Lancering 4 G Mobi*

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Vandaag opnieuw dezelfde plaats gepasseerd en dacht om even te dubbelchecken:

AfbeeldingAfbeelding

http://www.speedtest.net/my-result/i/702811849
http://www.speedtest.net/my-result/i/702816536

Download quasi hetzelfde, maar betere upload.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Speedtest op 29 november 2013 aan Station Gent-Sint-Pieters
Afbeelding
http://www.speedtest.net/my-result/i/698903871

En vandaag op exact zelfde plaats
Afbeelding
http://www.speedtest.net/my-result/i/703064416

Blijkbaar worden er dus (nu al) verbeteringen doorgevoerd? 't Was alleszins geen eenmalige toevalstreffer, maar telkens opnieuw in deze range.

Edit:
Thuis ook even opnieuw test uitgevoerd op zelfde plaats (binnen!):

Op 29 november
Afbeelding
http://www.speedtest.net/my-result/i/698786204

Vandaag
Afbeelding
http://www.speedtest.net/my-result/i/703161970
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 04 dec 2013, 21:29, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Nogal naief om direct van verbeteringen aan het netwerk te spreken. Snelheid is van zoveel variabelen afhankelijk dat dergelijke schommelingen echt wel goed mogelijk zijn.

Wat zegt de field test app op jouw Iphone aan up/down bandwidth?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou dan wel eens willen weten hoe het komt dat overal waar ik eerder was en ik tot nu toe opnieuw passeerde er ineens tot 28Mbit hogere resultaten gehaald worden. En niet een keer, maar bij elke test opnieuw zonder schommelingen die terugvallen naar oude resultaten.

Naief, here we go again. Dan zou iedereen af en toe zo van deze flitsen kunnen krijgen hé. Toch nog niet gezien hier. Laat staan telkens opnieuw?
En inderdaad bijzonder naief om te denken dat men tijdens een TESTlaunch wijzigingen doorvoert, waarom zou men dat doen tijdens een test? :roll: :wink:

En wat field test betreft, jammer genoeg thuis geen info op dat vlak ingevuld. Ik probeer het morgen op andere plaatsen.

Edit: Intussen deze, meerdere keren in zelfde range en binnenshuis (maar andere kant als hierboven), ook veel meer dan voorheen:

AfbeeldingAfbeelding
http://www.speedtest.net/my-result/i/703255738
http://www.speedtest.net/my-result/i/703281433
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

http://www.cultofmac.com/128306/

Zou bewijs kunnen leveren op vlak van gebruik van 10MHz of 20MHz in de downlink (ik heb geen mobistar sim bij de hand om te testen)

1. De nieuwere masten van Mobistar zijn uitgerust met 900MHz GSM/UMTS, 2100MHz UMTS en 1800MHz LTE, dus geen GSM op 1800MHz, wat dus goed mogelijk maakt dat ze (2x)20MHz gebruiken voor LTE, wat hun effectieve theoretische max op 150Mbit zet.
2. 89Mbps is denk ik nog net theoretisch mogelijk op 10MHz LTE, maar niet met een iPhone 5 (denk ik) en al zeker niet met dergelijk consistente waarden in de praktijk zoals je speedtests laten zien.

Maar 1 ding, je tests zijn verre van grondig genoeg om objetief over te kunnen oordelen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Tja grondig genoeg of niet dat is m'n doel niet perce want daar heb je beduidend meer voor nodig dan een enkel toestel, ik wou gewoon weergeven of het netwerk degelijk is en tot welke prestaties het in staat is. En m'n verwachtingen waren aanvankelijk vrij laag gezien de reputatie.

En die 10Mhz vs 20Mhz kan verklaring zijn, maar hoe verklaart dat dan dat ik op heel wat plaatsen eerst tussen 54 en 69Mbit haalde en nu stevast 87Mbit en meer over dezelfde mast? Maakt niet uit op welk moment van de dag en hoeveel keer na elkaar in probeer. Ping krijgt ook nooit hoge pieken na veelvuldig testen op zelfde plaats, maximum ping dat ik tot nu toe over de 15GB aan tests zag is 30ms.
Met andere woorden, het presteert goed tot nu toe.

