[Q-nect] Scenario 6: Jeffrey

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Jeffrey is de uitbater van een hippe lounge-bar in de binnenstad. Als er nieuwe snufjes te vinden zijn op HoReCa-gebied is hij er altijd als een van de éérste bij. Zo ook toen het traditionele notabriefje met de bestellingen werd vervangen door een digitale variant: een palm-pc-achtig toestel dat een bestelling meteen draadloos doorseinde naar de barman die de drankjes meteenkon klaarmaken. Het was een zegen voor de klant die op deze manier minder lang moest wachten. Voor de obers betekende het minder heen-en-weer-geloop.
Deze keer was Jeffrey op de Q-nect-kar gesprongen. Niet zo zeer om te weten welk vlees hij in de kuip had, maar hij interesseerde zich in het bijzonder dat je je muziekvoorkeuren in je Q-nect-profiel kon opgeven. Die informatie vroeg hij op en op basis daarvan stelde de computer zelf vast welke stijl het volgende liedje moest zijn. Moest er dus theoretisch gezien de zaak vol bejaarde dames zitten zou er waarschijnlijk iets als Jo Vally uit de luidsprekers schetteren.
Muziek was altijd al heel belangrijk voor Jeffrey’s zaak. Hij had dan ook niet zomaar een paar cd-tjes in een cd-wisselaar steken maar had een muziek-pc die autonoom muziek koos en mixte en een bibliotheek had van een kleine 30.000 liedjes. Maar dat waren natuurlijk liedjes in allerlei stijlen. De computer zorgde er wel voor dat de overgangen nooit bruusk waren, maar af en toe sloeg de pc de bal volledig mis. Meer dan eens zag hij mensen verbaasd opkijken naar de vreemde keuze van muziek en dan moest hij manueel ingrijpen door snel een ander liedje te selecteren.
Met Q-nect was dat verleden tijd. De investering was niet eens zo groot geweest. Hij had 2 Bluetooth-ontvangertjes nodig om zijn zaak te kunnen dekken en die waren meteen verbonden met de muziek-pc. Het muziek-programma ondersteunde plugins en de Q-nect-plugin zorgde voor de connectie met de Q-municators via de ontvangertjes. De plugin vroeg alle profielen op en in het bijzonder de muzieksmaak. Daar berekende het procentueel welke stijlen het meest in trek waren en koos op die manier liedjes met die stijl uit de bibliotheek aan liedjes. Die stijl werd afgewisseld met de muzieksmaak van de 2e grootste groep etc. Alles in verhouding.
Sindsdien heeft hij opvallend meer klanten. De reden: “hier draaien ze altijd goeie muziek”. Blije klanten zijn klanten die terugkomen. En daar draaide het Jeffrey om. En hij had weer een gadget bij dat de andere zaken niet hadden, natuurlijk.
Akira
Elite Poster
Elite Poster

Jeffrey is de uitbater van een hippe lounge-bar

een loungebar is toch een bar waar ze lounge draaien :|
en loungemuziek is prettig ik studeerde er vroeger vaak mee

hier in het gentse weet ik een loungebar zijn (Eat@Cafe) maar als je kijkt naar het publiek zul je zien dat het vooral werkende mensen zijn die even tot rust willen komen in een rustige bar met een lekker drankje. De prijzen zijn er ook wel naar gemaakt, niet zo goedkoop als een jongerencafe. Maar toch ga ik er graag naartoe: de muziek is goed, keuze in drank is super, de sfeer is excellent (gedimd warm licht, loungemuziek, een tv dat op een modekanaal staat(weet niet meer welke)), als je aan de bar zit krijg je soms zelfs gratis hapjes :) en het personeel is goed modern gekleed en ze gebruiken er Pda's om de bestellingen op te nemen wel komen ze de bestelling nog opnemen.

Maar een loungebar die plots RnB gaat draaien is een verkrachting :?
de pispaal <<
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Inderdaad.... ik zie de Eat@Café in Gent al Eddy Wally draaien omdat Q-nects zeggen dat 75% van het klienteel 70+'ers zijn :wink:

Bovendien bestaat er een dergelijk systeem om bestellingen te doen bij klanten maar ook bij leveranciers... DINERSREFERENCE. Er is zelfs een virtuele ober, tezaam met administratie en managementstools, voorzien in DinersReference. Te laat Q-nect :wink:
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Shit man spockske .. leer eens ne keer lezen, dit is allemaal puur hypothetisch voor meon zijn eindwerk hé .. djeezes. Oeioei zene, we hebben de horeca aangevallen, mister Spock to the rescue .. Get a life.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Juist daarom. Het is hypothetisch en juist daarom moet ik hem, ook omdat ik hem al langer ken dan vandaag, wijzen op de realiteit. En neen de HoReCa, noch mijn systeem werden hier geviseerd. Ik wou Meon enkel laten zien dat Q-nect niet het wondermiddel is. Net zo goed als dat DinersReference een wondermiddel is.

