Vervallen maaltijdcheques: gooi ze niet weg!
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dit zou nu wel minder vaak moeten voorkomen nu de maaltijdcheques één jaar mee gaan ipv 3 maanden. Maar indien je nog vervallen maaltijdcheques zou liggen hebben: gooi ze niet weg.
Ik heb nu zelf het geval en heb ontdekt dat als het gaat om "ticket restaurant" uitgegeven door Edenred, je ze aan een goed doel kan schenken zelfs al zijn ze vervallen. Deze kunnen ze terug inruilen.
Zelf heb ik ze opgesturd naar "restos du coeur" (naar de hoofdzetel in Fernelmont). Maar misschien kan het ook elders.
Ik heb nu zelf het geval en heb ontdekt dat als het gaat om "ticket restaurant" uitgegeven door Edenred, je ze aan een goed doel kan schenken zelfs al zijn ze vervallen. Deze kunnen ze terug inruilen.
Zelf heb ik ze opgesturd naar "restos du coeur" (naar de hoofdzetel in Fernelmont). Maar misschien kan het ook elders.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken
![Afbeelding](https://userbase.be/forum/images/icons/karmabar_thanks_red.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Edenred wil dus wel het geld van je baas aan een goed doel geven, maar niet aan jou
Afschaffen die handel inclusief Edenred... al zal dat weer het probleem zijn (en niet het feit dat het handiger is voor de gebruiker).
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Afschaffen die handel inclusief Edenred... al zal dat weer het probleem zijn (en niet het feit dat het handiger is voor de gebruiker).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 47 keer
Je kan met je vervallen maaltijdcheques ook terug naar de werkgever. Die kan ze terugsturen, krijgt creditnota voor de vervallen MC's en kan nieuwe bestellen.
(zelf vorige week nog gedaan voor iemand van m'n personeel. Omruilen lukt niet, vraagt wat meer administratie dan gewoon terugsturen en nieuwe krijgen)
Greetz,
P.
(zelf vorige week nog gedaan voor iemand van m'n personeel. Omruilen lukt niet, vraagt wat meer administratie dan gewoon terugsturen en nieuwe krijgen)
Greetz,
P.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Bij ons storten ze dit netto op de rekening. Waarom blijven de meeste bedrijven zich vasthouden aan zo'n achterlijk betaalmiddel? ![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Een paar weken nog in het nieuws: "ja, maar als we die afschaffen verliezen al diegene die de cheques drukken hun werk". Als we ons tegenwoordig al druk moeten maken over het instant houden van nutteloze jobs, dan vraag ik mij af waar we nog mee bezig zijn...
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Een paar weken nog in het nieuws: "ja, maar als we die afschaffen verliezen al diegene die de cheques drukken hun werk". Als we ons tegenwoordig al druk moeten maken over het instant houden van nutteloze jobs, dan vraag ik mij af waar we nog mee bezig zijn...
Laatst gewijzigd door Kenw00t 19 okt 2013, 22:29, in totaal 1 gewijzigd.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik heb nu 7€ per dag aan maaltijdcheques. Hetgeen wat ik er mee doe is gaan eten in de lunch of colmar. In de aldi heb ik de laatste keer men klokradio betaald en andere dingen. Als het netto op men rekening komt, hoor je me ook niet klagen. Al vind ik het een "fiscaal aantrekkelijk" alternatief om men bankrekening te sparen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Hier ook nog papieren maaltijdcheques... Snap ook niet goed waarom ze dit nog per sé in leven willen houden. Inderdaad netto mee op de rekening plaatsen zou veel efficiënter zijn.
Eventueel zou je het kunnen doortrekken dat ze voor iedere werknemer de eerste 7 EUR/dag volledig belastingvrij voorzien. Zo zullen er meer mensen van kunnen genieten, want niet in alle bedrijven wordt er met maaltijdcheques gewerkt. Ik vermoed dat men in kleinere ondernemingen minder snel geneigd is om maaltijdcheques uit te delen...
Eventueel zou je het kunnen doortrekken dat ze voor iedere werknemer de eerste 7 EUR/dag volledig belastingvrij voorzien. Zo zullen er meer mensen van kunnen genieten, want niet in alle bedrijven wordt er met maaltijdcheques gewerkt. Ik vermoed dat men in kleinere ondernemingen minder snel geneigd is om maaltijdcheques uit te delen...