89.60 down meermaals (+/-) en dat binnenshuis met -101dBm, dat heb ik alleszins nog niet veel gezien. Ik vraag mij dan ook af of ik met een iets recenter toestel over de 90Mbit zou geraken. Het lijkt alleszins of de test bij deze snelheden telkens tegen een technische limiet botst en af en toe iets dichter er tegen krijgt maar nooit er over geraakt. Kan dus wel zijn dat het een 10Mhz mast is en het om die reden tegen een limiet aanloopt (ik zou toch niet denken dat een iPhone 5 zoiets niet zou aankunnen, zijn niet bepaald zwakke toestellen hé). Anderzijds is het misschien het toestel alleen maar, en zou ik met een 5S bijvoorbeeld nog hoger geraken.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Haal je ook dergelijke snelheden met een 100MB bin file (of 1000MB)?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou niet weten waarom dat perce niet het geval zou zijn. Grotere bestanden kunnen preciezere resultaten halen, maar niet vergeten dat speedtest.net best wel accuraat is. En de downloadsnelheid neemt ook niet af na een bepaalde hoeveelheid verkeer. Voor velen zou dit een heel pak sneller downloaden zijn, en qua upload is het voor de meesten gemiddeld tot 8x sneller (gerekend met 3.5Mbit upload).

In ieder geval haal ik via personal hotspot (over USB, via Wifi is het max 65Mbit connectie) dezelfde speedtestresultaten maar vooral doe ik alles zoals over een vaste connectie, bestanden worden gedownload tot 9.6MB/s (gisterenavond laat even getest) en upload tot 2.9MB/s. Momenteel haal ik speedtests van 77Mbit via USB personal hotspot, maar da's op een andere locatie in huis waar ik met gsm +/- zelfde snelheden haal. Net even een torrent binnengehaald met genoeg seeders en dat gaf een piek van 8MB/s, een bestand van 1.4GB.

Bestanden op Google Drive zetten via 4G is een zegen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Even snel een screenshot genomen (ander bestand weliswaar) na wat ik hierboven zei;
Let wel: upload heb ik gecapped omdat in de achtergrond er naar Google Drive wordt geupload. En dit is op een plaats binnen waar ik niet de piekresultaten haal over 4G maar tot zo'n 77Mbit (toch nog steeds niet slecht).
Screenshot p2p personal Hotspot Mobistar 4G binnenshuis
Screenshot p2p personal Hotspot Mobistar 4G binnenshuis
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Een iPhone 5 heeft een modem die cat 3 LTE aankan, dwz max 100Mbps op de downlink.

http://www.anandtech.com/show/6330/the- ... -review/18
Hier haalt de auteur aan dat max snelheden op 10MHz, rekening houdend met overhead etc. 73Mbps is, wat in grote lijnen overeenkomt met de hoogste resultaten van de andere twee providers, wat juist rond en boven de 60Mbps was.
En als een iPhone 5 ineens 90Mbps haalt, zou het wel eens goed kunnen zijn dat het 20MHz is

Cat 3. LTE modem + 10MHz downlink = 75Mbps max DL
Cat 3. LTE modem + 20MHz downlink = 100Mbps max DL (wat hier goed het geval zou kunnen zijn itt tot)
Cat 4. LTE modem + 20MHz downlink = 150Mbps max DL

http://lteuniversity.com/get_trained/ex ... n-lte.aspx
http://www.anandtech.com/show/6463/qual ... release-10

20MHz DL zou betekenen dat Mobistar hun netwerk twee keer zo snel kan zijn als de rest. :-D

Een screendshot van de LTE waarden in de field test app zouden sluitend bewijs leveren hierop.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Als dat zo is dan moet het wel een 20Mhz antenne zijn aangezien ik meermaals eind de 80Mbit haal.

Jammer dat de gegevens in field test hier niet ingevuld staan :-( , 'k ga er onderweg op proberen letten, natuurlijk geen uitsluitsel dat ze overal 20Mhz hebben.
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

mobistar beschikt niet over 20 mhz, alleen over 2 x 15 mhz op dcs 1800 , zelfde als proximus, base beschikt over 2 x 22 mhz met 110 kanalen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Dus volgens de uitleg van Andro5.. zou Base sneller moeten zijn? :P Niks van gemerkt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Nee nee, ze hebben allemaal 2x20MHz op 1800/DCS, dat wil niet zeggen dat ze de hele hoop in een keer inleggen voor LTE, GSM bestaat ook nog op die frequentie, alleen heb ik een vermoeden dat Mobistar de volle 2x20MHz of toch zeker 2x15MHz gebruikt en de andere twee 2x10MHz en de rest voor GSM.

