Raspberry Pi - Hoe eraan te beginnen

negRib
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jun 2013, 13:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Een einde geleden heb ik een Fritz!box aangeschaft maar ik wil toch ook eens de mogelijkheden verkennen van een raspbx.
Hoe begin je daar aan? Ik ben een programmeur, dus configuratie zal wel lukken + hardware samen steken. Maar waar koop je die dingen? Op ebay?
Kan je al een volledige raspbx kopen waar je IP tel's + fax kan aansluiten?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Je kan Raspberry PI's kopen bij RS Online (verzending) of bij Alternate (verzending of ophalen in Aartselaar).

Ik heb onlangs een Blog-post geschreven over hoe ik mijn eigen Raspberries configureer. De reden was dat ik geen "definitive guide" vond en ik al enige tijd alles documenteer wat ik maak / ontwikkel / ... Sommige zaken staan privaat maar dingen die potentieel nuttig zijn voor anderen zet ik ook publiek. Het is zeker niet de enige manier om een Pi te gebruiken, het is gewoon mijn voorkeur 8)

http://mathy.vanvoorden.be/blog/2013/08 ... -pi-setup/
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:


Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Gisteren een gekocht via alternate.
Straks eens mee spelen! :)
Schuppenzot
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2013, 21:42

De mijne komt van www.reichelt.com

Iets goedkoper (inclusief toebehoren).
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

hoi,
ik ga er binnenkort ook ene bestellen, 'k heb blijkbaar al heel wat mogelijk adressen (thanks!) om er aan te geraken.
ne vriend en ik gaan een projectje starten om de "framboos" als kloppend hart van een meteoor dectectie systeem te maken. we gaan daarvoor gebruik maken van een dvb-t usb stick met daarop een antenne aangesloten, op de raspberry gaat software draaien dat het spectrum afspeurt rond 49.9 mhz, de frequentie waarop een radiobaken werkt (dat staat in Zillebeke) en om een lang verhaal kort te maken : je kunt dus meteoren (en vliegtuigen, onweer,...) detecteren door het geioniseerd spoor te zien dat ze achterlaten.
blijkbaar heeft dat minipc'tje slechts 5V (1A) nodig, 'k denk eraan om een zonnepaneeltje als voeding te gebruiken. eens alles werkt moet die raspberry namelijk autonoom werken en z'n gegevens doorsturen via een wifi dongle naar een vaste pc/laptop.
Het enige wat ik ga moeten gewoon worden is het Linux systeem :wink:

greetz,
B.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Toch even meegeven dat linux niet hetzelfde is dan Windows.
Hopelijk vind je goede Linux informatie voor zo'n DVB-T projectje, anders schat ik de slaagkans aan de lage kant.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

'k hoop het ook dat het lukt,

maar 'k ben niet de eerste die dit probeert hoor , zie : http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1524421
groeten,
B.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Misschien tijd om toch zo'n ding op ebay te bestellen :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Dacht gisteren even dat de Pi al kapot was (Alleen het rode PWR ledje brande nog en voor de rest gebeurde er niks) :oops:
Nu even Coder erop zetten :)
Laatst gewijzigd door Loeri 08 okt 2013, 19:27, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

tegen wanneer denk je dat met die dvb-t stick getest te hebben? Ben toch ook benieuwd geworden :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

't zal nog minstens 14 dagen duren, want momenteel niet zo veel tijd (werk en zo) en ik moet dus nog een compatibele dvb usb stick vinden. maar 'k hou je op de hoogte want echt heel lang gaat het niet meer duren, in november komt een eerst echte test met een heuse meteorenzwerm (vallende sterren in de volksmond), beter bekend als de "Leoniden" en dan kun je veel detecteren met dat systeem.

groeten,
B.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Stickje bestellen op ebay, tegen dan is die aangekomen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Mocht het nuttig zijn: ik gebruik de TERRATEC "Cinergy T Stick RC" met realtek chipset.
Niet samen met Raspberry, maar met Mint linux op de laptop (ook debian, dus ik veronderstel dat de manier van werken wel ongeveer dezelfde is).

Ik herinner mij dat ik ergens via een patch de chipset moest aanpassen (zie linuxtv.org), de module terug starten en vanaf dan was alles plug-en-play met kaffeine.
Verder heb ik nog wat ge-experimenteerd met command-line dvbscan, tzap en mplayer. Als je de tutorials volgt valt het nogal mee.
Het is ook gelukt om fm-signalen te demoduleren (dus de ADC's rechtreeks uitlezen), in plaats van de interne dvb-decoder te gebruiken. Volgens mij is het datgene waar browndwarfus naartoe wil?

