Kan Tom35 enkel maar bijtreden, heel wat verzuurde reacties tegen mensen die op de 1 of andere manier toch wel - mijn inziens - dat extraatje van een firmawagen mogen hebben.
Ik durf hier eerlijk te vertellen dat ik ook een firmawagen heb... eentje die eigenlijk meer door de vrouw wordt gebruikt dan mezelf aangezien ik eigenlijk - de dagen dat ik niet in het buitenland zit - home-office werk.
Mijn wagen dient eigenlijk enkel voor de verplaatsing thuis-luchthaven-thuis (die ik meestal nog wel op eigen kosten met de trein doe om praktische redenen)en idd de prive-verplaatsingen.
Beetje raar dat velen hier een probleem mee hebben, maar verder niet zien dat dit een deel van mijn salarispakket is voor een kaderfunctie.
Geen betaalde overuren dus, regelmatig vluchten in het weekend, dagen weg van vrouw en kind, vadertje staat dat al heel wat van mijn loon inhoudt ... mij lijkt het dat daar toch wat tegenover mag staan al dan niet in natura.
Verder kost die wagen mij exact 0 euro aangezien het VAA op een andere manier waar wordt gecompenseerd, net als de GSM.
Ik zou dus wel gek zijn om af te zien van de firmawagen... tenzij iemand anders mij op andere gedachten kan brengen?
Ik sta namelijk open voor alle suggesties, maar voor zover ik (en Deloitte) kan rekenen heeft een salarisverhoging ipv een firmawagen voor mij en mijn werkgever geen voordelen....
Banken brengen 8.000 nieuwe bedrijfswagens in het verkeer
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Volledig mee eens .
Vandaag staat in DS dat enkele milieubewegingen het schandalig vinden dat de banken auto's toekennen aan hun personeel.
"50% van de auto's in Brussel zijn firmawagens".
- ik zou dat onderzoek wel eens willen zien
- als medewerker van een bank heb je er absoluut geen voordeel aan om met uw nieuwe bedrijfswagen naar Brussel te rijden, aangezien uw werkgever de trein volledig betaalt en je uw tank- en parkeerkosten zelf moet betalen.
Vandaag staat in DS dat enkele milieubewegingen het schandalig vinden dat de banken auto's toekennen aan hun personeel.
"50% van de auto's in Brussel zijn firmawagens".
- ik zou dat onderzoek wel eens willen zien
- als medewerker van een bank heb je er absoluut geen voordeel aan om met uw nieuwe bedrijfswagen naar Brussel te rijden, aangezien uw werkgever de trein volledig betaalt en je uw tank- en parkeerkosten zelf moet betalen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
andere bronnen gaan in dezelfde richtingheist_175 schreef: "50% van de auto's in Brussel zijn firmawagens".
- ik zou dat onderzoek wel eens willen zien
http://www.mobimix.be/thema/duurzaam-vlootbeheer
Enkele citaten welke te denken geven:
"Van het totale personenwagenpark is al de ruime helft (57,4 %) een diesel. Dat is een unicum in de wereld. Momenteel rijden 78,6% van de nieuw verkochte wagens op diesel. "
"Van de jaarlijks ca. 500.000 nieuw ingeschreven wagens staat ca. 40% op naam van een bedrijf. "
"België is koploper in Europa met het aantal bedrijfswagens per capita. De reden voor de populariteit van bedrijfswagens zijn de hoge loonkosten in België. "
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Logisch toch ?
- het is jaren zo geweest dat diesel goedkoper was dan benzine
- het is jaren gepromoot geweest
- de loonkost ligt inderdaad hoog en dat is niet omdat we te veel verdienen hoor.
- dit is een interessante manier om die loonkost een beetje te laten zakken, en geef toe, de meeste werknemers zijn blij met een firmawagen (een paar azijnpissers hier niet in rekening gebracht )
- 500.000 nieuw ingeschreven wagens, 40% op naam van een bedrijf, dat is 200.000 wagens. Ter vergelijking, Ford Genk produceerde 178.304 wagens in 2011. (bron http://www.nl.ford.be/OverFord/Bedrijfs ... rdInBelgie) Dankzij de bedrijven in Belgie kan er dus het equivalent van 1 autofabriek draaien.
