Miktrotik routerboard als nieuwe router ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Hoi,

Ik zie dikwijls miktrotik routerboards hier passeren op het forum en stel me hierbij volgende vragen:

Zijn deze zo veel beter dan de standaard router die je kan kopen in een PCwinkel ?
Ik overweeg nu mijn router te vernieuwen en twijfel om eventueel dit routerboard aan te schaffen: http://routerboard.com/RB2011UAS-2HnD-IN
goede keuze ?
Wat kan ik hier meer mee dan een pakweg linksys router?

Even mijn huidige setup geven (Scarlet ONE):
Alles is eigenlijk normaal verbonden buiten dan dat mijn huidige router een pppoe sessie opbouwt met de sagem, daarnaast is er boven een switch aanwezig waar ik normaal ook een extra wireless AP op aansluit. (nu deze AP zorgt blijkbaar soms voor problemen met mijn huidige router waardoor mijn internetverbinding soms crasht en niet meer wil online komen tot ik de hele boel reset :( )
Deze AP wordt op termijn vervangen door een Fonera Simpl als de nieuwe uitkomt :) edit: Om toegang te krijgen tot het fon netwerk .

Ik sta open voor suggesties 8)
Laatst gewijzigd door solid-killer 09 dec 2013, 22:13, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

solid-killer schreef:Zijn deze zo veel beter dan de standaard router die je kan kopen in een PCwinkel ?
Beschouw de routertjes die je in een PC winkel koopt als "speelgoed" waar je wat kan prutsen aan port-forwards en dan stopt het meestal.

Een Routerbord is echt te vergelijken met een professionele router... dag en nacht verschil dus (maar ook in de complexiteit van configuratie !).

Of je klaar bent voor zoiets zal je zelf moeten beseffen... maar als je amper iets van netwerken kent kan het stevig tegenvallen.
solid-killer schreef:Deze AP wordt op termijn vervangen door een Fonera Simpl als de nieuwe uitkomt :)
Fonera is eveneens speelgoed (niet negatief)... maar aks je echt meerdere AP's wil kijk dan eens naar UBNT Unifi's.

Over beide zijn hier trouwens ondertussen al genoeg topics te vinden.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Had ik misschien in de startpost moeten laten blijken, de fonera simpl wordt toegevoegd voor de FON mogelijkheid ;) en met zo een routerboard kan ik dit bijvoorbeeld volledig afschermen van mijn persoonlijk netwerk.

Dat het complexer is dan je standaard huis tuin en keuken router had ik ergens al verwacht, maar ik heb wel interesse en wil echt wel bijleren over hoe je een netwerk deftig configureert :) Maar dit is dus onmogelijk om met een normale router te doen. Bijvoorbeeld VLAN's voor BGC TV of speedlimitting op bepaalde poorten, betere wifi enzo
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb gisteren mijn routerboard binnengekregen, en ik was voorbereid op een paar avonden aan configuratie werk.. Viel allemaal heel goed mee, standaard staat dat ding ingesteld op eth1 als WAN te gebruiken en de rest (toch van gbit poorten allesinds) als LAN (gebridged enz), dus was eigenlijk inpluggen en klaar.
De beheersmogelijkheden zijn wel op niveau van een cisco, maar er is een grafische interface (zowel web als desktop tool). Dus als je een IT'er bent, of je kent iets van netwerken (DHCP, DNS, VLAN, NAT tables / mangle, ... zijn woorden die je kent) dan lukt het wel.

Je betaald evenveel voor een iets of wat deftige consumenten router uit de winkel, maar de routerboard is veel krachtiger en flexibeler. Let wel, dit ding is een router, geen switch (ook al heeft ie 10 poorten). Mijn eerste indruk uit mijn testen is dat het routing gedeelte boven verwachtingen werkt, nu nog even wachten op mijn switch op te zien hoe het bordje reageert met fiber er op aangesloten.

