Yelo DLNA en modem only
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het topic zegt genoeg... zou het mogelijk zijn de Yelo DLNA features aan de praat te krijgen met een modem only.
Het probleem hierbij is dat de decoder niet in je eigen LAN zit en dus ook geen IP-adres hierin heeft (ik dacht dat met een combi de Digicorder een tweede IP-adres kreeg). De vraag is dus hoe Telenet dit heeft opgelost en/of dit te emuleren is via level 2 switches, VLAN's, ... of wat dan ook.
Het probleem hierbij is dat de decoder niet in je eigen LAN zit en dus ook geen IP-adres hierin heeft (ik dacht dat met een combi de Digicorder een tweede IP-adres kreeg). De vraag is dus hoe Telenet dit heeft opgelost en/of dit te emuleren is via level 2 switches, VLAN's, ... of wat dan ook.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
In de veronderstelling dat de digicorder dit oplost door zijn lan kaart vlan capable te maken, KAN het gewoon een kwestie zijn van de juiste VLAN nummer te vinden, de kabel naar het toestel via een managed switch tagged te verbinden, en er dan een dhcp server op los te laten. Maar da's gokwerk natuurlijk. Klinkt alleszins leuk om ns te proberen
[ Post made via mobile device ]
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
De vraag die ik mij stel is 'of' ze dit hebben opgelost. Heeft iemand dit al kunnen proberen?r2504 schreef:De vraag is dus hoe ...
Eigenlijk zouden we eens moeten kijken hoe Telenet dit standaard afhandelt. Zou het een piste zijn om tussen een Yelo digicorder en de modem (niet-modem-only) bv. een routerboard te plaatsen als switch en de traffic tussen beiden (bv. bij opstart) met Wireshark te analyseren (die dan ook een eventuele VLAN-tag van een pakket kan weergeven)?
Ik betwijfel trouwens dat dit standaard via VLAN's gaat.
Als de interne IP aanvraag en de daaropvolgende traffic terug te vinden is en vast te leggen is (bv. te herkennen en markeren in RouterOS), dan kan de traffic mogelijk gescheiden worden... maar nu ben ik mij in een erg onbekend domein aan het begeven
-
- Deel van't meubilair
Dat zou veel kunnen vertellen... iemand kandidaatNuKeM schreef:Zou het een piste zijn om tussen een Yelo digicorder en de modem (niet-modem-only) bv. een routerboard te plaatsen als switch en de traffic tussen beiden (bv. bij opstart) met Wireshark te analyseren (die dan ook een eventuele VLAN-tag van een pakket kan weergeven)?
-
- Deel van't meubilair
Heb daarnet even Serviio op m'n server gezet en op zich werkt het mooi.
Probleem is dat ik moet switchen tussen ofwel interactiviteit (TN netwerk) ofwel DLNA (eigen netwerk).
Ik dacht hier iets gelezen te hebben op het forum (maar kan het niet meer terug vinden) dat de decoder twee MAC adressen had. Weet iemand nog welke thread dit was ?
Kan trouwens iemand met een combi eens de IP informatie posten ?
Probleem is dat ik moet switchen tussen ofwel interactiviteit (TN netwerk) ofwel DLNA (eigen netwerk).
Ik dacht hier iets gelezen te hebben op het forum (maar kan het niet meer terug vinden) dat de decoder twee MAC adressen had. Weet iemand nog welke thread dit was ?
Kan trouwens iemand met een combi eens de IP informatie posten ?
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Ik heb momenteel erg weinig vrije tijd, anders zou ik het zeker eens proberen. Misschien dit weekend... maar ik ga niets beloven
Met Wireshark zouden we dan ook direct kunnen zien of het inderdaad om twee MAC adressen gaat.
Wat bedoel je met IP informatie? Voor welke combi (digicorder router of digicorder modem-only)?
Met Wireshark zouden we dan ook direct kunnen zien of het inderdaad om twee MAC adressen gaat.
Wat bedoel je met IP informatie? Voor welke combi (digicorder router of digicorder modem-only)?
-
- Deel van't meubilair
Ik herinner me vaag dat ergens op het forum hier iemand gepost heeft dat het om twee MAC adressen gaat... alléén kan ik de post niet terug vinden. Beide MAC adressen zaten ook dicht bij elkaar al dacht ik niet dat ze opeenvolgend waren.NuKeM schreef:Met Wireshark zouden we dan ook direct kunnen zien of het inderdaad om twee MAC adressen gaat.