Dat 50% van de autos in Brussel firmawagens zijn, is op zich nog niet eens zo een slechte zaak, dat zijn zuinige, nieuwe, relatief schone autos. Het is niet zo dat, als je de firmawagens zou afschaffen, er plots de helft minder autos gaan rondrijden in Brussel.
Maar het bewijst alweer eens dat je met statistieken kan doen wat je wil.
J.
- het is jaren zo geweest dat diesel goedkoper was dan benzine
- het is jaren gepromoot geweest
- de loonkost ligt inderdaad hoog en dat is niet omdat we te veel verdienen hoor.
- dit is een interessante manier om die loonkost een beetje te laten zakken, en geef toe, de meeste werknemers zijn blij met een firmawagen (een paar azijnpissers hier niet in rekening gebracht )
- 500.000 nieuw ingeschreven wagens, 40% op naam van een bedrijf, dat is 200.000 wagens. Ter vergelijking, Ford Genk produceerde 178.304 wagens in 2011. (bron http://www.nl.ford.be/OverFord/Bedrijfs ... rdInBelgie) Dankzij de bedrijven in Belgie kan er dus het equivalent van 1 autofabriek draaien.
Dat 50% van de autos in Brussel firmawagens zijn, is op zich nog niet eens zo een slechte zaak, dat zijn zuinige, nieuwe, relatief schone autos. Het is niet zo dat, als je de firmawagens zou afschaffen, er plots de helft minder autos gaan rondrijden in Brussel.
Maar het bewijst alweer eens dat je met statistieken kan doen wat je wil.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Tom, je moet echt wel eens leren lezen, ik weet dat je een rode waas voor uw ogen hebt, maar het gaat wel niet over jou he... Het is dan ook nog eens een bericht dat niet van mij kwam en uw belastingen hebben NIETS te maken met wat ik afdraag. Ik verdien amper een fractie van wat jij verdient en heb geen firmawagen. Straffer nog, ik pak mijn EIGEN fiets om te gaan werken terwijl mijn bedrijf een gratis fiets geeft.tom35 schreef:Er wordt wel gezegd dat ik als gebruiker misbruik maak en belastingen ontduik en ik citeer "dat is misbruik want zo "ontduikt" haar werkgever belastingen op loon".
De waarheid kwetst man, ik weet dat, maar mss je ogen toch is open trekken. 1.300.000 euro betaal ik op mijn 40 jarige carriere aan de balastingen en jij ?
tom
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat is wat ik al van in het begin zeg. Mensen die zagen dat ze er ook geld van hun bruto loon moeten afgeven en dat ze er voor betalen beseffen gewoon niet wat die wagen werkelijk aan loonsverhoging oplevert in natura. Ze zien enkel dat er wat van hun bruto loon af gaat en vergeten de andere voordelen. Ze denken dat hun bedrijfswagen x aantal euro kost en voor hen is de kous af.axs schreef:Ik zou dus wel gek zijn om af te zien van de firmawagen... tenzij iemand anders mij op andere gedachten kan brengen?
Ik sta namelijk open voor alle suggesties, maar voor zover ik (en Deloitte) kan rekenen heeft een salarisverhoging ipv een firmawagen voor mij en mijn werkgever geen voordelen....
Je geeft zelf het voorbeeld dat je vrouw met de auto rond rijdt, en ze zou gek zijn van het niet te doen. Anderzijds blijft het feit dat wie geen bedrijfswagen krijgt vaak staat te vloeken op de rekeningen. In dat opzicht zit er nog veel rek op de belasting van bedrijfswagens en dat weet de overheid maar al te goed.
Het is gewoon erg om te zien dat een gegeven goed geen waarde heeft voor sommige mensen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het klopt dat het een voordeel is, maar het is niet meer evenveel voordeel als het was.
Het blijft 'goedkoper' dan zelf een wagen financieren, laat dat duidelijk zijn, maar niemand (en wie het tegendeel beweert liegt ) ziet zijn 'loon' graag verminderen.
