VDSL2 60-70 mb/s profielen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

De lasploeg moet nog altijd komen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MVA
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 apr 2013, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Na interventie een tevreden man.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30032 kbps        6048 kbps
Modem max:             104364 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        85688 kbps         17953 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           231 m Estimated!
Training margin:       27.8 dB
Attenuation:           6.6 dB
Hiermee moet 60 mb/s er wel inzitten, denk ik. :banana:
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

70/6 zelfs
Afbeelding Afbeelding
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Kan men je profiel op aanvraag terug laten verlagen ? Blijkbaar zit ik nu op een hoger profiel sinds een paar dagen ( zie hieronder ) , maar ik krijg gemiddeld 3 maal per dag sync-uitval. Tot voor een paar dagen was mijn "Downstream Training Margin" ongeveer 18dB met , als ik me niet vergis ~ 49 Mbps downstream.

In het verleden had ik met ADSL ook al problemen en heeft men de snelheid ook moeten verlagen.


Mon, 21 Oct 2013 19:27:25 GMT PPPOE: session established
Mon, 21 Oct 2013 19:22:07 GMT PPPOE: Connection terminated
Mon, 21 Oct 2013 18:41:41 GMT PPPOE: session established
Mon, 21 Oct 2013 18:37:27 GMT PPPOE: Connection terminated
Mon, 21 Oct 2013 17:01:18 GMT NTP Date/Time updated
Mon, 21 Oct 2013 14:07:41 GMT PPPOE: session established
Mon, 21 Oct 2013 14:02:46 GMT PPPOE: Connection terminated
Mon, 21 Oct 2013 12:42:20 GMT NTP Date/Time updated
Mon, 21 Oct 2013 07:24:00 GMT NTP Date/Time updated


Downstream line rate 69976 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
Downstream Training Margin 11.4 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bunnybugs schreef:Kan men je profiel op aanvraag terug laten verlagen ? Blijkbaar zit ik nu op een hoger profiel sinds een paar dagen, maar ik krijg gemiddeld 3 maal per dag sync-uitval. Tot voor een paar dagen was mijn "Downstream Training Margin" ongeveer 18dB met , als ik me niet vergis ~ 49 Mbps downstream.
Kan men: JA, er zijn bij Belgacom mensen die een profiel manueel kunnen instellen, en DLM kunnen uitschakelen.
Maar mogen ze, of willen ze dit ... dat is een andere vraag. Waarschijnlijk moet de Helpdesk jouw vraag doorsturen naar de betreffende 2nd line support.

Ben je zeker dat je sync uitvalt? de logfile hieronder vermeldt alleen uit uitvallen van de internet verbinding (de PPPoE sessie). Dit hoeft niet noodzakelijk te wijzen op een sync onderbreking.
Heb je Belgacom TV? Zo ja: valt je TV dan ook uit (dan ben je zeker dat het een sync uitval is)?

Beste is technische dienst bellen, en vragen om jou (forced) op 50mbps (of 60 mbps) te zetten. De kans is wel groot dat de Helpdesk een lijntest zal doen, waardoor je terug op 30 mbps komt (en dat is niet wat je wilt :().
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bunnybugs
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

phillippe schreef :

Maar mogen ze, of willen ze dit ... dat is een andere vraag. Waarschijnlijk moet de Helpdesk jouw vraag doorsturen naar de betreffende 2nd line support.
....
Beste is technische dienst bellen, en vragen om jou (forced) op 50mbps (of 60 mbps) te zetten. De kans is wel groot dat de Helpdesk een lijntest zal doen, waardoor je terug op 30 mbps komt (en dat is niet wat je wilt ).


Oei-je-joei. En dan moet alles nog administratief ( en technisch ) vlotjes verlopen , komt er een technieker langs die wat begint te zagen over mijn binnenlijn , en krijg ik een factuur omdat hij de contactdoos open gevezen heeft. Neen bedankt , ik wacht nog een beetje totdat men gedaan heeft met graven van kabels in de naburige straat ( op een 10 tal meter ervandaan staat een verdeelkast waar mijn lijn aangesloten is ).

Ben je zeker dat je sync uitvalt?