De informatie die je in Yelo kan zien bij de instellingen (MAC, IP, Gateway, DNS, ...).NuKeM schreef:Wat bedoel je met IP informatie? Voor welke combi (digicorder router of digicorder modem-only)?
Graag van de setup met een combi modem/router en Digicorder (omdat hier dus de twee MAC adressen zichtbaar zouden moeten zijn, tenzij het enkel zichtbaar is in Mijn Telenet).
In ieder geval heb ik m'n Digicorder z'n MAC adres in een MAC based VLAN gestopt en krijgt hij dus netjes een 10.x.x.x adres... maar hij gebruikt geen tweede adres (nochtans is de poort op de switch standaard member van m'n interne LAN, al kan het ook een issue zijn van de combinatie van een 802.1Q en MAC based VLAN waar ik niet echt ervaring mee heb).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Misschien refereer je naar mijn post van 28-aug: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 69#p508727r2504 schreef:Ik herinner me vaag dat ergens op het forum hier iemand gepost heeft dat het om twee MAC adressen gaat... alléén kan ik de post niet terug vinden. Beide MAC adressen zaten ook dicht bij elkaar al dacht ik niet dat ze opeenvolgend waren.
Hier schreef ik het volgende:
- - zijn de inhome ip adressen van de digicorders fixed ip adressen?
Zit algoritme achter, dat STB op zoek gaat naar lokaal netwerk (192.168.X.1) en daarin een vrij IP zoekt in range 192.168.X.[2-99]. DHCP wordt hiervoor niet gebruikt.
Dat is exact wat ik verwacht had:r2504 schreef:Probleem is dat ik moet switchen tussen ofwel interactiviteit (TN netwerk) ofwel DLNA (eigen netwerk).
- als je de digicorder direct aansluit op een modem krijg je interactiviteit (10.x.x.x adres)
- als je de digicorder aansluit op de Telenet HGW krijg je interactiviteit (192.168.0.x LAN adres, interactiviteit via de HGW Mac passtrough)
- als je de digicorder aansluit op een eigen router krijg je DNLA (IP adres wordt verkregen via hoger genoemd algoritme).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
Nee, het was een post waarin iemand schreef dat hij twee MAC adressen zag op z'n Digicorder en dat deze bijna identiek waren.philippe_d schreef:Misschien refereer je naar mijn post van 28-aug: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 69#p508727
Dit heb ik gedaan maar het werkt niet om één of andere reden (misschien de combinatie van 802.1Q en MAC based VLANs). Daarom dat ik wil weten wat de twee MAC adressen zijn (of althans waar het verschil zit) die de decoder gebruikt zodat ik ook voor het tweede MAC adres een MAC based VLAN setup kan maken).philippe_d schreef:Als je dus DNLA + interactiviteit wilt via een eigen router, moet je er gewoon voor zorgen dat de digicoder Telenet "ziet" (mac passtrough op eigen router? VLAN?), en ook je eigen LAN op 192.168.X.1)
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Dat kan ik je normaal vanavond dus alvast geven. Mijn digicorder zit net als mijn Telenet HGW op VLAN 1 hier (default, niet getagged), alles moet dus net werken alsof de Digicorder gewoon aan de Telenet HGW hangt.r2504 schreef:De informatie die je in Yelo kan zien bij de instellingen (MAC, IP, Gateway, DNS, ...).
Graag van de setup met een combi modem/router en Digicorder (omdat hier dus de twee MAC adressen zichtbaar zouden moeten zijn, tenzij het enkel zichtbaar is in Mijn Telenet).
-
- Deel van't meubilair
Momenteel is het nog te vroeg om daarop te antwoorden. Welke modem heb je trouwens ? Heb je er al eens een PC op aangesloten... krijg je dan een IP-adres (internet zal natuurlijk niet werken) ? Wat zie je bij de IP informatie op je decoder (voor alle duidelijkheid, het gaat hier over decoders met de nieuwe Yelo interface) ?matb schreef:Werkt die DLNA functie ook zonder Telenet internet dan? Ik bezit hier alleen Telenet DTV.
Nee, absoluut niet... TN moet je MAC adres van je decoder zien.matb schreef:Zou het ook werken door digicorder aan te sluiten op mijn B-box?