Mvg.
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

hoi,
daar komt het in grote lijnen op neer, fm signalen demoduleren, maar 'k moet eerst nog eens grondig "RTFM" doen eer ik er aan begin,
grtz,
b.
negRib
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jun 2013, 13:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik heb de webwinkels eens doorlopen maar heeft iemand al eens volgende opstelling gemaakt? Eigenlijk een mini-pbx

raspberry pi + RJ45 (netwerk interface) zit er default op -> aansluiten van de switch
+ RJ11. Hoe sluit je een fax aan op een raspberr pi? Ik zie geen connecteren die ik kan kopen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit kan je enkel doen met een ATA, kost zo een 45 euro en sluit je ook gewoon aan op je switch. (en heeft meestal 2 telefoon poorten)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

geschikte dvb-t stick besteld :lol: voor die 7€ op ebay lijkt het me wel eens leuk om te testen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

negRib schreef:Ik heb de webwinkels eens doorlopen maar heeft iemand al eens volgende opstelling gemaakt? Eigenlijk een mini-pbx

raspberry pi + RJ45 (netwerk interface) zit er default op -> aansluiten van de switch
+ RJ11. Hoe sluit je een fax aan op een raspberr pi? Ik zie geen connecteren die ik kan kopen.

Waarom niet gewoon de fax functionaliteit van Asterisk? Je krijgt dan een mailtje met de ingekomen fax als pdf in bijlage.
Dit zet je wel op weg als je pbx wilt spelen op raspberry , http://www.raspberry-asterisk.org/

Have fun
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Hmmm wat is er met die "VC-1 license key" ?
Als je je een raspberry als htpc wil moet je die licentie kopen?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Dat is omdat ze de licenties nodig voor in hardware VC-1 te decoderen niet bij de devices leveren om de kost te drukken. Bij mediaspelers zit dat (normaal) bij in de aankoopprijs, een RaspPi kan je ook voor andere doeleinden gebruiken waarbij je die hardware decoder helemaal niet gebruikt. Vandaar apart aan te kopen.

http://www.raspberrypi.com/vc-1-license-key/
http://www.howtogeek.com/137654/how-to- ... pberry-pi/

PS: check eerst of je wel files hebt die je daarmee wil decoden, H.264 moet je bijvoorbeeld geen aparte licentie voor kopen. Zie ook die tweede link.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Iets wat ik niet wist! VC-1 is toch niet zo exotisch hoor.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
negRib
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 20 jun 2013, 13:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

1dayfly komt met de ideale aanbieding, een complete raspberry pi (mediaspeler). maar zo kunnen we al eens beginnen testen. Deze week eens achter een andere sd kaart gaan en es free pbx proberen. Eigenlijk wel simpel, sd kaart versteken == ander os :)

http://www.1dayfly.com/be/nl/extreme
rootsbelgium
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jan 2011, 15:53
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik draai sinds een tijd FreePBX met chan_dongle op een RPi. Paar weken geleden was mijn SD corrupt. Blijkbaar is die voeding van de RPi niet zo stabiel, met corrupte SD's als gevolg. Probeer dus regelmatig een image te nemen van je SD (of script de stappen van een image zoals ik). De 'full' backup in FreePBX neemt geen backup van alle data.

Ondertussen doe ik verder met een nieuwe SD card, maar als dit probleem blijft aanhouden, dan probeer ik met de BeagleBone
http://www.beaglebone-asterisk.org/

Nog een belangrijke tip:
Installeer zeker het fail2ban raamwerk op je instantie en zet goede paswoorden op je extenties.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Zoals op de site van raspberry staat: versie B trekt tot 700mA (zonder devices), dus je adapter moet alvast deze stroom kunnen leveren.
Goedkopere versies van adapters kunnen dit soms niet aan. Ook de totale stroom van de aangesloten USB devices telt hier mee. Geen schijven zonder externe voeding gebruiken dus!
rootsbelgium
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jan 2011, 15:53
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb mijn powersupply geoptimaliseerd voor ik een corrupte SD kreeg. Zo heb ik 2000mA gereserveerd voor mijn RPi alleen. Mijn Huawei heeft een eigen source.
Ook mijn SD is (was) van prima kwaliteit. Dus ook hier geen enkele mogelijkheid tot verbetering.

De BBB heeft betere power management on-board zoals je kan lezen hier: http://www.beaglebone-asterisk.org/beag ... pberry-pi/

Heeft iemand misschien een goede rede om NIET te kiezen voor de BBB?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Eigenlijk niet, behalve misschien het aantal gebuikers (support)?