Die link was alleen om aan te tonen dat de 1800MHz band al herverdeeld was en het technisch voor Mobi mogelijk is om 2x20MHz LTE aan te bieden.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

@iRockabizzydilly: ik denk dat je even met beide voeten op de grond moet komen...
Allemaal heel leuk dat je die hoge snelheden kan halen bij Mobistar, maar de kans is heel groot dat jij praktisch als enige op die mast zit te surfen, gezien Mobistar maar met mondjesmaat testgebruikers toelaat, en de grote massa van klanten nog geen 4G toestel heeft.
Bij Proximus en Base zijn het aantal 4G gebruikers veel groter, dus logisch ga je daar vaak niet meer de max. snelheid krijgen.

Als Mobistar de boel opengooit voor iedereen (alsook Telenet), dan zal het snel gedaan zijn met 90Mbps te halen...

En no offence, maar ik zie toch dat je er wat wild van loopt :wink:
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Bon, voor dat iedereen hier denkt mij te kennen :-)

Nee, ik zweef niet. Maar voor de zoveelste keer, ik weet dat het een launch is... maar ik heb bij geen enkele andere launch hetzelfde gezien en dat heb ik al gezegd. En van dat helemaal alleen op de mast zitten, dat denk ik toch ook niet. Zit pal in het centrum en ik ken er toch genoeg in de buurt met een iPhone en Mobistar.

Wat is dat hier toch altijd :bang:
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 06 dec 2013, 15:29, in totaal 1 gewijzigd.
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Nogmaals, no offence at all, maar ik was dit topic aan het volgen en zag dat je er hevig van stond, gekeken naar het aantal posts en posts na posts :-D
We hebben testers zoals jij nodig, vond het gewoon grappig hoe wild je er van werd :wink:
Laatst gewijzigd door svenska 06 dec 2013, 16:38, in totaal 1 gewijzigd.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

iRockabizzydilly schreef:Wat is dat hier toch altijd :bang:
Je bent soms zo fanatiek dat mensen denken dat je op een wolkje zit, zoals gezegd zijn de testen zeer plezant en zeker welkom. Maar ze zouden van meer personen moeten komen, liefst ook op vele andere plaatsen dan alleen maar Gent. Dat het daar voor u snor zit daar twijfelen wij ondertussen niet meer aan ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

iRockabizzydilly schreef:Bon, voor dat iedereen hier denkt mij te kennen :-)

Nee, ik zweef niet. Maar voor de zoveelste keer, ik weet dat het een launch is... maar ik heb bij geen enkele andere launch hetzelfde gezien en dat heb ik al gezegd. En van dat helemaal alleen op de mast zitten, dat denk ik toch ook niet. Zit pal in het centrum en ik ken er toch genoeg in de buurt met een iPhone en Mobistar.

Je kent mensen genoeg die ik de buurt van Gent wonen met een iphone en mobistar, maar hebben die allemaal 4G access? En uiteraard heb je bij geen enkele launh hetzelfde gezien : toen proximus uitkwam met 4G waren er amper 4G toestellen op de markt. En zowel Proximus als Base hebben bij mijn weten direct een launch gedaan voor het grote publiek (lees : iedereen kon er van gebruik maken). Bij mobistar moet je al goedgekeurd zijn om het 4G netwerk te gebruiken.

Ondertussen heb ik reeds van zowel proximus, mobistar als base gehoord dat er in een later stadium een vaste cap zal komen op zowel upload als downloadsnelheid. Dit om te zorgen dat iedereen om hetzelfde moment even comfortable kan surfen op het 4G netwerk. Wat de cap exact zal worden is nog niet medegedeeld, maar ze spreken toc over minimum 20/20Mbit per klant, wat op zich al erg netjes is voor te surfen op een gsm!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard hebben ze 4G access, dat heb ik hen toch al lang laten doen :wink:

Geen enkele launch is hetzelfde, dat weet iedereen. maar ik had bij de 4G launch toch wel al een 4G toestel en stick. Het snelste 4G resultaat dat ik zag voorheen (buiten Mobistar) was echter wel Proximus, toen er een setup stond in de future releases in de Belgacom toren. Maar dat was in de 60Mbit, alleen upload wel straffer dan nu. Maar dat was nog in januari 2012.

