hallo,
mijn bank gefet een speciaal combitarief voor een hypothecair krediet....
ze verplichten me min 10 debetverrichtingen te doen op mijn zichtrekening per maand...
als ik dit niet doe speel ik het combitarief voor mijn hypothecair krediet kwijt....
en zou ik 1% meer per maand moeten betalen...
maar wat zijn juist debetverrichtingen....
10 doorlopende opdrachten tussen eigen rekeningen van me zijn dat ook debetverrichtingen?
of bedoelen ze domicilieringen...
of afhalingen aan de geldautomaat....
of zijn stortingen ook goed?
dit is wel heel erg verwarrend...
iemand dat me iets meer hierover kan zeggen?
groetjes,
vraag hypotheek
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
Als ik me niet vergis zijn dat gewoon uitgaves....
dus bv 1x / week gaan winkelen met de bankkaart, zijn per maand dus 4 debiteringen.
in principe - maar dat moet je misschien even navragen bij je bank - zouden domicilieringen hier ook toe moeten horen (dus bv je maandelijkse voorschot van elektra/gas en een domiciliering van internet horen er dan ook bij)
dus bv 1x / week gaan winkelen met de bankkaart, zijn per maand dus 4 debiteringen.
in principe - maar dat moet je misschien even navragen bij je bank - zouden domicilieringen hier ook toe moeten horen (dus bv je maandelijkse voorschot van elektra/gas en een domiciliering van internet horen er dan ook bij)
-
- Premium Member
mijn bank is daar ni echt duidelijk in heb het eens gevraagt...
ze willen er geen duidelijkheid in scheppen om wss te vermijden dat ik naar een andere zou gaan ofzo...
maar ik versta onder debet"afhalen"
dus overschrijvingen en geld uit de muur halen,horen daar dan toch ook bij?
ze willen er geen duidelijkheid in scheppen om wss te vermijden dat ik naar een andere zou gaan ofzo...
maar ik versta onder debet"afhalen"
dus overschrijvingen en geld uit de muur halen,horen daar dan toch ook bij?
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Debet is betalen, alles wat in mindering gebracht word.
Wij gebruiken die hypotheek rekening voor ons vaste kosten (nuts voorzieningen, internet)
Vul desnoods aan met x aantal kleine bestendige overschrijvingen naar andere rekening om aan je aantal te komen.
Over welke bank gaat het trouwens? Eerste keer dat ik van een voorwaarde aangaande effectief gebruik hoor.
Wij gebruiken die hypotheek rekening voor ons vaste kosten (nuts voorzieningen, internet)
Vul desnoods aan met x aantal kleine bestendige overschrijvingen naar andere rekening om aan je aantal te komen.
Over welke bank gaat het trouwens? Eerste keer dat ik van een voorwaarde aangaande effectief gebruik hoor.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb het al vaker gehoord.
Heel wat banken geven een mooi tarief voor een hypothecair krediet als je bij hen ook andere producten neemt. Klassiek zijn is de SSV en de brandverzekering, maar een zichtrekening komt daar ook vaak bij. Om te vermijden dat je de rekening gewoon opent en er niets mee doet, hoort er dan de verplichting bij om uw loon erop te laten storten. De slimmeriken laten hun loon op hun "gewone" zichtrekening storten, schrijven dan het bedrag naar de nieuwe rekening en een dag later sluizen ze alles door naar de gemeenschappelijke rekening.
Om die constructie dan weer tegen te gaan vragen ze nu 10 debet verrichtingen. Ook dat is vlot te omzeilen natuurlijk, al moet je die omzeiling wel gedurende de ganse looptijd aanhouden. Dat klinkt evidenter dan het is.
Ik vraag me dan telkens af, zowel langs de kant van de bank als langs de kant van de klant, of het sop de kool wel waard is.
Ik zou heel voorzichtig zijn met zulke bepalingen, tenzij je zelf ook overtuigd bent van deze of gene zichtrekening of andere koppelverkoop.
Weet dat de regering bezig is met een wet rond kredieten.
In een ontwerp was er ook sprake van een verstrenging van hypothecaire kredieten: geen koppelverkoop meer etc...
Heel wat banken geven een mooi tarief voor een hypothecair krediet als je bij hen ook andere producten neemt. Klassiek zijn is de SSV en de brandverzekering, maar een zichtrekening komt daar ook vaak bij. Om te vermijden dat je de rekening gewoon opent en er niets mee doet, hoort er dan de verplichting bij om uw loon erop te laten storten. De slimmeriken laten hun loon op hun "gewone" zichtrekening storten, schrijven dan het bedrag naar de nieuwe rekening en een dag later sluizen ze alles door naar de gemeenschappelijke rekening.
Om die constructie dan weer tegen te gaan vragen ze nu 10 debet verrichtingen. Ook dat is vlot te omzeilen natuurlijk, al moet je die omzeiling wel gedurende de ganse looptijd aanhouden. Dat klinkt evidenter dan het is.
