Telemeter laatste update

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Bovendien kijken ze na de heisa rond de Ipad-actie wel uit voor dit soort gevoeligheden. Geen zorgen over maken, lijkt mij.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Mijn vriendin haar basic internet heeft een reset de 17e, wel toen ik het gisteren nog even opendraaide en daardoor over de 100 Gig ging, kwam ze heel snel op smallband, terwijl dit totaal niet zichtbaar in mijn telenet.

Dus de backend systemen meten duidelijk wel, en packet shaper van TN werkt wel degelijk, enkel zie je het niet op hun frontend zoals Mijn Telenet.
Dettie
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 27 aug 2006, 13:17
Locatie: Poperinge
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

mss 100GB/dag als nieuw limiet , erboven = smallband ? :p
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

ub4b schreef:Mijn vriendin haar basic internet heeft een reset de 17e, wel toen ik het gisteren nog even opendraaide en daardoor over de 100 Gig ging, kwam ze heel snel op smallband, terwijl dit totaal niet zichtbaar in mijn telenet.
Raar, want in mijn vorige periode (eindigt op de 14de) heb ik ook een hoop volume verzet en ben vrij zeker dat ik boven mijn limiet gegaan ben, maar totaal geen smallband gemerkt ('s avonds nog getest met Speedtest).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

100 GB per dag is wel érg veel.
flurkkurk
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Bij vrij downloaden is gewoon de volume teller uitgeschakeld.Waarom?
Al de rest werkt nog perfect.

Huidig verbruik 0,00 GB (Laatste update gebeurde op 17/11/2013 om 14:46).
http://www.speedtest.net/result/3111127218.png
Fibernetxl - Modemwireless CBN docsis3.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

heb je dit topic al gelezen?
flurkkurk
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik zie bij abo met een limiet de telemeter niet verdwijnen.Kan ook niet.
Wel bij vrij downloaden.
http://www.speedtest.net/result/3111127218.png
Fibernetxl - Modemwireless CBN docsis3.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Flurkkurk, heb je het onderwerp eigenlijk echt al eens proberen te lezen? :oops:
flurkkurk
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Slafes ik weet best waar dit onderwerp op de topic over gaat.
Van 11 tot en met vandaag 17 november is er NIETS meer veranderd ivm volume aanrekening.
Mij maak je niet wijs dat deze al 6 dagen defect is.
Zal je helpen,het einde van de node ontdubbeling is in zicht.
Dat betekend 3 x meer bandbreedte.
Waarom zou de telemeter nog nodig zijn voor vrij downloaden.
We betalen en tenslotte een prijs voor.
Laatst gewijzigd door flurkkurk 17 nov 2013, 23:17, in totaal 2 gewijzigd.
http://www.speedtest.net/result/3111127218.png
Fibernetxl - Modemwireless CBN docsis3.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Uw reactie was niet zo duidelijk, dat was het probleem. Het leek alsof je niet wist waarover het ging.
Na 10x lezen snap ik je bedoeling.

Echter het einde van de node ontdubbeling is niet in zicht. Dat komt nooit in zicht.
Noem het een dynamisch proces, dat geen einde kent.
Men gaat telkens nieuwe ontdubbelingen en andere technieken bedenken om de bandbreedte te vergroten.
Maar het verhoogt inderdaad wel de bandbreedte per klant, dat klopt.
flurkkurk
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ik bedoelde hun vooropgestelde streefdatum naar 500 huizen per node,eerder waren er dat 1400 komt stillaan in zicht.
En daardoor komt er 3 x meer bandbreedte vrij.
En zo bouwen ze verder af naar 400-300 en steeds minder.
http://www.speedtest.net/result/3111127218.png
Fibernetxl - Modemwireless CBN docsis3.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

flurkkurk schreef:Slafes ik weet best waar dit onderwerp op de topic over gaat.
Van 11 tot en met vandaag 17 november is er NIETS meer veranderd ivm volume aanrekening.
Mij maak je niet wijs dat deze al 6 dagen defect is.
Zal je helpen,het einde van de node ontdubbeling is in zicht.
Dat betekend 3 x meer bandbreedte.
Waarom zou de telemeter nog nodig zijn voor vrij downloaden.
We betalen en tenslotte een prijs voor.
Ja, we betalen de prijs er voor, en ik wist niet over wat je het had want kon aan je eerdere postings echt niet aan uit hoor. Ik heb trouwens een harde limiet van 100 gig en ook bij mij werkt de meter niet. Het gaat hem dus niet enkel over vrij/onbeperkt downloaden.

