Onaangenaam hoge energiefactuur

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Hoi!

Sinds 1 mei 2013 wonen wij met twee volwassenen op een appartement op de 1e verdieping, bewoonbare oppervlakte 80m² met een andere bewoner op het gelijkvloers (de verhuurder).

Centrale verwarming van het appartement gebeurt op stookolie. Water verwarmen geberut met een elektrische boiler, koken wordt ook gedaan op elektriciteit. Andere grootverbruikers zijn de wasmachine (A+), koelkast (A+), diepvries (+- 10 jaar). Voor de rest enkel een Raspberry Pi / BBox-3 / Externe schijf die bijna heel de tijd draaien.

Ik ontving een week geleden een tussentijdse elektriciteits-afrekening van Lampiris. Tot mijn verbazing was ons verbruik op ongeveer 5 maanden tijd al 2200 KWh. Ik heb dit dan eens nagekeken en ons jaarlijks verbruik is door hen geschat op 2800KWh (op basis van vorige bewoner denk ik).

Is dit een normaal verbruik (zou uitkomen op 5280 KWh / jaar) ? Zo neen, hoe kan ik snel nagaan welke toestellen het meest verbruiken of zou er iets fout kunnen zijn met de installatie?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door tijs.vandenvester 08 nov 2013, 10:51, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Met een elektrische boiler zou dat zeker kunnen.
Wij verbruikten in het verleden > 7000 kWh/jaar met twee (inclusief een bad, met een oudere boiler)
Nu: warm water en CV op gas (en koken op inductie) ca. 2400 kWh

Kan zijn dat de vorige bewoner altijd douche-te op werk of fitness misschien?
Ofwel is men van standaard verbruik voor twee personen uitgegaan zonder rekening te houden met een elektrische waterverwarming.
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Provider

Die link had ik al eens bekeken, maar geraakte er niet echt wijs uit...
Jaarverbruik dagmeter in kWh: 7.500
Jaarverbruik uitsluitend nachtmeter in kWh: 12.500 ??

Die elektrische boiler is dus de boosdoener, maar dan valt 5200 KWh nog mee qua verbruik of zie ik dit verkeerd?

Ook zou ik graag de thermostaat vervangen, zodat ik deze kan instellen. Momenteel hangt er ongeveer zo eentje:
Afbeelding
Nu vroeg ik mij af of dit makkelijk te doen is?
Laatst gewijzigd door tijs.vandenvester 07 nov 2013, 12:54, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Onze elektrische boiler doet +/- 1400kWh per jaar.
Je kan dat makkelijk veel hoger krijgen door meer warm water te verbruiken of uw boiler anders in te regelen (te koud of te warm).
Je kan de kostprijs voor die xx kWh gemakkelijk omhoog krijgen door 24/7 de stekker in te laten zitten. Wij werken met een tijdschakelklok.

Een maat van mij zat ooit op een appartement waar de boiler rechtstreeks op de zekering was aangesloten, dan staat die natuurlijk 24/7 op. Zijn eerste eindafrekening was om dood te vallen :).

Verder hangt alles af van hoe je leeft.
Zonder u persoonlijk aan te willen vallen en met de bedoeling te overdrijven om mijn punt duidelijk te maken:
Er zijn mensen die quasi heel de dag de TV hebben opstaan om naar de radio te luisteren of om Studio100 TV te "horen". Alleen TV, decoder, ... ettelijke uren per dag, zal al een pak kosten. Als je dat combineert met een dikke plasma TV, dan ben je aan het verstoken natuurlijk.
Je kan ook elke dag de radio luisteren en de krant lezen op uw laptop.
Er zijn mensen die overal halogeenlampen of -stralers hebben. Als je dat combineert met niet telkens je een ruimte verlaat, de lichten uit te doen, zou dat ook wel eens pijn kunnen doen. Je kan ook overal TL, spaarlampen of LED's hangen...

Probeer eens na te gaan waar uw verbruik vandaan komt.
Steek in elk stopcontact, gedurende minstens 7 dagen, een meettoestel. Zo krijg je een ruw idee wat een toestel (of combinatie van toestellen) verbruikt. Dat wilt niet per definitie zeggen dat je morgen uw uber plasma TV bij het groot vuil moet zetten, maar dan weet je minstens al hoeveel die verbruikt. Vind je dat te verantwoorden, dan laat je het erbij, vind je het niet te verantwoorden, dan kan je die vervangen.
Meten = weten.