Ik ben zelf fan om alles een beetje gescheiden te houden, dus ik heb de versie zonder WLAN genomen en zal een apart AP kopen. T'is misschien een idee voor jou ook... Iets duurder, maar je kan de AP dan wel hangen waar je wilt. Ik heb er mij nog niet te hard in verdiept, maar het lijkt dat je een MikroTik AP kan kopen (zou beter zijn dan de consumenten AP's) en die via de PoE poort van de RB2011-nogwat kan voeden.

Note: Ik ben zelf IT'er
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dredalious schreef:en de rest (toch van gbit poorten allesinds) als LAN (gebridged enz)
Waarom gebruik je de interne switch niet... is beter dan poorten bridgen.
dredalious schreef:dus was eigenlijk inpluggen en klaar.
Dat het werkt is geen garantie dat het goed staat... ook de nodige security moet je zelf implementeren.
dredalious schreef:Ik heb er mij nog niet te hard in verdiept, maar het lijkt dat je een MikroTik AP kan kopen (zou beter zijn dan de consumenten AP's)
Kijk ook eens naar Unifi zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Het is moeilijk een lijstje te maken dat een RouterBoard vergelijkt met een consumer- of SOHO-router. De belangrijkste dingen vind je bij beiden meestal wel terug (bv. VPN-server), maar het verschil zit hem dan ook in de details en de prijs. Je flexibiliteit is veel groter met een RouterBoard, die heeft meer opties en is 'schaalbaarder'. Natuurlijk zorgt dat er ook voor dat het in gebruik nemen iets complexer wordt.

Net zoals dredalious dacht ik ook lang bezig te moeten zijn met de config, maar ook bij mij was dat eigenlijk vrij snel werkende (mits nog wat tweak- en security-tijd achteraf te voorzien). En, ik ben geen IT'er.

Zelf ben ik ook voor een Unifi AP gegaan, los van de RouterBoard (daarin zit bij mij ook een wifi-module die ik heb uitgeschakeld). Op zich ben ik niet ontevreden van deze Unifi, maar het systeem wordt volgens mij pas echt interessant bij meerdere Unifi AP's of als je een Guest-portal aan wil bieden.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Bedankt, dat is al heel wat nuttige info :!:

VPN server is vooral interessant, dan kan ik op externe locaties toch een VPN hebben zonder dat er een PC 24/7 moet draaien.
Nog een vraagje erbij: ik zie dat mijn geselecteerde router 5 gigabit poorten heeft maar ook 4 gewone 100 MBit poorten. Is hier een reden voor want dit lijkt mij nogal onlogisch :(
Het SFP slot is wel interessant naar de toekomst natuurlijk, maar heeft binnen mijn huidig netwerk weinig nut aangezien ik niks bezit met fiber :|
Het idee om een apparte AP te hangen is inderdaad wel een goede optie, maar een routeboard zonder wifi kost toch even veel (ik baseer mij op shop.fusa.be)

Als ik jullie dus mag geloven kan ik als niet IT-er met een leergierige mindsetting al heel ver komen :)
Netwerken heeft me altijd wel geïnteresseerd, maar nooit echt les over gehad.

Nog meer gebruikerservaringen zijn altijd welkom :)
elegast
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 jul 2013, 09:54
Bedankt: 3 keer

die 4 100Mbit poort zijn voor de prijs te drukken vermoed ik.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik gok dat ge het over eentje uit de RB2011 reeks hebt?

Die 5 gbit poorten zitten op de cpu terwijl de 100mbit poorten op een aparte switch chip zitten. Inderdaad waarschijnlijk goedkoper dan een chip voor gbit poorten.

http://i.mt.lv/routerboard/files/Block- ... S-2HnD.pdf
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Gbit switch is apart, alsook de switch van de 100Mbit. Deze zit gewoon integrated in de SOC.

