NAS Server - waar op letten bij installatie?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hey

NAS server = DHCP client
DHCP moet actief zijn op router.

computer om NAS server te configureren moet op zelfde netwerk zijn.

is het beter om IP adres in de router in te stellen voor de NAS server?

NAs server configureren op basis van wizard standaardconfiguratie of stap voor stap : wat biedt een standaardconfiguratie aan, en wat kan een stap voor stap configuratie aanbieden?

Om de NAS server te kunnen bereiken vanuit overal waar je bent, dien je een DynDNS gebruikersaccount van een Dyndns provider te gebruiken. Kent iemand ene die gratis is?

Als ik de handleiding lees, is het goed uitgelegd wat je moet doen om de NAs server in te stellen, maar kan het bv zijn dat er instellingen niet goed zitten op de laptops, pc's, waardoor de pc's de inhoud van de NAS server niet kunnen zien?

Doel van de NAS server is om documenten (DATA) erop te zetten en dat ze toegankelijk zijn voor alle pc's in het netwerk. Misschien dat in verkenner een netwerschijf staat, en dat dat de harde schijf is van de NAS SErver, hoe kan ik dit bewerkstelligen?

De NAS server zelf heeft ook allerlei instellingen, bv om mappen te delen (als ik het goed begrepen heb), je kunt zelf gebruikersaccounts aanmaken en instellen wat ze mogen zien op de NAS server enzo, maar dan moet de gebruiker wel inloggen , maar toch liever gewoon een netwerkschijf in de verkenner die altijd toegankelijk is.

Iemand een idee? het gaat over een medion life 2TB 86803.03
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

NAS server = DHCP client
DHCP moet actief zijn op router.
is het beter om IP adres in de router in te stellen voor de NAS server?
idd, bij voorkeur een vast ip adres in het netwerk.
computer om NAS server te configureren moet op zelfde netwerk zijn.
normaal wel, maar met de nodige aanpassingen in je router kan dit ook van buiten af
NAs server configureren op basis van wizard standaardconfiguratie of stap voor stap : wat biedt een standaardconfiguratie aan, en wat kan een stap voor stap configuratie aanbieden?
Dit is meestal gebonden aan je produkt, en kan je in de handleiding volgen.
Om de NAS server te kunnen bereiken vanuit overal waar je bent, dien je een DynDNS gebruikersaccount van een Dyndns provider te gebruiken. Kent iemand ene die gratis is?
Als je een dlink router hebt, is er dlinkddns. Deze linkt dan elke aanpassing door je provider naar je account
Als ik de handleiding lees, is het goed uitgelegd wat je moet doen om de NAs server in te stellen, maar kan het bv zijn dat er instellingen niet goed zitten op de laptops, pc's, waardoor de pc's de inhoud van de NAS server niet kunnen zien.

Doel van de NAS server is om documenten (DATA) erop te zetten en dat ze toegankelijk zijn voor alle pc's in het netwerk. Misschien dat in verkenner een netwerschijf staat, en dat dat de harde schijf is van de NAS SErver, hoe kan ik dit bewerkstelligen?
Als je server goed ingesteld is en de correcte gebruikers en privileges zijn ingesteld, dan zie je deze als netwerk naam staan, je dient dan een koppeling te maken met een fictieve schijfmap.
De NAS server zelf heeft ook allerlei instellingen, bv om mappen te delen (als ik het goed begrepen heb), je kunt zelf gebruikersaccounts aanmaken en instellen wat ze mogen zien op de NAS server enzo, maar dan moet de gebruiker wel inloggen , maar toch liever gewoon een netwerkschijf in de verkenner die altijd toegankelijk is.
een server heeft een admin account waar je alle instellingen kunt maken zonder dat een gebruiker dient in te loggen. Het administrator-account kan en mag alles.
Ik heb liever mijn data gescheiden van dat van de kinderen en is alles via accountbeheer op de server gescheiden. ALs je de enige gebruiker bent, dan hoef je dit niet te doen.
Iemand een idee? het gaat over een medion life 2TB 86803.03
Ik verwacht geen topproduct en vrees voor het gebruiksgemak en de snelheid. Beter is om te investeren in een dual bay nas van een gekend merk zoals qnap, synology en andere.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Je kan ook automatisch inloggen (gegevens onthouden) voor je windowsgebruiker.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Het meest waardevolle is een gigabit switch plaatsen. Als je de snelheid optimaal wil benutten tussen Pc's en NAS .
Is een investering van slechts +/- 35 €
hara_mo
Plus Member
Plus Member