-
- Moderator
Ben je daar zeker van? trouwens, waarom zou de decoder 2 MAC adressen nodig hebben?r2504 schreef: Nee, het was een post waarin iemand schreef dat hij twee MAC adressen zag op z'n Digicorder en dat deze bijna identiek waren..
Het is toch perfect mogelijk dat één interface 2 IP adressen heeft?
In deze topic werd een screenshot geplaatst.
Daar zie je één MAC adres:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Deel van't meubilair
Ik was er niet zeker van... daarom was ik op zoek naar de thread... maar volgens mij is dit hem nog steeds niet (ik herinner me echt iets van iemand die sprak over twee MAC adressen die amper van elkaar afweken).philippe_d schreef:Ben je daar zeker van?
Voor twee IP-adressen heb je inderdaad geen twee MAC adressen nodig... maar dan krijg je ze ook nooit in een aparte VLAN.philippe_d schreef:trouwens, waarom zou de decoder 2 MAC adressen nodig hebben? Het is toch perfect mogelijk dat één interface 2 IP adressen heeft?
Eén van de extra vragen is dus al... wat triggered dit in-home adres... zeker omdat de persoon ook een modem only heeft (en voor zover hij beschrijft geen DHCP server heeft die actief is voor de decoders... anders zouden deze trouwens dit als primair IP address nemen).philippe_d schreef:In deze topic werd een screenshot geplaatst.
Daar zie je één MAC adres:
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
De DLNA-content is toch beschermd door DRM? Die DRM wordt gecontroleerd via een server. Is die server wel bereikbaar via dat private VLAN?
-
- Deel van't meubilair
De DLNA waarover we hier spreken is deze waarbij de decoder de client is (om dus je eigen images, audio, video vanop je NAS/server/PC te bekijken) wat een nieuwe feature is van de Yelo interface.meon schreef:De DLNA-content is toch beschermd door DRM? Die DRM wordt gecontroleerd via een server. Is die server wel bereikbaar via dat private VLAN?
Het gaat hier dus niet over de DLNA die gebruikt wordt voor decoder-to-decoder toepassingen (opnames op je andere decoder bekijken) welke inderdaad voorzien is van DRM.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Oké net even geprobeerd, PC rechtstreeks op digicorder aansluiten werkt perfect.r2504 schreef:
Momenteel is het nog te vroeg om daarop te antwoorden. Welke modem heb je trouwens ? Heb je er al eens een PC op aangesloten... krijg je dan een IP-adres (internet zal natuurlijk niet werken) ? Wat zie je bij de IP informatie op je decoder (voor alle duidelijkheid, het gaat hier over decoders met de nieuwe Yelo interface) ?
Nu ook net even op de B-box aangesloten, werkt ook! Voor alle duidelijkheid, zonder interactiviteit dus.
-
- Deel van't meubilair
Maar daar gaat het net over in dit topic... hoe beide te combineren als je een modem-only hebtmatb schreef:Voor alle duidelijkheid, zonder interactiviteit dus.
Heb je trouwens m'n andere vragen gelezen... ik ben nieuwsgierig naar die info.
-
- Member
In beide gevallen bij het aansluiten (zonder interactiviteit) neemt hij gewoon een ip adres in de range van mijn pc/modem en dezelfde network mask. Er verschijnt alleen ip adres, er is geen sprake van Inhome ip adres. Mac adres is dezelfde als wanneer ik interactief ben.
-
- Deel van't meubilair
Ondertussen heb ik nog een thread gevonden... echter hierin wordt de veronderstelling gemaakt dat de decoders GEEN gebruik maken van DHCP voor het in-home adres, maar dit doen op één of andere magische manier (al kan ik niet meteen de relatie vinden in de twee voorbeelden).
Deze theorie spreekt ook het screenshot tegen waar er een in-home adres staat van 192.168.99.x
Deze theorie spreekt ook het screenshot tegen waar er een in-home adres staat van 192.168.99.x
-
- Moderator
Dit is toch de topic waarnaar ik al naar refereerde ?r2504 schreef:Ondertussen heb ik nog een thread gevonden...
Ik zie de tegenspraak niet:r2504 schreef:Deze theorie spreekt ook het screenshot tegen waar er een in-home adres staat van 192.168.99.x
- via DHCP krijgt de digicorder een 10.x.x.x adres (via de HGW).