Als ik me niet vergis staat er deze week bij [urlhttps://www.gamma.be/turnpages/slot00029/folder ... mpleet.pdf]Gamma[/url] (p24) zo'n meettoestel in promo (€14,95). Online kan je zo'n toestellen nog goedkoper vinden.
Ik heb bij een heel aantal toestellen permanent zo'n ding hangen. Zo kan ik het verbruik opvolgen per seizoen en over de jaren heen.

edit
Misschien nog wat info over de boiler.
Een elektrische boiler van 160L, die 's nachts oplaadt tot 72°. Geloof het of niet, maar vroeger stond ie op 65° en verbruikten we 6% meer elektriciteit.
Prognose voor 2013 is 1342kWh, in 2012 was het nog 1412kWh.

Wij zijn met 3: 2 volwassenen en een baby/peuter van 1 jaar.
Totaalverbruik 2013 (prognose): 3256kWh
- 1412 boiler
- 939 dagverbruik
- 1544 nachtverbruik (ex boiler)

Allemaal A of A++ toestellen, maar verder alle comfort: 2 draadloze telefoons, TV, 2 elektrische garagepoorten, elektrische grasmaaier, meerdere computers, ...
Laatst gewijzigd door heist_175 07 nov 2013, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Is volgens mij aan de hoge kant. Ik woon alleen en heb een verbruik van ongeveer 4200 kW per jaar. Ik heb electrische boiler op zolder (voor badkamer), koelkast, diepvriezer van ongeveer 10 jaar oud, koken is op inductie, electrische boiler onder de gootsteen. Mijn boiler op zolder wordt gestuurd door een timer zodat die niet constant op- en afslaat. Boiler onder de gootsteen wordt enkel ingeschakeld als ik daar warm water nodig heb (duurt 10 minuten om op te warmen). Mijn vriezer verbruikt ongeveer 600 kW perjaar (gemeten met zo een meettoestel). Voorlopig blijft die vriezer nog draaien omdat er nog wat spullen in liggen, maar mijn hoofddiepvriezer is ondertussen een no-frost die slechts 300 kW per jaar verbruikt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bij ons is het koken ook elektrisch (vitrokeramisch, we wachten tot die het begeeft om inductie te steken) en we stoken met mazout (gasaansluiting is in voorbereiding).

Nog even voor de leesbaarheid van dit topic:
kWh = energieverbruik over een tijdsperiode
W, kW = vermogen of verbruik (niet helemaal hetzelfde, maar voor de eenvoud) van een toestel (Watt i seigenlijk Joule per seconde, J/s)
Je moet altijd een verbruik betalen uitgedrukt in kWh, energietarieven zijn ook in €/kWh zelfs bij gas (omdat we in Belgie hoog- en laag calorisch gas hebben)

@ thermostaat vervangen
Op uw elektriciteitsfactuur zal dat geen impact hebben, omdat je stookt op mazout.
Op uw mazoutfactuur zal dat misschien wel een impact hebben. Als je nu de thermostaat opzet als je opstaat en met de nieuwe thermostaat kan dat "plannen" per dag zal je net méér verbruiken, maar uw comfort ligt ook hoger. Als je nu de thermostaat constant laat opstaan, om 's morgens niet in de koude te moeten opstaan, zal je minder kunnen verbruiken met een regelbare thermostaat, want tijdens de nachturen zal uw appartement niet verwarmd worden.
Laatst gewijzigd door heist_175 07 nov 2013, 13:03, in totaal 1 gewijzigd.
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Provider

Bedankt voor de verschillende antwoorden!

Ik moet wel toegeven dat er niet echt werd gelet op apparaten die blijven opstaan (radio, laptop) en lampen die wel eens blijven branden.
Daar wordt, na het zien van zo'n factuur toch wel rekening mee gehouden.

Lampen zijn over het algemeen spaar- of LED-lampen, de andere zullen op termijn worden vervangen.
Een maat van mij zat ooit op een appartement waar de boiler rechtstreeks op de zekering was aangesloten, dan staat die natuurlijk 24/7 op. Zijn eerste eindafrekening was om dood te vallen :).
Ik heb dat gisteren eens bekeken en het dat lijkt me in mijn geval ook zo te zijn... Deze eraf halen of 's nachts uitzetten zal me al flink besparen dus...
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ boiler op zekering
Je kan ofwel de zekering manueel op en af zetten, maar als je die 's avonds ooit ben vergeten op te zetten, ga je de dag nadien jodelen in de douche. Heerlijk ijskoud water :).
Ik zou eerder de draad naar de boiler doorknippen, daar een stekker op monteren (alsof het een verlengdraad is) en daar een tijdsschakelklok tussen plaatsen. Let wel even op het vermogen van de boiler, dat uw tijdschakelklok dat aan kan :) en als je eraan begint, zet eerst de zekering af :).
Het is ook handig als je net voor die tijdschakelklok een meettoestel zet (dat ook dat vermogen aankan), zodat je meteen exact weet hoeveel die boiler verstookt.

