Heeft iemand ervaring met triple LNB's zoals de deze : http://www.shopping4satellite.com/satel ... itaal.html?
Ik had ergens gelezen dat je best zo'n groot mogelijke schotel plaatst en ik lees dat deze triple LNB best gebruikt wordt met een schoteldiameter van 64 cm en dus niet groter. Enig idee waarom?
En wat zou mijn alternatief dan kunnen zijn?
Bedankt voor jullie input?
iemand ervaring met triple LNB?
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
- Bedankt: 174 keer
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Bij een triple LNB kan je niet zelf de afstand wijzigen tussen de 3 LNB's.
Gezien die afstand dus vast staat, wordt de hoek tussen de 3 satelieten bepaald door de diameter van de schotel (pure meetkunde
)
Als je de middelste LNB ideaal uitgericht hebt op Astra 3 (23.5°), dan moeten de 2 andere LNB's ook juist staan voor resp. Astra 1 (19.2°) en Astra 2 (28.2°). Dit kan alleen door te spelen met de afstand tussen de LNB's. Deze LNB is dus gemaakt voor één bepaalde schoteldiameter (64cm).
Bij grotere schotels zal maar één van de 3 LNB's ideaal staan, vanaf een bepaalde schoteldiameter (vb >90cm) wordt dat problematisch.
Gezien die afstand dus vast staat, wordt de hoek tussen de 3 satelieten bepaald door de diameter van de schotel (pure meetkunde

Als je de middelste LNB ideaal uitgericht hebt op Astra 3 (23.5°), dan moeten de 2 andere LNB's ook juist staan voor resp. Astra 1 (19.2°) en Astra 2 (28.2°). Dit kan alleen door te spelen met de afstand tussen de LNB's. Deze LNB is dus gemaakt voor één bepaalde schoteldiameter (64cm).
Bij grotere schotels zal maar één van de 3 LNB's ideaal staan, vanaf een bepaalde schoteldiameter (vb >90cm) wordt dat problematisch.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- fryelectro
- Elite Poster
Ok thx Philippe, je ziet ik ben een absolute newbie met het gegeven:)
Dus wat raden jullie dan aan: gaan voor een grotere diameter met 3 afzonderlijke LNBs die ik zelf kan positioneren, of het schotel'tje' van 64 cm met de triple LNB?
Dus wat raden jullie dan aan: gaan voor een grotere diameter met 3 afzonderlijke LNBs die ik zelf kan positioneren, of het schotel'tje' van 64 cm met de triple LNB?
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik ben geen ervaringsdeskundige, ik begrijp gewoon de theorie 
Ik denk dat je best bent met de 3-set, want het signaal combineren van afzonderlijke LNB's is dan weer een apart verhaal ...