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Dw vraag is of dat geld nog in de economie wordt gepompt indien maaltijdcheques worden afgeschaft? Nu moet men ze op doen aan voeding (of iets anders), als je het gewoon als netto krijgt is dat niet zo zeker dat het wordt uitgegeven, dit kan even goed op de spaar rekening terecht komen wat de economie er niet op vooruit helpt.
Het andere standpunt is dat dit idd ook veel geld kost om het in stand te houden, hoewel een groot deel nu verdwenen is door het invoeren van elektronische mc's.
Het andere standpunt is dat dit idd ook veel geld kost om het in stand te houden, hoewel een groot deel nu verdwenen is door het invoeren van elektronische mc's.
-
- Deel van't meubilair
Ik dacht dat een werknemer maximaal 7 euro per cheque kon krijgen... in het beste geval is dat dus 140 euro per maand ongeveer. Als ik jou redenering lees dan ga je beweren dat iemand geen 140 euro per maand (da's amper 35 euro per week) aan levensmiddelen uitgeeft... beetje absurde redenering volgens mij.bollewolle schreef:Dw vraag is of dat geld nog in de economie wordt gepompt indien maaltijdcheques worden afgeschaft? Nu moet men ze op doen aan voeding (of iets anders), als je het gewoon als netto krijgt is dat niet zo zeker dat het wordt uitgegeven, dit kan even goed op de spaar rekening terecht komen wat de economie er niet op vooruit helpt.
Een ander - even absurd punt- is dat ik vaak lees dat de horeca minder inkomsten zal hebben... daar waar je in de horeca amper kon betalen met maaltijdscheques omdat het systeem veel te omslachtig was. De enkele cafe's die ik ken die het aanvaarden doen er zelf hun inkopen mee in een groothandel maar zijn dus niet aangesloten bij het systeem.
Persoonlijk ken ik geen enkele redene om dit absurde bonnetjes systeem (zelfs in z'n electronische vorm) in stand te houden behalve de enkele bedrijven die men hiermee kunstmatig in leven wil houden (wat totaal niet opweegt tegenover de administratieve kost die bedrijven hieraan hebben).
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Als ik moet kiezen tussen de huidige papieren bonnen en de elektronische variant, geef mij dan maar die papieren!
1. Als je een aankoop doet van €7 en je hebt één cheque van €5 en je legt zelf €2 bij, dan werkt dit gewoon. Bij de elektronische niet!
2. Nu kan je als 2-verdieners elk een paar MC's op zak steken, met een elektronische niet!
Maar netto op de rekening is natuurlijk nog beter!
1. Als je een aankoop doet van €7 en je hebt één cheque van €5 en je legt zelf €2 bij, dan werkt dit gewoon. Bij de elektronische niet!
2. Nu kan je als 2-verdieners elk een paar MC's op zak steken, met een elektronische niet!
Maar netto op de rekening is natuurlijk nog beter!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
Waarom niet, men neemt gewoon het nog beschikbare bedrag van je electronische en het overige deel betaal je per Bancontact, cash of hoe dan ook... dit gaat dus perfect.krisken schreef:1. Als je een aankoop doet van €7 en je hebt één cheque van €5 en je legt zelf €2 bij, dan werkt dit gewoon. Bij de elektronische niet!
Je kan je kaart niet in twee knippen... da's een feit... maar ik denk wel dat iedereen minstens een goeie 140 euro pe rmaand uitgeeft aan voedingswaren, dus waarom zou je je MC's nog gaan verdelen onder elkaar... doe er gewoon je grote inkopen mee.krisken schreef:2. Nu kan je als 2-verdieners elk een paar MC's op zak steken, met een elektronische niet!
-
- Moderator
- Contacteer:
Tot zover de theorie, in een 4-tal zaken rond Merelbeke kan ik je al melden dat het niet gaat... Geen idee of dit is wegens "te moeilijk", "te ingewikkeld" of "onmogelijk"...r2504 schreef:Waarom niet, men neemt gewoon het nog beschikbare bedrag van je electronische en het overige deel betaal je per Bancontact, cash of hoe dan ook... dit gaat dus perfect.krisken schreef:1. Als je een aankoop doet van €7 en je hebt één cheque van €5 en je legt zelf €2 bij, dan werkt dit gewoon. Bij de elektronische niet!
