrit tel naar Brussel van 50 minuten (als hij niet te laat is wat eerder een uitzondering is, ook al is het maar 5 minuten) plus nog de overstap op een andere trein (ik moet namelijk in één van de kleinere stations zijn van Brussel) of een stevige wandeling dan kom ik voor m'n totale traject uit op zo 1u40. Op zich noem ik dat niet echt aanvaardbaar.

Met de auto neemt het ongeveer dezelfde tijd in beslag of iets langer... maar dan vetrek ik wanneer ik wil (in plaats van éénmaal per uur), zit ik lekker warm (al is dat met de nieuwe stellen ook in orde), speel ik een muziekje dat ik graag hoor (en niet dat uit de MP3 van m'n buur knalt) en moet ik mij niet ergeren aan onbeschofte mede passagiers (tja, soms wel eens aan andere bestuurders).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Voila ...

Met de auto evenlang of zelfs nog langer dan met de trein.
Als je je auto zelf moest betalen reed jij ook met de trein.

Natuurlijk is het comfortabeler en meer luxe met de auto ...
Alhoewel, ik lees/kijk liever wat op mijn tablet dan in de file te staan.

Mischien volgende keer eens in eerste klasse rijden (meer plaats, minder MP3 buren en meer beschaafde reizigers :roll: )
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”