De "sync" lamp op de BBOX pinkt bij een onderbreking ( sterreke ding met DSL tekst erbij ) -- en neen , geen TV. Mijn CI+ kaart werkt naar behoren en ik kan de Duitsers bekijken :)

VDSLTool output : ( de "Line length" schijnt wel te kloppen )


**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 69976 kbps 6048 kbps
Modem max: 91304 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 74965 kbps 15706 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 431 m Estimated!
Training margin: 11.5 dB
Attenuation: 14.5 dB
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Als je regelmatig synchro verlies hebt zal DLM je wel terugzetten naar 50 na evaluatieperiode.
chabi2010
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jan 2011, 01:56
Bedankt: 1 keer

Hallo

Bij mij in VDSL statistics Staat:

VDSL Version Firmware-VTU-R:9.3.2.5.ENGIK105012 Time Feb 9 2012, 19:30:50
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 11.5 dB
Downstream line rate 69976 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
TX total power -27.0 dbm
Downstream delay 7.5 ms
Upstream delay 5.4 ms

Bij VDSL Tool is:
Downstream Upstream

Current 69976 6048 kbps
Modem max 86428 n/a
Calculated 70961 14867

Training 11.5 dB
Attenuation 3.9 dB

Profiles : Unknown

DSL: 17a
Afstand van ROP tot VDSL 68m is geworden. Vroeger was 79m.
Vroeger 50192 download was en via website was 48.64mbps en nu 69976 via website 47.71.
Hoe komt dat?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dat verschil is totaal te verwaarlozen, en afhankelijk van de server waarop je test uitvoert.

Plus, je internet bij Belgacom zal tot 50Mbits gaan, bij een 70Mbit profiel behouden ze 20Mbit voor Belgacom TV.
CCfan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 nov 2007, 20:28
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb nu al enkele maanden 40-6, ondanks tevergeefs een aantal lijntesten (die overigens niets uithalen, ik word zelfs niet meer naar 30 gereset) te doen.

Lijnwaarden lijken me toch wel redelijk goed, TM is zelfs .4 omhoog gegaan de voorbije weken.

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  40200 kbps        6048 kbps
Modem max:             91384 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        75031 kbps         15720 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           330 m Estimated!
Training margin:       21.2 dB
Attenuation:           10.8 dB
Iemand nog geheime methodes om te proberen?
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Knack.be schreef:Belgacom voert vanaf 1 januari de vectoring-technologie in. Dat wil zeggen dat de surfsnelheden opgetrokken kunnen worden tot maximaal 70 Mbps.

Ter gelegenheid van het Broadband World Forum in Amsterdam gunde Belgacom de Belgische pers een blik in de netwerk-roadmap voor de komende jaren. Op korte termijn wordt de vectoring-technologie van Alcatel-Lucent uitgerold in het netwerk. Vectoring is een technologie die via ruisonderdrukking een hoger snelheidsdebiet op het bestaande kopernetwerk toelaat.

In totaal gaat het om een netwerkinvestering van 150 miljoen. Aan de kant van de eindgebruiker moet een nieuwe modem geïnstalleerd worden (de BBox 3 die daarnaast onder meer ook snellere wifi-toegang in huis biedt) om van de hoogst mogelijke snelheden (50 tot 70 Mbps) te kunnen genieten. De bestaande BBox 2 modellen werden ondertussen al van nieuwe software voorzien om ervoor te zorgen dat ze op z'n minst overweg kunnen met vectoring. Dat was volgens Belgacom geen sinecure, maar de grote werkzaamheden volgen nog in de komende weken.

Dan moeten immers enkele tienduizenden 'remote optical platforms' - zeg maar de witte of grijze telefoonkasten in het straatbeeld - van nieuwe insteekkaarten worden voorzien. Belgacom plant die operaties telkens in de nacht te doen, want de hardware-aanpassing zorgt voor een korte downtime bij de klanten.

100 Mbps komt in zicht

“Uiteindelijk streven we naar een minimaal gegarandeerde downloadsnelheid van 30 Mbps voor alle klanten. Het merendeel willen we daarbij ook tot 50 à 70 Mbps bieden”, zegt netwerkverantwoordelijke Geert Standaert. Een klant zal dan in eerste instantie niet verder dan 400 meter van de dichstbijzijnde netwerkkast mogen wonen om van de maximale snelheid te genieten. In een tweede fase zou die afstand tot 700 meter opgetrokken worden. Op iets langere termijn komt ook de grens van 100 Mbps in zicht door vectoring vervolgens te combineren met het in huis ontwikkelde 'dynamic line management'. Die technologie laat toe om het snelheidsprofiel van een vdsl-lijn te laten opschalen in functie van de prestaties van de afgelopen tien dagen.