140 euro is wat je als één persoon hebt. Wij hebben twee elektronische MC's nu. En neen, wij geven niet zoveel uit. Vroeger konden we die nog "verkopen" aan de ouders etc maar ook dit is nu passé.r2504 schreef:Je kan je kaart niet in twee knippen... da's een feit... maar ik denk wel dat iedereen minstens een goeie 140 euro pe rmaand uitgeeft aan voedingswaren, dus waarom zou je je MC's nog gaan verdelen onder elkaar... doe er gewoon je grote inkopen mee.krisken schreef:2. Nu kan je als 2-verdieners elk een paar MC's op zak steken, met een elektronische niet!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Zou het eens moeten samentellen, maar we komen toe met nog geen €50/week aan eten/drinken. Al moet ik er wel bij vertellen dat zowel mijn ouders als die van mijn vriendin een grote moestuin hebben en we dus zowat elke keer dat we daar toekomen we van alles in ons handen gestopt krijgen omdat het teveel is voor de ouders alleen.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Das een mogelijkheid, maar toch... ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Telefonie = EDPnet + OVH
- Goztow
- userbase crew
Even tellen. 2 man. Elke dag een stuk vlees of vis. 350 grm minimum. Vlees of vis tussen de 10 euro en 20 euro per kilo. Dus tussen 3.5 en 7 euro per dag. 5 maal 7 dagen is 35. Plus patatten en groenten. Dan nog brood, beleg, wat snacks. Drank ook nog. Melk, koffie, cola. 50 euro, hoe doe je dat???
[
Post made via mobile device ]
[
![Afbeelding](http://userbase.be/forum/images/phone.png)
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Dat heb ik nu nog NOOIT gehoord. Dan zijn ze van grote onkunde ofwel hebben ze geen besef hoe hun systeem werkt.krisken schreef: Tot zover de theorie, in een 4-tal zaken rond Merelbeke kan ik je al melden dat het niet gaat... Geen idee of dit is wegens "te moeilijk", "te ingewikkeld" of "onmogelijk"...
-
- Moderator
- Contacteer:
Best mogelijk dat je het nog nooit hebt gehoord, de digitale MC's bestaan nog maar een paar maand...
Wij hebben die van ons vorige maand bvb nog maar gekregen.
Wij hebben die van ons vorige maand bvb nog maar gekregen.
Telefonie = EDPnet + OVH
- bollewolle
- Elite Poster
Ik verdedig het systeem niet hoor, het is maar een redenering die veel wordt aangehaald. Zelf hebben ze de maaltijdcheques bij ons op het bedrijf voor een deel afgeschaft en krijgen we een netto vergoeding in de plaats waarmee ik zelf heel tevreden mee ben.r2504 schreef:Ik dacht dat een werknemer maximaal 7 euro per cheque kon krijgen... in het beste geval is dat dus 140 euro per maand ongeveer. Als ik jou redenering lees dan ga je beweren dat iemand geen 140 euro per maand (da's amper 35 euro per week) aan levensmiddelen uitgeeft... beetje absurde redenering volgens mij.
...
Persoonlijk ken ik geen enkele redene om dit absurde bonnetjes systeem (zelfs in z'n electronische vorm) in stand te houden behalve de enkele bedrijven die men hiermee kunstmatig in leven wil houden (wat totaal niet opweegt tegenover de administratieve kost die bedrijven hieraan hebben).
Niet dat het veel uitmaakt maar eigenlijk moet je de MC berekening niet per maand bekijken maar per kwartaal. De wet zegt dat je max 65 mc's per kwartaal mag krijgen (in een 5-dagen stelsel, in een 6-dagen stelse zijn dit er nog meer). Er zijn 2 systemen die toegepast mogen worden. De eerste is een van de meest voorkomende waarbij je 1 mc krijgt per dag dat je komt werken, dit is ook hoe de wet het normaal omschrijft. De wet voorziet echter een 2e mogelijkheid maar deze moet wel via CAO in het bedrijf vast gelegd worden. Deze zegt dat je het totaal aantal gewerkte uren bijeen telt en deze deelt door een vastgelegde factor (bijv. 8u of 7,5u, dit is hetgeen moet bepaald worden inde CAO). Deze uitkomst zijn het aantal MC's dat je krijgt in die maand (naar beneden afgerond). Dit doe je iedere maand maar op het einde van het kwartaal ga je alles nog eens narekenen, kijken hoeveel mc's je al hebt gekregen en het verschil mag dan nog bijgegeven worden tot 65 MC's max. De reden waarom deze 2e methode wordt toegestaan is omdat de "default" methode van 1 MC per gewerkte dag niet altijd even eerlijk is. Iemand die een halftijds werkt met 5 halve dagen in de week zou hierdoor 5 maaltijdcheques krijgen, even veel als iemand die voltijds werkt en meer dan een andere half tijdse die slechts 2,5d werkt in de week.