Ik vraag me dan telkens af, zowel langs de kant van de bank als langs de kant van de klant, of het sop de kool wel waard is.
Ik zou heel voorzichtig zijn met zulke bepalingen, tenzij je zelf ook overtuigd bent van deze of gene zichtrekening of andere koppelverkoop.
Weet dat de regering bezig is met een wet rond kredieten.
In een ontwerp was er ook sprake van een verstrenging van hypothecaire kredieten: geen koppelverkoop meer etc...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Als je 10 maandelijkse opdrachten van 1 eurocent naar een andere rekening aanmaakt, ben je ook in orde
Best goed gezien van je bank, om je bank toch als aktieve bank te gebruiken. Zelf hebben we de voorwaarde van loondomiciliëring, maar ik log 1 keer per maand in om mijn geld over te schrijven naar een andere bank die ik gebruik voor dagdagelijks bankieren.
Best goed gezien van je bank, om je bank toch als aktieve bank te gebruiken. Zelf hebben we de voorwaarde van loondomiciliëring, maar ik log 1 keer per maand in om mijn geld over te schrijven naar een andere bank die ik gebruik voor dagdagelijks bankieren.
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Zeker niet vergeten te horen bij andere banken, de beste prijs krijg je maar als je voorstellen tegen elkaar uitzet. Een goeie excel als basis helpt hier hard bij! Belangrijk is om ook de prijs van de voorwaarden mee te nemen (vb kost zichtrekening, ssv, brandvz), want je zit voor heel de periode hieraan vast.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
En waarom zou je dat willen omzeilen?
Als je een akkoord hebt gesloten met een bank, om in ruil voor een "speciaal combitarief" daar ook een actieve zichtrekening te hebben, wat houd je tegen om die zichtrekening dan effectief te gebruiken als actieve rekening?
Met een actieve rekening kom je toch moeiteloos aan 10 debetverrichtingen (maandelijkse terugkerende betalingen, afhalingen, overschrijvingen, betalingen met Bancontact, etc ...)
Een deal is een deal, toch?
Als je een akkoord hebt gesloten met een bank, om in ruil voor een "speciaal combitarief" daar ook een actieve zichtrekening te hebben, wat houd je tegen om die zichtrekening dan effectief te gebruiken als actieve rekening?
Met een actieve rekening kom je toch moeiteloos aan 10 debetverrichtingen (maandelijkse terugkerende betalingen, afhalingen, overschrijvingen, betalingen met Bancontact, etc ...)
Een deal is een deal, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zolang je je bankrekeningnummer niet kan meeverhuizen van bank a naar bank b begrijp ik het nut wel hiervan...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- heist_175
- Elite Poster
Ik kan wel een aantal redenen bedenken:philippe_d schreef:En waarom zou je dat willen omzeilen?
- Je wil niet voor elke "deal" die je sluit uw administratie omgooien (domicilieringen, doorlopende opdrachten, ziekenfonds, werkgever, ...)
- Service: niet elke bank biedt dezelfde service op een rekening (betalingsmogelijkheden, tarieven, ...) of service tout-court (openingsuren kantoor, locatie kantoor, ...)
- Product: niet elke zichtrekening is hetzelfde
Kortom: redenen genoeg om niet per sé naar de pijpen van die éne bank en die éne rekening te dansen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Van bank veranderen is tegenwoordig even gemakkelijk als van gsm veranderen.krisken schreef:Zolang je je bankrekeningnummer niet kan meeverhuizen van bank a naar bank b begrijp ik het nut wel hiervan...
De nieuwe bank doet alle formaliteiten (domiciliëringen, doorlopende opdrachten, rekening opzeggen, ...)
Je hebt een punt, maar als je toch "verplicht" bent (lees: er voor gekozen hebt) om bij die bank een "actieve" zichtrekening te openen, kan ze evengoed gebruiken ...heist_175 schreef:Kortom: redenen genoeg om niet per sé naar de pijpen van die éne bank en die éne rekening te dansen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Premium Member
hey heronicHeronic schreef:Debet is betalen, alles wat in mindering gebracht word.
het gaat over de ing bank....
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
In theorie wel. In praktijk mag je overal zelf achter lopen. Ik ben van Dexia naar VDK gegaan, mijn vriendin van Fortis naar VDK. Bij de Fortis verhuis werden vele dingen geregeld voor ons, bij Dexia mocht je het allemaal netjes zelf doen. En dat dit even gemakkelijk is als verhuizen van GSM is ook serieus kort door de bocht : je rekeningnummer blijft (in tegenstelling tot GSM) niet hetzelfde. Dat je je werkgever moet verwittigen van je nieuwe rekeningnummer is vanzelfsprekend, maar als je zoals ik bij een aantal organisaties zit waar je wel eens één en ander doet dat men je achteraf terug betaald (bvb autokosten) dan moet je er nog aan denken of je wel elke organisatie hebt verwittigd. En niet vergeten om het papier van je vakantiegeld aan te passen etc etc etc. Vergeet één ding en je loopt geld mis...philippe_d schreef:Van bank veranderen is tegenwoordig even gemakkelijk als van gsm veranderen.krisken schreef:Zolang je je bankrekeningnummer niet kan meeverhuizen van bank a naar bank b begrijp ik het nut wel hiervan...
