Wandcontactdoos nodig of niet?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
pionier
Starter
Starter

Bij twee bekende electrozaken de vraag gesteld of de coaxen die de NIU verlaten rechtstreeks op TV of op Radio mogen aangesloten worden. Dus zonder langs een z.g. wandcontactdoos te passeren. Hun adviezen waren tegenstrijdig. Een zei dat het mocht voor TV maar niet voor Radio, en de andere zei net andersom. Ik stelde de vraag omdat mijn kabels rechtstreeks in een meubel (TV, resp. Hifi) binnenkomen, dus wat is de meerwaarde om daar nog een contactdoos in rond te laten slingeren. In elk meubel is maar één signaal nodig.

De vraag is eigenlijk ook wat gebeurt er intern in de doos: gebeurt er een filtering en welke, en voor welk apparaat is die filtering noodzakelijk en voor welk apparaat is het ontbreken van die filtering een probleem.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik heb toch telkens gehoord dat deze van Telenet niet rechtstreeks mogen aangesloten worden.
Ik denk niet dat het een filter is, alleszins wel een soort versterker...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Die wandcontactdozen geven alleen maar signiaalverlies (zeker als ze al wat ouder (enkele jaren) zijn/worden, soms zelfs 20dB verlies), beter rechtstreeks aan de NUI hangen.

Er is geen filtering.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er is geen filter op de "TV" out, wel een filter op "RADIO" out (FM band).
Als je op één coax zowel Radio als TV wil aansluiten, zou ik de wandcontactdoos gebruiken. Dit vooral om storingen op het TV signaal te vermijden.

In geval van TS, waar er aparte coaxen vanuit de NIU naar resp. TV meubel en Radiomeubel lopen, is zo'n wandcontactdoos niet nodig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Je doet er beter aan om bij elk toestel zo'n doosje te zetten. Voor de TV is er inderdaad niet zo'n probleem, maar het kan voor de radio wel problemen veroorzaken. Als je op de radio het ganse spectrum instuurt, en die tuner heeft niet voldoende filtering, krijg je allerlei ongewenste effecten door het te hoge totale vermogen.
Ook de minder soepele coax die rechtstreeks van de NIU komt, is minder interessant. Je mishandelt gewoon de RF-ingang van de TV en/of radio. Er ontstaan ongewenste mechanische krachten op die fragiele connector.
Als je zo'n doosje zet, kan je met een soepel coax kabeltje de verbinding naar de TV en radio maken.
Zo'n doosje kost veel minder dan een kapot getrokken RF-ingang.

