Digibox of CI+?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Beste,

Even enkele vragen omtrent de overstap naar digitale televisie.
Als je op dit moment enkel een analoog kabelabonnement hebt (jaarlijks betaald dus), wat is dan de echte kostprijs van een overstap naar digitale televisie? Als ik kijk naar de website van Telenet lijkt het me dat als er voor een CI+-kaart gekozen wordt het zal neerkomen op 119 euro (69 euro voor de kaart + 50 euro activatie). Is het dan niet interessanter om ineens te opteren voor de aankoop van een HD Digibox aangezien die maar 99 euro kost? Wat ik me wel afvraag dan is welke kabels er nog extra moeten komen. Ik veronderstel dat er dan ook nog een netwerkkabel moet zijn? De persoon in kwestie heeft geen internet (Belgacom noch Telenet), enkel een kabelabonnement. Komen er dan nog extra kosten bij voor de installatie van de Telenet modem etc? Wordt die modem gewoon aan de kabel gehangen zodat we die achter de TV kunnen hangen of moeten er nog extra kabel door het huis worden voorzien? Dit kan immers een doorslaggevende factor zijn om toch voor die CI+-module te kiezen.

Als de overstap naar een van de twee wordt gemaakt, kost het dan meer als wanneer de persoon bij zijn analoog abonnement blijft? De website van Telenet lijkt me te vertellen dat het jaarlijkse bedrag gewoon per maand wordt afgerekend. De huur van die Digicorder valt dan uiteraard weg.
Zelf ben ik heel tevreden van mijn Belgacom TV, maar dit is bij de persoon waar het moet worden geïnstalleerd niet mogelijk: het huis is nogal ver van het dorp gelegen en VDSL/VDSL2 is niet beschikbaar.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een netwerkkabel is niet nodig, maar dan heb je geen interactiviteit. Nuja, de CI+ kaart heeft zoiezo geen interactiviteit, dus geen groot verschil daar.
Als je bij telenet digitale tv neemt, zullen ze zoiezo een modem komen installeren, voor het geval je interactiviteit wil gebruiken. Dat je die niet aansluit is dan jouw zaak.
Het zal iirc meer kosten, want je blijft bij telenet voor je analoge kabel betalen, die blijf je namelijk ook ontvangen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

butskristof schreef:Is het dan niet interessanter om ineens te opteren voor de aankoop van een HD Digibox aangezien die maar 99 euro kost?
Het hangt ervan af of je de extra functionaliteit (hoofdzakelijk films bestellen) wil of niet.

Met een Digibox kun je namelijk niet opnemen, met een HD Digicorder wel.
butskristof schreef:Wat ik me wel afvraag dan is welke kabels er nog extra moeten komen. Ik veronderstel dat er dan ook nog een netwerkkabel moet zijn?
Een HDMI kabel moet je nog steeds zelf aankopen (schande trouwens... zonder dat heb je geen HD). Tevens heb je inderdaad een netwerkkabel (al dan niet via powerlines) nodig om het interactieve gedeelte te gebruiken (voor louter TV kijken is dit niet nodig, maar dan kan je dus beter een CI+ module kopen).
butskristof schreef:De persoon in kwestie heeft geen internet (Belgacom noch Telenet), enkel een kabelabonnement. Komen er dan nog extra kosten bij voor de installatie van de Telenet modem etc?
Dit is afhankelijk van het type installatie dat je wil.
butskristof schreef:Wordt die modem gewoon aan de kabel gehangen zodat we die achter de TV kunnen hangen of moeten er nog extra kabel door het huis worden voorzien?
Dit is een beetje afhankelijk van waar je coax binnen komt en de kwaliteit van je eigen kabels.
butskristof schreef:Als de overstap naar een van de twee wordt gemaakt, kost het dan meer als wanneer de persoon bij zijn analoog abonnement blijft? De website van Telenet lijkt me te vertellen dat het jaarlijkse bedrag gewoon per maand wordt afgerekend.
Voortaan betaal je per maand (prijs blijft hetzelfde)... er is trouwens maar één soort kabelabonnement (ongeacht of je nu analoog of digitaal kijkt).
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

@ITnetadmin:
De modem wordt dus sowieso geïnstalleerd? Zit die dan bij in de 50 euro activatiekosten of komen er dan nog eens installatiekosten bij? Ik lees op de website iets over een Self Starter Box, zitten hierin dan de modem, Digibox, etc? Het zelf installeren is geen probleem.
De prijs per maand zou dus niet verschillen aangezien die 15,20 EUR per maand gewoon het kabelabonnement op zich zijn?

