Home monitoring en security

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben aan het overwegen zelf een soort alarmcentrale/homemonitoring te installeren, maar heb hier weinig ervaring en kennis in.

Ubiquiti sprak mij direct aan met zijn mFi reeks, hieronder enkele voorbeelden:
- http://www.youtube.com/watch?v=RzNXUb4Oq48
- http://www.youtube.com/watch?v=wxJ_mKO3eRg

Ik kom op iets van een 700€ als ik mij laat gaan (met o.a. 6 mPorts, motion-, temperatuur- en deur- en deurbelmonitoring maar zonder mPower, dat is iets voor later).
Het idee is niet zozeer home automation te introduceren, maar vooral een flexibele monitoring- en alarmcentrale te hebben. De mPorts zijn eigenlijk PLC's met analoge en digitale inputs/outputs waar naast de standaard Ubiquiti spullen ook zelf gemaakte of third party onderdelen kunnen aan aangesloten worden. Dat zonder aan een goede gebruiksinterface en mogelijkheden te moeten inboeten, wat me natuurlijk erg aanspreekt.

Mijn vraag is dus of hier mensen zijn die dit systeem kennen of kennis hebben van gelijkaardige systemen (met een gelijkaardige prijs en flexibiliteit bij voorkeur).
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Een vroege Sint bracht:
speelgoed.jpg
Toch maar de 'gok' gewaagd dus en een kleine set aangekocht. Indien deze goed werkt komen er misschien meer (als ik het nut kan verantwoorden :wink: ).
De RB260GS switch heeft niets met de mFi's te maken, maar is om mijn netwerk iets groter en flexibeler te maken.

Het opzet met deze setup:
- mPower: Hele rack op port 1 en diepvriezer op poort 2 (puur voor monitoring, dus geen aansturing aan/uit op basis van rules) OF TV en telenet digibox in de living (met 'uit' tijdens de nacht))
- mPort: Temperatuursensor in de living, Motion sensor in de garage, en 'custom' aansluiting op IPcam

Doel: Verwittiging bij motion in garage en motion op IPcam.

Een kleine proof of concept dus.

Kleinigheid die ik al heb gedaan voor de Sint kwam: De mFi controller wou niet lopen op mijn Windows Xp machine => Ubuntu install gedaan en geen problemen meer (dezelfde machine draait ook de Unifi controller en nog wat kleinigheden)
Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Nu mijn speelgoed uitpakken :banana:
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Mischien een stomme vraag, maar weet je of er in die productreeks ook vochtsendsors zitten die je kan integreren ?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Wel de Ubiquiti temperatuursensor heeft ook een vochtigheidssensor ingebouwd. Maar, je kan op één poort van de mPort maar één sensor gebruiken, dus het is 2 poorten gebruiken voor temperatuur en vochtigheid (zie hier) of één poort gebruiken en kiezen tussen beide.

Verder kan je zo goed als elke sensor gebruiken die een analoog signaal gebruikt (enkele voorbeelden). De enige niet uitleesbare zijn (op dit moment) bv. counters of PWM's ofzo.

Ondertussen draait hier alles netjes. De sensoren werken en de link met de IPcam werkt goed. Nu is het enkel nog de regels opstellen in de mFi controller (en de kabels wegwerken en morgen de motion sensor in de garage hangen) :-)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”