Hoe de vectoring-producten precies in de markt gaan gezet worden, kon Belgacom nu echter nog niet kwijt.

Fiber als einddoel

Als het nog sneller moet, dan zal er naar glasvezel moeten gekeken worden. Ofwel door de glasvezel nog dichter bij de huizen te brengen, ofwel door voor een 'fiber to the home' model te kiezen waarbij de supersnelle glasvezelkamer rechtstreeks in de woonkamer binnen komt. Zo'n uitrol is economisch momenteel niet haalbaar, maar Belgacom is ondertussen wel twee nieuwe proefprojecten gestart. In nieuwe verkavelingen legt Belgacom glasvezel in plaats van koper. In Brecht en Bredene zijn vierhonderd woningen in principe aansluitbaar. Wie in het proefproject gestapt is, surft er momenteel aan 200 Mbps. “We hebben in het verleden al ftth-proefprojecten gedaan met partners zoals in Kortrijk, maar dit is een volledig eigen project waarbij we de klanten al onze services aanbieden over glasvezel, dus ook televisie”, zegt Standaert.

Het is meteen ook het eerste testproject van Belgacom met ondergrondse glasvezelkabels. Alle eerdere projecten werden uitgevoerd met kabels langs de gevels van de woningen.

35 miljoen besparen

Tot slot gaf Standaert ook aan dat de netwerken verder getransformeerd worden naar all-ip. “Onder meer in Knokke Zoute verloopt alles al over ip. Dit jaar hebben we al 400.000 lijnen gemigreerd. Tegen 2018 zal Belgacom geen enkele klassieke telefoonlijn meer hebben”, klinkt het. Dat wil zeggen dat de Siemens EWSD-switches en de Alcatel-Lucent PSTN-switches er uiteindelijk allemaal uit gaan. Dat moet ook fysieke ruimte opleveren, waardoor Belgacom nog meer gebouwen kan verkopen. Tegen 2020 moeten op die manier 30 gebouwen verkocht worden. Alles tesamen zou dat voor een kostenbesparing van 35 miljoen euro moeten zorgen.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/van ... 599581.htm
Damn... net naar Telenet overgestapt.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dat artikel is wel jammerlijk in de zin dat 50 a 70 nu al mogelijk is, zij het in mindere gevallen dan met vectoring. Het zegt dan ook helemaal niks over de verbeterde reikwijdte mede dankzij vectoring door de verminderde ruis. Mensen die verder van de centrale wonen zullen hier ook voordeel uit halen.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Het zegt daarentegen wel dat je tot 700m van de maximumsnelheid (dus 70 Mbit/s) zal kunnen gebruik maken. Ik bleef op de afstand van +/- 400m met DLM hangen op 30 Mbit/s. Met 70/6 ga ik zo terug naar VDSL, tenzij de prijs enorm de hoogte in zou gaan natuurlijk na deze upgrade van het netwerk.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik kan u geen ongelijk geven :-)
Maar ik denk niet dat we de prijzen in de lucht gaan zien schieten, en indien wel is er nog EDPnet, die over 't algemeen altijd al wat sneller voor minder geld zijn dan Belgacom zelf. Ze zullen ook wel van vectoring gebruik kunnen maken aangezien het tenslotte hetzelfde netwerk is.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Toch mooi dat er ook nog iets in zit voor klanten die 400+ meter van de ROP zitten en niet enkel degene die nu al op 30/6 geprovisioneerd zijn.
Ik ben benieuwd naar de uitrol :)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Good times ahead :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iRockabizzydilly schreef:Dat artikel is wel jammerlijk in de zin dat 50 a 70 nu al mogelijk is, zij het in mindere gevallen dan met vectoring.
Volgens mij is het artikel een nogal slordige interpretatie van wat Belgacom gepresenteerd heeft.
Volgens het artikel had Belgacom het over downloadsnelheden van 50 tot 70 Mbps, jij hebt het over de modem sync snelheden.

