bbox3 - eigen router en server

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
bv101
Starter
Starter

Hi momenteel zit ik bij Telenet met een modem only oplossing.
alles werkt prima, maar wegens FUP overweeg ik om naar belgacom over te stappen.

Nu vroeg ik me af: is het mogelijk om op de bbox3 alle routerfuncties uit te schakelen?
Eenvoudig gezegd: om de bbox 3 als een domme modem te laten werken (dus niet alleen de wifi uitschakelen).
Waarom: omdat 2 routers achter elkaar nooit een goed idee is (en ik spreek jammer genoeg van ervaring)
Belangrijk: het is wel de bedoeling dat belgacom tv blijft werken

na verschillende telefoons naar belgacom, heb ik x aantal antwoorden, gaande van perfect mogelijk tot helemaal niet mogelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Zoals gewoonlijk is het antwoord ergens tussenin:

- Het is perfect mogelijk om jouw eigen router te gebruiken achter een b-box2/3, zonder gevaar voor dubbelen NAT: jouw router moet dan een eigen "PPPoE" verbinding opbouwen, en die zal dan een publiek (ipv4) adres krijgen (zoals je nu ook hebt achter de Telenet modem-only)
- het is niet nodig om de routerfuncties van de b-box2 uit te schakelen, je bypasst die gewoon (je gebruikt ze niet).
- bij een bbox3 zou ik die zelfs niet uitschakelen, want dan zal TV niet meer werken denk ik (b-box3 standard uitgeleverd in fully routed TV mode)
- je kan eventueel wel de WiFi uitschakelen, maar dan verlies je de Fonspot (en dus ook je eigen toegang tot andere Fon's)

Conclusie:
  • 1) het is niet mogelijk om de b-box3 als een domme modem te laten werken.
    2) het is wel mogelijk om de b-box3 als een domme modem te gebruiken (door het routergedeelte gewoon niet te gebruiken).
subtiel onderscheid :)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bv101
Starter
Starter

klinkt logisch.
maar laten we er even vanuit gaan dat het een bbox3 wordt (fresh install)
Jij zou dus die routerfuncties laten aanstaan ivm belgacom TV?

Maar dan heb ik 2 maal nat achter elkaar? of kan ik dan selectief gaan aanduiden dat voor mijn eigen router alles in bypass staat?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Nee, je hebt absoluut geen dubbele NAT, gezien je router een eigen publiek adres zal krijgen (dwars doorheen de b-box).
Je zal dus 2 aparte, naast elkaar bestaande netwerken hebben: je b-box3 en je eigen router, waarbij je dit van de b-box3 alleen zal gebruiken voor TV.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb je eigenlijk met je bbox3 een ppoe sessie nodig voor TV ?
Want iemand met een BBOX2 die geen Internet heeft en alleen TV die heeft toch ook geen ppoe sessie opgebouwd
of kan die dan mss niet full routed werken in dit geval
of zie ik het verkeerd !
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

philippe_d schreef:Nee, je hebt absoluut geen dubbele NAT, gezien je router een eigen publiek adres zal krijgen (dwars doorheen de b-box).
Je zal dus 2 aparte, naast elkaar bestaande netwerken hebben: je b-box3 en je eigen router, waarbij je dit van de b-box3 alleen zal gebruiken voor TV.
Dag Philippe,

Is het mogelijk om de b-box3 een pppoe verbinding te laten maken en mijn fritzbox? Ik weet dat technisch gezien het toegestaan is om 2 PPPOE verbindingen te maken maar lukt dit en zo ja moet je daar iets speciaals voor instellen in de b-box3?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik kan daar zelf geen 100% sluitend antwoord op geven, gezien ik geen Bbox3 gebruik.
Ik ga ervan uit dat je inderdaad gelijktijdig 2 pppoe sessie kunt aanmaken, en dat hierbij geen enkele instelling vereist is.
B-boxen worden standard uitgeleverd met "PPPoE passtrough" enabled
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”