Hey,
Ik heb de laatste tijd wat problemen met m'n mediacenter (XBMC) die hakkelt en stottert en er gewoon mee stopt. Wat testen gedaan van NAS > PC of van NAS naar XBMC pc en die gaan +100MB/s wat echt niet slecht is. Connecties zijn via Gigabit bedraad ethernet.
Als ik wat pings doe vanop m'n PC dan zie ik wat timeouts naar de router toe, maar ook naar de NAS. Niet echt veel, maar 't zou toch niet mogen gebeuren.
Gelukkig had ik ergens nog een klein switchke liggen en enkel daarop de NAS/XBMC/PC gestoken, en de pings leken me toch in orde te zijn. Zou eens over langere tijd moeten testen...
Kan het zijn dat die Netgear Switch defect is ? Nogthans geen last van op m'n PC, maar de XBMC PC blijkwaar wél als hij z'n data even kwijt speelt ...
Wat is de beste manier van testen vooraleer ik (mss tevergeefs) een nieuwe switch aankoop ?
In bijlage ook een schema'tje van m'n netwerk, maar niks speciaals denk ik ...
Grtz en thx voor suggesties ...
Ping time out's netwerkprobleem
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Al geprobeerd alles is van de switch halen met alleen de XBMC er nog aan en een ander device, (power eraf en er terug op) zien of er nog problemen zijn met de ping, zo ja zal het aan de switch liggen, zo nee een voor een andere devices eraan hangen tot je de schuldige gevonden hebt.
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 15 keer
Nee nog niet, zal nog eens zo testen en zien wat het geeft ... alleen wat tijd vinden, want probeer u eens te concentreren met ne 2 jarige aan uw been (maar dan wel boos als hare Maya niet werkt ) 
Btw, ik ga ervan uit dat het de switch is omdat ik "request's time out's" krijg op de router IP én die van de NAS. Of passeert al het verkeer ook via m'n router in m'n setup ? (maw, kan het ook m'n router nog zijn die defect is?)

Btw, ik ga ervan uit dat het de switch is omdat ik "request's time out's" krijg op de router IP én die van de NAS. Of passeert al het verkeer ook via m'n router in m'n setup ? (maw, kan het ook m'n router nog zijn die defect is?)
- spacekiek
- Elite Poster
Tot zover het idee dat de switch defect is ... gisteren alles op een andere switch gestoken, maar nog steeds beeld dat hakkelt en stottert ...
Sonos installatie heeft er ook last van ... blijkbaar kunnen streaming devices hier minder goed mee om ?
PC lijkt toch goed te werken ?
Ben eerlijk gezegd out of ideas. Router kan het mss ook zijn, maar niet direct een vervang toestelleke liggen.
Of kan het nog iets anders zijn ? Een switch id bureau die lastig doet ? Bekabeling ?
HELP
Sonos installatie heeft er ook last van ... blijkbaar kunnen streaming devices hier minder goed mee om ?
PC lijkt toch goed te werken ?
Ben eerlijk gezegd out of ideas. Router kan het mss ook zijn, maar niet direct een vervang toestelleke liggen.
Of kan het nog iets anders zijn ? Een switch id bureau die lastig doet ? Bekabeling ?
HELP

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik zie niet in wat een router te maken heeft met lokaal LAN verkeer... die komt daar zelfs totaal niet aan te pas !spacekiek schreef:Ben eerlijk gezegd out of ideas. Router kan het mss ook zijn, maar niet direct een vervang toestelleke liggen.
Regel nummer 1... elimineer alles... test desnoods met je XBMC zelfs rechtstreeks aangesloten op je NAS, daarna met een switch, ... zo bouw je terug op tot je een probleem kan vinden. Trouwens nu spreek je plots over nog een switch (in je bureau) ? Gebruik ook eens andere kabels... een ping op je eigen LAN mag nooit timeouts geven.spacekiek schreef:Of kan het nog iets anders zijn ? Een switch id bureau die lastig doet ? Bekabeling ?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Hoe kan je out of ideas zijn?spacekiek schreef:Ben eerlijk gezegd out of ideas.
Een vorige poster geeft jou de raad om alles af te koppelen van de switch, en één voor één terug eraan hangen tot je de schuldige gevonden hebt.
Het feit dat een andere switch het probleem niet oplost, versterkt dus het vermoeden van een "andere" schuldige.
Je hebt de raad (nog) niet eens opgevolgd, en je komt nu zeggen dat je out of ideas bent