Mijn interpretatie is dat vectoring (fase 1) het inderdaad zal mogelijk maken om (bijna) iedereen <400m een 70mbps sync te geven (nu is dat maar 25%), en dus een gegarandeerde surfsnelheid van 50 mbps.
iRockabizzydilly schreef:Het zegt dan ook helemaal niks over de verbeterde reikwijdte mede dankzij vectoring door de verminderde ruis. Mensen die verder van de centrale wonen zullen hier ook voordeel uit halen.
Deze theorie moet je eens uitleggen ...
Petervanakelyen schreef:Toch mooi dat er ook nog iets in zit voor klanten die 400+ meter van de ROP zitten en niet enkel degene die nu al op 30/6 geprovisioneerd zijn.
Ik ben benieuwd naar de uitrol :)
Zoals hij zei: in een tweede fase. Ik denk niet dat Belgacom die 2de fase zal starten vooraleer vectoring volledig uitgerold zal zijn (fase 1). Het upgraden van "enkele tienduizenden rop's" zal gauw enkele jaren duren, dus fase 2 is voor 2016?
Tenzij ze natuurlijk niet wachten op de volledige uitrol ...

Misschien moeten we toch allemaal een beetje realistisch blijven :)
“Onder meer in Knokke Zoute verloopt alles al over ip. Dit jaar hebben we al 400.000 lijnen gemigreerd. Tegen 2018 zal Belgacom geen enkele klassieke telefoonlijn meer hebben”, klinkt het.
Wel een grappige uitspraak, geen idee waarom hij Knokke Zoute als voorbeeld neemt. Met 400.000 lijnen zijn er al >200 Zoute's gemigreerd (ik schat dat er maximaal 2.000 Belgacom PSTN lijnen zijn in Knokke Zoute) :-)
jantje81 schreef:Fiber to the Home
Zo'n uitrol is economisch momenteel niet haalbaar, maar Belgacom is ondertussen wel twee nieuwe proefprojecten gestart. In nieuwe verkavelingen legt Belgacom glasvezel in plaats van koper. In Brecht en Bredene zijn vierhonderd woningen in principe aansluitbaar.

Jammer dat het (voorlopig) bij deze 2 proefprojecten blijft. Intussen worden in 10-tallen nieuwe verkavelingen toch nog koper gelegd :-(
Dat een landelijke uitrol economisch momenteel niet haalbaar is kan ik begrijpen, maar in greenfields zou je nu toch verwachten dat er fiber komt in plaats van koper?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Toch niet enkel modem sync bij mijn weten... 50mbits is nu al bij Bgc mogelijk. Het zal inderdaad als meer mensen 50mbit en meer geven bedoeld zijn, maar dat bedoel ik dus, het artikel is wat jammerlijk geformuleerd.

Trouwens, stel dat ze inderdaad pas veel later met fase 2 beginnen en bijvoorbeeld in 2016 beginnen uitrollen, lijkt me geen sterk idee om dan nog af te komen met 50 of 70 mbit "en masse"?

Vraag me af of er nog veel klanten in 2016 met een 20mbit of minder lijn gaan willen blijven zitten om dan pas lichte voordelen te beginnen zien.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

philippe_d schreef:
“Onder meer in Knokke Zoute verloopt alles al over ip. Dit jaar hebben we al 400.000 lijnen gemigreerd. Tegen 2018 zal Belgacom geen enkele klassieke telefoonlijn meer hebben”, klinkt het.
Wel een grappige uitspraak, geen idee waarom hij Knokke Zoute als voorbeeld neemt. Met 400.000 lijnen zijn er al >200 Zoute's gemigreerd (ik schat dat er maximaal 2.000 Belgacom PSTN lijnen zijn in Knokke Zoute) :-)
Euh Philippe? Er staat toch niet dat die 400.000 lijnen allemaal in Knokke Zoute zijn??
er staat:
Onder meer in Knokke Zoute verloopt alles al over ip. Dit jaar hebben we al 400.000 lijnen gemigreerd
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Nee, natuurlijk niet, dat begrijp ik wel
Maar wat is er zo speciaal aan Knokke Zoute? Dat is nog géén 5% van de "all IP" roll-out

Hadden ze evengoed Waregem kunnen nemen als voorbeeld, mijn lijn staat ook al op een PES (PSTN Emulation) :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Tja, waarom doen ze bepaalde zaken.

