Kingston SSD voor in Macbook Pro Mid-2009

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

Beste,
ik ben vaak met Photoshop bezig en iMovie etc... Extra snelheid is dus steeds welkom voor zulke taken uit te voeren. Ik heb gehoord dat je met een SSD zeker je machine snelheid kan boosten. Op youtube kan je ook talrijke video's bekijken van hoe een SSD beter is dan een HDD.

Het enigste minpunt is de prijs. Maar toen ik aan het surfen was vond ik deze op amazon:


66Euro voor 120Giga. Vind ik goedkoop in vergelijking met andere modellen met de zelvde capaciteit. Is deze SSD dan minder goed dan andere ? Heeft iemand daar al ervaring mee ? Wat zijn jullie tips.

Ik heb ook gehoord dat mijn Mac alleen Sata 2 aankan. Deze SSD is Sata 3 maar zal dus wel werken in mijn Macbook maar niet met volledige snelheid kunnen werken. Klopt dit ? Is dit een groot verschil ?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Verschil tussen HDD en SSD zijn inderdaad goed voelbaar.
Snelheid op SataII is meestal rond de 280Mb/s (lezen) of lager. En bij sata III kan dit oplopen tot 540Mb/s (lezen) of iets in die buurt. Het gaat ieder geval al wel verschil voelen.

1ste voorbeeld:
Ik voel het verschil vooral bij zwaar games.
GTA4, battlefield 4, need for speed rivals laden beduidend langer op HDD (soms 5x meer "loading"tijd nodig)
Ik heb voor te gamen een 2de SSD gestoken. Leukste is dat de laadtijd echt van soms een 40tal seconden naar een second of 10 gaat. Call me een freak but i love the speed!

2de voorbeeld:
Mijn windows boot in +/- 20sec ipv 90sec of hoger en is direct bruikbaar zonder dat der kleine apps op de achtergrond laden.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Hierbij een antwoord dat geen antwoord is op jouw vraag, maar ik heb zelf wel ervaring met een Samsung 840 EVO van 500 GB (prijs is vergelijkbaar met die van Kingston). Schijf komt heel goed uit alle tests, bij mij zit hij in een iMac 27" van 4 jaar geleden en die mac voelt nu weer als een nieuwe.

Sata is backwards compatible geloof ik, dus nieuwe schijven kunnen aan oudere controllers.
ogy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 28 aug 2006, 20:55
Bedankt: 3 keer

DimitriL schreef:Beste,


Het enigste minpunt is de prijs. Maar toen ik aan het surfen was vond ik deze op amazon:


66Euro voor 120Giga. Vind ik goedkoop in vergelijking met andere modellen met de zelvde capaciteit. Is deze SSD dan minder goed dan andere ? Heeft iemand daar al ervaring mee ? Wat zijn jullie tips.
http://ssdendurancetest.com/
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Ik heb een sata III samsung 930 in een oude dell gestopt met maar sata II . Ondanks het feit datik niet de volle snelheid haal merk je duidelijk de prestatiewinst .
Als eerste de groote lees / schrijfsnelheid, maar ook de acces time en aantal IOPS laten het verschil duidelijk voelen.
Vroeger : dubbelklik firefox ... ratel ratel ratel ... hij is er
nu met SSD : dubbelklik en bijna instant firefox :)

Een ander voordeel is dat je echt alles tegelijk mag doen aangezien de SSD hier geen last van ondervindt.
een voorbeeld:
kopieer eens 2 of laat ons zeggen 3 verschillende grote bestanden tegelijk van je HDD naar andere locaties.
herhaal deze test met een SSD and be amazed ;)

ik zeg het je, eenmaal je een SSD hebt gebruikt wil je niet meer terug ;)
Samsung en Crucial blijven nog steeds prijs/ prestatie / kwaliteit de beste op de markt momenteel ;)

Er werd bijvoorbeeld met argwaan uitgekeken naar de 840 (niet pro) serie van samsung omdat hier TLC geheugen werd gebruikt ipv het meer duurzame MLC.
Daarom heeft hardwareinfo een uithoudingstest gedaan, ze haalde nog steeds 3 keer de vooropgestelde waarde van de fabrikant ;)

Overtuigd ? :angel:
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

Beste,
alvast bedankt voor jullie antwoord alemaal. Ik denk dat ik dan maar voor een SSD Van Samsung zal gaan de 840 evo 120Giga. Kost 10 euro duurder dan de Kingston maar heeft blijkbaar een betere reputatie. Moet je op de mac dan extra Software of zo instaleren ?(TRIM?) Ik zou ook mijn HDD willen clonen op mijn SSD. Daarvoor heb je een soort usb naar sata kabel nodig als ik me niet vergis.



Is dit voldoende ?
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

Of dit:
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

solid-killer schreef:
ik zeg het je, eenmaal je een SSD hebt gebruikt wil je niet meer terug ;)
Dit omvat het helemaal. Eens een SSD gebruikt...
Thuis werk ik op een redelijk krachtige PC van 1 jaar oud, samen met een Samsung EVO 840. Alles maar dan ook alles opent vliegenvlug, zoals eerder ook al aangehaald zijn de laadtijden in spellen etc redelijk korter.


Het NADEEL: op andere systemen met gewone HDD werken wordt pure horror. :lol:
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

Men enige dat mij nu nog tegen houdt is die transfer kabel. Is deze kabel goed om mijn gegevens over te zetten ?



off beter zo een enclosure caddy:
DimitriL
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 nov 2013, 21:23

niemand ?
kippewit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 15:01
Bedankt: 3 keer

Als je Mac niet voorzien was voor SSD, kan je SSD Optimizer gebruiken.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Als je mac voorzien is van een eSATA aansluiting, kan je inderdaad dit gebruiken:
http://www.amazon.fr/Akasa-AK-CBSA03-80 ... sb+to+sata

enkel USB ? :

dan neem je best een enclosure.

Bovendien kan je dan de HDD die je had nog gebruiken als externe ;)

Overzetten kan je normaal met SSD magician van Samsung zelf (zit bijgeleverd ;) )
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”