Een eigen voorbeeld:
Ik ben ondertussen wachtende op mijn zevende bedrijfswaqen uit mijn loopbaan.
Ik heb niet stilgezeten en heb me toch in de loop der jaren wat opgewerkt.
Ik kan nu, als zevende wagen, dezelfde wagen bestellen als ik kon als 4e wagen.
Dat wil zeggen dat de 5e en de 6e wagen kleiner en minder uitgerust waren dan de 4e en de 7e. Dat wil zeggen dat ik 8 jaar minder voordeel heb gehad dan de vier jaar ervoor.
Ondertussen moet ik wel meer afdragen voor die wagen, die wel kleiner is dan de vorige.
Nu, na veel vijven en zessen ben ik naar een hogere leasecategorie kunnen gaan en kan ik dus terug bestellen wat ik 3 auto's geleden kon bestellen. Iemand met de functie die ik toen had kan dat nog altijd niet, maar betaalt wel meer 'belasting op voordeel in natura' dan ik toen.
Laat me duidelijk wezen, het blijft een voordeel, het blijft een win-situatie maar niet meer zoveel win als ze ooit was.
En daarover vind ik wel dat mag geklaagd worden. Als ze uw loon (want laat ons wel wezen, de auto is verdoken loon) om de vier jaar verminderen 'omdat het evenveel kost aan de firma' zou je ook niet blij zijn.
En cru gesteld, loon is ook een voordeel, je zou jezelf nooit zoveel uitbetalen als het uit je eigen zak kwam. (da's eentje om over na te denken).
Dus mijn conclusie, klagen dat je een bedrijfswagen hebt, is erover maar klagen dat hij altijd kleiner wordt en je daarbij meer 'kost' is normaal.
Nog een bedenking om mee af te sluiten: als ik zelf m'n auto moest betalen was hij niet zo groot als hij nu is, maar wel 100% mijn eigen keuze.
J.
Het blijft 'goedkoper' dan zelf een wagen financieren, laat dat duidelijk zijn, maar niemand (en wie het tegendeel beweert liegt ) ziet zijn 'loon' graag verminderen.
Een eigen voorbeeld:
Ik ben ondertussen wachtende op mijn zevende bedrijfswaqen uit mijn loopbaan.
Ik heb niet stilgezeten en heb me toch in de loop der jaren wat opgewerkt.
Ik kan nu, als zevende wagen, dezelfde wagen bestellen als ik kon als 4e wagen.
Dat wil zeggen dat de 5e en de 6e wagen kleiner en minder uitgerust waren dan de 4e en de 7e. Dat wil zeggen dat ik 8 jaar minder voordeel heb gehad dan de vier jaar ervoor.
Ondertussen moet ik wel meer afdragen voor die wagen, die wel kleiner is dan de vorige.
Nu, na veel vijven en zessen ben ik naar een hogere leasecategorie kunnen gaan en kan ik dus terug bestellen wat ik 3 auto's geleden kon bestellen. Iemand met de functie die ik toen had kan dat nog altijd niet, maar betaalt wel meer 'belasting op voordeel in natura' dan ik toen.
Laat me duidelijk wezen, het blijft een voordeel, het blijft een win-situatie maar niet meer zoveel win als ze ooit was.
En daarover vind ik wel dat mag geklaagd worden. Als ze uw loon (want laat ons wel wezen, de auto is verdoken loon) om de vier jaar verminderen 'omdat het evenveel kost aan de firma' zou je ook niet blij zijn.
En cru gesteld, loon is ook een voordeel, je zou jezelf nooit zoveel uitbetalen als het uit je eigen zak kwam. (da's eentje om over na te denken).
Dus mijn conclusie, klagen dat je een bedrijfswagen hebt, is erover maar klagen dat hij altijd kleiner wordt en je daarbij meer 'kost' is normaal.
Nog een bedenking om mee af te sluiten: als ik zelf m'n auto moest betalen was hij niet zo groot als hij nu is, maar wel 100% mijn eigen keuze.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...