Ik veronderstel dat die boiler ook een temperatuurschakelaar heeft. Het loont ook de moeite om daar wat mee te spelen. Je moet minstens 60° halen, tegen salmonella. Als er geen ijking is, kan je on eBay een digitale temperatuurmeter kopen met een sensor. Als uw boiler gedaan heeft met laden (verbruik = 0W), zet je de kraan even open en meet je de temperatuur van het water.

@ toestellen laten opstaan.
Tenzij je een super mega ultra bass boost radio hebt met boxen van 800W, zal je zien dat een gemiddelde radio niet zo veel verbruikt. Idem laptop. Mijn laptop verbruikt nu, tijdens het typen, 15W. Onze radio in de keuken verbruikt 11W. Dat zijn niet de verbruikswaarden die de factuur doen ontploffen. Dat betekent nog niet dat je ze 24/7 moet laten opstaan, maar Gestapogewijs elke nietgebruikte seconde af zetten, zal eerder geld kosten in levensduur dan in besparing van energie. Denk ik zo :).
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Provider

Hoe stel ik de tijdsschakelklok dan best in? M.a.w. hoeveel tijd heeft de boiler nodig om op te warmen en blijft deze dan heel de dag warm?

De boiler heeft een inhoud van 75 liter en een vermogen van 2500W of 3000W (ben niet zeker)...
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

75 liter is wel weinig.
Wij hebben een boiler van 160L en als we beide douchen 's morgens, 's avonds een behoorlijke afwas doen en dan ook (oké decadent, maar toch) 's avonds een bad willen nemen, dan is het wel gedaan met zingen :). Een kort bad dus.

Hoe lang het duurt eer die boiler volledig warm is, hangt af van:
- begintemperatuur
- eindtemperatuur

Je kan dat becijferen met behulp van de calorische waarde van water.
Of je kan gewoon 's nachts een venster van 3u geven, zodat het altijd goed is :).
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

Wij zijn met drie (2 volwassenen + peuter). Koken op gas, verwarming op gas, warm water met (oude) elektrische boiler van een 150L. Half open bebouwing met 4 slaapkamers. Verder de klassieke (huishoud)apparaten, geen droogkast, overal spaarlampen behalve in wc en hal. De elektrische boiler staat altijd op, we zitten bij Ecopower en hebben dus geen nachttarief, het is dan beter om uw water "op temperatuur te houden" dan het te laten afkoelen om dan 's nachts weer volledig op te warmen.

Jaarlijks verbruik: 3600 KWh. 5280 KWh met twee op een appartement lijkt mij echt wel veel. Maar radio, pc, ... laten opstaan is samen opgeteld een serieus sluipverbruik. Ik heb bvb. ontdekt dat de "HDMI passthrough" van onze receiver meer dan 30W trekt, da's een 60 € / jaar aan sluipverbruik. Deze staat dus terug af. Een paar van zulke toestellen en het kan snel oplopen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

Wij hebben een boiler van 200L en die krijgt stroom van middernacht tot 6 'smorgens.
Gedurende die tijd kan hij opwarmen, als hij warm is zal hij dan ook stoppen.
Die is warm en blijft warm tot 's avonds.
Alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel warm water je verbruikt want je boiler wordt aangevuld met koud water.

Wanneer je best je boiler opwarmt hangt ook af van je gewoonten. Wij hebben de gewoonte om 'smorgens te douchen, dus binnen het uur nadat de boiler is afgesprongen. Als je eerder 'savonds doucht/een bad neemt, zou ik het anders regelen.

Een andere factor is wat het prijsverschil is tussen dag- en nachttarief.