Voor 11/11 waren er trouwens ook al 3 dagen zonder meterstand bij mij, op 11/11 wel een meting.

Ik gok ook niet dat Telenet het in stille trom zou afvoeren om eerlijk te zijn. Ik hoop van wel, maar zo 3 dagen niets, dan weer aanrekenen en dan weer niets... Ik weet het toch niet...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik begin me ook wel stilaan af te vragen of dit niet doelbewust is. Telemeter werkt nu al ruim een week niet meer, met totaal geen bevestiging of communicatie van Telenet zijn kant. Je gaat me niet vertellen dat ze zo lang nodig hebben om het te fixen, want ik ga er wel van uit dat ze het zelf ook ondertussen wel al weten. Misschien willen ze gewoon experimenteren met wat de gevolgen zouden zijn mochten ze de volume-limieten afschaffen ? Immers, de grote downloaders houden hun Telemeter wel in de gaten en die gaan nu ondertussen wel al gezien hebben dat de Telemeter niet werkt en wellicht volle bak aan het downloaden zijn geslagen. Op die manier krijgen ze een redelijk representatief beeld van hoe de situatie zou zijn zonder Telemeter zonder dat ze er een officieel experiment moeten van maken.

Enige dat hier niet mee strookt zijn de berichten van ub4b als zou het enkel de display zijn van je verbruik die niet werkt, maar onderliggend de Telemeter wel nog gewoon werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Ik begin me ook wel stilaan af te vragen of dit niet doelbewust is.
Wishfull thinking... trouwens dan zou men gewoon de traffic shaping kunnen uitschakelen en de meter gewoon laten doorlopen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ja, ongetwijfeld wishful thinking :D. Maar ben niet akkoord met je alternatief, want een telemeter gaat ongetwijfeld het gedrag van de consument (of sommige toch) beïnvloeden dus met een meter die doorloopt kunnen ze zeker niet gaan kijken wat het effect zou zijn op hun netwerk van het afschaffen van de limieten. Ik zit nu bvb zelf mijn cloud backups 24/7 te draaien ipv enkel 's nachts.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Mocht de telemeter met bijhorende kleuren afgeschaft worden, dan zal er niet meer gepland worden om enkel 's nachts data te verbruiken. Of het dataverbruik gaat toenemen, daar heb ik mijn twijfels over.
Immers, de grote downloaders houden hun Telemeter wel in de gaten en die gaan nu ondertussen wel al gezien hebben dat de Telemeter niet werkt en wellicht volle bak aan het downloaden zijn geslagen
Ik in ieder geval niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Of het dataverbruik gaat toenemen, daar heb ik mijn twijfels over.
Er zijn er altijd die gewoon downloaden om te downloaden... je gaat me niet vertellen dat iedere maand meer dan een terabyte zinvolle data is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Maar wat is dan sowieso het nut van de limieten ? Ik ben een full backup van 600GB naar de cloud aan het pushen en moet dat dus echt wel 's nachts doen om niet over mijn limiet te gaan. Sowieso loop ik al tegen de lage uploadsnelheid aan, dus in principe zou het hen geen bal mogen uitmaken als ik dat overdag doe (wat ik nu dus ook aan het doen ben zolang de Telemeter kapot is).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Met 600 Gbyte cloud en wat ander dataverbruik kom je zowiezo in smalband terecht. Met enkel 's nachts dit verbruik te genereren stel je de periode, dat je op smalband zit , alleen maar uit. Dus dat ze dit limiteren voor jouw heeft geen zin. Je komt er dan vroeg of laat toch in terecht, alleen wat later.
ook moet je begrijpen dat smalband niet over de ganse rode periode loopt en dat je in principe ook 's morgens en 's middags zonder snelheidslimiet kon back-uppen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hoezo zou ik met 600GB in de groene uren op smallband komen ? Whoppa heeft 150/750 als limiet, dus door enkel 's nachts te uploaden kom ik zeker niet over die 750GB. Overigens haal ik geen 600GB op een maand omwille van de uploadsnelheid. Ben dus nog nooit over mijn limiet geweest...
flurkkurk
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Klopt niet 600GB snachts verzetten en zelf nog wat downloaden en op smalband komen met vrij downloaden.
Tussengrens 250GB en 1250GB vrij downloden ,daartussen bouw je de ondergrens makkelijk op tot 600GB en meer met snachts alleen grote bestanden te verwerken.
Ik heb het hier wel over fibernetxl.Maar met whoppa kan tot 600GB ook.
600GB alleen snachts verzetten komt officieel op maar120GB effectief omdat de meter maar 0.20GB aanrekent per 1 GB.
http://www.speedtest.net/result/3111127218.png
Fibernetxl - Modemwireless CBN docsis3.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ik had het over whoppa en 600 GB en nog wat. Maar als je niet in smalband terechtkomt met 600 Gbyte, dan ben je goed bezig. :beerchug:
alien
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013, 18:06

