Beste,ik krege volgende mail in mijn spamfolder:
volgens mij lijkt dit op fraude?
Geachte BNP PARIBAS FORTIS Client,
Houdt u er rekening mee dat de toegang tot uw online-account dreigt te verlopen.Om de toegang tot uw online account actief te houden, vragen wij u dan gelieve om zo snel mogelijk in te loggen.Gebruik de onderstaande link om verder te gaan en toegang te krijgen tot uw account.
Klik Hier
Nadat u gebruik heeft gemaakt van de onderstaande link zal er door een van onze medewerkers nog contact met u worden opgenomen om hete gehele proces te voltooien. Wanner het gehele process gereed is zal u weer als vanouds gebruik kunnen maken van uw BNP PARIBAS FORTIS-online.
Met toeganag tot uw BNP PARIBAS FORTIS online kunt u het grootste gedeelte van uw bankverrichtingen uitvoeren door u ann op het onlinebankieren.
Wij willen u alvast bedanken voor uw medewerking BNP PARIBAS FORTIS.
Hoogachtend,
Klantenservice
[Mod Edit] onderwerp verplaatst naar "Algemeen Internet-Gebruik"
Ik zou er niet al te veel van geloven.
Ik zou er wel een melding van maken aan BNP Paribas Fortis, want dit is eigenlijk niet om te lachen.
Bedenk u wat er zou gebeuren bij iets goedgelovigere mensen...
dommelgebruiker schreef:Gebruik de onderstaande link om verder te gaan en toegang te krijgen tot uw account.
Evidenter kan het niet.
Als er gevraagd wordt om op een bepaalde link te klikken is het 9 kansen op de 10 een phishing poging met een vervalste website.
Mail gewoon deleten dus, of eventueel doorsturen naar een support mail adres van Fortis.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die die mails net zoals wij dagelijks krijgen....
Je kan ze ook al herkennen aan het feit dat het mailadres van de afzender wat eigenaardig is. BNP Parisbas Fortis komt er meestal in voor, maar niet op de juiste plaats...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Deze week precies dezelfde gehad.
Als je met je muis over de link beweegt (niet klikken) dan zie je al gelijk dat die verwijst naar iets dat niets met de bank te maken heeft.
Trouwens, als de bank je iets "nuttigs" te vertellen heeft in dit verband zal ze dat per brief doen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Duidelijk phishing.
Maar ze worden inventiever en moeilijker te onderscheiden. Hackers rekruteren nu niet enkel money-mules, maar ook vertalers.
Een tip: maak een email adres aan dat je enkel en alleen voor communicatie met banken gebruikt. Alle bankgerelateerde mails op je ander mail-adres kan je dan sowieso als spam beschouwen.
In theorie moet je alle mail met betrekking tot banken negeren. Een bank zal nooit via mail vragen om login-codes aan te passen of aanpassingen te melden.
Wel moet je dergelijke phishing mails als bijlage in een mail verzenden naar de bank. Via je e-banking procedure zou dit ergens moeten vermeld staan.
Inderdaad fake, deze krijg ik nu ook iets meer dan een maand. Gaan recht in de spambox natuurlijk en ze sturen deze naar mijn oud e-mailadres maar ik vraag me soms toch af hoe ze er steeds aan komen. Idem met Guildwars 2, daar krijg ik ook steeds mails van en van Blizzard maar dat valt zeker op daar ik geen Blizzard games heb. Idem met ING waar ik geen klant ben.
Beste is inderdaad naar de betrokken bank doorsturen en er zeker niet op klikken. Het beste is ook om altijd de site van je bank in te tikken en zelfs geen gebruik te maken van je favorieten want ook die kunnen in het slechtste geval aangepast worden.
Altijd opletten geblazen maar moet je ook doen aan een automaat.