Open poort 80 via Fluo Plus enkel mogelijk via extra router!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Dus je bent het beu en wil echt genieten van een open poort 80 zodat je gemakkelijk aan je thuisserver kan.
De enige optie die je dan hebt (correct me if I'm wrong) is overschakelen naar een Fluo Plus (of internet only natuurlijk).
Om je poort 80 te openen MOET je fixed IP instellen (strictly policy, want technisch is dit geen vereiste, zie BC).
Om fixed IP in te kunnen stellen MOET je een extra router achter je TN wifi-router/modem plaatsen!!

Ik vind dit uitzonderlijk belachelijk en wou het maar even delen.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Telenet heeft zo een paar van die kantjes die inderdaad voor de techneuten kunnen tegensteken, er blijven zelfs poorten gesloten voor de business internet producten.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Waarom zou je een router moeten plaatsen?
Het enige wat je nodig hebt is het MAC-id van het toestel dat een fixed IP nodig heeft.
Als jij jouw NAS dus bereikbaar wil maken op poort 80, dan geef jij het MAC-id van jouw NAS op om het fixed IP te krijgen.

De rest van jouw toestellen (achter switch dan waarschijnlijk) zullen een dynamisch IP krijgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Pfff... wat een gepruts... je NAS zit dan in een compleet andere range dan je clients :bang:

Nu voor fixed IP klanten lijkt het mij ook absurd om een modem/router te installeren... dergelijke klanten hebben normaal toch een eigen router.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Welja, r2504, daarom begrijp ik tripkip zijn klacht eigenlijk niet.
klanten met een fixed IP hebben nooit een modem/router staan!
Als ik een webserver zou draaien, zou ik sowieso al een firewall staan hebben.
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

xayana schreef:Waarom zou je een router moeten plaatsen?
Het enige wat je nodig hebt is het MAC-id van het toestel dat een fixed IP nodig heeft.
Als jij jouw NAS dus bereikbaar wil maken op poort 80, dan geef jij het MAC-id van jouw NAS op om het fixed IP te krijgen.

De rest van jouw toestellen (achter switch dan waarschijnlijk) zullen een dynamisch IP krijgen.
Dat heb ik ook gedacht, ik was er vanuit gegaan dat je dan met twee aparte WAN connecties zit en er geen LAN tussen de NAS en de rest van je netwerk is.
Als dit niet het geval is en je dus nog steeds via LAN aan je NAS kan mag je mij graag vertellen hoe :-)
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Pfff... wat een gepruts... je NAS zit dan in een compleet andere range dan je clients :bang:

Nu voor fixed IP klanten lijkt het mij ook absurd om een modem/router te installeren... dergelijke klanten hebben normaal toch een eigen router.
Klopt, tenzij het puur thuisgebruik is en dat je genoeg hebt aan een eenvoudige firewall.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Al 2x de thread herlezen en snap de setup (en dus het probleem) eigenlijk niet goed, maar ik ken dan ook niets van die Fluo Plus.

Ik gok dat het gaat over het feit dat je met een Home Gateway bij Fluo, slechts voor 1 client een public IP kunt krijgen en Telenet dan MAC pass-thru gebruikt om die ene client (die aan LAN kant hangt) een publiek IP te geven, en de andere clients gewoon een private IP (192.168.0.0/24) krijgen zoals bij de gewone consumer abonnementen ?

Zoals hierboven al gezegd, ben ik al verbaasd dat ze voor Fluo überhaupt Home Gateways zouden aanbieden. Makes little sense en de meeste klanten gaan inderdaad hun eigen router/firewall gebruiken en hun servers erachter hosten zodat ze op zijn minst toch ietwat afgeschermd zijn van het kwade Internet.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

r2504 schreef:Pfff... wat een gepruts... je NAS zit dan in een compleet andere range dan je clients :bang:
Dat vind ik anders zo slecht nog niet, NAS in DMZ, cliënts in andere range en filesharing voor cliënts richting NAS openzetten. Is het veiligste (al ben ik sowieso geen fan van een NAS open en bloot een publiek IP te geven) maar idd niet ideaal voor thuisgebruikers omdat je dan nog een firewall nodig hebt.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