@r2504:
- Films bestellen zal waarschijnlijk niet gebeuren, maar het nieuws opvragen kan misschien wel handig zijn. De meerkost van 30 euro vind ik dan eigenlijk verwaarloosbaar voor de extra functionaliteit tegenover de CI+.
- HDMI-kabel heb ik nog wel ergens rondslingeren
- Ik kan dus gewoon die Self Starter Box gaan halen, 149 euro betalen (HD Digibox + activatie) en dan zelf de modem hangen en de Digibox installeren? Er moet dan geen technieker komen voor de modem te installeren oid?

In elk geval al bedankt voor jullie hulp!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bij een Digibox/Corder zal men inderdaad altijd de modem installeren (alsook een NIU) maar ik dacht dat hier geen Self-starter voor mogelijk is (wel voor de eigenlijke installatie van de Digibox op zich). Maar bel gewoon even met TN, zij kunnen hier perfect op antwoorden.

Bij aankoop van een HD Digibox of CI+ zal je kabelabonnement inderdaad identiek blijven (alléén ga je het voortaan per maand betalen).
Ruben89
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2012, 19:01
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

volgens mij is er inderdaad geen gratis Self Starter mogelijk.

Dus zou het hier op neerkomen:
CI+: €69 + €50 activatie = €119
Digibox: €99 + €50 activatie + min. €75 installatie (- €20 korting bij online bestellen) = €204 (+ extra verbruik van de NIU, modem en digibox!)

Als iemand die al digitale tv-klant bij Telenet is, het kaartje bestelt op zijn naam en het dan doorgeeft, valt de activatiekost daar ook al weg (enkel €69). Prijs Digibox = 3x prijs CI+. Ik denk dat de keuze dan vlug gemaakt is, tenminste als de tv CI+ ondersteunt...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Ik heb hier enkele weken geleden zo'n CI+ kaartje gekocht, heb er al spijt van..

Ik heb voldoende goed signaal op de digiboxen en recorder maar met het kaartje om de haverklap vlekken in het beeld,
ook de EPG geeft problemen, dit alles op een door Telenet gecertificeerd Tvtoestel..

Ik hoor van zowel Vandenborre als Mediamarkt dat vele klanten klagen !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Heb je die vlekken in het beeld ook als je naar niet-versleutelde zenders kijkt?
Ook als je kaartje er niet in zit?

Is je TV direct verbonden met de NIU, of via een doorlus vanuit de digicorder?

Ik denk niet dat dit met jouw CI+ kaart te maken heeft, maar een slecht antenne signaal naar de TV ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

In je TV is er wellicht een optie om de DVB-C signaalsterkte en signaalkwaliteit te tonen. Dit kan helpen om het probleem op te lossen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Wij gaan waarschijnlijk toch kiezen voor een CI+-kaart aangezien de drempel om de decoder etc uit te leggen waarschijnlijk toch iets te hoog gaat liggen. Toch bedankt voor de hulp iedereen!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Toegegeven, het aantal "supported tvs" voor ci+ is onduidelijk en ze garanderen niks. Op dat vlak ben je altijd beter af met een box.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Toegegeven, het aantal "supported tvs" voor ci+ is onduidelijk en ze garanderen niks. Op dat vlak ben je altijd beter af met een box.
Tot op heden heb ik op dit forum nog maar weinig gelezen over problemen met CI+ (in de zin van gesupporteerd of niet).

Ik kan trouwens moeilijk geloven dat dit iets met CI+ te maken heeft... blokjes is gewoon 99% signaal problemen.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”