Dus je haalt perfect 100Mbit of 1000Mbit in switch mode met 0% CPU. Echter verkeer tussen WLAN - 100Mbit en 1000Mbit switch gaat over de CPU. Een oplossing is door er een kabeltje tussen te steken.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Ik vind het gewoon een beetje zonde :( wat steek je tegenwoordig nog op 100 MBit (wifi is tegenwoordig max 300 , je NAS en je pc sharen sneller data) Het enige nuttige dat ik kan bedenken is eventueel een BGC decoder, een IP-camera en je WAN poort aangezien internet momenteel toch niet meer dan 100 Mbit gaat.

nog een ander vraagje dan: ik zou deze eventueel voor een LAN party (ongeveer 50 man) willen inzetten als soort gatekeeper om torrents te blokkeren en eventueel snelheid te limiteren. Kan zo een routerbordje dat aan of is dit te veel van het goede (ik vermoed dat een normaal routertje dit helemaal niet aankan).

Op de volgende vraag vermoed ik zelf al dat het antwoord nee is maar ik stel ze toch even ;)
Ik heb nu ook een 24 poorts gbit switch staan van TP-link van hier op het forum.
Is het eventueel mogelijk om VLAN's toe te wijzen naar poorten op die switch ?
het zit zo, momenteel loopt er slechts 1 LAN kabel naar boven terwijl de router beneden staat. boven staan ook een aantal PC's, maar ook een TV.
Als ik fully routed ga met de scarletbox kan ik de VLAN van belgacomTV naar één poort op mijn TP-link switch toewijzen terwijl de rest gewoon internet onder DHCP blijft :)

edit: Hebben die routerboards ook een (full) reset button (ik vergeet soms wel al eens een wachtwoord :( )
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Die kleine routerjes kunnen goed overweg met 100 tal mbit, maar meer niet (CPU)
Ga je veel rules gaan doen 20+ dan gaat dit verlagen.

Hier zie je de performance tests: http://routerboard.com/RB2011UAS-2HnD-IN
Je moet goed opletten, je hebt 64, 512 en 1518 bytes. Echter ga je vooral in de eerste en 2de categorie zitten dus ~ 100Mbit.
Voor een 100Mbit gefiltert verkeer doet deze device het bijzonder goed.

Voor de lan party zou dit wel eens genoeg kunnen zijn, als je enkel je internet verkeer er over gooit, echter verwacht dat je tegen de max gaat en kan aanlopen. Dus iets hogere latency.

2o'n device zou beter zijn: http://routerboard.com/RB1100AHx2 Of helemaal super een CCR ;)
Maar dan zit je richting 250+ euro's te kijken.

EDIT: Reset is door knopje of met schroevendraaier op printplaat te tikken. Of via de console kabel. VLAN's gaan zeker, als je switch een managed is, zoniet gaat die gewoon alle vlan's doorgeven aan de devices die er aan hangen
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Die combinatie van 5xGbit + 5xFE is eigenlijk wel spijtig, want ik zou ook veel liever 10x Gbit hebben.

Ik verlies nu al 2x2 poorten voor link aggregation, en dan schiet er nog maar 1 Gbit poort over voor een esxi server en een hoop randapparatuur.

:(

Een iets met meer Gbit poorten kost al snel een veelvoud.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als meer poorten nodig zijn is mogelijk een CRS Routerboard een betaalbaar alternatief:
http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-2HnD-IN

Dit is ook de opvolger van de RB2011UAS-2HnD-IN lijkt mij?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt, hang die met de fiber aan elkaar en ready :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

NuKeM schreef:Als meer poorten nodig zijn is mogelijk een CRS Routerboard een betaalbaar alternatief:
http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-2HnD-IN