bedankt voor de tips.

Alles mag voor elke pc gebruiker toegankelijk zijn. De NAS server dient enkel voor documenten op te zetten en dat de pc gebruikers die documenten kunnen openen/bewerken, op op hun pc zetten ... .

Als volgende beeld zou getoond kunnen worden bij de pc gebruiker dan is dit ideaal, maar gaat dit wel?

Afbeelding
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Dus als ik alles samenvat van wat in dit onderwerp gezegd werd.

NAS correct instellen:

- gebruikersnaam en wachtwoord (admin) momenteel is dat de standaard admin en paswoord. (beide dan veranderen voor de veiligheid).
- gedeelde map aanmaken, dus ik zal heel de harde schijf die in de NAS zit delen.

- omdat iedereen de harde schijf mag zien, en dingen van nemen en bewerken, is het niet nodig om gebruikers in te stellen. De bedoeling is dat elke gebruiker hier mappen kan aanmaken.

of misschien toch maar twee verschillende beheerdersaccounts aanmaken? ofwel één beheerderacccount en één gebruikersaccount en dat laatste kunnen lezen en schrijven.

- dan is er een functie voorzien met de tool van de NAS server om een netwerkstation (fictieve schijf) te maken. waarom eigenlijk deze functie?
Ik denk niet dat deze functie voor zal zorgen dat op alle pc's/laptop een netwerkstation tevoorschijn komt. Dit moet zeker per pc ingesteld worden.
Als ik per pc de netwerkstation ga aanmaken, dan zal ik 'opnieuw verbinding maken bij aanmelden' en 'verbinding maken met andere referenties' moeten aanvinken of is dit niet nodig?
Vervolgens zal Windows een gebruikersnaam en wachtwoord vragen. Dit Is dan hetzelfde gebruikersnaam en wachtwoord als van de gebruikers die in NAS aangemaakt zijn.

- Ik zou dan nu op elke pc de NAS server (harde schijf)moeten zien, als een netwerkschijf. De gebruikers hoeven dan niet meer in te loggen , van moment dat pc opstart, zal de netwerkschijf te zien zijn in de verkenner. Dan moet het resultaat toch bereikt zijn? nieuwe mappen aanmaken, documenten aanmaken , bewerken, opslaan. Maar als ik nu op mijn laptop een netwerkschijf maak en ik wil er een nieuwe map in maken, dan krijg ik de melding:u bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren.

Ik neem aan dat voor de pc's de optie bestands- en printerindeling ingeschakeld moet zijn?

En om van buitenuit verbinding te kunnen maken, zou een dlink router van pas zijn? is die DDNS van DLINK gratis te gebruiken?

Aangezien de andere opties (video, media, ftp server, enz ) niet nodig zijn, zal ik zoveel mogelijk uitschakelen om dan toch nog een snelle NAS server te hebben.

De NAs zal op de router aangesloten worden, als deze router ook gigabit heeft, gaat dat ook de snelheid bevorderen? of MOET er een switch tussen NAS en de pc's zijn? Bedoeling is de NAs server op de router aan te sluiten, zodat de verbinding via het bestaande netwerk gaat (met kabel en draadloos).

