De Franse marktleider Meetic, de Europese uitdager ?

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Meetic, de Europese uitdager. De Franse marktleider Meetic probeert ook een doorbraak te forceren op de Belgische markt. Zijn troeven: de kwaliteit van de service en het aantal abonnees. Vormt dit portaal een ernstige bedreiging voor Rendez-Vous?

Meetic werd opgericht door Marc Simoncini, een Franse pionier van de nieuwe economie. Het belangrijkste wapenfeit van deze amper 38-jarige autodidact: iFrance, het fameuze gemeenschapsportaal dat de groep Vivendi Universal in de jaren onder Jean-Marie Messier voor de aardige som van 193 miljoen euro werd overgenomen. Na zijn introductie in Frankrijk in maart 2002 ontwikkelde Meetic een volwaardig Europees netwerk dat intussen al aanwezig is in acht andere landen van het Oude Continent (Spanje, België, Italië, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland en Oostenrijk).

De Belgische site beweert dat ze meer dan 160.000 actieve profielen heeft. Een cijfer dat door sommige rivalen in twijfel wordt getrokken ? ook al omdat het niet officieel door het Metriweb van het CIM wordt gecertificeerd. "Nielsen/NetRatings voerde een globale audit uit van ons netwerk", brengt Marc Simoncini hier tegenin. "Ik geloof niet dat Meetic.be binnenkort in Metriweb zal worden opgenomen. In ieder geval heeft onze Belgische regie Hi-Media ons nooit melding gemaakt van potentiële of bestaande adverteerders die zich zouden beklagen over het feit dat wij niet in het CIM-klassement zijn opgenomen."

Om de vrijgezellen ervan te overtuigen hun portemonnee te openen, trekt Meetic de kaart van het professionalisme en de veiligheid. Van de veertig werknemers houden er zich vijftien bezig met de controle van de content die door de leden worden voorgelegd (foto's, advertenties en berichten). Op die manier wordt ieder misbruik of de publicatie van achterhaalde informatie vermeden. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om contact op te nemen met een abonnee die de site al 90 dagen niet zou hebben bezocht. "Het team levert ook inspanningen om extra leven in de brouwerij te brengen in de gemeenschap van de leden", voegt Michel Pigneret, de algemene directeur van Hi-Media België, er nog aan toe. Zo organiseerde Meetic de avond vóór Valentijn een avond voor vrijgezellen in een aantal grote Europese steden.

Aan een dienstverlening met deze kwaliteit hangt uiteraard een prijskaartje vast... of toch voor het mannelijke publiek, dat een bepaald bedrag moet ophoesten om de volledige site te kunnen bezoeken. Men kan zich echter de vraag stellen of de gehanteerde tarieven (24,95 euro voor een maandabonnement) niet al te hoog liggen ? zeker gezien de veel bescheidener tarieven die door de plaatselijke concurrent Rendez-Vous worden gehanteerd (twee euro per maand voor alle functies van de site). "Overal waar wij aanwezig zijn, waren er in het verleden gratis sites actief", stelt Marc Simoncini vast. "Maar wij zijn er telkens in geslaagd om tot de positie van marktleider uit te groeien. Voor de gebruiker is het duurder, maar daar kunnen wij een veel betere dienstverlening tegenover plaatsen. Vooral de vrouwen zijn hier gevoelig voor." We vermelden er nog even bij dat Meetic in staat is om aanzienlijke middelen op het vlak van de marketing te mobiliseren. In Frankrijk treden zij zelfs af en toe als sponsor op van televisieprogramma's die in prime time worden uitgezonden...

Meetic is al een tijdje actief bij onze Noorderburen en introduceerde in april van dit jaar een Nederlandstalige versie van haar Belgische site. "Een logische ontwikkeling", aldus onze gesprekspartner. "België is weliswaar een kleinere markt dan Nederland of Frankrijk, maar omwille van de hoge penetratie van de broadband biedt deze markt toch heel wat perspectieven. Onze komst in Vlaanderen biedt ons overigens de kans om commerciële overeenkomsten te sluiten die eerder niet mogelijk waren doordat we alleen in het Franstalige landsgedeelte actief waren."


Bron: Skynet.be (Business) van 27/08/2004
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”