In sint-truiden hebben ze al reeds sinds een lange tijd een mini FTTH project en ik schat dat 30% van al de vdsl boost boxen ook al in sint-truiden staan.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

70mbps sync te geven (nu is dat maar 25%), en dus een gegarandeerde surfsnelheid van 50 mbps.
Waarom kan men niet voor gebruikers die geen BGCTV hebben de volledige 70mbps geven (als ze toch de ROP moeten upgraden)?
Als het nog sneller moet, dan zal er naar glasvezel moeten gekeken worden.
Ja het moet sneller, waarom zouden we moeten achterblijven op onze buurlanden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vandaag in DeStandaard:
Belgacom versnelt vaste internetverbinding
24/10/2013 | kls
Vanaf 1 januari zullen de vaste internetverbindingen van Belgacom gevoelig sneller worden.
Op die datum start het bedrijf met de introductie van ‘vectoring’, een technologie die de snelheid zal optrekken tot ongeveer 70 megabit per seconde. Dat meldt het bedrijf in de marge van het Broadband World Forum in Amsterdam.

Vandaag ligt het maximum rond 50 megabit, al ligt de werkelijke snelheid meestal een stuk lager, omdat die afhankelijk is van onder meer de afstand van de woning tot de straatcabine. Een werkelijke snelheid van ongeveer 30 megabit is gangbaar voor de meeste gebruikers.

Met vectoring moet daar vanaf januari dus een schep bovenop komen. Die technologie doet aan ‘ruisonderdrukking’ op de koperdraden van de telefoonverbindingen, waardoor er een ‘schoner’ signaal wordt afgeleverd en er hogere snelheden mogelijk zijn. Belgacom investeert ongeveer 150 miljoen euro in de technologie.

De upgrade is wel alleen mogelijk voor gebruikers die al toegang hebben tot een VDSL2-verbinding. Volgens Belgacom is dat 86 procent van de Belgische bevolking. Van die 86 procent krijgen eerst gebruikers die zich op minder dan 400 meter van een straatcabine bevinden, de mogelijkheid om te upgraden.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Knack.be schreef: Dan moeten immers enkele tienduizenden 'remote optical platforms' - zeg maar de witte of grijze telefoonkasten in het straatbeeld - van nieuwe insteekkaarten worden voorzien. Belgacom plant die operaties telkens in de nacht te doen, want de hardware-aanpassing zorgt voor een korte downtime bij de klanten.
Kreeg toevallig deze namiddag een voicemail message (automated) van Belgacom op de vaste lijn... om me te melden dat Belgacom in de nacht van 1 november een grote update plant en er daardoor vanaf x uur tijdelijk geen internet, telefonie en TV beschikbaar is
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik hoop een der gelukkigen te zijn. Ik zit nu op 50 mbit en dat is mijn line max.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Waarschijnlijk wel dan, toch zeker een 60Mbit.

Wat is de afstand tot KVD?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

heist_175 schreef:De upgrade is wel alleen mogelijk voor gebruikers die al toegang hebben tot een VDSL2-verbinding. Volgens Belgacom is dat 86 procent van de Belgische bevolking. Van die 86 procent krijgen eerst gebruikers die zich op minder dan 400 meter van een straatcabine bevinden, de mogelijkheid om te upgraden.
Die 86 van de Belgische bevolking zal wel foutief zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Foutief is het niet, wel beetje misleidend voor 2 redenen:
  1. Op het eerste zicht lijkt het alsof 86% van de Belgische bevolking VDSL2 heeft. Er zijn in België 3,9 miljoen internetlijnen, voor de 4.6 miljoen "households" (adressen), dus 80% heeft internet.
    Het marktaandeel van Belgacom is 44% (+ 7% OLO's via Belgacom).
    Kabel (Telenet, VOO, Numéricable ...) is goed voor 49%.
    Dus 44% * 80% = 35% van de Belgsiche bevolking heeft internet van Belgacom.
  2. 86% is de aansluitbaarheid. Daarmee bedoelen ze dat 86% van de Belgische bevolking op minder dan 1400m van een ROP zitten, en dus theoretisch op VDSL2 aangesloten zouden kunnen worden (de rest krijgt ADSL).
    Maar in werkelijkheid is slechts 55% van de DSL lijnen ook VDSL2 (de andere 45% zijn ADSL lijnen met snelheden <10 mbps).
Als je de 2 samentelt: 44% * 80% * 55% = 19% van de Belgische bevolking heeft VDSL2 van Belgacom (of 22% als je de OLO's meetelt). Op die manier moet je de cijfers altijd een beetje relativeren :)