Sorry hoor maar zo blijven we bezig ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- spacekiek
- Elite Poster
Wel zo zie je maar hoeveel ik weet over netwerken. Router regelt IP voor al m'n devices (DHCP), dus vraag ik me af of de traffic dan ook de LAN poort moet passeren, of rechtstreeks via switch van bv. NAS > XBMC PC.r2504 schreef: Ik zie niet in wat een router te maken heeft met lokaal LAN verkeer... die komt daar zelfs totaal niet aan te pas !
r2504 schreef: Regel nummer 1... elimineer alles... test desnoods met je XBMC zelfs rechtstreeks aangesloten op je NAS, daarna met een switch, ... zo bouw je terug op tot je een probleem kan vinden. Trouwens nu spreek je plots over nog een switch (in je bureau) ? Gebruik ook eens andere kabels... een ping op je eigen LAN mag nooit timeouts geven.
OK vanavond begin ik eraan! Helaas wel 24 kabels te testen ... en vele ping testjes uit te voeren per draadje.
Goed om weten dat local LAN nooit timeouts mag geven. Soms mist hij bv. 5 pakketjes op de 7000+ , dus vroeg me al af of dit mss normaal was ...
En philippe_d , je hebt gelijk ... ik heb z'n advies nog niet gevolgd omdat ik ervan overtuigd was dat het de switch was. Maar zoals gezegd heb ik niet zoveel verstand van netwerken, en weet ik ook niet goed wat de oorzaak kan zijn van zulke time outs ... Ik veronderstel dat slechte bekabeling, slechte switch, ... allemaal kunnen meespelen ? Is dan wel raar dat dit zich op het ganse netwerk manifesteert ? Bv. slechte bekabeling aan de XBMC PC zou ik nog kunnen snappen, maar overal dan ? Soit, vanavond zal ik dmv eliminatie eens beginnen zoeken ...
-
- Deel van't meubilair
Geen persoonlijk verwijt... maar meestal zijn dat ook de eerste die staan te roepen dat ze een modem-only moeten hebben bij TN.spacekiek schreef:Wel zo zie je maar hoeveel ik weet over netwerken.
Alle verkeer op je LAN gaan rechtstreeks van device naar device (over je switch dus)... de uitleg hiervoor heb ik in het verleden reeds gepost (eigenlijk is dit pure basis TCP/IP kennis).spacekiek schreef:Router regelt IP voor al m'n devices (DHCP), dus vraag ik me af of de traffic dan ook de LAN poort moet passeren, of rechtstreeks via switch van bv. NAS > XBMC PC.
Volgens mij moet je er maar twee testen... je XBMC en je NAS (terwijl je al de rest gewoon uit trekt).spacekiek schreef:OK vanavond begin ik eraan! Helaas wel 24 kabels te testen ... en vele ping testjes uit te voeren per draadje.
Nooit is misschien overdreven maar normaal is er geen enkele reden voor.spacekiek schreef:Goed om weten dat local LAN nooit timeouts mag geven. Soms mist hij bv. 5 pakketjes op de 7000+ , dus vroeg me al af of dit mss normaal was ...
Overtuigd... op basis van een glazen bol of zo ? M'n ervaring met hardware is dat het meestal werkt of totaal niet... maar ook dat is niet altijd juist.spacekiek schreef:En philippe_d , je hebt gelijk ... ik heb z'n advies nog niet gevolgd omdat ik ervan overtuigd was dat het de switch was. Maar zoals gezegd heb ik niet zoveel verstand van netwerken, en weet ik ook niet goed wat de oorzaak kan zijn van zulke time outs ...
- spacekiek
- Elite Poster
Wel, gisteren heb ik enkel XBMC PC en NAS op de switch laten zitten en nog steeds vervelende timeouts ...
Aangezien ik redelijk wat apparaten heb op m'n netwerk (21 dacht ik), heb ik gewoon eens mijn elektriciteitskast aan/uit gezet zodat alle devices in huis eens rebooten. Sinds dan alles weer dik in orde.
Raar ... zou wel graag weten wat het was. Zijn de vervelendste problemen met hardware : soms wel , soms ni
Aangezien ik redelijk wat apparaten heb op m'n netwerk (21 dacht ik), heb ik gewoon eens mijn elektriciteitskast aan/uit gezet zodat alle devices in huis eens rebooten. Sinds dan alles weer dik in orde.

Raar ... zou wel graag weten wat het was. Zijn de vervelendste problemen met hardware : soms wel , soms ni
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Intermittent failures (dus in tegenstelling tot wat r2504 zei over ofwel werkt het wel ofwel volledig niet), in combinatie met een power reboot die het probleem oplost, kan (naar mijn ervaring) wijzen op een overbelasting van een van de toestelletjes.
In professionelere netwerken zou ik dan het vermoeden krijgen dat ofwel een toestel meer traffiek krijgt dan hij aankan, ofwel dat er ergens op het netwerk een loop is ingeslopen (waardoor iedereen uiteindelijk meer krijgt dan ze aankunnen).
Dat gaat hier wss niet het geval zijn, maar het is wel interessant om in het oog te houden.
Moest het probleem zich op termijn terug voordoen, reboot dan je toestellen eens een voor een, want nu weet je natuurlijk niet waar het probleem zich bevond.
Mijn thuisrouterje heeft dit af en toe ook, en dan helpt een reset, maar gelukkig is dat maar een paar keer per jaar en dus de moeite niet om structurele aanpassingen te doen.
[
Post made via mobile device ]
In professionelere netwerken zou ik dan het vermoeden krijgen dat ofwel een toestel meer traffiek krijgt dan hij aankan, ofwel dat er ergens op het netwerk een loop is ingeslopen (waardoor iedereen uiteindelijk meer krijgt dan ze aankunnen).
Dat gaat hier wss niet het geval zijn, maar het is wel interessant om in het oog te houden.
Moest het probleem zich op termijn terug voordoen, reboot dan je toestellen eens een voor een, want nu weet je natuurlijk niet waar het probleem zich bevond.
Mijn thuisrouterje heeft dit af en toe ook, en dan helpt een reset, maar gelukkig is dat maar een paar keer per jaar en dus de moeite niet om structurele aanpassingen te doen.
[