tripkip schreef:
Dat heb ik ook gedacht, ik was er vanuit gegaan dat je dan met twee aparte WAN connecties zit en er geen LAN tussen de NAS en de rest van je netwerk is.
Als dit niet het geval is en je dus nog steeds via LAN aan je NAS kan mag je mij graag vertellen hoe :-)
Nu snap ik het helemaal niet meer.
Kan je eens je exacte setup posten en je exacte bedoeling welk toestel een fixed IP nodig heeft?

Op zich is er geen enkel verschil tussen de setup of je nu een fixed of een dynamisch IP wil.
Het enige verschil is de instelling van het MAC-id in MijnTelenet voor het toestel dat een fixed IP moet hebben.

Zorg er ook wel voor dat jouw toestel dynamisch een IP vraagt (DHCP). Enkel op die manier zal hij een fixed IP krijgen van de Telenet DHCP-server.
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Wat wil ik bereiken?
- Fixed IP waarmee men NAS bereikbaar is via poort 80
- Locale toegang tot NAS behouden vanuit LAN
- Zonder aanschaf van extra hardware, dus gebruikmakend van de TN modem/router.

Wat kan er niet?
- Via mijntelenet het MAC adres van de modem zelf opgeven als fixed IP endpoint en van daaruit poort 80 forwarden naar NAS

Kan dit?

Code: Selecteer alles

                            |- Client 1
                            |- Client 2
WAN ===== [TN modem/router]-|- Client 3
                            |- NAS
Waarbij het MAC van de NAS wordt opgegeven in mijntelenet zodat deze het fixed IP adres krijgt, terwijl je nog steeds van elke client met lokaal verkeer toegang hebt tot de NAS.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik betwijfel ten zeerste dat de business abbos met fixed ip gebruik maken van een modemrouter. Die zijn de reden waarom telenet uberhaupt nog modemonlys in stock heeft.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Modem/router is restant van whoppa abonnement.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tripkip schreef:Wat wil ik bereiken?
- Fixed IP waarmee men NAS bereikbaar is via poort 80
- Locale toegang tot NAS behouden vanuit LAN
Op zich kan dit niet... je NAS zal namelijk een publiek adres krijgen... dus als je dan toegang wil vanaf je LAN, ga je steeds over je modem/router.

Aangezien een fixed IP ook open poorten heeft hangt volgens mij zo ook gans je NAS open en bloot op het internet (ik betwijfel of de port forwarding of DMZ zone hier nog enige impact op heeft aangezien je rechtstreeks een publiek IP hebt).
tripkip schreef:- Zonder aanschaf van extra hardware, dus gebruikmakend van de TN modem/router.
Vergeet die eis zou ik zeggen en installeer je zelf een deftige router !
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Als ik het goed begrijp, is er eigenlijk helemaal niets aan de hand.

Ik dacht effen dat je met Fixed IP een publiek IP adres bedoelde (aangezien het over een business abo gaat) maar het is duidelijk gewoon een fixed private IP (192.168.0.0/24) adres aangezien je over port forwarding begint. In dat geval zie ik totaal niet wat het probleem is. Het is nogal logisch dat je een fixed IP moet hebben want anders kan je nooit een port forwarding rule opstellen die altijd zal werken.

Ik snap dan ook totaal niet waarom je een extra router zou moeten hebben. Gewoon je NAS toevoegen aan je DHCP table via Mijn Telenet en dan dat IP adres gebruiken in de port forwarding rules om poort 80 naar daar te forwarden.