Mocht het niet voor de support zijn, zou ik het volgende gekocht hebben:
http://www.hardkernel.com/renewal_2011/ ... 7510300620
8 cores voor $169 :-)
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

oesje,
hopelijk ondervind ik niet te veel voeding/sd card problemen met mijn zonnepaneel setup. Vandaag het Velleman zonnepaneel gaan halen, ook nog een lader om de 12 V batterij indien nodig een jumpstart te geven (hopelijk niet te veel nodig want het geheel moet autonoom zijn)en wat electronica om alles veilig te houden (diodes-7805 ic-condensators). een dvb-usb stick heb ik op ebay gevonden, een raspberry pi bestel ik vandaag. die zal waarschijnlijk vlugger geleverd worden dan de usb stick waarvoor tot 20 dagen levertijd wordt opgegeven. we zien wel maar in het extreme geval (levering midden november ) kan ik detectie van de Leoniden meteorenzwerm begin november wel vergeten.

greetz,
browndwarfus.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

brubbel schreef:Eigenlijk niet, behalve misschien het aantal gebuikers (support)?

Mocht het niet voor de support zijn, zou ik het volgende gekocht hebben:
http://www.hardkernel.com/renewal_2011/ ... 7510300620
8 cores voor $169 :-)
Mooi, er is ook een Wandboard Quadcore waarop XBMC ook op draait.
http://www.wandboard.org/
129$
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

BBB: Allemaal heel leuk, maar of het zo'n groot succes wordt is een andere vraag naar support en community toe betwijfel ik.
eMMC: Ook heel leuk, maar wat indien corrupt?
browndwarfus schreef:zonnepaneel setup
Even een ruwe schatting:
5 volt 700 mA > 3,5 watt > 29,904 kWh/jaar > 30 kWh/jaar
Een klassieke zonnepaneelinstallatie als referentie geeft 850 KWh / 1000 Wp gemiddeld op jaarbasis.
30 / 850 * 1000 geeft 36 Wp paneel nodig gemiddeld over 1 jaar, indien je accu de "zomer-reserve" kan bufferen voor de winter.
Persoonlijk zou ik hier al afhaken op basis van deze waarschijnlijk nog zeer optimistische schatting. :cry:
browndwarfus schreef:7805
... Nu zit ik helemaal met de handen in m'n haar door deze lineaire regelaar.
Je effectieve verbruik is: 12 x 700 mA (door lineaire regelaar) > 8,4 watt > 85 Wp paneel :cry: ²

Even deze link doorlezen:
http://www.bitwizard.nl/wiki/index.php? ... spberry_Pi
Bestel aub die LM2596's op ebay, echt niet zo duur hoor.
12 x 150 mA > 1,8 watt (indien je de interne spanningsregulatoren ook verwijdert), anders is het nog steeds 3,5 watt!, je paneeltje wordt plots 18 Wp.

Over hoe efficiënt je kan laden spreek ik nog niet, ook hier zou ik even wat research op doen.

Zijn er nog vragen, stel ze gerust!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

@honda4life,
amai, 't duizelt een beetje in m'n hoofd, 'k heb dit zonnepaneeltje gekocht om het nog betaalbaar te proberen houden, om meer performante zonnepanelen te gebruiken gaat de kost vlug omhoog.
ik ga eens nazien naar die LM2596, dat zou wel enorm schelen! bedankt voor de tip.
mocht het niet meteen lukken met de zonnepaneel/batterij setup dan gebruik ik tijdelijk een 220V met adapter voeding en zet ik het geheel wat dichter bij huis. zolang ik maar vrij zicht heb richting baken in Ieper (Zillebeke) kan het nog lukken. Natuurlijk verkies ik toch zo ver mogelijk van huis en vrij van hindernissen.

groeten,
Browndwarfus.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik weet dat het veel informatie is, maar wou je toch even attent maken dat je een vrij nutteloze investering hebt gedaan.
Je steekt dan beter je geld in een betere accu met ontlaadbeveiliging, want anders gaat die ook stuk.
Om u een voorbeeld te geven, een 20-tal uur batterijduur kost u ongeveer 20€ voor een batterij.

Real life voorbeeld op basis van netgekoppelde zonnepanelen: 108 Wp benodigd om de donkerste maand van het jaar door te komen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

bedankt om me met de neus op de feiten te drukken..
een gewaarschuwd man enz... é. ach, dat zonnepaneel en die batterij zijn geen verloren kost é. kan nog voor alles dienen.
groeten,
Browndwarfus.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Heb me trouwens ook dvb-t stickje besteld enkele dagen geleden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

ja, 'k heb het gezien, als het zover is kunnen we ervaringen uitwisselen :-)
greetz,
B.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dongle is binnen, wie interesse heeft, wil ik eventueel de komende dagen het adres geven waar je over internet het signaal van de dongle ontvangt :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

interesse! :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
browndwarfus
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 27 jun 2011, 10:51
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 8 keer

ik ook :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik zal kijken of de upload het toe laat maar daar vrees ik voor.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

En wat kan je daar net mee doen?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”