- via een ander proces ("magisch alogoritme") wordt op zoek gegaan naar een lokaal netwerk (192.168.x.1), en de digicorder geeft zichzelf een vrij IP adres in de range 192.168.X.[2-99].
- - decoder IP: 10.178.45.x
- inhome IP: 192.168.99.x
PS - Zouden we deze 3 topics niet beter samenvoegen? Ze gaan alle drie over hetzelfde:
-
- Deel van't meubilair
Het probleem is dat de TS 3 VLAN's heeft, met name (192.168.2.x) (192.168.99.x) (192.168.100.x) welke achter z'n router zitten en dus onzichtbaar zijn voor z'n decoders. Het is dus in essentie onmogelijk dat z'n decoder hieruit z'n in-home adres gaat bepalen... en waarom dan uit de .99 en niet de .2 of .100 ?philippe_d schreef:Ik zie de tegenspraak niet:
- via DHCP krijgt de digicorder een 10.x.x.x adres (via de HGW).
- via een ander proces ("magisch alogoritme") wordt op zoek gegaan naar een lokaal netwerk (192.168.x.1), en de digicorder geeft zichzelf een vrij IP adres in de range 192.168.X.[2-99].
Moest deze magie werken dan zou mijn decoder trouwens ook een in-home adres moeten hebben... en dat heeft hij niet.
De info (vermoedelijk is die niet publiekelijk) slaat enkel op decoders die aan een home gateway hangen... deze situatie is totaal anders.philippe_d schreef:Dit is geen veronderstelling of theorie, maar info afkomstig van Telenet!
Lijkt me een beetje moeilijk van nu nog alles op een hoopje te gooien.philippe_d schreef:PS - Zouden we deze 3 topics niet beter samenvoegen? Ze gaan alle drie over hetzelfde:
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Hierbij mijn IP-config.
Het MAC-adres komt overeen met dat op mijntelenet (onder de gegevens van digitale TV, de digicorder duikt niet op in de "Gebruikers (toestellen) die verbonden zijn"-lijst.
Het MAC-adres komt overeen met dat op mijntelenet (onder de gegevens van digitale TV, de digicorder duikt niet op in de "Gebruikers (toestellen) die verbonden zijn"-lijst.
-
- Deel van't meubilair
Dus toch maar één MAC adres... maw. MAC passthrough kan het eigenlijk niet zijn.
De vraag blijft dus hoe Telenet dit technisch gezien oplost... en wat precies de trigger is tot het verschijnen van het in-home adres.
Als je eens tijd hebt voor een wireshark dan zou dit fijn zijn om eens in detail te bestuderen.
De vraag blijft dus hoe Telenet dit technisch gezien oplost... en wat precies de trigger is tot het verschijnen van het in-home adres.
Als je eens tijd hebt voor een wireshark dan zou dit fijn zijn om eens in detail te bestuderen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Zou het kunnen dat ze het mac adres herkennen adhv een database, en dan gewoon 2 vlans versturen over de kabel waar dat mac adres aan hangt? Zolang de router en de digicorder akkoord gaan over de vlan nummer, zou het toestel automatisch moeten luisteren naar de juiste dhcp op de juiste vlan. De ene krijgt dan een passthrough in de router, de ander krijgt een ip van de router zelf.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Dat zogezegd "magisch algoritme" is toch gewoon een implementatie van UPnP
De allereerste keer dat een TN settopbox opstart, gaat die op zoek naar een DHCP-server om z'n INHOME-adres te bepalen. Om IP-conflicten te vermijden neemt de TN settopbox een IP-adres net buiten de DHCP-range. Dat adres zal dan blijven gebruikt worden zolang de actuele DHCP-communicatie en ARP-communicatie op het netwerk geen conflicten geeft.
Dit verklaart ook waarom in het andere topic, de TN settopbox op de hoogte was van die 3 subnets achter een router. Bij het eerste gebruik zal de TN settopbox per ongeluk achter die router aangesloten geweest zijn zodat het UPnP-algoritme een IP-adres heeft bepaald en dit als standaard INHOME-adres heeft gecachet.
Als de TN settopbox daarna nooit meer een private DHCP-server tegenkomt, blijft het INHOME-adres dus steeds hetzelfde.