@Silencer : die dozen verzwakken nagenoeg niets. Dan heb je de verkeerde gekocht.
Er zijn er met ingebouwde splitter, die verzwakken 3 dB. En er zijn er die meer verzwakken. Maar die zijn bedoeld voor aansluiting op versterkers of rijgnet.
Maar de juiste zijn die zonder verzwakking, dat zijn 'einddozen' met alleen een ingang.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:Voor de TV is er inderdaad niet zo'n probleem, maar het kan voor de radio wel problemen veroorzaken. Als je op de radio het ganse spectrum instuurt, en die tuner heeft niet voldoende filtering, krijg je allerlei ongewenste effecten door het te hoge totale vermogen.
Volgens deze link is de extra demping zo'n 10 dB. Veel zal afhangen van de kwaliteit van je tuner en de sterkte van het TN signaal of je hier last van gaat hebben.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Nee hoor, volgens de specificaties is er voor de TV -1dB insertion loss . Dit wil zeggen dat het verschil tussen P uit en P in maar 1 dB is. Dus niet zoveel.
De 10 dB die jij bedoelt, zijn -10 dB return loss !
Ik ben wel 100% zeker dat die doosjes zelfs minder dan 1 dB verliezen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb me eens laten vertellen dat oudere radio's een probleem hadden met het sterke signaal dat de kabel levert. Daarom bevat de wandcontactdoos een verzwakker voor de FM-uitgang. Moderne tuners kunnen daar wel probleemloos mee om. Voor de TV maakt het niet uit, die mag rechtstreeks op de NIU.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Sylvester schreef: @Silencer : die dozen verzwakken nagenoeg niets. Dan heb je de verkeerde gekocht.
Er zijn er met ingebouwde splitter, die verzwakken 3 dB. En er zijn er die meer verzwakken. Maar die zijn bedoeld voor aansluiting op versterkers of rijgnet.
Maar de juiste zijn die zonder verzwakking, dat zijn 'einddozen' met alleen een ingang.
Na verloop van jaren vaak wel (zelfs officiële telenet wcd'n).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:Ik heb me eens laten vertellen dat oudere radio's een probleem hadden met het sterke signaal dat de kabel levert. Daarom bevat de wandcontactdoos een verzwakker voor de FM-uitgang. Moderne tuners kunnen daar wel probleemloos mee om. Voor de TV maakt het niet uit, die mag rechtstreeks op de NIU.
En daarom dat je niet het volle spectrum mag aanbieden aan een radio tuner, want dat is extra vermogen. Oude tuners hebben daar inderdaad wel eens last van.
Meestal verzwakken de radio uitgangen inderdaad iets meer dan de TV uitgangen.
In het geval van bovenstaande doos zou dat 3 dB moeten zijn, zoals blijkt uit de specificaties. Dat is de helft van het vermogen dat deze maar doorlaat, en de TV kanalen uitgefilterd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sylvester schreef:Nee hoor, volgens de specificaties is er voor de TV -1dB insertion loss . Dit wil zeggen dat het verschil tussen P uit en P in maar 1 dB is. Dus niet zoveel.
Moest het louter dit zijn dan heeft het ook totaal geen zin om de wandcontactdoos ertussen te zetten (ok, voor radio 3 dB).
Sylvester schreef:De 10 dB die jij bedoelt, zijn -10 dB return loss !
Nee, ik had het over de isolation TV-FM... al is dat eigenlijk ook nog iets anders.

En dan heb je inderdaad nog return loss wat eigenlijk VSWR is en niet echt wil hebben.

Blijft de vraag wat het nut is van deze wandcontactdoos ?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Die 1 dB heeft dan ook geen bedoeling, het is een 'specificatie'. Louter een verlies door constructie. Te verwaarlozen dus.
De isolatie tussen beide poorten is hier minder van belang, maar staat ook tussen de specificaties.

Het is dus belangrijk dat er op de radio enkel de radio frequenties toekomen. Alles onder de 87 en boven de 108 wordt weggefilterd.
De return loss is hier ook verwaarloosbaar, m.a.w. heeft geen merkbaar effect op het resultaat.
Het is een return loss van -12 dB.

Het blijft zijn nut hebben, zoals ik zei.
1. Filtering : Vooral voor Radio en ook voor sommige TV's helaas.
2. de mechanische ontlasting. Van het doosje naar de TV of radio gebruik je meestal een soepel snoertje. Dat spaart de RF-ingangen van ongewenste mechanische krachten.
3. Om te vermijden dat er teveel 'gebricoleerd' wordt door onhandige harry's. Velen denken dat ze er iets van kennen, maar is niet zo. Hier kan je niet zoveel fout doen. De risico's zijn beperkt, en de kabeltjes van het doosje naar TV of radio zijn aangegoten en klaar voor gebruik.
Alle massa's netjes in orde. De enige kritische massaverbinding is die van de coax naar het doosje, en die wordt meestal geplaatst door een elektricien.
4. Afwerking... een detail, maar toch...

Het gaat ook echt zonder, dat geef ik toe.
Maar je kan ook een tuinslang tot boven je douche of bad hangen. Wedden dat daar ook voldoende water uit komt... !
pionier
Starter
Starter

De reacties over dit topic heeft mij al veel wijzer gemaakt. Bedankt mannen.
Conclusie: voor FM zeker verdeeldoos en voor TV waarschijnlijk ook, al was het maar om de mechaniek van het connectortje te ontzien.
Een verloopstekker F-Connector -> IEC met soepele kabel is daar misschien nog een optie.

Overigens is het wel aangewezen om een verdeeldoos van goede kwaliteit te plaatsen. Had er nog een liggen van Duits fabrikaat maar dat gaf storingen op bepaalde TV kanalen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”