verbruik Sagem 3464 met/zonder wifi

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Heeft toevallig al eens iemand het verschil in stroomverbruik gemeten van een Sagem 3464 / Bbox2 met en zonder wifi ?
Of heeft iemand de middelen om dat eens te doen ?

Ik ben een "groen" eenvoudig access point aan het overwegen ipv de ingebouwde...
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

Zal dat eens proberen voor jou als ik mn energie meter vind :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

WiFi uitschakelen via de web interface zal niet veel helpen in het verbruik.
Wat wel zal helpen is b-box openen, en WiFi kaartje eruit halen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dat komt toch op hetzelfde neer? Uitgeschakeld softwarematig is ook uit, verwijderen van Wifi chip lijkt me een brug te ver. Trouwens, waarschijnlijk is het een "gehuurde".
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

iRockabizzydilly schreef:Uitgeschakeld softwarematig is ook uit
"meten is weten" :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Energieverbruiksmeter:
+-3%, +-1W... weet niet hoor of dit nauwkeurig genoeg is.

Maar ik denk dat dit wel behoorlijk de werkelijkheid zal benaderen:
  • Power drain of idle notebook (screen power drain not included) with wireless radio Off = 0W wireless radio power consumption
  • Power drain of idle notebook (screen power drain not included) with wireless radio On, but not connected to an Access Point (no data being sent or received) = 0.30W wireless radio power consumption
  • Power drain of idle notebook (screen power drain not included) with wireless radio On, connected to an Access Point (data can be sent and received) = 0.45W wireless radio power consumption
  • Power drain of idle notebook (display power drain not included) with wireless radio On and Searching for an Access Point = 1.6W wireless radio power consumption
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Heb dit nu eens met een goedkoop energiemetertje gemeten:
  • normaal gebruik, met wifi: 14 - 16 W
    Als de wifi gebruikt wordt (speedtest op smartphone), dan ligt het verbruik bijna constant op 16 W
  • wifi softwarematig uitgeschakeld: 14 W
    maakt weinig verschil dus, zoals philippe_d al opmerkte
  • bij gebruik van telefoon (analoog): 18 W
    niet abnormaal, denk ik, want een analoge lijn moet iets van vermogen kunnen leveren
Is dat nu veel ? In vergelijking met TV decoders (Belgacom, Telenet) wellicht niet.
Maar als je rekening houdt dat de modem in gewoon thuisgebruik eigenlijk meer dan de helft staat te idlen, is 14W het hele jaar door niet niets.

Ga ik lager verbruik hebben met een ander access point ? Misschien als ik inderdaad de bbox2 zou hacken om de wifi af te koppelen. Maar dan moet ik nog een AP vinden dat minder verbruikt dan dat verschil... Wellicht niet de moeite.

Weet iemand hoe ik het zendvermogen kan verlagen ? Via de webGUI vind ik het niet... Misschien heeft dat een klein effect.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik denk dat het zendvermogen ik de grootteorde van milliwatts is, hoeveel energie er verloren gaat om dit vermogen effectief te verzenden, dat is een andere onbekende.

Edit: Nog steeds niet vergeten om eens te testen hoor, maar meestal zit er wel iemand tv te kijken, te surfen,...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
didi79
Elite Poster
Elite Poster

We kennen allemaal de verhalen van de warme bbox'en (al is dat met recentere firmware wel verbeterd). Maar het bakje blijft warm en al die warmte is eigenlijk verloren energie.

Is toch net goed dat er gesurft / TV gekeken wordt ? Dan heb je een realistische situatie.

Heeft iemand vergelijkingsmetingen met andere modems, andere setups ? Hoe zuinig zijn de fritzboxen (wetende dat Duitsland al veel langer "groen" denkt) ? Verbruikt de bbox minder in bridge mode ?

edit: als je wat zaken in perspectief zet, is dat toch wel zot verbruik: bbox staat bij ons in de berging. Die wordt verlicht met één led lamp van 8W. Dus als ik die lamp constant zou laten branden, zou dat maar de helft kosten als wat de modem verbruikt...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

M'n linksys modem/router krijg ik met veel moeite op 7 Watt om een vergelijk te hebben.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

is dat vdsl2 ? wifi ?
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Is een ADSL2 router, waar je een LAN poort als WAN kunt instellen.
Modem is dus getest operationeel met PPPoE.

Jouw 14 watt geeft een jaarverbruik van een kleine 125 KWh, doe daar nog eens een decoder bij, eventueel powerline adapters of wifi bridge... Behoorlijk wat minder pintjes drinken op café hoor :D
didi79
Elite Poster
Elite Poster

Op zich valt die 125kWh per jaar nog mee, ook in prijs.

Ben al blij dat ik al die andere apparatuur niet nodig heb. TV is satelliet, die decoder (+ tv en alle apparatuur errond) gaat uit (as in schakelaar op stekkerblok) als die niet gebruikt wordt. En het duurt geen half uur om die koud te booten (is dat nu nog zo bij Belgacom/Telenet ?!), in minder dan een minuut is die bruikbaar.
didi79
Elite Poster
Elite Poster

meting van iets meer dan een week:
184,4 uren
totaal 2,78 kWh

Dus gemiddeld iets boven de 15 W

Zou handig zijn om te kunnen vergelijken met bbox3, Fritzbox...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”