De allereerste keer dat een TN settopbox opstart, gaat die op zoek naar een DHCP-server om z'n INHOME-adres te bepalen. Om IP-conflicten te vermijden neemt de TN settopbox een IP-adres net buiten de DHCP-range. Dat adres zal dan blijven gebruikt worden zolang de actuele DHCP-communicatie en ARP-communicatie op het netwerk geen conflicten geeft.
Dit verklaart ook waarom in het andere topic, de TN settopbox op de hoogte was van die 3 subnets achter een router. Bij het eerste gebruik zal de TN settopbox per ongeluk achter die router aangesloten geweest zijn zodat het UPnP-algoritme een IP-adres heeft bepaald en dit als standaard INHOME-adres heeft gecachet.
Als de TN settopbox daarna nooit meer een private DHCP-server tegenkomt, blijft het INHOME-adres dus steeds hetzelfde.
-
- Deel van't meubilair
Da's een antwoord dat wel heel kort door de bocht is... en brengt weinig aan in het oplossen van dit probleem.raf1 schreef:Dat zogezegd "magisch algoritme" is toch gewoon een implementatie van UPnP
Oh, en over welke DHCP server spreek je dan... die van TN die het 10.x.x.x adres geeft, of die van je HGW die een 192.168.x.x geeft ? En op basis van wat zou hij deze connecteren (ofwel heb je MAC passthrough, of VLAN's, of ....) ?raf1 schreef:De allereerste keer dat een TN settopbox opstart, gaat die op zoek naar een DHCP-server om z'n INHOME-adres te bepalen.
Pure speculatie... die trouwens niet klopt... ik heb m'n decoder ook al op m'n LAN gehangen en ik zie nochtans geen in-home adres.raf1 schreef:Dit verklaart ook waarom in het andere topic, de TN settopbox op de hoogte was van die 3 subnets achter een router. Bij het eerste gebruik zal de TN settopbox per ongeluk achter die router aangesloten geweest zijn zodat het UPnP-algoritme een IP-adres heeft bepaald en dit als standaard INHOME-adres heeft gecachet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
De UPNP berichten van de digicorder worden naar een multicast adres gestuurd (239.255.255.250). Het is dus helemaal niet nodig om een intern IP te hebben...
Zolang het maar op een switch is aangesloten die deze doorsjast op uw lokaal netwerk.
Zolang het maar op een switch is aangesloten die deze doorsjast op uw lokaal netwerk.
-
- Member
Heb vandaag mijn Telenet switch verbonden met de B-box2. En het is me nu mogelijk om dlna te gebruiken en content van mijn pc af te spelen. Voorwaarde hierbij wel is dat ik elke client een fixed ip moet geven, anders maken ze connectie met de telenet modem. Mijn digicorder is op dit moment nog steeds interactief!
-
- Deel van't meubilair
De vraag is echter wat er gaat gebeuren zodra de DHCP lease moet gerenewed worden of vervalt.matb schreef:Mijn digicorder is op dit moment nog steeds interactief!
Op dat moment heb je twee DHCP servers op je netwerk en bestaat er dus kans dat je Digicorder een adres krijgt van je BBOX en dus niet langer interactief zal zijn.
-
- Moderator
Dat kan hij vermijden door de DHCP van zijn B-box uit te zetten (gezien hij in deze opstelling toch alle clients een fixed ip moest geven.)
Ervaring van de vorige gebruiker bevestigt dus toch het proces dat ik al eerder beschreef?
Ervaring van de vorige gebruiker bevestigt dus toch het proces dat ik al eerder beschreef?
- via DHCP krijgt de digicorder een Telenet IP (10.x.x.x)
- via een ander process (UPnP?) geeft de digicorder zichzelf een vrij IP adres op het gedetecteerde lokaal netwerk
(192.168.X.[2-99])
-
- Deel van't meubilair
Momenteel los ik het passthrough probleem puur op in m'n switches... m'n Digicorder komt alzo in de Telenet VLAN en ziet dus zelfs m'n router niet (die hangt natuurlijk wel met z'n WAN interface in dezelfde VLAN).
Ik zal dus eens moeten bestuderen hoe ik dit via RouterOS kan oplossen... ik tracht alléén eerst genoeg info te verzamelen om dit correct te doen.
Ik zal dus eens moeten bestuderen hoe ik dit via RouterOS kan oplossen... ik tracht alléén eerst genoeg info te verzamelen om dit correct te doen.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik zal ook eens een poging moeten wagen.