Dit is ook de opvolger van de RB2011UAS-2HnD-IN lijkt mij?
Ok, goed om weten, dan ga ik er zo eentje kopen ipv die RB2011.
krisken schreef:Klopt, hang die met de fiber aan elkaar en ready :)
Welke? Ik heb er momenteel nog geen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NuKeM schreef:Als meer poorten nodig zijn is mogelijk een CRS Routerboard een betaalbaar alternatief:
http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-2HnD-IN
Oorspronkelijk was ik ook van het idee dat m'n router "genoeg" poorten moest hebben... maar op zich heb je dat helemaal niet nodig als je een managed switch hebt (vanuit de router trunk je gewoon je verkeer naar de switch en laat die het werk doen). Op zich is dit niet helemaal identiek, maar voor de meeste thuis netwerken is dit waarschijnlijk meer dan voldoende.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Trojan schreef:
krisken schreef:Klopt, hang die met de fiber aan elkaar en ready :)
Welke? Ik heb er momenteel nog geen.
Als je zo een 2011 neemt als router en dergelijke switch van routerboard dan kan je deze met fiber aan elkaar hangen (€11 ongeveer per fibermodule). Dan wat goedkope fiber tussen beide en klaar :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Waarom zou ik een RB2011 EN een CRS125 kopen?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

inderdaad nutteloos :-)

gezien de CRS de zelfde router chip onboard heeft .. dus alles kan dat de RB2011 kan .. en 24 gigabit poorten heeft ... ( volledig als switch te gebruiken of enkel poorten uit de switch te halen en als wan te gebruiken ) .. Zo heb ik het hier ook draaiende ..
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ik snap de benaming nu eigenlijk niet goed, is het nu een router of een switch?

Ik lees dat hij standaard geconfigureerd is als switch?

Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat die achter een bbox2 komt en een pppoe sessie moet kunnen opzetten. Voor de rest verwacht en hoop ik dat die hetzelfde kan als elke andere routerboard (waaronder dus ook de RB2011)?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Tim.Bracquez schreef:Die kleine routerjes kunnen goed overweg met 100 tal mbit, maar meer niet (CPU)
Ga je veel rules gaan doen 20+ dan gaat dit verlagen.

Hier zie je de performance tests: http://routerboard.com/RB2011UAS-2HnD-IN
Je moet goed opletten, je hebt 64, 512 en 1518 bytes. Echter ga je vooral in de eerste en 2de categorie zitten dus ~ 100Mbit.
Voor een 100Mbit gefiltert verkeer doet deze device het bijzonder goed.

Voor de lan party zou dit wel eens genoeg kunnen zijn, als je enkel je internet verkeer er over gooit, echter verwacht dat je tegen de max gaat en kan aanlopen. Dus iets hogere latency.

2o'n device zou beter zijn: http://routerboard.com/RB1100AHx2 Of helemaal super een CCR ;)
Maar dan zit je richting 250+ euro's te kijken.

EDIT: Reset is door knopje of met schroevendraaier op printplaat te tikken. Of via de console kabel. VLAN's gaan zeker, als je switch een managed is, zoniet gaat die gewoon alle vlan's doorgeven aan de devices die er aan hangen
Mijn idee voor de LAN-party was om aan 3 gigabit poorten elk een 24 poorts (unmanaged) switch te hangen. En hier dan het traffic van monitoren per IP, want een verbinding tussen 2 switchen is maar 1 Gbit, dus wil ik dat intern verkeer tussen 2 switchen gelimiteerd wordt zodat het internetsnelheid voor de rest van de users niet plat gaat ;)
Als ik dan het IP kan zien, kan ik die personen verzoeken om in te pluggen op een andere switch om bestanden te delen bijvoorbeeld.
Als ik je uitleg dus goed versta zal hij bij 64K packets maar lage snelheden halen en bij grote packets goede snelheden.