Heel die beperking op het downloaden is een echte smeerlapperij.Als ik een auto koop met 5 versnellingen , zal me niemand opleggen dat ik er slechts vier mag gebruiken.Bij een monopolist echter , is dit doodnormaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

alien schreef:Heel die beperking op het downloaden is een echte smeerlapperij.Als ik een auto koop met 5 versnellingen , zal me niemand opleggen dat ik er slechts vier mag gebruiken.
Spreek morgen maar eens met gans de straat af om tegelijk je waterkraan open te zetten, of allemaal 40A uit je net te trekken... we zullen nog eens praten dan. Trouwens met je auto zal je ook net zoals iedereen anders in de file staan (en het is niet meer dan logisch dan men dat tracht te vermijden)... verder zijn alle vergelijkingen trouwens absurd.
alien
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013, 18:06

Uw vergelijking is inderdaad absurd.
Het gaat om het principe en de almacht van een monopolist.Of is er nog een aanbieder op de kabel ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

alien schreef:Uw vergelijking is inderdaad absurd.
De vergelijking is helemaal niet absurd... er loopt maar één waterleiding door je straat, en maar één electriciteitsnet... en die hebben beide een beperkte capaciteit die NIET voldoende is om iedereen onbeperkt z'n kraantje of verbruik maximaal in te dekken. Hetzelfde is van toepassing voor de coax kabel... ook die heeft z'n beperkingen maar dat lijk je niet te begrijpen.
alien schreef:Het gaat om het principe en de almacht van een monopolist.
Dit heeft niets met monopolies te zien maar alles met gewone fysieke beperkingen ! Als er morgen 10 providers bijkomen op de kabel dan gaat er geen mirakel gebeuren waarbij de kabel plots 10x meer data kan versturen.
alien
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013, 18:06

Het blijft onzin : kijk naar de telemeter dezer dagen.Ik denk niet dat iemand daar nadeel van heeft ondervonden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

alien schreef:Het blijft onzin : kijk naar de telemeter dezer dagen.Ik denk niet dat iemand daar nadeel van heeft ondervonden.
Mmm... misschien moet TN jou gewoon inhuren als network monitor ipv. dure tools hiervoor te gebruiken... jij kan blijkbaar zo zien waar er problemen zijn :bang:

Ik ga stoppen met deze nutteloze discussie... :roll:
alien
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2013, 18:06

Goed idee
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Alien heeft 200 % gelijk ! Die telemeter was gewoon pesterij

Waar een bottleneck is, dient de provider deze te ontdubbelen, en te maken dat er voldoende capaciteit is. Dit geldt trouwens voor alle nutsbedrijven
Laatst gewijzigd door lucdec 18 nov 2013, 17:43, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

LucDec : Coax heeft, ontdubbeld of niet, ook een limiet...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Alien , uw vergelijking met de auto is helaas heel ongelukkig gekozen, want die slaat nergens op.
Je moet geen vergelijking trekken naar de versnellingen maar wel naar het wegennet, en dan zal je op dezelfde beperkingen uitkomen als die van Telenet en andere.

