Tweede draadloze access point

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
brommer
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik vroeg me af of zo een setup mogelijk is:

NUI > Modem > Switch, dus de oude Telenet config:

Aan de switch hangen vervolgens:
  • Wireless Access Point voor in het huis
  • Digicorder
  • Wireless Access Point voor de atelier
Het moet geen slim netwerk zijn: thuisnetwerk is niet nodig, enkel draadloos internet telt. Kan dat? Zoja, moet er iets ingesteld worden op de Wireless Access Point voor de atelier en kan je daar überhaupt op inloggen. Ik weet dat dit kan met een router maar het is een AP.
Bijlagen
Netwerk.png
Schema netwerkconfig
(7.62 KiB) 3840 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Dat zal perfect werken (alle clients krijgen wel een publiek Telenet IP)

Om in te loggen op jouw Access point zal je tijdelijk één PC een vast IP moeten geven (in hetzelfde subnet als het LAN IP van je access point).
  • Jouw AP heeft bijvoorbeeld het IP 192.168.1.254
    Geef één PC het IP 192.168.1.[2-253] om hiermee jouw AP in te stellen.
Meer info zal je vinden in de user manual van het betreffende access point.)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dat zal perfect werken (alle clients krijgen wel een publiek Telenet IP)
bestaat er geen limiet hiervan. Is niet onbeperkt en kan mogelijk problemen geven.
brommer
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik dacht dat Telenet van de limiet op het aantal apparaten afgestapt was. Terecht ook, uiteraard!
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

brommer schreef:Ik dacht dat Telenet van de limiet op het aantal apparaten afgestapt was. Terecht ook, uiteraard!
Er is een verschil tussen het aantal apparaten en het aantal adressen. Met een router kan je zoveel apparaten verbinden als je maar wil, maar je hebt maar een beperkt aantal IP-adressen. Ik geloof dat dit vroeger 4 was, maar het zou best kunnen dat ze dat inmiddels hebben beperkt tot 1 of 2.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

mailracer schreef: bestaat er geen limiet hiervan. Is niet onbeperkt en kan mogelijk problemen geven.
De TS wil gewoon één bijkomend AP.
Met andere woorden: hij gebruikt nu al deze set-up (AP rechtstreeks op modem), en heeft er blijkbaar geen problemen mee.
Een bijkomend AP zal dan ook probleemloos blijven werken, gezien er verder niets wijzigt (geen bijkomende apparaten).

Dat dit mogelijks problemen kan geven (beperkt aantal IP's) is wel juist, maar dat is nu ook al het geval in zijn huidige opstelling.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De TS plaatst een device bij met een extra IP adres. Vandaar de stelling dat het aantal ip adressen een probleem kan geven.

Het extra access point geeft je dezelfde ssid en paswoord mee als je huidige, alsook dezelfde beveiliging volgens de werkwijze van philippe.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:De TS plaatst een device bij met een extra IP adres. Vandaar de stelling dat het aantal ip adressen een probleem kan geven.
Het managements IP-adres van het AP hoeft geen publiek adres te zijn... dat kan je gewoon in een private range stoppen.

Op zich wordt er dus geen extra IP-adres gebruikt als het aantal clients hetzelfde blijft.

Los hiervan zou ik toch een router plaatsen (all-in one combo van TN of eigen afhankelijk van de behoefte) om dit te vermijden.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”