Die CRS125 ziet er leuk uit, maar die kost mij iets te veel voor mijn budget. Bovendien bevat deze ook maar de zelfde CPU en geheugen, en is de interne doorvoersnelheid ook maar 1 Gbit.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat ik mezelf met deze router ook de basics en iets complexere dingen van netwerken aanleer door het zelf te kunnen ontdekken :)
elegast
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 jul 2013, 09:54
Bedankt: 3 keer

Trojan schreef:Ik snap de benaming nu eigenlijk niet goed, is het nu een router of een switch?

ik zou zeggen, Layer3 switch :-)
met wan mogelijkheid
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

En wat is de RB2011?

En hebben ze ook echte routers of zijn het allemaal switchen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Trojan schreef:Ik snap de benaming nu eigenlijk niet goed, is het nu een router of een switch?
Het is een router waarvan je poorten in switch configuratie kan plaatsen... hoeveel en welke kan je volledig zelf bepalen.
Trojan schreef:En wat is de RB2011? En hebben ze ook echte routers of zijn het allemaal switchen?
Zie vorige opmerking... Mikrotik heeft trouwens maar één echte switch denk ik... de RB260GS. (de CRS reeks staat trouwens ook bij hun switches maar zijn eigenlijk ook routers).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 11 dec 2013, 19:52, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ze draaien allen routerOS en niet swOS (switchOS). Ze kunnen allen "routeren" dus het zijn routers :-)
Er zitten één of meer switchchips in en je kan ze ook dus gebruiken als managed switch. Afhankelijk van je noden is het een
- (managed) switch (routermogelijkheden niet gebruiken, enkel switch)
- switch met routermogelijkheden of router met switch erachter (ingebouwd) al naargelang je situatie of interpretatie
- router (geen gebruik maken van de switch-functionaliteit, zoals ikzelf doe)

Misschien is de Edgemax van Ubiquiti iets voor jou?
http://www.ubnt.com/edgemax#edge-router-lite (pakweg 90 euro)
Geen ervaring mee, maar hij steekt blijkbaar de duurdere routerboards de loef af (test).
Besef wel dat hier iets minder ondersteuning voor is dan de RouterBoards.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Misschien is de Edgemax van Ubiquiti iets voor jou?
http://www.ubnt.com/edgemax#edge-router-lite (pakweg 90 euro)
Geen ervaring mee, maar hij steekt blijkbaar de duurdere routerboards de loef af (test).
Besef wel dat hier iets minder ondersteuning voor is dan de RouterBoards.
Mjah inderdaad, maar wel nog al weinig poorten beschikbaar imo en geen wifi :(
Bovendien zijn testen van de fabrikant zelf altijd wel een beetje overdreven :P de cijfers zijn mij soms iets te veel afgerond in de positieve zin.
Ik kan zeker begrijpen dat door die snelle CPU en internet link dat die een pak sneller zal zijn, maar weegt dit op tegen functionaliteit en support ?

Al bij al twijfel ik dus nog steeds, maar ik denk dat het wel een goede keuze is als ik voor mikrotik zou kiezen ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

solid-killer schreef:Mjah inderdaad, maar wel nog al weinig poorten beschikbaar imo en geen wifi :(
Poorten los je op met een switch... niet met je router/firewall.

En WIFI doe je best met een apart AP... is steeds flexibeler.
solid-killer schreef:Ik kan zeker begrijpen dat door die snelle CPU en internet link dat die een pak sneller zal zijn, maar weegt dit op tegen functionaliteit en support ?
Wees gerust dat de EdgeMax heel wat sneller zal zijn... en de functionaliteit is ook niet slecht volgens de datasheet... al kan RouterOS nog heel wat meer.
solid-killer schreef:Al bij al twijfel ik dus nog steeds, maar ik denk dat het wel een goede keuze is als ik voor mikrotik zou kiezen ?
Er zullen zeker nog betere oplossingen zijn dan RouterOS... maar een slechte keuze is het zeker niet.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@r2504: Edgemax heeft ook veel opties hoor, dit draait op de vyatta core, dus in de CLI heb je een full router (zoals cisco en meer...) De grafische schil is gewoon voor jan-met-de-pet gemaakt.