En als het mogelijk is om zonder paswoord de accounts in te stellen, kan dat ook wel helpen om de snelheid te bevorderen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

best is twee accounts aanmaken.
Een dlink router aanschaffen is niet direct nodig. Maar met dyndns free kan je al wat experimenteren. Dlinkddns gebruikt dezelfde servers als dyndns trouwens.
Een aparte driveletter gekoppeld aan de documenten link geeft een beter overzicht vind ik. Hier heeft iedereen een aparte map op de server met specifieke instellingen. Zo kunnen de kinderen bijv niet mijn mappen lezen of verwijderen. Hier is de G-drive de documentenschijf met voor iedere gebruiker een andere map op de schijf.

Of verbinding van buiten af mogelijk is, hangt af van de nas zelf. ALs je er een vpn server op kan draaien, dan lukt dit zonder probleem.
Ook hangt alles af van welke provider je afhangt.

op de server maakt je gebruikers aan met specifieke rechten op de server in functie met de aangemaakte mappen.
pers1 met toegang tot \\data\documenten_pers1\.
pers2 met toegang tot \\data\documenten_pers2\
admin met toegang tot alles
Heb je een map video die iedereen mag zien, dan ken je de rechten toe dat iedereen dit mag zien. eventueel specifieren naar lezen alleen

De namen en wachtwoord moet hetzelfde zijn als deze bij het opstarten van windows

in het account van windows ken je aan persoon 1 een driveletter toe aan \\data\documenten_pers1\.
Met persoon 2 de andere map.

Als je de melding krijgt niet gemachtigd te zijn iets aan te passen, dan heb je mogelijk niet dezelfde paswoorden, of is er in de server iets fout ingesteld met toegang tot deze mappen.

Wat de snelheid betreft moet je geen wonderen verwachten van de nas die je vermeld. Een gigabitswitch/router zal de snelheid niet opdrijven. Er moet geen switch geplaatst worden als je router voldoende poorten heeft.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Zelfde wachtwoorden?

Dus als ik voor iedereen dezelfde toegang wil geven maar elk heeft een ander wachtwoord dan moet ik toch meerderde gebruikers maken op de nas server?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

als je in windows inlogd met je naam en passwoord, dan kan je beter een user creeren met dezelfde naam en passwoord op je nas. Als je een netwerk koppeling maakt in windows vergemakelijkt dit het inloggen en gebruik van deze netwerkmap.

heb je meerdere gebruikers in windows, dan ook op je nas. Dit zal je moeten instellen voor iedere gebruiker
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Ok, windows 7 vraagt wel of je met de windows account wilt inloggen nadat je een netwerkschijf aangemaakt hebt.
Maar Windows 7 geeft wel de optie om ofwel in te loggen met de windows account ofwel een andere account.

Bij de eerste is de naam al ingevuld(je accountnaam van windows), bij de tweede niet.

Dus ik kan toch inloggen met de 2e optie en hoef ik niet dezelfde wachtwoord en usernaam te nemen als die van de windowsaccount? Bovendien ben ik verbonden met de nas server.

Wat ik niet begrijp is wat de windows account te maken heeft met de nas server account.

Een probleem da ik nu heb is da ik de harde schijf van een pc heb losgekoppeld en deze aangesloten op de nas server. Ik zie de harde schijf en kan zelfs vele zaken kopieren plakken maar bepaalde mappen ( de persoonlijke mappen) zoals 'mijn documenten', krijg ik een melding dat ik geen toegang heb.

Zeg me niet da de pc aan moet staan met de harde schijf erin om dan dat zo te kopieren? Hmm
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Daarbij, als een copy paste bezig is, krijg ik soms de melding dat de verbinding verbroken is (mijn eigen woorden), één keer of enkele malen op de knop ' opnieuw proberen' helpt wel en gaat het kopieren weer door.

Hoe komt dit? Er was op dat moment maar één pc verbonden en bezig met gegevens over te zetten op de NAS server. De harde schijf werd op de NAS server rechtstreeks gekoppeld. Dus de data op deze harde schijf werd op de NAS server gezet met behulp van een laptop.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”