Of mis ik iets?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Ik dacht effen dat je met Fixed IP een publiek IP adres bedoelde (aangezien het over een business abo gaat)
Hij heeft het inderdaad over een fixed public IP-address (en niet over een fixed intern)... da's namelijk een vereiste om poort 80 te kunnen open zetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Als het een publiek IP adres is, dan moet je toch helemaal geen port forwarding gaan doen ? (Allez da's ook deels wat jij hierboven ook al hem probeert duidelijk te maken: public IP = NAS open en bloot).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Als het een publiek IP adres is, dan moet je toch helemaal geen port forwarding gaan doen ?
Dat moet hij ook niet doen... wel schrijft hij dat het leuk zou zijn moest je de TN modem/router ZELF een fixed IP kunnen geven... dan KON hij de portforwarding van dat toestel gebruiken (zelfs al kon het lijkt het mij nog geen goed idee... daar ga je toch absoluut niet op betrouwen, trouwens je kan zelfs intern geen static DHCP toepassen).
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb via mijntelenet het MAC adres van men NAS ingesteld voor het fixed (public) IP adres.
In de LAN instellingen van de NAS (Synology) heb ik de IP configuratie naar automatisch gewijzigd (DHCP).
Ik neem aan dat ik hier dan mijn publieke IP adres toegewezen krijg.
Voorlopig enkel time outs dat ik van buitenaf krijg op dat adres. Misschien duurt dit even langs Telenet's zijde.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Klinkt logisch, dus ja, zou zo moeten werken. Kun je in de GUI van je NAS niet kijken welk IP adres hij toegekend gekregen heeft ? Dat zou dan hetzelfde moeten zijn als wat je op Mijn Telenet ziet.
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

NAS blijft hetzelfde LAN IP adres krijgen. :?

Bij reset van de modem via mijntelenet krijg ik dit:
Foutmelding
Er is momenteel nog een verwerking aan de gang voor je product. Hierdoor kan je aanvraag momenteel niet worden uitvoerd.

Gelieve het later opnieuw te proberen.
Dus mogelijk is het toepassen van het vaste IP adres nog aan de gang.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Waarom persé poort 80. Heb je in je NAS geen mogelijkheid om een andere poort in te stellen voor zijn interface ?
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Natuurlijk wel maar poort 80 is gemakkelijker omdat je dan gewoon mijnnas.be kan gebruiken.
Je kan ook SSH tunneling gebruiken op 22 of 443 wat maakt dat je zogoed als alle firewalls kan omzijlen om toch aan al je services te geraken op verschillende poorten.
Of via reverse proxy werken op poort 80.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Ahzo.
Logisch.

Je kan op een modem/router géén fixed IP instellen voor een toestel nà die modem/router.
Je zal dus een andere modem (modem-only) moeten krijgen. Dan ga je wel je MAC-id van de NAS kunnen instellen én daar een fixed public IP op krijgen.
Nadeel is dan dat je op elk toestel een publiek IP zal krijgen.

Als je dan koppig weigert zelf een eigen router aan te schaffen zal je problemen krijgen met je interne netwerk maar je NAS zal wel bereikbaar zijn op poort 80 :)
Je kan ook niet alles willen hé.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Eigenlijk is het nog zotter dan dat, je FIXED IP bij telenet is eigenlijk een DHCP reservatie, wat wil zeggen dat je een DHCP client MOET gebruiken.

Dit geeft dan weer problemen als je je fixed IP als virtueel IP wil gebruiken in een HA setup, want dan doe je dus geen DHCP requests meer.

Best debiel en men enige oplossing was een Telenet corporate FiberNet aan te kopen, dat grapje kost dan 4 keer zoveel als het Fluo abbo maar nu kan ik tenmisten mijn Fixed IP als een fixed IP gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

netdata schreef:Dit geeft dan weer problemen als je je fixed IP als virtueel IP wil gebruiken in een HA setup, want dan doe je dus geen DHCP requests meer.
Voor een echte HA netwerk setup heb je wel wat meer nodig dan een Fluo vrees ik... anders moet je eens verduidelijken welk onderdeel je precies redundant wou maken of de problemen die je daarbij ondervond.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”