Is er iemand die windows laat opstarten via zijne NAS ? In mijn geval een Synology 213+.
Ik ben niet zo thuis met netwerk configuratie , maar wil dit wel leren/testen.
Het is een uitleg van Computerblad com-magazine.de uitgave november 2013. 'Multi-boot vom NAS"
De Nas instellen is me denk ik al gelukt alleen heb ik mijn twijfels of een bepaalde instelling van de 'DHCP' server nml 'Netzmaske'
in de test staat instellen 255.255.255.0 maar de afbeelding van de config is 255.255.0.0 (als ik dat zo instel (3x 255)wordt die door de NAS NIET geaccepteert.
Ook het configureren met Windows PE is me niet helemaal duidelijk.
grtz
Yves
windows booten vanaf NAS
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 3 keer
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
255.255.255.0 is nochtans een perfect geldig netmask... dan lijkt er mij duidelijk iets fout met je NAS (of heeft je DHCP server een ander netmask dan de IP configuratie van je NAS zelf ?).
Wat bedoel je trouwens met Windows opstarten vanaf je NAS... je wil dus/hebt dus geen lokale disk in je PC ?
Wat bedoel je trouwens met Windows opstarten vanaf je NAS... je wil dus/hebt dus geen lokale disk in je PC ?
-
- Premium Member
Ja in mijne Fritzbox staat dat ook aangegeven (3x255) onder DHCP server maar als ik dat dus in mijne NAS zo configureer accepteert hij dat niet ? maar ik weet niet welk nadeel dat geeft als ik dus (2x255 ) ingeef?
Jawel maar ik wil windows opstarten via mijne NAS ipv via de huidige HD , dus Bois moet ik dan aanpassen naar opstarten via LAN
Jawel maar ik wil windows opstarten via mijne NAS ipv via de huidige HD , dus Bois moet ik dan aanpassen naar opstarten via LAN

-
- Deel van't meubilair
Waarom ben je dan eigenlijk een DHCP server aan het configureren op je NAS ?yvesvn schreef:Ja in mijne Fritzbox staat dat ook aangegeven (3x255) onder DHCP server
Op zich geen... je subnet is gewoon groter... maar het moet wel overal hetzelfde staan.yvesvn schreef:maar ik weet niet welk nadeel dat geeft als ik dus (2x255 ) ingeef?
Waarom wil je dat trouwens doen... sneller gaat het er zeker niet op worden !yvesvn schreef:Jawel maar ik wil windows opstarten via mijne NAS ipv via de huidige HD , dus Bois moet ik dan aanpassen naar opstarten via LAN
-
- Premium Member
Bedankt voor de info............
de reden is dat ik mijn komputer wil laten opstarten via de NAS
als je naar het artikel kijkt kun je zien dat je dan vanuit ieder computer kunt opstarten met windoiws en ook zou je de volgende systemen kunnen
opstarten als je de leidraad volgt
Ubuntu
Avira
en
parted magic.
Voor mij is het een uitdaging/bijleren, dit voor elkaar te krijgen
http://www.com-magazin.de/praxis/nas/mu ... 08699.html
de reden is dat ik mijn komputer wil laten opstarten via de NAS
als je naar het artikel kijkt kun je zien dat je dan vanuit ieder computer kunt opstarten met windoiws en ook zou je de volgende systemen kunnen
opstarten als je de leidraad volgt
Ubuntu
Avira
en
parted magic.
Voor mij is het een uitdaging/bijleren, dit voor elkaar te krijgen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
Voor te booten via PXE (boot van LAN) moet je geloof ik bepaalde settings meegeven in je DHCP offer. Dus je DHCP server is verantwoordelijk voor het meegeven van die settings.
Niet elke DHCP server is in staat om die specifieke settings aan te passen (denk maar aan huis tuin keukenroutertjes). Je moet hier maar eens achter Googlen.
Niet elke DHCP server is in staat om die specifieke settings aan te passen (denk maar aan huis tuin keukenroutertjes). Je moet hier maar eens achter Googlen.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Het artikel spreekt over het booten van VM's vanaf een NAS. Zo speciaal is dat niet, want je moet gewoon de juiste bestanden in een map op de NAS zetten zodat je van elke PC die VM software heeft geïnstalleerd, deze VM kan booten. Jij probeert daaruit af te leiden dat je een fysieke machine ook kan booten vanaf een NAS? Veel geluk, maar veel voordeel ga je daar niet uit halen.
-
- Deel van't meubilair
Het artikel spreekt over een Virtual Box starten vanaf een NAS... da's nog iets helemaal anders dan je host PC starten vanaf een NAS.yvesvn schreef:Voor mij is het een uitdaging/bijleren, dit voor elkaar te krijgen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
Wat jij moet voorzien is iscsi (aanmaken op de nas en zo uw servers of virtuele toestellen booten). maar we hebben het hier dan effectief over een fysieke host met enkele virtuele toestellen op die hun hd via iscsi aanspreken.
Maar een gewone host booten ... wist zelf niet dat het mogelijk was en zal niet echt performant zijn volgens mij ...
Maar een gewone host booten ... wist zelf niet dat het mogelijk was en zal niet echt performant zijn volgens mij ...
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Boot from SAN daarentegen kom je hier en daar wel tegen. Alhoewel het meer problemen kan veroorzaken dan het oplost. Als de TS het budget heeft om dat te doen wil ik wel eens komen kijken.