Mijn excuses voor de theorie, beetje beroepsmisvorming, heb het onlangs ergens moeten implementeren
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Deel van't meubilair
Tel het maar eens goed op... je zal verschieten wat je uitgeeft aan eten (dus ook snoep, drank, bakker, McDonals/Quick...).krisken schreef:Zou het eens moeten samentellen, maar we komen toe met nog geen €50/week aan eten/drinken.
Stel dat je 280 euro hebt aan 11 maanden (je hebt minstens 20 dagen verlof, da's dus één maand)... da's 3080 euro per jaar, ofwel minder dan 8.5 euro per dag gemiddeld. Neem nog maar allebei 1 euro aan drank per dag dan blijft er voor beide nog elks 3 euro per dag over om zowel van te ontbijten, te lunchen en 's avonds te eten... proficiat als jij dat kan (als ik me goed herinner was dat het bedrag dat een rusthuis in het ergste geval uitgaf aan bejaarde mensen).
Ik denk dus niet dat je veel zal moeten sparen, laat staan dat supermarkten minder inkomsten gaan hebben (wat je netto krijgt zal je evenzeer aan je basis behoeften moeten uitgeven).
Rond het behouden van MC's heb ik nog nooit zoveel absurde redeneringen mogen lezen !bollewolle schreef:Ik verdedig het systeem niet hoor, het is maar een redenering die veel wordt aangehaald.
Dan heb jij ofwel minder, of kost het je werkgever meer !bollewolle schreef:Zelf hebben ze de maaltijdcheques bij ons op het bedrijf voor een deel afgeschaft en krijgen we een netto vergoeding in de plaats waarmee ik zelf heel tevreden mee ben.
-
- Moderator
- Contacteer:
Als je alles koopt in de winkel heb je gelijk. Echter als je zelf gaat zorgen voor je voedsel kan het gauw wat goedkoper zijn. Snoep komt hier uiteraard wel eens binnen, maar dat zijn niet zo grote hoeveelheden dat deze een verschil zouden uitmaken. Wat McDonalds/Quick betreft : dit hebben we sinds enige maanden tot een minimum teruggedrongen, proberen beiden wat gezonder te eten. Mn gewicht ging iets te snel naar omhoog dan ik wou ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Begin eens met zelf bepaalde groenten te kweken in gemeenschapstuintjes als je op een appartement woont, zelf je brood te bakken, etc. Je zal zien dat je snel een pak geld kan besparen aan zaken die vrij standaard zijn. Zowel ikzelf als mijn vriendin kunnen eten op het werk tegen een immens kleine kost. Zo betaald mijn vriendin de volle €2 voor een volledige maaltijd en ikzelf €4. Dit is dus inclusief drank (water, voor alle andere zaken moet je bijbetalen). Het brood voor s avonds bakken we zelf...
Helaas zijn er veel zaken (lees : kleinhandelaars) die maaltijdcheques nog steeds weigeren wegens teveel rompslomp.
Overigens : rusthuizen zitten aan minder dan €5/dag aan uitgifte in eten/drinken...
Begin eens met zelf bepaalde groenten te kweken in gemeenschapstuintjes als je op een appartement woont, zelf je brood te bakken, etc. Je zal zien dat je snel een pak geld kan besparen aan zaken die vrij standaard zijn. Zowel ikzelf als mijn vriendin kunnen eten op het werk tegen een immens kleine kost. Zo betaald mijn vriendin de volle €2 voor een volledige maaltijd en ikzelf €4. Dit is dus inclusief drank (water, voor alle andere zaken moet je bijbetalen). Het brood voor s avonds bakken we zelf...
Helaas zijn er veel zaken (lees : kleinhandelaars) die maaltijdcheques nog steeds weigeren wegens teveel rompslomp.
Overigens : rusthuizen zitten aan minder dan €5/dag aan uitgifte in eten/drinken...
Telefonie = EDPnet + OVH
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Ik vond zijn uitleg zeer leerrijk, en als het waar is wat hij schrijft, is dit een reden te meer om dit af te schaffen. In een groot bedrijf kon je daar vroeger al speciaal iemand in dienst nemen om dit steeds voor iedereen na te rekenen. Ik vermoed dat ze dit nu in SAP steken?r2504 schreef:Rond het behouden van MC's heb ik nog nooit zoveel absurde redeneringen mogen lezen !