Of de Telemeter echt onzin is? Ik denk dat die op één of andere manier moet blijven bestaan, of toch een andere monitoring op grootverbruikers. Limieten van 750 en 1200 GB is tegenwoordig onzin. Dat moet anders. Eventueel een daglimiet of zoiets...
Eventueel een hogere limiet met hogere smalband, dan hebben ze nog steeds controle over hun net.

Neem het van mij aan, als morgen iedereen aan 120 Mbps tegelijk gaat downloaden, ligt het plat. Niet alleen bij Telenet maar ook bij Belgacom.

Als morgen iedereen tegelijk met zijn GSM gaat bellen, ligt het boeltje ook plat. Dat gaat niet.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een daglimiet? Terug naar de glijdende telemeter dan?
Of de telemeter waar je 10GB per maand mocht mee downloaden, maar wel maximum 20% upload doen etc.

Hun "keep it simple" methode ten spijt denk ik dat veel mensen eerder nood hebben aan meer formules. Ofwel 60 ofwel 120mbps heb je nu in een whop/whoppa. Eerlijk is eerlijk : 60GB is snel zat voor de meeste mensen. Maar 100GB is te weinig voor de meesten (of erg nipt), zeker in gezinnen! Dus moeten ze kijken naar een hoger abonnement. Krijg je dubbele snelheid en "onbeperkt".

Als er morgen een abonnement komt in de vorm van 60mbit en 250GB zie ik daar veel gezinnen heen gaan...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jens.Timmerman
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2013, 18:03

krisken schreef: Als er morgen een abonnement komt in de vorm van 60mbit en 250GB zie ik daar veel gezinnen heen gaan...
Deze was er, Fibernet, beter nog 60mbit down en vrij downloaden, echter sammen met de komst van whop en whoppa niet meer te koop :-(
Ik probeer zo lang mogelijk mijn Fibernet contract te behouden, past het beste bij mijn behoeftes.
Laat de nieuwe klanten maar genieten van hun ipad, ik heb nog het Fibernet contract, welk 25cent goedkoper is dan whop's "internet 60"! :banana:

http://klantenservice.telenet.be/conten ... 92&b=29492
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

slecht nieuws

Blijkbaar toch een defect bij Telenet. Ze willen het niet snappen dat wij geen telemeter meer willen. Tijd voor een facebook pagina met likes

Massale negatieve commentaren aan het adres van Telenet:


http://tweakers.net/nieuws/92665/telene ... -18&u=1800

commentaar voorbeeldje

"Ik vraag me echt serieus af hoe je professioneel en serieus wil overkomen als provider door datalimieten te zetten :S

My god, leven ze daar nog in 1998 ?

In 1998 hadden wij thuis al @home, zónder datalimieten ! "
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Hier werkt de telemeter weer.

Ale, er is al 0.2GB bij gekomen :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lucdec schreef:Ze willen het niet snappen dat wij geen telemeter meer willen.
Er zijn zoveel dingen die jij gewoon niet snapt (laat staan dat je het zou willen).

Water, electriciteit, GSM, wegennet, ... er zijn 1001 voorbeelden op te noemen die allemaal hun beperkingen hebben.

En als jij daar niet mee kan leven dan moet je een dedicated lijn nemen en dan zal je ook weten wat het kost (maar je wil het vermoedelijk voor 25 euro per maand hebben zeker). Weet je wat, start morgen een provider... aangezien de rest allemaal zakkenvullers zijn ga je een prachtige toekomst tegemoet !
flurkkurk
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 nov 2013, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Hier werkt de meter ook weer.
Van 0 naar 0.76GB
Huidig verbruik 0,76 GB (Laatste update gebeurde op 18/11/2013 om 18:46).
http://www.speedtest.net/result/3111127218.png
Fibernetxl - Modemwireless CBN docsis3.
euromusic
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 03 feb 2013, 10:40
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 9 keer

Hier staat die nog altijd op 0 mb :P

EDIT: Nvm, juist terug beginnen tellen, wel vanaf 0, dus nog genoeg gigs voor de rest van de maand. :)
Laatst gewijzigd door euromusic 18 nov 2013, 19:29, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”