(*) cijfers onder voorbehoud
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Het is maar goed dat je een voetnoot zet (*) cijfers onder voorbehoud. Met statistieken in het algemeen kan je de grootste leugens vertellen en met jouw statistieken nog véél meer vermits gebaseerd enerzijds op te weinig stalen en anderzijds totaal afhankelijk van niet officiële cijfers en geruchten en pseudo waarheden gebaseerd op "van horen zeggen" gemixt met "heb deze informatie gekregen tijdens het bezoek aan het NOC".

Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken (toegeschreven aan Benjamin Disraeli). Bron: Misbruik van statistische gegevens
Laatst gewijzigd door gbmed 25 okt 2013, 00:46, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 25 keer

ik surf nog aan een 12/1 profiel ... wat eigenlijk wel snel genoeg is voor mij behalve dat ik maar 1 HD tv kan ontvangen. Wat gaan de mogelijkheden zijn voor mij in het vectoring verhaal?
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

gbmed schreef:Het is maar goed dat je een voetnoot zet (*) cijfers onder voorbehoud. Met statistieken in het algemeen kan je de grootste leugens vertellen en met jouw statistieken nog véél meer vermits gebaseerd enerzijds op te weinig stalen en anderzijds totaal afhankelijk van niet officiële cijfers en geruchten en pseudo waarheden gebaseerd op "van horen zeggen" gemixt met "heb deze informatie gekregen tijdens het bezoek aan het NOC".

Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken (toegeschreven aan Benjamin Disraeli). Bron: Misbruik van statistische gegevens
PS: ik kan via uiterst goede bron vermelden dat DLM nog steeds actief zal zijn in combinatie met DSM. Er hebben hier al meerdere malen mensen gepost dat dit NIET het geval zou zijn, wel nu: jullie hebben ongelijk.

PS2: niet direct on-topic maar evengoed de waarheid: xDSL vanaf de ROP ondersteund naast ADSL, ADSL2+ en VDSL2 eveneens READSL, door verschillende techniekers als onjuist bevonden in verschillende topics.
Afbeelding Afbeelding
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Klopt volledig, en READSL... daar wil je pas niet opzitten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gbmed schreef:Het is maar goed dat je een voetnoot zet (*) cijfers onder voorbehoud. Met statistieken in het algemeen kan je de grootste leugens vertellen en met jouw statistieken nog véél meer vermits gebaseerd enerzijds op te weinig stalen en anderzijds totaal afhankelijk van niet officiële cijfers en geruchten en pseudo waarheden gebaseerd op "van horen zeggen" gemixt met "heb deze informatie gekregen tijdens het bezoek aan het NOC".

Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken (toegeschreven aan Benjamin Disraeli). Bron: Misbruik van statistische gegevens
De cijfertjes uit mijn vorige post zijn niet gebaseerd op statistieken, of geruchten, of pseudo onwaarheden, maar op gepubliceerde cijfers, zoals: Mijn post was alléén bedoeld om wat duiding te geven bij de uitspraak over "86 pct van de bevolking ...", en zeker niet om leugens te verspreiden.
Maar ik sta natuurlijk open voor kritiek (en correcties). Daarvoor dient een Forum, toch?
gbmed schreef:PS: ik kan via uiterst goede bron vermelden dat DLM nog steeds actief zal zijn in combinatie met DSM. Er hebben hier al meerdere malen mensen gepost dat dit NIET het geval zou zijn, wel nu: jullie hebben ongelijk.
Ik kan mij niet herinneren dat hier iemand het tegendeel heeft beweerd. Ik vindt dat zelfs vanzefsprekend:
  • DSM verhoogt de "attainable" snelheid van je lijn, het zogenoemde "modem max", met andere woorden de mogelijkheid voor een grotere snelheid.
  • DLM doet de test of je snelheid kan verhoogd worden, en verhoogt de snelheid waar mogelijk.
Met andere woorden: vectoring op zich verhoogt je snelheid niet, alleen het potentiëel: vectoring maakt dus dat DLM zijn werk kan doen (binnen de gedefiniëerde profielen)
Of cru gesteld: met vectoring zonder DLM zou je op 30/6 blijven (tenzij ze de provisioning profielen wijzigen) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Zou Belgacom volgend jaar de profielen en de cap van 50 Mbit/s nog verder verhogen , eenmaal vectoring ingevoerd ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Belgacom wil daar geen uitspraken over doen, en dat is begrijpelijk, want zulke details zijn concurrentie gevoelig.