-
- Deel van't meubilair
Een overbelasting zou ook moeten verdwijnen zonder een reboot... en normaal ook niet optreden bij probleem isolatie (ttz. enkel NAS en XBMC).ITnetadmin schreef: kan (naar mijn ervaring) wijzen op een overbelasting van een van de toestelletjes.
Maar het is inderdaad niet altijd zwart/wit... daarom nogmaals belangrijk om te testen met zo weinig mogelijk factoren.
- spacekiek
- Elite Poster
Ondertussen is het probleem terug na de reboot. Alles zit terug aangesloten op m'n netwerk, en paar dagen later was het weer zover.
Dus ik vrees dat ik elk kabeltje op die switch ga mogen testen.
Is er geen snellere manier om dit te testen ipv pingen ? Ik laat dat meestal een goeie 2 uurtjes lopen om betrouwbaar resultaat te hebben...
Want momenteel verlies ik bv. 14 pakketjes van de 7000 op de router en bv. 140 tal op de NAS.
Via de vaste PC lijk ik hier toch geen last van te hebben. Doe toch regelmatig wat stevig heen en weer gekopieer naar die NAS en dat gaat toch héél vlot.
SONOS en XBMC PC zijn de enigen die er de brui aan geven bij 't streamen....
Dus ik vrees dat ik elk kabeltje op die switch ga mogen testen.
Is er geen snellere manier om dit te testen ipv pingen ? Ik laat dat meestal een goeie 2 uurtjes lopen om betrouwbaar resultaat te hebben...
Want momenteel verlies ik bv. 14 pakketjes van de 7000 op de router en bv. 140 tal op de NAS.
Via de vaste PC lijk ik hier toch geen last van te hebben. Doe toch regelmatig wat stevig heen en weer gekopieer naar die NAS en dat gaat toch héél vlot.
SONOS en XBMC PC zijn de enigen die er de brui aan geven bij 't streamen....
-
- Deel van't meubilair
Op zich is dat totaal geen probleem hé... ik kan me niet inbeelden dat je daar iets van merkt.spacekiek schreef:Want momenteel verlies ik bv. 14 pakketjes van de 7000 op de router en bv. 140 tal op de NAS.
Ik begrijp je stelling dus ook niet dat je SONOS en XBMC er de brui aan geven... dan moet er echt wel meer fout gaan.
- spacekiek
- Elite Poster
Wel dat denk ik ook soms ... hoe significant zijn die cijfertjes van ping
Zijn er nog andere manieren om die spullen te testen zodat ik één en ander kan uitsluiten wanneer ik kabel per kabel test ?
Want voor 't zelfde geld krijg ik overal ergens een paar time-outs, zonder dat er wezenlijk iets fout is...
Zijn er nog andere manieren om die spullen te testen zodat ik één en ander kan uitsluiten wanneer ik kabel per kabel test ?
Want voor 't zelfde geld krijg ik overal ergens een paar time-outs, zonder dat er wezenlijk iets fout is...
- spacekiek
- Elite Poster
Dit weekend heb ik gemerkt dat ik ineens m'n SONOS moeilijk kon bereiken. De PC app crashte veel en de iPhone kon ook moeilijk connecteren.
Toen zag ik ook bij groepen dat er een SONOS component DUBBEL was opgelijst. Ik kon dit niet verwijderen, dus ik heb dan maar een factory reset gedaan van alle Sonos componenten en rara ... geen issues meer. Alles streamt terug perfect (ook XBMC pc)
Ik ga er vanuit dat er een component (Connect AMP) lastig deed (of vast liep) ... maar wat ik niet snap is dat zo'n probleem bij een netwerk device ANDERE devices kan verstoren?!
Toen zag ik ook bij groepen dat er een SONOS component DUBBEL was opgelijst. Ik kon dit niet verwijderen, dus ik heb dan maar een factory reset gedaan van alle Sonos componenten en rara ... geen issues meer. Alles streamt terug perfect (ook XBMC pc)
Ik ga er vanuit dat er een component (Connect AMP) lastig deed (of vast liep) ... maar wat ik niet snap is dat zo'n probleem bij een netwerk device ANDERE devices kan verstoren?!
-
- Deel van't meubilair
Da's gewoon een DOS (Denial of service) attack dat er eigenlijk gebeurd... het zet zoveel rotzooi op je netwerk dat de rest niet meer werkt.spacekiek schreef:maar wat ik niet snap is dat zo'n probleem bij een netwerk device ANDERE devices kan verstoren?!