Verklaar u nader. Ik ontvang ook een netto vergoeding ipv MC's (wegens de rompslomp zeggen ze bij ons). Zit hier wettelijk iets achter dat je dan minder krijgt? De ecocheques krijgen we dan wel weer (mogen ze ook afschaffen).r2504 schreef:Dan heb jij ofwel minder, of kost het je werkgever meer !
Mja, in principe moet je er dan ook uw energiekost bijtellen. Het verbruik van een oven is niet min.krisken schreef:Het brood voor s avonds bakken we zelf...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Alles afschaffen klinkt wel goed en als je daar ook nog eens 'kost te veel' bij roept is het geweldig maar een besparing is het volgens mij niet.
Wie gaat die mensen betalen die hun werk dan kwijt zijn?
J.
[
Wie gaat die mensen betalen die hun werk dan kwijt zijn?
J.
[
- Goztow
- userbase crew
Krisken dat van die rusthuizen waren enkel sommige commerciële die zwaar op kosten besparen. Je wil er heus zelf nooit terecht komen om te Eten aan die prijs. Neem maar rond de 7 euro eerder. En dat is grootkeuken.
[
[
- bollewolle
- Elite Poster
In ons geval kost het de werkgever meerr2504 schreef:Dan heb jij ofwel minder, of kost het je werkgever meer !
In Standaard SAP is er geen automatische berekening ingebouwd, die moet volledig "gecustomized" worden. Zelfs het programma om de bestelling te maken moet gebouwd worden hoewel het eigenlijk perfect de automatiseren valt aangezien de Unie de Sociale Secretariaten een xml formaat hebben overeen gekomen dat ieder aangesloten Sociale Secretariaat aanvaart. Maar toch wordt er nog enorm veel gebruik gemaakt van een (flat-file) structuur dat voor ieder bedrijf verschilt.Kenw00t schreef:Ik vermoed dat ze dit nu in SAP steken?
-
- Deel van't meubilair
Krisken... je hebt blijkbaar niet goed gelezen... je hebt maar iets meer dan 8 euro per dag (voor twee personen) voor je eten... en jullie geven daarvan al 6 euro uit voor je middagmaal ! Blijft er amper 2 euro over voor je ontbijt en je avondeten... en dan mag je NOOIT eens op restaurant gaan of eens iets extra doen.krisken schreef:Zo betaald mijn vriendin de volle €2 voor een volledige maaltijd en ikzelf €4. Dit is dus inclusief drank (water, voor alle andere zaken moet je bijbetalen).
Oh... en da's gratis dan ? Bloem, boter, gist, electriciteit, afschrijving toestel, ... dat tel je allemaal niet ? Trouwens dan spreken we nog maar over een droge boterham hé !krisken schreef:Het brood voor s avonds bakken we zelf...
Inderdaad... maar ik denk niet dat jij dat soort eten wil (dan kan je 's morgens je sneetjes tellen en je vlees afwegen) !krisken schreef:Overigens : rusthuizen zitten aan minder dan €5/dag aan uitgifte in eten/drinken...
Je werkgever heeft een fiscaal voordeel bij MC's... niet indien hij netto loon moet uitbetalen (dat kost hem bijna dubbel).Kenw00t schreef:Verklaar u nader. Ik ontvang ook een netto vergoeding ipv MC's (wegens de rompslomp zeggen ze bij ons). Zit hier wettelijk iets achter dat je dan minder krijgt?
Inderdaad... zelfde nonsens.Kenw00t schreef:De ecocheques krijgen we dan wel weer (mogen ze ook afschaffen).
Besef je wat voor administratie (registreren dagen voor MC's, koppeling sociaal secretariaat, verdeling, ...) het is voor bedrijven ?Joe de Mannen schreef:als je daar ook nog eens 'kost te veel' bij roept is het geweldig maar een besparing is het volgens mij niet.
Dat lijkt me nu echt het TOP argument om nutteloze dingen in stand te houden... laat ons nog wat meer administratieve rompslomp creeren dan, zo kunnen we nog meer mensen aan het werk helpen.Joe de Mannen schreef:Wie gaat die mensen betalen die hun werk dan kwijt zijn?
-
- Moderator
- Contacteer:
r2504 schreef:Krisken... je hebt blijkbaar niet goed gelezen... je hebt maar iets meer dan 8 euro per dag (voor twee personen) voor je eten... en jullie geven daarvan al 6 euro uit voor je middagmaal ! Blijft er amper 2 euro over voor je ontbijt en je avondeten... en dan mag je NOOIT eens op restaurant gaan of eens iets extra doen.krisken schreef:Zo betaald mijn vriendin de volle €2 voor een volledige maaltijd en ikzelf €4. Dit is dus inclusief drank (water, voor alle andere zaken moet je bijbetalen).
