Miktrotik routerboard als nieuwe router ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Avenger 2.0: Als je een kabel legt tussen telenet netwerk en je vdsl netwerk, dit kan zeker, zorg dat ze gewoon in een ander netwerk segment zitten en in het routerboard maak je dan eenvoudig een route bv 192.189.1.0/24 via poort ether4 (wat je link naar telenet gedeelte is)

Echter is het mooier als alles op 1 routerboard hangt, dan kan je eer meer uit halen zoals bv 'load balancing' voor bepaalde connecties etc. Nadeel is dubbele NAT van je telenet, maar beter hier een modem van telenet zetten...
Zoizo PPPoE encapsulation gebruikt ook wat CPU. Sinds ROS 6.7 is het CPU gebruik sterk gedaalt, ze zijn alles aan het optimaliseren. Hier 30 mbit download, met NZB (20 streams) haal je dit vlotjes maar wel tegen 30% CPU (NAT + PPPoE). Hoe meer connecties, hoe zwaarder de CPU het krijgt. Er zijn gebruikers met meerdere VDSL's en netwerken die toch 120Mbit (als ik me niet vergis) kunnen halen, de Mikrotik zit dan wel aan 100% maar hij doet ook nog eens 'load balaning'. Het is niet omdat je RBtje aan 100% draait dat die niet werkt, dan gebruik je tenminste de volle capaciteit :-) Latency zal hoger zijn en af en toe een dropped pakket is mogelijk. Maar zoizo, test het in jouw omgeving.

Voor de overclockers, je kan de CPU ook op 800Mhz zetten :-)

De vraag is, hoe vaak valt dit voor:
CPU:
Verkeer:

De CRS is eigenlijk heel simpel hoor:
- 24 poorten die aan een switch hangen (Gbit speed tussen poorten)
- Een CPU waaraan je los poorten kan hangen (~100Mbit tot 200Mbit speed voor NAT / PPPoE / VPN / Router )

Voorbeeld setup
- Ether1 : BBoX belgacom - CPU
- Ether2: PC - Switch
- Ether3: NAS - Switch
- Ether4-24: leeg - Switch
Tussen Ether 1 en de rest is er een NAT. De snelheid van het belgacom internet wordt bepaald door het aantal firewall rules, queue's en instellingen doorheen de CPU van de MikroTik. Dit zal zoizo wel de max van je belgacom of telenet lijn halen.
De snelheid tussen de PC en de NAS in switch mode haalt ook gewoon 1Gbit en de CPU heeft hier geen werk mee en ziet het verkeer niet ééns. Dit maakt dat de CPU het verkeer ook niet kan aanpassen.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als ik 2 poorten in bonding zet, is dit dan nog onderdeel van de switch of gaat dat dan over de cpu met alle gevolgen van dien?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Trojan: Bonding is enkel via CPU tot op heden. Alles in winbox dat je kan instellen is via de CPU, wil je de switch beheren dat valt onder het menutje "switch". Ze zijn er wel aan bezig om dit via de Switch te laten werken. Echter zonder bonding werkt dit ook uiteraard, zoals het op een 'domme' switch ook werkt (met zijn beperkingen).
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Bedankt voor de info.
tb0ne schreef:Je kan altijd aan de telenet technieker vragen om een modem te installeren ipv een router, voor zover ik weet lukt dat meestal wel!
Volgens wat ik hier gelezen heb mogen de telenet techniekers vanaf recent enkel nog de wireless modem installeren. Ik ga alvast proberen voor de modem only, maar heb er dus niet veel hoop op dat dit gaat lukken.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Hoe combineer je trouwens de IPv6 van de telenet wireless modem met de mikrotik? Ik neem aan dat dit een configuratie nachtmerrie is als het al wel mogelijk is. De IPv6 dhcp server in de wireless modem deelt namelijk de IP adressen uit. Volgens wat ik gelezen heb is het nog eens een dynamische ipv statische prefix. Dit maakt het dan toch wel heel moeilijk om een dual stack op te zetten of mis ik iets?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Avenger 2.0: Hangt af hoe je alles configureerd, maar je kan doormiddel van mangle rules je verkeer bepalen van waar het komt en zo routeren.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Een dubbele NAT is eigenlijk totaal geen probleem. Ik zit hier ook op die manier verbonden met mijn Telenet HGW via mijn Routerboard en gebruik zonder problemen de volle bandbreedte (120Mbit/s) bij een erg beperkte CPU load (dacht iets van een 10-30% ofzo, zou het nog eens moeten bekijken). Ik heb wel geen QoS, magles en load balancing.
Avenger 2.0 schreef:Hoe combineer je trouwens de IPv6 van de telenet wireless modem met de mikrotik? Ik neem aan dat dit een configuratie nachtmerrie is als het al wel mogelijk is. De IPv6 dhcp server in de wireless modem deelt namelijk de IP adressen uit. Volgens wat ik gelezen heb is het nog eens een dynamische ipv statische prefix. Dit maakt het dan toch wel heel moeilijk om een dual stack op te zetten of mis ik iets?
Hier ook al even IPv6 van Telenet beschikbaar, maar nog niet aan de praat gekregen met de Routerboard... maar mijn kennis hierover is dan ook erg erg beperkt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”