Gezien vectoring langzaam ingevoerd wordt, over een tijdspanne van enkele jaren, vermoed ik dat Belgacom hiermee nog een beetje zal wachten. Want als ze de snelheden (profielen, cap) nu zouden verhogen (of begin volgend jaar), dan gaat er weer een hele discussie zijn van mensen die de nieuwe snelheden (nog) niet halen, omdat hun ROP nog geen vectoring update kreeg.

Ik denk dus dat ze daarmee gaan wachten, tot er een voldoende aantal klanten op vectoring staan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Spijtig genoeg vergroot zo de kloof nog verder met de downloadsnelheden via de verschillende kabel operatoren, maar dat is een andere discussie :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 25 keer

ik surf nog aan een 12/1 profiel ... wat eigenlijk wel snel genoeg is voor mij behalve dat ik maar 1 HD tv kan ontvangen. Wat gaan de mogelijkheden zijn voor mij in het vectoring verhaal? en vooral ... vanaf wanneer?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Je zit op een 12/1 profiel en volgens mij gaat vectoring daar niet veel aan veranderen, vectoring heeft veel meer effect op kortere lijn en jij zit op een afstand tussen de 1000Meter en 1400Meter
daydreamke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 05 okt 2012, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 25 keer

ok bedankt voor je reactie. Ik zit op een afstand van ongeveer 900m van de telefooncentrale.
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

philippe_d schreef:Foutief is het niet, wel beetje misleidend voor 2 redenen:
  1. Op het eerste zicht lijkt het alsof 86% van de Belgische bevolking VDSL2 heeft. Er zijn in België 3,9 miljoen internetlijnen, voor de 4.6 miljoen "households" (adressen), dus 80% heeft internet.
    Het marktaandeel van Belgacom is 44% (+ 7% OLO's via Belgacom).
    Kabel (Telenet, VOO, Numéricable ...) is goed voor 49%.
    Dus 44% * 80% = 35% van de Belgsiche bevolking heeft internet van Belgacom.
  2. 86% is de aansluitbaarheid. Daarmee bedoelen ze dat 86% van de Belgische bevolking op minder dan 1400m van een ROP zitten, en dus theoretisch op VDSL2 aangesloten zouden kunnen worden (de rest krijgt ADSL).
    Maar in werkelijkheid is slechts 55% van de DSL lijnen ook VDSL2 (de andere 45% zijn ADSL lijnen met snelheden <10 mbps).
Als je de 2 samentelt: 44% * 80% * 55% = 19% van de Belgische bevolking heeft VDSL2 van Belgacom (of 22% als je de OLO's meetelt).
1) Momenteel kunnen ook al meer dan 1,2 miljoen gezinnen en bedrijven een verbinding met een surfsnelheid van 50 Mbps bestellen. Bron: Belgacom

2) Er zijn 1.876.296 klanten die DSL technologie gebruiken. Bron: pagina 21 van het PDF bestand te vinden op de site van het BIPT. Dit zijn dan nog cijfers van een jaar geleden ! Belgacom is de allergrootste ISP die DSL technologie gebruikt. OLO's en BROBA ISPs hebben een percentage van ongeveer 20% (heb hier géén bron van, lijkt mij wél een aanvaardbaar cijfer). Aantal DSL lijnen van Belgacom: 80% van 1.876.296 = 1,5 miljoen.

3) 1,2 miljoen van de 1,5 miljoen hebben VDSL2 (zie punt 1)). Dat is dus 80%.

Zo zie ik het. Geef toe , jouw berekening van 19 % slaat toch wal noch kant ?
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”