Netwerkkabel deurbel

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Dit klinkt misschien silly. Maar ik vroeg mijaf of er iemand weet heeft van een deurbel die aansluitbaar is via een CAT kabel (5e of 6)

Dit moet zonder fancycrap zoals cameras en dergelijke.

Ik vraag dit om dat ik toch al CAT ga trekken tot vlak bij de deurbel, en we nu toch met zo een draadloos systeem zitten dat alle 5 tellen dood gaat wegens batterijen. Een extra kabeltje bij voor de deurbel is peanuts.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik weet dat er deurbellen zijn die werken via voip, en dus met UTP. Maar of je dit wilt is wat anders (tamelijk duur).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Je kan uiteraard ook een doodgewone 2 euro deurbel aansluiten via een netwerkkabel.
2x2 draadjes bij elkaarwordt trouwens op vele plaatsen gedaan als voorlopige oplossing tot er een ander systeem komt.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ik heb zelf UTP tot aan de deurbel gelegd en ben op de uitkijke voor een goed geprijsd VOIP model (nog niet gevonden). Als ik het niet vind dan koppel ik er gewoon een ouderwetse drukknop aan bij op mijn domotica-installatie en schakel ik langs daar wel een bel. De UTP ligt nog vrij in de kast dus kan zijn doel nog beslissen wanneer ik wil :)

PS: die draadloze bellen zijn inderdaad grote rotzooi, zowel bij mij als bij mijn broer problemen dat die soms niet meer bellen, zelfs al zijn de batterijen nog vol.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Een klassieke deurbel werkt op 12V wisselspanning en werkt met een magnetische actuator, die trekken redelijk wat stroom maar hebben slechts 2 draden nodig. Je kan dus 4 paren van je UTP parallel samennemen.
Een beltransfo is 5 à 8VA.

Het is te proberen, maar ik zou er niet van verschieten dat het problemen geeft.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Je zou dat gerust kunnen aansluiten via een UTP kabel als tijdelijke oplossing. Neem eventueel 2 draadjes samen.
Meestal wordt er voor een deurbel gewoon SVV kabel gebruikt (0,8mm² per ader), en ik geloof dat één ader UTP ongeveer een 0,5mm² is. Dus als je er twee tezamen neemt, is dat voorlopig zeker en vast voldoende.
Daarbij komt nog eens dat er maar kortstondig stroom over die bel loopt, dus zo'n problemen zal dat wel niet geven.

Voor een Parlefonie/Videosysteem dat over het netwerk werkt, zou je eens kunnen kijken bij Aiphone (importeur is CCI NV voor BE), zij hebben oa modules voor aan hun systemen te hangen die dan op het netwerk aangesloten kunnen worden.
Maar ik vermoed dat gelijkaardige systemen als Bticino/Siedle en consoorten ook wel al IP modules zullen hebben zekers?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

UTP was dus de correcte kabel term die ik zocht.

Goed, en dan de andere kant van het verhaal. Weet er iemand hoe het belgedeelte aan te sturen via IP.

Ik vermoed dat er ergens een serverke of zo gaat moeten voorzien worden (een arduinotje of iets simpels)

Vanuit electrisch standpunt is het redelijk simpel, maar IP maakt het net wat ingewikkelder.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boran_blok schreef:Dit moet zonder fancycrap zoals cameras en dergelijke.
Dan is het geen enkel probleem... heb je wel video dan moet je de specificaties volgen van de leverancier.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Hangt er natuurlijk wel allemaal wat vanaf welke richting je precies uitwilt.
Ga voor een systeem kant en klaar van een bekende fabrikant, koop je gewoon de benodigde spullen, je steekt ze in elkaar met de correcte bekabeling en je bent klaar.

Ga je het zelf fabriceren, dan ga je met een Arduino ofzoiets moeten werken.
Een deurbel stuur je aan als input, en eventueel een relais die je programmeert dat die pakweg 3 seconden moeten opspringen, en daarachter monteer je je bel.

Vele mogelijkheden (bovenstaande is maar één simpele), het is te zien hoe ver je erin wilt gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”