Ik denk dat je best bent met de 3-set, want het signaal combineren van afzonderlijke LNB's is dan weer een apart verhaal ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
schotel van 78 cm gebruiken ivm grotere regenreserve! Hier zelfs verslag te verkrijgen:
http://www.flandersdigital.be/product_i ... ts_id=1173
http://www.flandersdigital.be/product_i ... ts_id=1173
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ga voor een Triax schotel met multifeedhouder op. Daar pleur je naar eigen goeddunken tot 4 LNB's in en richt je uit, ook al naar eigen goeddunken. Je neemt een niet te kleine schotel om uitval bij hevige regen te beperken. Vermijden kan je het nooit. Ga zeker voor een 80cm schotel.fryelectro schreef:Ok thx Philippe, je ziet ik ben een absolute newbie met het gegeven:)
En laat ik nu net een Triax van 80 cm inclusief multifeedhouder voor 4 LNB op overschot staan hebben. Voor 30 euro mag die hele handel de deur uit.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- fryelectro
- Elite Poster
OK en hoe sluit ik die 3 LNB's dan aan op een decoder (dacht aan een VU+). Heb je daar dan zo'n diseqc switch voor nodig?
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Elite Poster
yep, diseqc switch met 4 ingangen (van de LNB) en 1 uitgang (naar de ontvanger); te koop voor een euro of 10
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Wij hebben hier een 78cm schotel met Triple LNB, heb alles door een installateur laten afstellen
en die had er toch een beetje moeite mee precies. (was denk ik toen z'n eerste Triple LNB op een 78cm schotel)
En heb sindsdien toch al enkele malen kortstondig zonder beeld gezeten bij hevige regenval.
Beetje onbegrijpelijk dat zo'n grote kop bedoeld is voor een 60cm schoteltje. :-/
en die had er toch een beetje moeite mee precies. (was denk ik toen z'n eerste Triple LNB op een 78cm schotel)
En heb sindsdien toch al enkele malen kortstondig zonder beeld gezeten bij hevige regenval.
Beetje onbegrijpelijk dat zo'n grote kop bedoeld is voor een 60cm schoteltje. :-/
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 30 keer
Neem toch een Technisat Multytenne. Deze heb je met 3 of 4 koppen. Afstand tss koppen is vast, dus als je hem uitricht op Astra 19, dan staat de rest onmiddelijk ook goed. Heeft een ingebouwde diseqc switch, volledig waterdicht.
Eventueel de Multytenne Twin nemen, daar kan je 2 ontvangers op aansluiten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 71 keer
minst problemen ga op jack zijn voorstel in.fryelectro schreef:Heeft iemand ervaring met triple LNB's zoals de deze : http://www.shopping4satellite.com/satel ... itaal.html?
Ik had ergens gelezen dat je best zo'n groot mogelijke schotel plaatst en ik lees dat deze triple LNB best gebruikt wordt met een schoteldiameter van 64 cm en dus niet groter. Enig idee waarom?
En wat zou mijn alternatief dan kunnen zijn?
Bedankt voor jullie input?
ge zult daar geen spijt van hebben.
da multi tenne gedoe is een heel gedoe met ergernis tot gevolg.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
1. Die dingen zijn gemaakt voor op een 64cm schotel in Belgie & Nederland
2. Werkt ook perfect op een maat groter
3. De mulitennes zijn gemaakt voor Duitsland & werkten hier ook behoorlijk tot ze gingen knibbelen met hun bandbreedte
4. hoe kleiner de schotel hoe makkelijker het uitrichten , hoe groter de schotel hoe meer signaal
Of je hangt een grote schotel en zorgt dat die perfect hangt (en dan ga je veel langer kunnen genieten bij regenval)
Of je hangt een 64cm schotel en leeft met het feit dat hij iets sneller uitvalt bij regen.
Een grote schotel die niet perfect is uitgericht is altijd prullen en gefrustreerd kijken
2. Werkt ook perfect op een maat groter
3. De mulitennes zijn gemaakt voor Duitsland & werkten hier ook behoorlijk tot ze gingen knibbelen met hun bandbreedte
4. hoe kleiner de schotel hoe makkelijker het uitrichten , hoe groter de schotel hoe meer signaal
Of je hangt een grote schotel en zorgt dat die perfect hangt (en dan ga je veel langer kunnen genieten bij regenval)
Of je hangt een 64cm schotel en leeft met het feit dat hij iets sneller uitvalt bij regen.
Een grote schotel die niet perfect is uitgericht is altijd prullen en gefrustreerd kijken
-
- Elite Poster
Het moeilijkste aan heel het satelliet gebeuren is inderdaad het uitrichten van de schotel. Er bestaan van die satelliet finder toestelletjes die beginnen piepen zodra je een signaal ontvangt. Alleen weet je niet van welke sat het is. Mijn raad: zorg dat je bij het uitrichten naar je televisietoestel kan kijken tijdens het uitrichten. Maakt alles zo veel makkelijker.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
Als ik je één raad mag geven, koop lnb's met twee uitgangen of meer. Vroeg of laat ga je willen iets opnemen of op je pc/tablet kijken naar iets terwijl de vrouw of kinderen naar iets anders aan het kijken zijn... beter kijken naar de toekomst
Ik ben begonnen met 4x single lnb, dit is 3 jaar geleden op een 75cm schotel (tweedehands) na een jaar heb ik me 4x dual lnb's aangeschaft en een half jaar geleden heb ik me een 110cm schotel aangeschaft. 't volgende zullen twee quad lnb's en een tweede ontvanger voor in de bureau zijn denk ik...
Voor het uitrichten bestaan er tooltjes, zo kun je bvb met de enigma software op je ontvanger de sattelietsterkte uitlezen op je Android tablet terwijl je aan het uitrichten bent.

Ik ben begonnen met 4x single lnb, dit is 3 jaar geleden op een 75cm schotel (tweedehands) na een jaar heb ik me 4x dual lnb's aangeschaft en een half jaar geleden heb ik me een 110cm schotel aangeschaft. 't volgende zullen twee quad lnb's en een tweede ontvanger voor in de bureau zijn denk ik...
Voor het uitrichten bestaan er tooltjes, zo kun je bvb met de enigma software op je ontvanger de sattelietsterkte uitlezen op je Android tablet terwijl je aan het uitrichten bent.
-
- Elite Poster
Dan moet je een ontvanger hebben met minimaal 2 tuners in, anders heeft een dual LNB geen zin.gimic schreef:Als ik je één raad mag geven, koop lnb's met twee uitgangen of meer. Vroeg of laat ga je willen iets opnemen of op je pc/tablet kijken naar iets terwijl de vrouw of kinderen naar iets anders aan het kijken zijn... beter kijken naar de toekomst![]()
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
Inderdaad, de threadstarter gaf aan dat hij een Vu+ overweegde, in de meeste modellen zitten twee tunersDan moet je een ontvanger hebben met minimaal 2 tuners in, anders heeft een dual LNB geen zin
- frodo
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik heb een triplesat (een multytenne zonder hotbird) en was altijd tevreden hiermee. Tot ze bij TvVlaanderen hun uitzendtechniek gingen veranderen. Uren bezig geweest met afregelen om uitval bij regen tegen te gaan. Ofwel had ik astra 3 goed ofwel de nieuwe transponder op astra 1 waar "vier" op zit. Omdat ik de schotel bij TvVlaanderen gekocht had en die toch best duur was (rond de 180 €) heb ik hen een oplossing gevraagd. Die is er nooit gekomen. Wel veel beloftes ( oa en nieuwe schotel met triple lnb voor 35 €) maar daar is het bij gebleven,bij beloftes. Ik heb dan ook alles opgezegd. Nu kijk ik met de triplesat enkel naar de vrije zenders. Die zijn zonder problemen te ontvangen ,ook bij regen. Ik heb ook een antenne en daar kan ik één; canvas en ketnet mee ontvangen. Dus als je geen TvVlaanderen neemt is zo een multytenne nog goed te doen.rmag schreef:Neem toch een Technisat Multytenne. Deze heb je met 3 of 4 koppen. Afstand tss koppen is vast, dus als je hem uitricht op Astra 19, dan staat de rest onmiddelijk ook goed. Heeft een ingebouwde diseqc switch, volledig waterdicht.