Wij verbruiken ongeveer 5000kWh per jaar met z'n tweëen in een alleenstaande woning. Ongeveer de helft daarvan is waterverwarming.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Provider

Nu wordt de thermostaat inderdaad 's morgens opgezet en daarna weer af als iedereen weg is. Dat wil dus zeggen dat wanneer we thuis komen het dus redelijk koud is en het een behoorlijke tijd duurt om het opnieuw warm te krijgen. Exacte temperatuur kan ook niet ingesteld worden, en dan wordt het wel eens TE warm.... Daarom leek het mij toch handig om een instelbare thermostaat te plaatsen.

75 liter is inderdaad niet veel. Douchen en afwas is geen probleem, maar een lang bad nemen zit er niet echt in. Maar goed ook, of ons verbruik lag nog hoger :wink:

We hebben ook een enkelvoudige meter hangen. Met een dubbele meter en opwarmen van de boiler 's nachts zou dit al heel wat knn besparen, lijkt me...
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

tijs.vandenvester schreef:Hoe stel ik de tijdsschakelklok dan best in? M.a.w. hoeveel tijd heeft de boiler nodig om op te warmen en blijft deze dan heel de dag warm?

De boiler heeft een inhoud van 75 liter en een vermogen van 2500W of 3000W (ben niet zeker)...
Hier boiler van 80 liter (Daalderop) met vermogen van 2500 Wat. Volgens info bij Daalderop heeft deze boiler zijn temperatuur bereikt op 3 uur. Maar dat wil zeggen, op de hoogste stand van de boiler. Bij mij staat die op stand 2 (van de 3). Elke dag laat ik die boiler 45 minuten opwarmen. Op die manier heb ik meer dan voldoende heet water om mij 's morgens te wassen. Timer staat ingesteld tussen 6.15 uur en 7 uur, dus heeft de boiler geen mogelijkheid om af te koelen. Boilers met een hoog vermogen (2500 à 3000W) zijn gemaakt om in korte tijd op te warmen. Dezelfde boiler die ik heb, is ook beschikbaar met een vermogen van 1000 Watt. Die doet er 7 uur over om volledig op te warmen, dus ideaal als je nachttarief hebt. Heb je geen nachttarief, kies dan een boiler met korte opwarmingstijd.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 07 nov 2013, 13:43, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Of overschakelen naar Ecopower of een andere leverancier met een dag/nachttarief dat gelijk is.

Je zou zelfs, maar ik weet niet of dat nog bestaat, je boiler op 'uitsluitend nacht' kunnen zetten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Even een kleine geheugensteun:
1W continu verbruik levert 8,76kWh per jaar op en dat komt grofweg met €2 overeen.

1W -> 1u lang = 1Wh -> 24u = 0,024kWh -> 1 jaar = 8,76kWh -> €0,22/kWh = €1,93

Begin maar al te cijferen :)
- modem: 5-15W
- decoder: 25-30W
- draadloze telefoons: 4W per stuk
- computers met een netwerkpoort die staat te wachten voor een WOL signaal: gemakkelijk 15W als de computer (desktop) volledig af staat
- wasmachine: 9W als die volledig af staat
- microgolfoven met een klokje: 3W

Ik zuig die cijfers niet uit mijn duim, maar heb die tot mijn grote verwondering zelf mogen vaststellen bij het uitmeten van alle toestellen bij ons in huis.

@ boiler planning
als je een enkelvoudige meter hebt, zou ik inderdaad het opladen stoppen net voor het grootste verbruik ('s ochtends als je 's morgens een douche neemt, anders 's avonds, ofzo).

@ thermostaat
je kan zelf een thermostaat steken, maar let op het aantal draadjes dat je nu ook al hebt. Aangezien je huurt, lijkt het me geen slecht idee om dat te overleggen met uw verhuurder. Hetzij een melding, hetzij proberen dat hij/zij het gaat betalen.
Thermostaten heb je in alle prijscategorien, als je er lang wil blijven, zou ik voor een thebe gaan, reken €120-€150.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ Ecopower
Met het energieverbruik waar het nu over gaat, is overschakelen naar Ecopower om financiele redenen niet zo'n goed idee. Zij hebben 1 tarief van €0,22 per kWh en er zijn massa's andere leveranciers die daar vlot onder blijven, ook op dagtarief zelfs.

