Aansluiten oude consoles (comp/coax) op hedendaagse schermen

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 4 keer

De meeste hebben hun oude consoles nog liggen. Het probleem dat ik tegen kom is het aansluiten van deze consoles op een hedendaagse projector/tv door de beperkte aansluitingen.
  • Super Nintendo (enkel coax aansluiting)
    => op internet ooit eens gelezen dat er intern in de hardware composiet aansluitingen aanwezig zijn (soldeerwerk vereist).
  • Playstation en playstation 2
    => aansluitingen afhankelijk van de generatie? Ik heb hier enkel die speciale kabel met composiet uiteinden.
  • Andere
Uiteindelijk hangt het allemaal van je beschikbare inputs af. In het beste geval heb je composiet ingangen (maar dan kan je nog geen super Nintendo aansluiten), in slechtere gevallen enkel: vga, hdmi, s-video...

Op internet ook eens gelezen dat je een component kabel kan verbinden met vga kabel (solderen vereist).
Ik weet dus dat er oplossingen bestaan maar wat zijn jullie oplossingen; Convertor, oude tv-toestel, eigen gesoldeerd kabeltje,...?
Een laatste mogelijkheid is natuurlijk om alles te gaan emuleren, wat jammer genoeg niet voor alles mogelijk is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ofwel ervoor zorgen dat je een TV hebt met de nodige aansluitingen. Ik kan me bvb niet inbeelden dat huidige TVs geen SCART ingang niet meer hebben. Daarmee kan je al het leeuwendeel van consoles aansluiten.
Alternatief is een AV Receiver die conversie kan doen. Dan moet hij ook wel de nodige inputs (Composiet, S-Video of Component) hebben natuurlijk. Zelf heb ik een receiver die een hoop CVBS en S-Video inputs heeft en alles converteert naar Component. Op die manier hangen er een 5-tal consoles aan (PS2, XBox, Gamecube, Dreamcast en N64). Toestel is echter ook wel al een jaar of 6 oud, maar toen zat er in de duurdere modellen ook al de mogelijkheid om te converteren/digitalizeren naar HDMI.
IVM een SNES, volgens wat ik heel snel vind met Google heeft die ook gewoon een RGB en S-Video output, dus is het IMHO gewoon een kwestie van de juiste kabel vinden.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

voor de super nintendo zit je sowieso fout.

Die heeft een coax interface, ja, maar ook een connector waar composiet en (stereo) audio op zit, daarvoor heb je deze kabel nodig:
Afbeelding

Die kabel zat indertijd trouwens standaard bij de SNES omdat ie veel betere beeldkwaliteit gaf dan de oude NES antenne-interface.

Verder bestaan er inderdaad interface modules die composiet kunnen omzetten naar vga, mr je zal dan wel een aparte audio input moeten voorzien.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik denk dat de meeste toestellen nog wel beschikken over een SCART aansluiting.
Een koppelstukje vinden is nu niet zo moeilijk daarvoor.
In vergelijking met een oude tv, vind ik het beeld nog eens zo slecht helaas.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ReLoad
Pro Member
Pro Member

Oké dat is inderdaad wel waar, tv met scart aansluiting zijn niet zeldzaam. Ik ben het gewoon beetje gewoon van uit mijn omgeving, student die meeste doet met zijn computerschermen. Thuis ook een oud computerscherm gebruikt voor op de decoder (belgacom tv) aan te sluiten toen de oude tv het hier op gaf.

Dat er een standaard kabel bestaat voor de snes dat wist ik niet, die ga ik eens opzoeken :-D .

De component aansluiting is hier ook op veel toestellen aanwezig, dus een convertor (dank Tomby) die s-video, composiet, .. naar dit omzet ga ik ook eens bekijken.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

hubo, gamma, brico,... elke doe het zelfzaak heeft deze wel in de rekken hangen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ReLoad schreef:De component aansluiting is hier ook op veel toestellen aanwezig, dus een convertor (dank Tomby) die s-video, composiet, .. naar dit omzet ga ik ook eens bekijken.
Er bestaan geen connectors die s-video of composiet "omzetten" naar component !

Een SCART kan wel alle drie de signalen bevatten maar electrische zijn ze verschillend... wat je wel hebt zijn van die SCART blokjes met daarop drie tulp stekkers (maw. audio L+R en composiet) en soms ook zo'n raar 5-pin stekkertje (s-video). Uiteindelijk zijn dat dus verloop-blokjes (maar ze zetten dus niets om).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Wat r2504 dus zegt. Echte conversie vereist electronica, en hierboven heb ik het dus ook over conversie die door mijn receiver gedaan wordt.
Ivm kabels: die ga je echt niet in de Gamma e.d. vinden. De kant van de console is altijd een speciale plug eigen aan de spelconsole. Wel is het zo dat merken zelf wel meestal dezelfde connector aanhouden. Bvb de connector die ik online vond voor SNES ziet er krek hetzelfde uit als die op mijn N64 en Gamecube.
ReLoad
Pro Member
Pro Member

Ik heb juist zo'n nintendo kabel gekocht op ebay, de snes terug kunnen gebruiken was eigenlijk mijn prioriteit. Een composiet aansluiting heb ik gelukkig nog.
Ik merkte het ook dat deze kabels voor de super nintendo , n64 en gamecube dezelfde zijn. Op ebay met alle mogelijke termen gezocht, om een goeie prijs te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Games”