Ik heb het maar al te goed gelezen en begrijp jouw redenering volledig, maar jij precies de mijne niet? Het gaat er hem om dat we beiden eten in een restaurant van de werkgever of daaraan gelinkt en dat je daar niet (!!!) kan betalen met mc's. Waar ik werk is men dit druk aan het oplossen, maar mijn vriendin werkt willen ze het zelf niet oplossen...
Oh... en da's gratis dan ? Bloem, boter, gist, electriciteit, afschrijving toestel, ... dat tel je allemaal niet ? Trouwens dan spreken we nog maar over een droge boterham hé !krisken schreef:Het brood voor s avonds bakken we zelf...
[/quote]
Waar heb ik gezegd dat dit gratis is? Bij mijn weten nergens? Eén punt kan ik je alvast zeggen : zelf een brood bakken kost je alvast geen 2 euro. Als je alles samen telt kom ik aan nog geen 1 euro zelfs per brood. En de winkel waar wij dit halen aanvaard geen MC's. Das altijd de merde! Aveve zou deze wel aanvaarden voor deze producten, maar dat ligt een eind buiten onze weg om.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Jou uitspraak was dat je niet alle MC's nodig hebt en je dus kon sparen (mogelijk argument voor een verminderde injectie in onze economie bij het netto uitbetalen). Ik tracht je alléén duidelijk te maken dat je het dan met minder zal moeten doen dan wat je zelfs in een slecht rusthuis krijgt... en of je nu al dan niet met MC's kan betalen maakt in die discussie niet uit, het gaat er gewoon over hoeveel geld je uitgeeft aan voeding in de ruime zin (van ontbijt tot restaurant).krisken schreef:Ik heb het maar al te goed gelezen en begrijp jouw redenering volledig, maar jij precies de mijne niet?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik besef maar al te goed wat een administratie dat is, maar mijn werkgever moet toch mijn dagen 'tellen' want hij moet mij betalen. Maar wat het topargument betreft:r2504 schreef:Besef je wat voor administratie (registreren dagen voor MC's, koppeling sociaal secretariaat, verdeling, ...) het is voor bedrijven ?Joe de Mannen schreef:als je daar ook nog eens 'kost te veel' bij roept is het geweldig maar een besparing is het volgens mij niet.
Dat lijkt me nu echt het TOP argument om nutteloze dingen in stand te houden... laat ons nog wat meer administratieve rompslomp creeren dan, zo kunnen we nog meer mensen aan het werk helpen.Joe de Mannen schreef:Wie gaat die mensen betalen die hun werk dan kwijt zijn?
Er wordt dezer dagen maar raprap gezegd van iets af te schaffen, maar het is niet noodzakelijk een verbetering. Het kans best zijn, en lees goed, het KAN BEST ZIJN, dat als we de maaltijdcheques afschaffen en laten we voor de zekerheid ook de helft van de ambtenaren naar huis sturen dan is de redenering misschien duidelijker, Het kan dus best zijn dat als we dat alles afschaffen, je netto niet meer overhoudt omdat er gewoonweg meer werklozen moeten betaald worden en jij daardoor meer belastingen en sociale zekerheid moet gaan ophoesten. Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen, dat weet ik ook wel, maar het gaat me om het principe van de redenering.
De kans is inderdaad groot dat de kosten voor een maatijdcheque en de administratiekosten hoog zijn, maar misschien zijn de kosten van een afschaffing wel hoger.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Om de discussie weer iets meer on topic te houden: ik dacht dat je vervallen MC's ook weer kon "inleveren" (via de werkgever).
Je krijgt ze dan X maanden later weer terug als nieuwe cheques.
Allesinds enkele jaren geleden bij Sodexo het geval...
Je krijgt ze dan X maanden later weer terug als nieuwe cheques.
Allesinds enkele jaren geleden bij Sodexo het geval...
- bollewolle
- Elite Poster
Omzetten naar Belgische Franken verklaart veel (225 BEF)Sub Zero schreef:Wat een idioot bedrag was dat ook, die 5.58...
- bollewolle
- Elite Poster
Toen ze bij ons nog mc's hadden liep ik tegen het einde van de maand ook rond met een volle portefeuille met roskes ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)