@Uitsluitend nacht
Dat is voorbehouden voor elektrische verwarming en idd ook boilers.
Maar een meteraanpassing kost bij Eandis vlot €500 incl BTW, daar kan je al veel elektriciteit voor verstoken hé :), zelfs bij Ecpower.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:@Uitsluitend nacht
Dat is voorbehouden voor elektrische verwarming en idd ook boilers.
Maar een meteraanpassing kost bij Eandis vlot €500 incl BTW, daar kan je al veel elektriciteit voor verstoken hé :), zelfs bij Ecpower.
Nieuwe meter vraag je niet aan bij Eandis maar bij je netbeheerder. Voor mij was dat Intergem (toen ik mijn zonnepanelen heb geplaatst). En ik ben niet 100% zeker maar dat heeft mij zeker geen 500 euro gekost, ik denk eerder iets in de buurt van 250 euro.
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik ga al eens beginnen met de boiler van de zekering te halen en er een tijdsschakelklok tussen te plaatsen.

Mijn meterstanden probeer ik nu ook bij te houden om het verschil te kunnen zien tussen dag- en nachtverbruik.

Ik overleg ook eens met de verhuurder ivm de thermostaat en eventueel dubbele meter.

Bedankt voor alle tips en antwoorden!
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Intergem is onderdeel van Eandis.
Kijk maar onderaan op de website van Eandis.

Ik heb in 2010 bij Eandis (Iverlek) gevraagd om een enkelvoudige meter te laten vervangen door een dubbele meter (dag-nacht) en dat kwam incl 6% BTW (oude woning) niet zo ver van €500.
Misschien is de aanpassing voor zonnepanelen niet helemaal hetzelfde, en eerder een aanpassing dan een volledig nieuwe meter?
Het "leuke" aan Eandis is dat elke distributiebeheerder toch nog eigen tarieven mag heffen en dat het de facto monopolisten zijn: inefficient en duur.
Laatst gewijzigd door heist_175 07 nov 2013, 14:17, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zie dat jij naar een tweevoudig tarief bent gegaan. Ik ben de andere richting uitgegaan, van tweevoudig tarief naar enkelvoudig tarief. Misschien dat het verschil hem daar zit. En heeft op zich niks met de zonnepanelen te maken, maar gewoon omdat enkelvoudig tarief interessanter is voor wie zonnepanelen heeft in plaats van tweevoudig tarief. En was een volledig nieuwe meter met slechts 5 kW op de teller :-D
En raar maar waar: mijn oude meter, die ik hier al mijn hele leven heb weten staan (ben er 49), die draaide ook (al) terug.
En een échte schande: mijn oude meter, die nog perfect bruikbaar was, die ging gewoon onder de sloophamer volgens de technicus van de intercommunale. Volgens de beste man kunnen wij ons gewoon niet voorstellen hoe er bij die intercommunales met geld wordt gesmost. Bv. werfkasten die een paar weken of maanden dienst hebben gedaan bij een nieuwbouw. Als de werken gedaan zijn, gaat de werfkast richting... schroothoop.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Jack Daniels schreef:En een échte schande: mijn oude meter, die nog perfect bruikbaar was, die ging gewoon onder de sloophamer volgens de technicus van de intercommunale.
Bruikbaar misschien wel... maar meet hij nog correct ? De meters hebben een vorm van ijking welke maar een bepaalde termijn geldig is... daarom dat ze na x-aantal jaren op de schroothoop gaan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En werfkasten die maar een paar weken of maanden dienst hebben gedaan? Meten die ook niet correct na zo een korte periode? Want die gaan ook op de schroothoop. Enne... die meter was niet de originele, mijn ouders hebben na een paar jaar een tweevoudige meter laten installeren. Dat moet zo rond het jaar 1975 geweest zijn, toen ze een keuken hebben aangebouwd. Die meter hangt daar bijna 40 jaar. En was ik niet overgeschakeld op enkelvoudig tarief, dan had die daar nog vele jaren gehangen. Dan is ofwel de klant de pineut ofwel de stroomleverancier als die niet meer correct meet. Maar België kennende, zal het vast en zeker niet de klant zijn die zich voordeel doet met een meter die niet (meer) correct registreert.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer
Provider

tijs.vandenvester schreef:Ik ga al eens beginnen met de boiler van de zekering te halen en er een tijdsschakelklok tussen te plaatsen.
Tenzij die boiler zo slecht geisoleerd is dat het warmteverlies je verbruik doet stijgen, gaat dat niet echt veel helpen. Water dat warm moet zijn vraagt een bepaalde hoeveelheid energie, of daar nu een timer op staat of niet.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er is wel degelijk een verschil door er een schakelaar tussen te plaatsen:
- kostprijs: je kan uw boiler enkel 's nachts laten laden
- energie: als je elke liter die je verbruikt meteen terug bijwarmt, zal je globaal gezien meer warmteverlies hebben dan wanneer je dat maar 1 keer per dag doet. Toegegeven: dat is beperkt.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:
Provider

Ik vind deze faktuur eerder normaal dan onaangenaam hoog, beter was op voorhand een realistsche berekening te maken met hogere tussentijdse fakturen om verassingen te voorkomen.....

