5e gigabit kabel, 5e gigabit connectoren? en krimptool

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hey

Ik wil eigen internet kabel maken.

na vanalles zitten te lezen heb ik volgende vragen:

hoe herken je echte 5e internetkabel, want er is sprake van ijzer en aluminium kabel in plaats van koper kabel. Waar moet ik naar kijken op de doos of op de kabel?

Zullen connecteren voor de categorie 6 kabel ook goed zijn voor de 5e kabel? of moet ik connectoren nemen voor 5E, anders werkt het niet? Kan iemand me zeggen welke 5e connectoren er zijn? of hoe ik dat kan zien aan de connector zelf of beschrijving? of maakt het niet uit welke connector je gebruikt? Ik wil gewoon dat de snelheid van de kabel niet verloren gaat.

en ik dacht volgende krimptool te kopen:

Crimping Tool Professional for 4/2,4/4, 6/4, 6/6, 8/8 P/C

Maar wat betekent die nummers? kan ik er alle soorten internetkabels mee maken (voor telefoon, voor 5, voor 5e, voor 6, voor 6e categoriekabel)?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Die cijfertjes zal ik je direct ns mee helpen:

Netwerk en telefoon fiches (de RJ standaard) hebben parallele baantjes, die meteen ook de breedte van de connector bepalen.
Bij netwerkkabels (RJ45) zijn er 8 parallele banen, voor 8 draadjes dus, en alle 8 zijn die voorzien van koperen contacten. Maw, 8P/8C.

Telefoonconnectors, wat we in de technische volksmond RJ11 noemen, zijn iets kleiner, en hebben slechts 6 parallele baantjes voor 6 draden. Maar afhankelijk van de connector, zijn er slechts 2, 4, of 6 van die baantjes voorzien van contacten. De echte RJ11 heeft er maar 2, en wordt dus ook 6P/2C genoemd. De RJ14 variant, die we tegenwoordig vaker zien, heeft er 4, ofte 6P/4C, en de RJ25 tenslotte heeft er 6, dus 6P/6C.

Tenslotte heb je de connector die de telefoonhoorn met het toestel verbindt, en dat is een RJ10, en die is nog kleiner, want hij heeft maar 4 baantjes. Afhankelijk van het aantal contacten wordt dat dus een 4P/2C of een 4P/4C. (bij deze onofficiele nummer wordt geen onderscheid gemaakt tussen de varianten)

Voor de connectoren ben ik niet zeker.
Het verschil tussen connectors voor 5e en 6 is dat de connector voor cat6 moet voorzien zijn voor de extra dikte die het plastieken inzetstukje in de kabel veroorzaakt. Verder is er geen technisch verschil bij de connectoren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
leohein
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 11 keer

hara_mo schreef:...., want er is sprake van ijzer en aluminium kabel in plaats van koper kabel. Waar moet ik naar kijken op de doos of op de kabel?
....?
Gewoon in de winkel stukje strippen en het koper afkrassen, dan zie je het snel.
Op de doos of kabel zie je dit niet altijd. Vele verkopen die budget kabel als koper kabel.

Of met een aansteker de afgestripte kabel 30 seconden heet maken, koper zal voor een groot stuk stabiel blijven, de alu kabels zakken dan als een pudding in elkaar.

Maar, ook niet overdrijven. Voor korte afstanden maakt dat niet uit.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”