Zijn er nog php developers / goede opleidingen

Plaats reactie
jantjeb
Starter
Starter

Blijkbaar is een Medior of Senior php developer een knelpuntberoep.

Ligt dit aan de grote vraag?
Het gebrek aan goede opleidingen in ons land?

Wat is jullie opinie op dit gebied?

Jan
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Eerder dat naarmate je meer senior wordt je beseft dat PHP toch niet je dat is en overschakelt op andere talen :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Een opleiding brengt je tot junior developer, medior & senior word je enkel door ervaring. Ik denk dat er in het algemeen een tekort is aan goede programmeurs, niet enkel PHP.
jantjeb
Starter
Starter

Liber! schreef:Een opleiding brengt je tot junior developer, medior & senior word je enkel door ervaring. Ik denk dat er in het algemeen een tekort is aan goede programmeurs, niet enkel PHP.
Dit klopt volledig maar 4 a 5 jaar geleden was het toch eenvoudiger om goede php developers te vinden dan nu en vraag me af waarom.
Gezien de economie toch ook niet zo gegroeid is vraag ik me af vanwaar het tekort komt ( lees 'vind er geen' ).
Hebben de meeste echt de overstap gemaakt naar andere talen?
Zijn er hier zo en waarom juist?
php heeft toch ook niet zo stilgestaan in ontwikkeling..
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ikzelf heb de overstap gemaakt naar Python voor webprojectjes. Op mijn vaste job programmeer ik (af en toe nog) in C++ en C# en hoe meer ervaren ik daarin werd hoe meer gefrustreerd ik raakte bij elk nieuw PHP project in mijn vrije tijd. Het is ook heel moeilijk om juist je vinger op iets te leggen, er zijn immers ook legio bibliotheken, online hulp, ... voor PHP dus daar zou het niet aan mogen liggen, maar toch is er constant dat knagend gevoel en op de duur programmeerde ik gewoon niet meer graag in PHP.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En in welk opzicht zou Python dan een beter alternatief zijn als PHP... het zijn beide nogal "Quick and dirty" talen (al hangt veel af van de mogelijkheden en frameworks die je gebruikt).
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zoals ik al zei, het is meer gevoelsmatig dan specifiek technische dingen. Misschien dat het package systeem me meer aanspreekt, ik weet het niet.

Er zijn ook liefhebbers van Ruby... :twisted:

wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Is dit niet meer een algemeen probleem in de informatica? De vraag is groter dan het aanbod. Heeft mijns insziens niks te maken met PHP. Zelfde doet zich voor bij Java bijvoorbeeld. Programmeurs zijn veelgevraagd en kunnen dus hun eisen stellen en kieskeurig zijn. Wij hebben het in ieder geval moeilijk om personeel te vinden in Brussel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mathy schreef:Er zijn ook liefhebbers van Ruby... :twisted:
Mensen zoeken het soms veel te ver... iedere taal heeft wel z'n specifiek voordeel maar de versplintering (zelfs van frameworks binnen dezelfde taal) helpt ons echt niet vooruit. Het probleem van gans het OpenSource gebeuren is dat de bedenkers niet wakker liggen van enige historiek en vaak bestaande oplossingen droppen omdat ze het leuk vinden aan iets nieuws te knutselen... maar zo werkt het in de echte wereld niet !
wimpie3 schreef:Wij hebben het in ieder geval moeilijk om personeel te vinden in Brussel.
Dat is dan misschien eerder een probleem van Brussel (tegenwoordig een nachtmerrie om daar nog deftig te geraken)... en niet de programmeertaal.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

wimpie3 schreef:Is dit niet meer een algemeen probleem in de informatica? De vraag is groter dan het aanbod. Heeft mijns insziens niks te maken met PHP. Zelfde doet zich voor bij Java bijvoorbeeld. Programmeurs zijn veelgevraagd en kunnen dus hun eisen stellen en kieskeurig zijn. Wij hebben het in ieder geval moeilijk om personeel te vinden in Brussel.
Ligt dat niet aan Brussel dat afschrikt? Wij zijn "makkelijker" bereikbaar (Wilrijk), heb afgelopen 2 jaar weinig moeite gehad om vacatures ingevuld te krijgen. Goedgekeurd, dat is iets anders :wink:

liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

r2504 schreef: Mensen zoeken het soms veel te ver... iedere taal heeft wel z'n specifiek voordeel maar de versplintering (zelfs van frameworks binnen dezelfde taal) helpt ons echt niet vooruit.
Een reden te meer waarom PHP niet altijd de beste keuze is, het richt zich enkel op web applicaties. Java, Python, .Net, ... hebben een veel ruimer eco system.
jantjeb
Starter
Starter

Mathy schreef:
wimpie3 schreef:Is dit niet meer een algemeen probleem in de informatica? De vraag is groter dan het aanbod. Heeft mijns insziens niks te maken met PHP. Zelfde doet zich voor bij Java bijvoorbeeld. Programmeurs zijn veelgevraagd en kunnen dus hun eisen stellen en kieskeurig zijn. Wij hebben het in ieder geval moeilijk om personeel te vinden in Brussel.
Ligt dat niet aan Brussel dat afschrikt? Wij zijn "makkelijker" bereikbaar (Wilrijk), heb afgelopen 2 jaar weinig moeite gehad om vacatures ingevuld te krijgen. Goedgekeurd, dat is iets anders :wink:
Mmm, wij liggen vlak bij Leuven, goed bereikbaar ( ook met openbaar vervoer voor wie zou wensen :P ) maar toch geen medior of senior php developers te vinden.. Iets wat ik ondertussen toch overal opvang.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Ik zelf ben laatste jaar Toegepaste informatica.
Op zich is PHP een goede "scripting" taal maar er is een nieuwe trend in de markt en dat zijn webservices(Grotendeels te danken aan Smartphones).

Vroeger had je een website met PHP die in verbinding stond met je MYSQL databank(LIEFST MET EEN MVC FRAMEWORK).

Nu de dag van vandaag is er
een website
webservice die JSON, XML,... terugstuurt en ontvangt.
De webservice staat in verbinding met je databank.

De webservice kan je maken in PHP, maar het is 10 keer gemakkelijker en sneller om dit in JAVA te doen, zeker als je gebruik maakt van JERSEY.
Als je JAVA of .NET hebt kan je meer object georiënteerd werken, hoewel PHP beweert dat ze klassen hebben is dit nog steeds makkelijker in JAVA of C#.

De website heeft dus niet veel code meer nodig juist enkel een GET,POST,PUT,... en het verwerken van JSON,XML,.... Je kan dan gebruik maken van ajax(javascript) om die data op te halen en te verwerken. Het voordeel hiervan is dat javascript client side is en PHP server side, dus minder verwerking voor de server.

Het is misschien geen antwoord op je vraag, maar dit is wel een reden waarom ik niet voor PHP kies.
Hogeschool opleidingen zitten redelijk goed kwa opleiding over PHP, maar bedrijven hebben minder interesse in het gebruik ervan.
Ik denk dat bedrijven vaak kiezen voor ASP.NET.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

8balljunkie schreef:maar er is een nieuwe trend in de markt en dat zijn webservices
Nieuw... daar waren we jaren geleden al mee bezig. Trouwens de waarde van een applicatie zit niet in het webservices framework maar wel in de business code, dus ik volg je argument niet direct... tenzij je PHP daar ook niet geschikt voor acht.
8balljunkie schreef:Hogeschool opleidingen zitten redelijk goed kwa opleiding over PHP, maar bedrijven hebben minder interesse in het gebruik ervan. Ik denk dat bedrijven vaak kiezen voor ASP.NET.
PHP heeft gewoon het imago van Quick and dirty... al heeft Microsoft die reputatie ook lang gehad... hun acceptatie is veel beter de laatste tijd (hoofdzakelijk dankzij een enorm sterkte marketing die PHP gewoon totaal niet heeft... da's puur community driven muv. frameworks zoals Zend waar echt grote spelers achter zitten).
Plaats reactie

Terug naar “Development”