Zit ook met modem-only, daarachter die "oude" switch van TN nog.
Daarachter mijn eigen router.
Op de TN switch hangt de digicorder, de rest op mijn eigen router.
Dus volgens de theorie zou het dan gewoon moeten werken via het nieuwe YeloTV als bijvoorbeeld die uPNP aanstaat.
Wat ik hiermee wil bereiken: modem, eigen router en daarachter alles
Zit ook met modem-only, daarachter die "oude" switch van TN nog.
Daarachter mijn eigen router.
Op de TN switch hangt de digicorder, de rest op mijn eigen router.
Dus volgens de theorie zou het dan gewoon moeten werken via het nieuwe YeloTV als bijvoorbeeld die uPNP aanstaat.
Wat ik hiermee wil bereiken: modem, eigen router en daarachter alles
-
- Deel van't meubilair
Theorie en praktijk verschillen nogal eens... uPNP op jou router is enkel voor clients op de LAN... niet voor een decoder die op je WAN kant zit.svermassen schreef:Dus volgens de theorie zou het dan gewoon moeten werken via het nieuwe YeloTV als bijvoorbeeld die uPNP aanstaat.
Ik vrees dat de setup dus wel iets meer denkwerk vraagt.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Zucht, das inderdaad ook waar.
Maar dan nog.
Volgens de theorie zou de box moeten zoeken naar eens INHOME-ip-adres, wat bij perfect kan vinden.
Vervolgens moet ik dan wel een MAC-through doen van die digicorder.
Heb geen idee of dat dat met mijn huidige router kan.
Het zou wel leuk zijn mochten er onder jullie zijn die de volledige opzet kunnen toelichten;
Eventueel met type router, etc.
Maar dan nog.
Volgens de theorie zou de box moeten zoeken naar eens INHOME-ip-adres, wat bij perfect kan vinden.
Vervolgens moet ik dan wel een MAC-through doen van die digicorder.
Heb geen idee of dat dat met mijn huidige router kan.
Het zou wel leuk zijn mochten er onder jullie zijn die de volledige opzet kunnen toelichten;
Eventueel met type router, etc.
-
- Deel van't meubilair
Goh, iemand heeft geroepen uPnP en plots zou alles opgelost moeten zijn... zo simpel werkt het heus niet hoor.svermassen schreef:Volgens de theorie zou de box moeten zoeken naar eens INHOME-ip-adres, wat bij perfect kan vinden.
Ik wil nog altijd een technisch antwoord... niet een kreet zoals uPnP.
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Mijn situatie op eigen Telenet VLAN:
- HGW
- Digicorder
- Eigen router (zonder DHCP-server in die VLAN)
Als ik mijn HGW loskoppel van het netwerk krijgt de digicorder gewoon een 169.x.x.x IP en is er in het instellingen overzicht geen sprake meer van een "Inhome IP Address". Logisch voor het externe adres, want hij vindt geen DHCP-server, maar ook een Inhome adres is dan dus blijkbaar niet mogelijk. Dat geopperde 'magische' IP-algoritme ziet dus in ieder geval niet mijn router (192.168.1.254) om vervolgens zelf een IP in dezelfde range te planten als Inhome.
Nu, veel zegt dit natuurlijk niet.
Hopelijk heb ik dit weekend tijd om eens een Wireshark te draaien. Met al die commotie rond LG Smart TV's die informatie over het kijkgedrag (ook van eigen media) doorsturen, ga ik (indien mogelijk) direct ook eens kijken of en eventueel wat Telenet eigenlijk nog allemaal doorsluist tijdens het zappen of DNLA gebruik.
- HGW
- Digicorder
- Eigen router (zonder DHCP-server in die VLAN)
Als ik mijn HGW loskoppel van het netwerk krijgt de digicorder gewoon een 169.x.x.x IP en is er in het instellingen overzicht geen sprake meer van een "Inhome IP Address". Logisch voor het externe adres, want hij vindt geen DHCP-server, maar ook een Inhome adres is dan dus blijkbaar niet mogelijk. Dat geopperde 'magische' IP-algoritme ziet dus in ieder geval niet mijn router (192.168.1.254) om vervolgens zelf een IP in dezelfde range te planten als Inhome.