En die cap vind ik doodjammer, en ik hoop dat het hoger dan 20/20 wordt want ik ga niet mee in het verhaal dat het niet beter zou kunnen. Behalve dan misschien om de mensen niet teveel te laten zien dat ze veel te veel betalen voor hun vaste connectie als je ziet hoe deze presteren tov 4G. Tja, een cap en lage volumes, 't zal wel van dat zijn zeker.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh 20/20 is toch snel zat voor wat te surfen op je telefoon? Het gaat er hem vooral over vermoedelijk om de bandbreedte te delen over alle gebruikers als 4G gsm's meer standaard zijn dan nu.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Die telefoons worden op zich al meer en meer computers, en het gaat verder dan een telefoon. Ook tablets, die meer en meer als pc worden aanzien en deze markt serieus kannibaliseren (begrijpen wie kan zeg ik daar op maar bon), hebben hun deel van de koek. En niet te vergeten, de sticks. 20/20 is niet slecht, maar oud nieuws. Waarom zou het niet sneller mogen als het perfect kan? Dat zien we bij vaste connecties ook. Kortom, gebrek aan visie bij de operatoren. Zolang we betalen.

Alle oude troep buiten, FTTH beginnen uitrollen en waar het nog niet kan of nog niet ligt of waar er geen interesse voor is een deftig 4G abonnement met redelijk volume aanbieden een gedaan met energieverslindende modems, gewoon stick er in en boem. Speed. En altijd en overal geconnecteerd.
En als we dan toch allemaal abonnementen betalen nu voor verouderde tech, waarom zouden ze moesten we ineens allemaal abonnementen betalen voor echte nieuwe tech niet in capaciteit kunnen investeren en voorzien?

Nu betaal ik 60+ EUR alleen al voor internet en das los van verbruik van modem en router. Als ik dan zie hoe ik nu m'n iPhone in een seconde aansluit als internetconnectie op pc en een impliciet snellere connectie heb (en ik heb al niet te klagen tegenover een groot deel van België) en kan blijven internetten zonder problemen en zonder volumeproblemen (tot nu al 60GB vandaag alleen over personal hotspot) en zonder stroom door de modem en router te laten verbruiken... Ik weet het, das nu zonder volume restricties, capaciteitsproblemen en het is een launch. Maar dat laat nogaltijd niet weg dat het kan. Het potentieel is er.

Niks mis met technologische vooruitgang, en dat het geld er niet is voor investeringen allerhande is simpelweg niet waar. Visie, daar ligt het aan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
hendrake
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Capping op 20MBPs? Waarom zouden ze dat doen. Je kan op 3g al tot 42 MBps gaan (theoretisch). Ik heb daar al 15 op gehaald.
Na enkele dagen 4g:
* Bereik verbetert nog elke dag precies (regio Leuven - Brussel).
* Ik haalde nog geen 80 maar vind het zeer snel, vooral de initiële verbinding (ping). Ik vind dat je in de praktijk dat verschil zeer goed merkt als je bvb de krant download.
* Verbruikt precies meer batterij.
* Mijn gsm ging nogal vaak van 3g naar 2g terwijl er toch nog 3g bereik was. Hij blijft op 4g tot werkelijk het laatste bitje ontvangst. Heeft nog iemand dat gemerkt?
* Eens de testfase voorbij en iedereen stopt met speedtest zal het nog rapper gaan :-)

wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

laten we hopen! Want eigenlijk ligt hier een kans voor mobi* om zich te onderscheiden van de (twee) koplopers. Draadloos kan hier de leiding nemen en een volwaardige internetverbinding verzekeren...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

WTF is dat nu weer, een cap? Zolang niemand unlimited data aanbied heeft dat geen/heel weinig zin. Wie gaat er nu langer dan een paar seconden zijn verbinding volledig dichtrekken? En dan nog welke toepassingen op een telefoon hangen aan een server die die bandbreedte ook benut?
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Ik heb een iphone5s. Als ik 4g aanzet en
Ik zit effectief op 4g dan krijg ik geen inkomende gesprekken meer. Ze gaan direct over op antwoordapparaat. Ik heb dit al gemeld aan mobistar. Volgens mobistar zou dit aan hen liggen en niet aan de telefoon. Toch heb ik al forums gezien met dit probleem. Zijn er nog mensen ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Dat is teken dat de CS fallback niet goed lukt, is zowel bij proximus als base een probleem geweest in het begin, geef het een paar maanden, dan zal Mobistar dat wel op orde hebben.
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Zoals ik het begrijp is de 4g enkel data en moet dit bij een oproep overschakelen op 2g/3G.

Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

AndRo555 schreef:Ze hebben allemaal zeker 2x20MHz]
klopt, had het oude artikel gelezen...
hendrake
Pro Member
Pro Member

Bij mij schakelt gsm over naar 2/3g bij gesprek. Daarna terug 4g.
De dekking in Gent is opmerkelijk goed, ook binnen. Zit hier op een congres en de gratis wifi kan ik rustig zo laten, 4g is stukken sneller. Zelfs al is het hier binnen "maar" 43 MBps.
Ik ben overtuigd, ik neem een 4g abo.

iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Hier toch ook geen problemen met gesprekken, gaat automatisch naar 3G en terug. Bij andere providers wel problemen gehad.
Dekking is inderdaad opvallend goed.

