Dit is de voetnoot (1) naast de snelheid van 30Mbps bij de internetabonnementen.gbmed schreef:Momenteel kunnen ook al meer dan 1,2 miljoen gezinnen en bedrijven een verbinding met een surfsnelheid van 50 Mbps bestellen. Bron: Belgacom
Dit zegt absoluut niet dat er momenteel 1,2 miljoen VDSL2 lijnen zijn. Ik interpreteer dat anders:
- - Belgacom beweert dat 86% van de Belgische huisgezinnen VDSL2 kunnen bestellen (aansluitbaarheid)
- Hiervan kunnen er 1,2 miljoen (= ca 30%) 50 Mbps bestellen (dit is het 30/6 profiel + DLM naar 50 Mbps of hoger)
Die 1.876.000 DSL klanten (afgerond) zijn inderdaad cijfers van eind 2012 (3 kwartaal geleden), maar zoveel komen er nu ook niet bij:gbmed schreef:Er zijn 1.876.296 klanten die DSL technologie gebruiken. Bron: pagina 21 van het PDF bestand te vinden op de site van het BIPT. Dit zijn dan nog cijfers van een jaar geleden !
- - In 2012 zijn er 17.000 dsl lijnen bijgekomen: Belgacom heeft een groei gezien van 51.000 nieuwe breedband lijnen, maar de OLO's hebben er 34.000 verloren, vandaar de kleine netto groei van 17.000 dsl lijnen. De kabelaars kregen er 132.000 bij.
- In 2013 is de groei minder geweest, zal waarschijnlijk ca 35.000 zijn, en als de OLO's verder terrein verliezen, dan zal er netto hooguit 15.000 dsl lijnen bijkomen.
Je overschat de OLO's: in werkelijkheid is het percentage ongeveer 13% (252.000 lijnen), Belgacom ca 87% (1.624.000 lijnen).gbmed schreef:Belgacom is de allergrootste ISP die DSL technologie gebruikt. OLO's en BROBA ISPs hebben een percentage van ongeveer 20% (heb hier géén bron van, lijkt mij wél een aanvaardbaar cijfer). Aantal DSL lijnen van Belgacom: 80% van 1.876.296 = 1,5 miljoen.
bron: zelfde BIPT document (noteer: Scarlet wordt hier als Belgacom gerapporteerd).
Zie mijn commentaar hierboven. Belgacom heeft geen 1,2 miljoen VDSL2 klanten.gbmed schreef:1,2 miljoen van de 1,5 miljoen hebben VDSL2 (zie punt 1)). Dat is dus 80%.
Als je dit gelooft, dan spreek je toch jezelf tegen? Je beweerde in een vorige post dat de meeste ROPs één lijnkaart hebben met dus maximum 48 klanten). Voor 1.2 miljoen + OLO VDSL2 ?
In hetzelfde BIPT document staat ook een tabel met het aantal dsl lijnen volgens snelheid (>30 mbit, >10 mbit, >2 mbit, < 2mbit). Hieruit kan je concluderen dat er max 55% op VDSL2 zitten (eind 2012).
Wij praten over 2 verschillende dingen:gbmed schreef:Zo zie ik het. Geef toe , jouw berekening van 19 % slaat toch wal noch kant ?
- 1) jouw 80% slaat op het aantal Belgacom internet klanten die volgens jou VDSL2 hebben (dit percentage klopt niet).
2) mijn 19% slaat op het aantal Belgische huisgezinnen die VDSL2 hebben van Belgacom.
En ik kan er wel een percentje naast zitten wegens de afrondingen....