Net even opgezocht maar ik val onder gaselwest, goedkoopste tarie onder eneco met dagteller kom ik alle kosten samen op 23,89 c€/kwh,
ben toch nog goedkoper met mijn ecopower faktuur :)

Anderzijds mocht ik elders wonen zou ik ecopower laten varen, want is dan duurkoop en dit jaar ook al geen enkel rendament meer gehad van de aandelen...

Zou ecopower toch aanraden in 2014 de energieprijs te laten zakken en terug een winstdeelname uit te keren, vrees dat er anders niet teveel meer zal geinvesteerd worden.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

tijs.vandenvester schreef:75 liter is inderdaad niet veel. Douchen en afwas is geen probleem, maar een lang bad nemen zit er niet echt in. Maar goed ook, of ons verbruik lag nog hoger :wink:
We hebben ook een enkelvoudige meter hangen. Met een dubbele meter en opwarmen van de boiler 's nachts zou dit al heel wat knn besparen, lijkt me...
Een boiler van 75l is echt niet veel, en als je die boiler alleen 's nachts laat warmen, ga je de dag niet rondkomen:
1* douchen + 1* afwassen ... en voor de rest van de dag koud/lauw water :-( , dat is serieus inboeten in comfort.
Volgens mij heeft in jouw geval zo'n schakelklok weinig zin, en zeker niet als je toch geen dubbele meter hebt.

Het energieverlies van de warme boiler is niet echt groot, en die laten afkoelen om daarna terug op te warmen ... waar zit de winst dan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wij hebben de test gedaan, als we de boiler 3 dagen afzetten kost het evenveel energie om 'm terug op te warmen als dat we 'm hadden laten aanstaan, dus als we langer dan 3 dagen van huis zijn gaat de boiler af, anders blijft hij opstaan. Alleen maar om een idee te hebben.

J.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@75 liter boiler
Het hangt ook af van het type boiler.
Er zijn boilers die werken op de druk van de waterleiding. Als uw boiler 60° is en je tapt 10 liter heet water af, wordt er meteen 10 liter water van 12° bijgevoegd. Het restant is dus nog steeds 75 liter, maar nog maar 53°. Tegen dat je 40 liter hebt gebruikt, is de boiler zo nog maar 34°, dat is nauwelijks lauw water.

Er zijn ook boilers die een eigen druksysteem hebben. Zijn zijn niet "vacuum" aangesloten op de waterleiding.
Als je daar 30liter van gebruikt, heb je nog 45liter over aan 60°.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:
Provider

Wat betreft de meters: ik heb ook een dubbele meter hangen maar die meet enkel op dagtarief. De regeling die de meter doet wisselen tussen dag- en nachttarief is apart afgezekerd, de installateurs hebben gewoon (op mijn vraag) die zekering niet ingeschakeld met als gevolg dat hij ook nooit wisselt. Als ik toch ooit nachttarief wil moet ik iets van 50 euro betalen om een technieker te laten komen, kast open te doen, zekering op te zetten en kast terug te verzegelen.

Ik zit bij Interelectra.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Provider

Even een update:

Op 4 november meterstand beginnen bijhouden, telkens op hetzelfde tijdstip uiteraard.

Gemiddeld totaal dagelijkse verbruik: +- 13KWh

Nu sinds zondag (10/11) tijdsschakelklok tussen geplaatst, boiler draait nu telkens 2 uur en 30 minuten voor het grootste verbruik.

Gemiddeld totaal dagelijkse verbruik: +- 10KWh
Laatst gewijzigd door tijs.vandenvester 15 nov 2013, 11:58, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is dat uw totale meterstand, of is dat van de boiler?
Want ik zie niet hoe je 10kWh of 13kWh elektriciteit kan verbruiken voor een boiler van 75liter. Zelfs als die boiler volledig leeg is, je vertrekt met water van 0° én je opwarmt naar 100°, kom je nog maar aan 8,7kWh.
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Provider

Dit is inderdaad de totale meterstand!

Bedankt voor de tip van de tijdsschakelklok!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”