'k Heb vandaag ook een carrier update ontvangen van Mobistar 15.5 naar Mobistar 15.6, vraag me af wat het verschil is en of dat voor de algemene carrier file ook zo is.
kristofmertens
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 34 keer

Ik denk dat de carrier update niets met 4G gaat te maken hebben, heb een iPhone 4S en heb de update ook gekregen.
Veel verschil is er niet op te merken met voorheen.
Iemand die meer weet hierover?

TV: Telenet + CI+ module + Streamz
Internet: Telenet All internet 300
GSM: Orange Go Plus + Extra Surf Card, Orange Go Light
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Intussen was ik opnieuw in Gent-Sint-Pieters, en deze keer een speedtest genomen op het perron zelf (in plaats van voor het gebouw/plein) aangezien ik er toch moest wachten.

What can I say?
Afbeelding
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Net even binnenshuis een test gedaan met de iPhone 5S, waar ik voorheen max. 77Mbit haalde.
Later eens testen hoe het is op plaatsen waar ik voorheen superhoge resultaten haalde.

Afbeelding
Vooral opvallend is dat de ping continu lager is en de upload meestal hoger als voorheen met de 5. Dat zal wel aan andere dingen liggen, maar bon.

Edit: eigenaardig genoeg veranderden na het posten van dit resultaat mijn andere speedtest imgs (ook in onderschrift) van een iPhone 5 naar 5S? :?
Zelfs op speedtest.net, hoe kan dat nu.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

iPhone 5 heeft een MDM9615 baseband, die van de iPhone 5s heeft er waarschijnlijk dezelfde baseband, alleen wat andere front-end recievers etc. Daar zal het verschil in ping wel mee te maken hebben.

Ben eens benieuwd als er iemand op die plekken met een cat4 (150Mbps) lte device is gaat testen, zowel de 5 als de 5s zijn immers cat3 (100Mbps max)
hendrake
Pro Member
Pro Member

Zijn er cat4 toestellen op de markt?

svenska
Elite Poster
Elite Poster

Ja ik heb een huawei E5776, die is cat 4 voor 150Mbps.

http://www.huawei.com/ecommunity/bbs/10157405.html

Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Ook gsm 's zoals de Huawei Ascend P6 en al de toestellen met een Snapdragon 800 chip (LG G2, Nexus 5, Xperia Z1) zouden ook cat 4 moeten zijn.
AndRo555 schreef:Ben eens benieuwd als er iemand op die plekken met een cat4 (150Mbps) lte device is gaat testen, zowel de 5 als de 5s zijn immers cat3 (100Mbps max)
Dat zou nog geen verschil mogen geven, hoor. In België wordt nu LTE cat 3 uitgerold dus met cat 4 ben je nu nog niks. In Nederland zouden ze wel al volgend jaar met cat 4 beginnen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Toch even een reflectie;

Vandaag was ik de hele dag in Luik. Daar is uiteraard (nog) geen 4G van Mobistar. En dit was hard nodig.
3G? Ja, maar relatief weinig ontvangst zelfs in het centrum van Luik. Sprong frequent over naar Edge, en de snelheden en ping waren verre van 2013. Maar bon, 'k was er niet voor data te testen... maar basic functionality leed er ook stevig onder.
Er was iemand bij die een S3 had met Generation Connect, 8Mbps down en 2Mbps up met goede ping. En dat met een antenne die minder hoge snelheden aankan dan de iPhone 5S.
Een andere persoon met Base zat in hetzelfde schuitje als ik met de Mobistar testsim. Voor wie anders dacht, de hiërarchie is weldegelijk nog steeds dezelfde. Is dit bij je thuis anders, dan mag je als je wel eens verder dan u deur gaat anders verwachten.

Op de terugweg 4 keer mijn gesprek kwijt, iets wat ik op hetzelfde traject nooit eerder voorhad met m'n Px nummer. En er werd nu beduidend trager gereden dus aan de wissel tussen de antennes zal het niet liggen :wink: .

En thuisgekomen merk ik op dat ik niet meer op 4G geraak, de indicatie is er maar zonder ontvangstindicatie en switch automatisch naar 3G.
Met andere woorden, mijn testfase is afgelopen... na 103GB :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar)”