Wat Telenet te weten komt als je Mijn Media gebruikt

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Naar aanleiding van een ander topic waar ik de communicatie tussen Digicorder en Telenet Router bekeek, ben ik ook eens gaan kijken wat Telenet allemaal doorstuurt bij het gebruik van de DLNA functie. Dit in navolging van de 'rel' rond de LG Smart TV's die naar een externe server doorstuurden welk bestand je aan het kijken was.

Ik kan direct al melden dat Telenet geen bestandsnamen doorstuurt, maar.. toch wel wat te weten komt.
Dit gaat via HTTP Post commands naar een extern adres, namelijk 10.16.2.7 in mijn geval. Hieronder een voorbeeld:

Ik start 'Mijn media' -> 'Mijn apparaten'
Dadelijk gaat er een HTTP Post met volgende informatie (HTML karakters werden voor de leesbaarheid gedecode):
methodName=logEvent
digiBoxId=xxx
description=DLNA||app_start
programName=PC2STB
logTime=23/11/2013+13:50:49
providerId=xxx
applicationService=DIGIBOXUSAGE
timestamp=xxx
Ik open mijn apparaat
methodName=logEvent
digiBoxId=xxx
description=DLNA||BubbleUPnP+Media+Server+(ASUS+Transformer+Pad+TF300T)||Video
programName=PC2STB
logTime=23/11/2013+13:50:52
providerId=xxx
Je ziet de UPnP software verschijnen, het apparaat en de 'main' folder die default highlight (Video). Dit is niet de folder naam (voor zover ik weet), maar gewoon een kapstok die BubbleUPnP heeft gemaakt, zo zijn er ook Music, Images en Filesystem. Eens in de folder (waar ook folders in zitten) worden geen verdere details doorgegeven heb ik de indruk.

Ik browse naar een video en start het afspelen
methodName=logEvent
digiBoxId=xxx
description=DLNA||BubbleUPnP+Media+Server+(ASUS+Transformer+Pad+TF300T)||video+start
programName=PC2STB
logTime=23/11/2013+13:50:56
providerId=xxx
Ik stop de weergave van de video
methodName=logEvent
digiBoxId=xxx
description=DLNA||BubbleUPnP+Media+Server+(ASUS+Transformer+Pad+TF300T)||video+end
programName=PC2STB
logTime=23/11/2013+13:51:11
providerId=xxx
Ik ga uit de Mijn Media applicatie
methodName=logEvent
digiBoxId=xxx
description=DLNA||app_exit&programName=PC2STB
logTime=23/11/2013+13:51:14
providerId=xxx
applicationService=DIGIBOXUSAGE
timestamp=xxx
M.a.w. de Telenet digicorder geeft geen data door m.b.t. wat je exact aan het bekijken bent, maar men weet wel ongeveer wat je doet, wanneer, hoe lang en naargelang je setup ook met extra data (bv. de software en hardware in mijn geval).
Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, al is het op het randje.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee, al is het op het randje.
Wat mij betreft is het serieus over het randje... TN heeft er absoluut geen zaken mee wanneer en hoelang ik naar eigen media kijk.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Right on! Ik krijg echt het vliegend ******* van dat soort call home toestanden. Ik wil op z'n minst de mogelijkheid hebben om zoiets uit te zetten.
Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Tja, dat heb je met closed source-toestanden hé, die bellen altijd naar huis. Best eens het hoofdstuk Privacy lezen van de algemene voorwaarden... http://klantenservice.telenet.be/attach ... ember-2013
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dit is het topje van de ijsberg, al wie geen modem-only setup heeft en geen eigen router, geeft telenet de sleutel tot zijn home lan, ze kunnen immers aanloggen op je TN modem-router en vandaar dan in principe zelfs alles afscannen als ze dat zouden willen ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sub Zero schreef:Ik wil op z'n minst de mogelijkheid hebben om zoiets uit te zetten.
Nee, dat wil ik niet... het moet er gewoon NIET inzitten... dan hoef je het ook niet uit te zetten :evil:

Als sanitair installateur wil je toch ook niet weten wanneer je klanten op de pot gaan zitten :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”