Echo bij Voxbone (Nomado, Voiptiger ...)

Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

We zijn enkele maanden geleden overgestapt naar Nomado. Kwaliteit is zeer goed, behalve 1 probleem.
Af en toe horen we een echo aan onze kant. Ik ben beginnen bijhouden wanneer en met wie. En ja , er zit een patroon in.

Het fenomeen treedt op als er iemand naar ons belt met een Belgacom analoge lijn.
Uitgaande gesprekken zijn altijd goed, naar eender wie. Inkomende van Telenet, Scarlet, Mobistar enz ook.
Ik ga er dus vanuit dat het niet bij mij ligt maar bij Voxbone. Volgens de CRDC is mijn DID bij Voxbone.
Ook Voiptiger en nog vele anderen gebruiken Voxbone. Zijn er nog mensen met dit probleem ?

Ik heb het al 2 keer gemeld aan Nomado, maar ze doen er niets aan. Misschien kunnen ze niet. Heeft Voxbone apparatuur waarop Nomado geen inspraak heeft ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wij hebben op het werk inkomende DID's van Nomado, Voxbone, 3starsnet en merken hier alvast geen echo op.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Pico
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 mar 2007, 19:56
Locatie: Belgium
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 25 keer

Hier hebben wij VoipTiger, en inderdaad we hebben het zelfde probleem,
ook met oproepen komende van Belgacomlijnen. (niet altijd maar af en toe)

Als we de oproepen ontvangen op onze sip apparaten horen we onszelf af en toe op de achtergrond
(instellingen staan correct!), maar als onze nummers doorgeschakeld staan naar de gsm is
het echt niet te doen en horen we onszelf luider dan diegene die ons opbelt met als gevolg dat
we het gesprek moeten afbreken en terugbellen.

Ik veronderstelde dat het aan COLT lag omdat ik meen hier op userbase eens ergens gelezen
te hebben dat VoipTiger via COLT werkte voor zijn VOIP verkeer en de DID nummers afneemt
bij Voxbone. In een ver verleden zijn er ook al dergelijke problemen geweest met VOIP en echo bij
EDPnet die via COLT werkt.


Wij hebben ook nog een nummer bij IP Nexia (het vroegere Toledo), dat ook via Voxbone werkt
en daar hebben wij geen problemen.

Zijn er hier mensen die bij Localphone zitten met een Belgisch DID nummer en dergelijke problemen ondervinden?
Zij werken ook met Voxbone voor hun DID nummers.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Bedankt voor uw reactie.
Edpnet werkt niet meer met Colt denk ik. Mijn buren zijn bij Edpnet voor hun telefonie en de CRDC (1299.be) geeft Edpnet aan als operator.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Ghislain
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 nov 2013, 11:24
Bedankt: 21 keer

Ik zie dat je een SPA3102 hebt, ik zou de oorzaak van je echo daar gaan zoeken, in de onderstaande parameters (bij jou staat wellicht de PSTN to SPA Gain iets te hoog), ik geef mijn waarden even ter info mee (hier gebruik ik wel een Cisco SPA232D maar deze is een doorontwikkeling van jouw Linksys SPA3102). Standaard waren de gain settings positieve waardes.

SPA To PSTN Gain: -3 (komt overeen met TX Gain Level, niet te hoog zetten om mogelijke echo effecten te vermijden !)
PSTN to SPA gain: -2 (komt overeen met RX Gain level, maw hoor je je gesprekspartner niet luid genoeg, pas dan deze parameter aan naar bv. 0)
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik denk dat je het probleem niet goed gelezen hebt: ik heb helemaal geen PSTN-lijn.
Alles is VOIP. Er is gewoon een verschil afhankelijk van de operator waar de beller bij zit.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Ghislain
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 nov 2013, 11:24
Bedankt: 21 keer

MarkDM schreef:Ik denk dat je het probleem niet goed gelezen hebt: ik heb helemaal geen PSTN-lijn.
Alles is VOIP. Er is gewoon een verschil afhankelijk van de operator waar de beller bij zit.
Was mij niet helemaal duidelijk dat je geen PSTN had, maar aangezien je een SPA3102 gebruikt, vermoedelijk om een analoog toestel te kunnen gebruiken (?) gebruik je dus wel de FXS poort ? Indien dat het geval is heb je daar de volgende parameters: FXS Port input en FXS port output gain, die gelden ook voor SIP calls.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

We ondervinden dat het probleem opgelost is.
We gaan dus nog wat verder afwachten.
Ik kreeg geen antwoord op mijn klachten maar in de laatste oproepen van Belgacomklanten was slechts een minieme echo merkbaar. Nauwelijks te horen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”