De nieuwe bank doet alle formaliteiten (domiciliëringen, doorlopende opdrachten, rekening opzeggen, ...)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
dit zegt mijn bank:
Combitarief:
Het combitarief is enkel geldig als:1.u een actieve ING-cliënt bent. Dat wil zeggen dat u na de ondertekening van uw contract, elke maand minstens 10 debetverrichtingen doet op uw al ING-rekeningen samen.
2.u een brandverzekering neemt en ook een schuldsaldoverzekering voor het totale kredietbedrag, of als elke kredietnemer een schuldsaldoverzekering voor het totale kredietbedrag neemt.
Als niet (meer) wordt voldaan aan een van de Combitariefvoorwaarden, geldt het basistarief. Dit ligt 0,75% hoger dan het Combitarief.
Combitarief:
Het combitarief is enkel geldig als:1.u een actieve ING-cliënt bent. Dat wil zeggen dat u na de ondertekening van uw contract, elke maand minstens 10 debetverrichtingen doet op uw al ING-rekeningen samen.
2.u een brandverzekering neemt en ook een schuldsaldoverzekering voor het totale kredietbedrag, of als elke kredietnemer een schuldsaldoverzekering voor het totale kredietbedrag neemt.
Als niet (meer) wordt voldaan aan een van de Combitariefvoorwaarden, geldt het basistarief. Dit ligt 0,75% hoger dan het Combitarief.
- heist_175
- Elite Poster
Ik zou
- rondhoren bij andere banken, beginnende bij de grootbanken (plus hun zelfstandige filialen (BNPParibas Fortis -> Fintro; ING -> Record Bank; ...), maar evengoed andere (kleinere) banken.
- afhankelijk van het leenbedrag zou ik voor 0,75 mij niet aan zulke voorwaarden onderwerpen.
- rondhoren bij andere banken, beginnende bij de grootbanken (plus hun zelfstandige filialen (BNPParibas Fortis -> Fintro; ING -> Record Bank; ...), maar evengoed andere (kleinere) banken.
- afhankelijk van het leenbedrag zou ik voor 0,75 mij niet aan zulke voorwaarden onderwerpen.
-
- Premium Member
maar als ik bij hun dus een brandverzekering en schuldsldo heb op het krediet is dat dan voldoende?
of moet ik ook 10 verrichtingen doen per maand?
loon storten op de rekening staat er allesinds niet vermeld.....
of moet ik ook 10 verrichtingen doen per maand?
loon storten op de rekening staat er allesinds niet vermeld.....
Zichtrekening bij ING is volledig gratis, dusja, waarom die ook niet gebruiken dan?
De 1ne vraagt storting van loon op de rekening, ander vraagt 10 verrichtingen, ander nog iets anders..
Uw loon elke maand telkens overschrijven naar andere rekening lijkt me ook nogal vervelend.
En voor 0,75% minder, dat is toch al serieus ...
De 1ne vraagt storting van loon op de rekening, ander vraagt 10 verrichtingen, ander nog iets anders..
Uw loon elke maand telkens overschrijven naar andere rekening lijkt me ook nogal vervelend.
En voor 0,75% minder, dat is toch al serieus ...
-
- Premium Member
ik verhuis van bank omdat ik niet de service krijg die ik verwacht....
ik had alles bij hun van verzekeringen enz enz
maar als je daar iets vraagt is het altijd teveel en/of het kan niet....
dat is de reden....
de gezegde van de rekening bij Ing is gratis,waarom gebruik je ze niet? simpele reden vind het daar niet goed meer voor mij persoonlijk...
ik ben naar de concurrentie gegaan en daar geven ze me wel wat ik had willen hebben...
maar kan bij ing niet volledig weg onwille van de hypo.... en overzetten kost iets te veel naar mijn zin....
ik had alles bij hun van verzekeringen enz enz
maar als je daar iets vraagt is het altijd teveel en/of het kan niet....
dat is de reden....
de gezegde van de rekening bij Ing is gratis,waarom gebruik je ze niet? simpele reden vind het daar niet goed meer voor mij persoonlijk...
ik ben naar de concurrentie gegaan en daar geven ze me wel wat ik had willen hebben...
maar kan bij ing niet volledig weg onwille van de hypo.... en overzetten kost iets te veel naar mijn zin....