De edgemax is leuk, en is sneller, maar je hebt niet eens genoeg poorten om het te benutten :) Hier nu met Fiber CCR's staan
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tim.Bracquez schreef:@r2504: Edgemax heeft ook veel opties hoor
Om er maar eentje te noemen... EdgeMax heeft geen SSTP VPN... RouterOS wel.
Tim.Bracquez schreef:De edgemax is leuk, en is sneller, maar je hebt niet eens genoeg poorten om het te benutten :)
Hang er een managed switch aan... poorten genoeg dan.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@r2504: Snap ik wel, maar de snelheid van alle poorten te samen is te weinig, dat bedoel ik. Mikrotik heeft SFP+ poorten, en dus 10Gbit dingen zijn mogelijk, terwijl edgemax geen grotere modellen heeft (wat spijtig is). Dus je zit met de capaciteit beperkt aan de snelheid van de poorten.

Heb je al eens in de vyatta core gezien en de modules die mogelijk zijn ? :-)

Vyatta is een bezonder goed product om cisco routers te vervangen, hopelijk komen ze met grotere hardware voor alle capaciteiten te benutten.


RouterBoard:
Voor Routerboard raad ik iedereen voor thuis een http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-2HnD-IN aan als je meer dan 5Gbit poorten nodig hebt, prijsverschil is niet zoveel, wifi, poorten alles inbegrepen voor een stroomverbruik van enkele watts (hier 6watt uit stopcontact)

Of voor de meeste die het niet zo groot zien: http://routerboard.com/RB2011UAS-2HnD-IN

Alles los is kan "beter" zijn, echter is dit makkelijker, eenvoudiger en verbruikt véél minder stroom. Deze oplossing is ook vele malen goedkoper als alles apart. Owja en vergeet niet de latency die telkenmalen toe neemt met alles wat je er tussen propt. Oké ga je niet veel van merken, maar is wel zo, telkens opnieuw door een chipset. Om nog maar te zwijgen over al je kabels (die je moet kopen) en de fouten die daarmee kunnen gebeuren. Nee, hou het gewoon simpel.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 12 dec 2013, 14:44, in totaal 5 gewijzigd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Wel, ik ben hier een beetje een leek, enkele vragen:

waarom moet er een managed switch aan hangen, unmanaged niet goed genoeg ?

Waarom een pure router verkiezen boven een router/switch combo ?

Waarom heeft die edgemax 3 poorten en niet één, je moet er toch quasi zeker een switch aan hangen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boran_blok schreef:waarom moet er een managed switch aan hangen, unmanaged niet goed genoeg ?
Unmanaged is voldoende als je geen VLAN's gebruikt... op dat moment heeft het ook geen belang als de router sneller is dan je internet verbinding. Je router zal dan namelijk enkel en alléén routing doen tussen internet en jou LAN... en de zwakste schakel is dus je internet. Al het andere verkeer gaat gewoon over je switch, daar je komt je router niet aan te pas.

Als je echter wel VLAN's gebruikt dan gaat de routing wel over je router (rules tussen VLAN's ed.)... en dan is het ook vanzelfsprekend dat je een managed switch hebt. Op die manier hoeft je router eigenlijk maar één poort te hebben waarover je al je VLAN's trunked... maar dan is de totale snelheid beperkt tot de snelheid van één poort (1 Gbps dus). Wederom is dit voor internet geen probleem, wel voor transfers tussen twee VLAN's. Om dit eventueel te verbeteren kan je de VLAN's apart naar je switch brengen, zonder trunk dus. (een ander alternatief is een layer 3 switch).
boran_blok schreef:Waarom een pure router verkiezen boven een router/switch combo ?
Zoals al eerder geschreven is zijn haast alle Mikrotik's routers voorzien van een switch chip die je zelf kan configureren (en zijn het dus geen pure routers).
boran_blok schreef:Waarom heeft die edgemax 3 poorten en niet één, je moet er toch quasi zeker een switch aan hangen?
Zie eerste uitleg... 3 poorten zou bijvoorbeeld kunnen gebruikt worden voor internet, interne LAN en wireless LAN. Er zijn trouwens grotere EdgeMax's ook (tot 8 poorten dacht ik).
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