Nu, veel zegt dit natuurlijk niet.
Hopelijk heb ik dit weekend tijd om eens een Wireshark te draaien. Met al die commotie rond LG Smart TV's die informatie over het kijkgedrag (ook van eigen media) doorsturen, ga ik (indien mogelijk) direct ook eens kijken of en eventueel wat Telenet eigenlijk nog allemaal doorsluist tijdens het zappen of DNLA gebruik.
-
- Moderator
De uitleg die ik gekregen heb, en al meermaals gepost, is dat dit 'magische' IP-algoritme op zoek gaat naar een IP 192.168.X.1, daaruit besluit dat er een LAN is, en vervolgens een vrij IP zoekt binnen 192.168.X.[2-99].NuKeM schreef:Dat geopperde 'magische' IP-algoritme ziet dus in ieder geval niet mijn router (192.168.1.254) om vervolgens zelf een IP in dezelfde range te planten als Inhome
Misschien daarom dat die jouw router (192.168.1.254) niet vindt?
-
- Deel van't meubilair
Gelukkig maar want anders was er grondig iets fout met je firewallNuKeM schreef:Dat geopperde 'magische' IP-algoritme ziet dus in ieder geval niet mijn router (192.168.1.254)
En hoe gaat hij dan exact op zoek... een technische uitleg graag (doet hij dat bijvoorbeeld met een ARP request ?).philippe_d schreef:De uitleg die ik gekregen heb, en al meermaals gepost, is dat dit 'magische' IP-algoritme op zoek gaat naar een IP 192.168.X.1
Trouwens hoe weet hij wat X is... dat kan je namelijk zelf aanpassen. Zoeken naar 192.168.x.1 is trouwens niet echt "uPnP".
Dat lijkt mij de enige methode om al die theorieen hier te bevestigen/ontkrachten.NuKeM schreef:Hopelijk heb ik dit weekend tijd om eens een Wireshark te draaien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Mijn antwoord kwam er nochtans na een Wireshark logging te nemen hoor...
Ik had mijn PC een DHCP-server gemaakt en digicorder rechtstreeks aangesloten (dus geen router/switch/internet involved).
Eerst werden er join requests gestuurd naar adressen 224.0.0.251 en 224.0.0.16 (dacht ik) om multicast berichten te versturen/ontvangen.
Uiteindelijk werden UPNP berichten verstuurd naar adres 239.255.255.250. Of je nu een intern of een extern IP hebt, maakt dus eigenlijk niet zo veel uit denk ik. Uw router moet enkel multicast doorlaten (wat deze standaard niet doen).
Mijn theorie gaat dus als volgt:
- Digicorder krijgt "een" ip adres (of het nu intern of extern is)
- via één van die eerste multicast adressen wordt interactiviteit geregeld. HGW laat deze door en deze gaan naar het Telenet netwerk (of worden ergens vertaald). Dit verklaart ook dat het wel werkt indien WAN en LAN in zelfde VLAN worden gezet.
- UPNP gaat naar 239.255.255.250 waardoor dit enkel op het lokaal netwerk blijft (HGW geeft deze niet door)
Ik heb nu wel mijn wireshark loggings niet meer staan om te staven.
Ik had mijn PC een DHCP-server gemaakt en digicorder rechtstreeks aangesloten (dus geen router/switch/internet involved).
Eerst werden er join requests gestuurd naar adressen 224.0.0.251 en 224.0.0.16 (dacht ik) om multicast berichten te versturen/ontvangen.
Uiteindelijk werden UPNP berichten verstuurd naar adres 239.255.255.250. Of je nu een intern of een extern IP hebt, maakt dus eigenlijk niet zo veel uit denk ik. Uw router moet enkel multicast doorlaten (wat deze standaard niet doen).
Mijn theorie gaat dus als volgt:
- Digicorder krijgt "een" ip adres (of het nu intern of extern is)
- via één van die eerste multicast adressen wordt interactiviteit geregeld. HGW laat deze door en deze gaan naar het Telenet netwerk (of worden ergens vertaald). Dit verklaart ook dat het wel werkt indien WAN en LAN in zelfde VLAN worden gezet.
- UPNP gaat naar 239.255.255.250 waardoor dit enkel op het lokaal netwerk blijft (HGW geeft deze niet door)
Ik heb nu wel mijn wireshark loggings niet meer staan om te staven.