Bovendien, Meon, 1 advies.... De meeste HoReCa-uitbaters zijn zelfs vies van een pc, laat staan een zo'n handcomputertje... hoe wil je hen dan met Q-nect laten werken? Als het om techniek gaat, zijn de meeste HoReCa-uitbaters schijtlaarzen. Hoe dat komt? Pierre de metser heeft genoeg van het metsen in het geweldige Belgische klimaat en begint een café: "De steen van Pierre". Die mens heeft nooit enige vorm van opleiding gehad qua informatica. Hij doorloopt nu vlug nog even een cursus bedrijfsbeheer en een VDAB-snelcursus HoReCa en denkt dan er voor te kunnen gaan. Dàt is er dus verkeerd in deze sector. Real pro's willen niet liever dan met technologie werken om alles beter en vooral efficiënter te laten verlopen. Helaas zijn er niet zo veel van de gekwalificeerde mensen die zelf wat beginnen. ze verkiezen te werken als bediende in een hotel. Veel safer, geen investeringen en ge kunt er spelen met andermans geld.

By the way, Sasuke, als ge niet tegen mijn commentaar kunt, sla mijn post gewoon over. Ik verplicht u niet om die te lezen.
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Maar kijk, ik ga eens een brave mens zijn niet niet steeds de boel afbreken en Meon zijn missie in de war sturen. Ik ga serieus nadenken over een haalbare Q-nect toepassing. Als ik hem daar mee kan helpen... gaarne!
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Sindsdien heeft hij opvallend meer klanten. De reden: “hier draaien ze altijd goeie muziek”. Blije klanten zijn klanten die terugkomen. En daar draaide het Jeffrey om. En hij had weer een gadget bij dat de andere zaken niet hadden, natuurlijk.

Op termijn zal dan elke zaak wel zo'n ding hebben geinstalleerd. En wat is het nut dan nog? Dat die van de horeca weer meer moeten investeren en wij ook (zo'n q-nect ding kopen) en dus onze pinten weer duurder worden (ook al is het niet zo'n grote investering, de klant pays in the long term)

Sorry meon, zo'n Q-nect blijf ik maar niks vinden. Het neemt teveel van je privacy weg, en het neemt ook gewoon een deel van de spanning van het leven weg.

greetz,

Nob
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

das toch iets ferm. nu moet elke bedrijf zo ma andere dingen kopen en zo'n Q-nect ding heeft alles in 1. en zolang ge ma dingen kunt uitschakelen die ge denkt da niet mogen worden uitgezonden worden is da een fantastis ding. van mij mag da ding der gerust komen hoor. het enige nadeel voor de winkeliers is dan wel dat het een éénmalige dure investering kan zijn. maar dat valt der volgens mij na een tijd wel uit te halen kwa tijd enzo da ze gaan besparen.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

en zolang ge ma dingen kunt uitschakelen

Dat is iets waarvoor ik vrees.

Want ge gaan is wat verder nadenken:

Stel dat de Q-nect populair wordt. En iedereen heeft zo'n ding, en iedereen is er voor bepaalde dingen afhankelijk van.

Vgl met pc: in den beginne was er niks mis, toen kwam Intel met het serienummer voor Intel Processors, maar met de rede: "jamaar, ge kunt dat uitschakelen" totdat MicroShit hem er mee kwam bemoeien en men Palladium kreeg, toen zag AMD zich zelf verplicht van mee te doen (dus alternatieven heb je niet meer) maar zij ook hadden als rede: "jama het is voor je eigen veiligheid en je kan dat uitschakelen". Wat ze er wel niet met luide woorden bijzeggen is dat het slechts in de 1ste fase kan uitgeschakeld worden en dat het later vast onderdeel van de pc zal worden.

and I think that's a scary thought! Je controleert niet eens meer de dingen die je zelf koopt zeg. En wedden dat het met dit Q-nect ding ook zo zal verlopen eens iedereen het "nodig" heeft? Want bedrijven zien dat als een manier om de consument te controleren.

think about it... voor mij hoeft dat Q-nect spel niet. (en hopelijk voor andere mensen ook niet, want als het voor 90 % wel hoeft, dan moet ik practisch volgen, of ik loop achter in de maatschappij -> zoals bvb GSM, om soms een job te krijgen is dat al een voorwaarde dat je er 1 moet hebben of alleszinds 1 moet meenemen van het bedrijf)

greetz,

Nob
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Hehe, ik zie dat door de scenario's door het eerste idee van zendende informatiebaken behouden blijft. Zalig gewoon, ik snap echt niet waarom zoveel mensen er tegen zijn?

Ik ben iemand die zeer op privacy gesteld is (ben dan ook eerder paranoïde). Toch vind ik zo een zender iets handig. Je kan deze natuurlijk altijd afzetten. Als je het niet vertrouwt moet je er ook geen kopen :).

Dit is eerder schrik hebben van nieuwe technologie ipv schrik voor privacyverlies.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:

Dit is eerder schrik hebben van nieuwe technologie ipv schrik voor privacyverlies.

Da's zever, want de technologie die gebruikt wordt voor Q-nect bestaat al lang. (bluetooth, wireless, ...)

Het idee zint mij gewoon niet. Zie vgl computer.

greetz,

Nob
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”