En het zou dus een beetje jammer zijn als de router zelf pakweg aan gemiddeld 3Gbps packets kan routeren als er maar één of twee Gigabit poorten op zouden zitten :wink:
Traditioneel (voor consumenten zonder VLANs) heeft een router een WAN en een LAN gedeelte, ofte, minimaal twee poorten. Extra 'routerbare' poorten zijn dus een bijkomende luxe (of noodzaak in sommige professionele toepassingen, bv. high load core routers, dual-WAN met failover en/of load balancing).
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Waar bestellen jullie die mikrotiks en ubiquiti's?

Zo'n edgerouter/edgemax ziet er eigenlijk ook wel interssant uit, alleen ligt de kostprijs wel een pak hoger dan een CRS125. :/
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:


Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

@Krisken, die 2 shops schelen toch wel al snel 50 euro :P mjah zal wel aan de BTW liggen zeker.
@Tim-B / eigenaar shop.fusa.be : Krijg je ook 2 jaar garantie op die producten :P (niet dat ik twijfel aan de kwaliteit ;) )
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@solid-killer: Prijs is incl zending en Btw. Uiteraard garantie er op, moet dan teruggestuurd worden zoals bij elke winkel. Voor de goedkoopste prijs moet je niet bij me zijn, daarvoor zijn andere shops met deze ambities :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Hier een routerboard RB2011UiAS-RM en TP-Link TL-SG2424 24-poorts web smart switch gehaald. Misschien had ik ook voor een Routerboard CRS125 kunnen gaan in de plaats van deze twee, maar de switch mogelijkheden en specs zijn redelijk onduidelijk bij de CRS125 spijtig genoeg. Verder twijfel ik ook hoe ik de setup ga doen. De bedoeling is om telenet te nemen voor tv/internet/tel en een goedkoop VDSL abonnement te nemen bij een alternatieve provider voor server voor eigen gebruik en eventueel backup lijn. Ik ben er alleen nog niet uit hoe dit te configureren. Bij telenet zit je tegenwoordig vast met de wireless modem, waardoor moeilijk een eigen router kan gebruiken (tenzij je 2x nat doet). Voor VDSL is een extern IP verkrijgen dan weer geen probleem. Als 'serverke' zou ik een Synology willen gebruiken. De bedrade en draadloze verbindingen in huis naar internet via Telenet en de VDSL enkel voor het serverke. Het serverke zou dan wel ook intern snel bereikbaar moeten zijn (photo/video stream etc) op de bedrade en draadloze verbindingen. Ik zie de volgende mogelijkheden:
- Telenet en VDSL beiden op het routerboard en dubbele NAT doen voor Telenet. Voordeel is dat ik slechts 1 intern netwerk hoef te maken en via rules kan bepalen welke trafic via welke isp verstuurd wordt. Nadeel is dan weer de dubbele NAT en trager internet via Telenet bij gebruik nat/qos/firewall/rules etc waardoor de 100Mbps halen moeilijk wordt op het routerboard door hoge cpu.
- Telenet rechtstreeks naar de tp-link switch en enkel vdsl op het routerboard. Geen dubbele nat en sneller internet via Telenet zo, wat minder cpu belasting voor het routerboard. Maar hoe het serverke benaderen vanaf deze twee verbindingen dan? Connectie tussen tp-link switch en routerboard maken en routing tussen de twee verschillende netwerken doen dan?
- Iemand een ander idee of suggesties?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Je kan altijd aan de telenet technieker vragen om een modem te installeren ipv een router, voor zover ik weet lukt dat meestal wel!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”