telenet vaste telefonie en nu...

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
petervm
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Ik vroeg vandaag in een telenetshop vaste telefonie aan voor mijn moeder. Zij heeft al digitale tv bij telenet, vandaar. Geen probleem, ik zou de telefoon gewoon aansluiten op de modem. Installatie kit meegekregen, alleen eenmaal thuis merk ik dat er geen aansluiting is op de modem voor een telefoon. Moet ik nu telenet bellen om een nieuwe modem te plaatsen? En hoeveel gaat mij die grap kosten?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Edpnet (90/30) - Mobile Vikings - Netflix - Amazon Prime Video - Streamz
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer
Provider

Neen, Telenet moet dan gratis een andere modem komen plaatsen. Normaal gezien heeft wel elke modem bij hen ook een telefoonaansluiting (een RJ11 aansluiting zonder 5 of 6 polige stekker).
petervm
Member
Member
Provider

Zaterdag kreeg ik een installatiepakket mee in de shop te Oudenaarde. De medewerker zei dat ik de aansluiting zelf kon verzorgen en dat mijn lijn ONMIDDELLIJK actief zou zijn bij Telenet. Ik reageerde verbaasd: "ik dacht dat dit een aantal dagen zou duren." "Helemaal niet", zo bleek volgens de verkoper.
Omdat de modem niet voldeed (docsis, zonder telefoonaansluiting) is er ondertussen deze middag een nieuwe modem geplaatst. De technieker deelde mee dat er onmiddellijk zou kunnen uitgebeld worden, maar dat opgebeld worden nog "een uur" op zich zou laten wachten. Na 4 uur kon zij nog niet opgebeld worden.

helpdesk 1: mevrouw was vriendelijk, keek alles na, zei dat het waarschijnlijk in orde was en belde het nummer op. Geen probleem, het werkte. Case closed.

Resultaat: ik bel onmiddellijk het nummer opnieuw op, geen connectie...

helpdesk 2: jongeman, de nummerdracht is goedgekeurd voor 7 oktober, u zal moeten wachten tot die dag. Ik deel mee dat ik u al 4x een ander verhaal te horen krijg!?

helpdesk 3: jongeman, heel behulpzaam, beweert niet goed te begrijpen wat de technische zaken betekenen die in het dossier opgenomen zijn. Hij vraagt wat na... activatiedatum valt op 7 oktober... uitleg: wettelijk zijn er 5 dagen nodig tussen de datum van de aanvraag va de nummeroverdracht en de effectieve overdracht. "Dat is de wet, meneer, daar kunnen wij niet veel aan doen. U zal moeten geduld uitoefenen tot 7 oktober."

UPDATE: helpdesk 4: de nummerdracht mag maar 24u bedragen... We proberen het te versnellen en houden u op de hoogte.

Wat is hier aan de hand? Vande Lanotte wil mensen laten veranderen van provider om goedkoper te bellen en dan belandt een mens in een dergelijk doolhof van verwarrende verhalen?

Iemand raad of een oplossing?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

petervm schreef:Ik vroeg vandaag in een telenetshop vaste telefonie aan voor mijn moeder
In je eerste post sprak je niet over een nummeroverdracht, maar over een aanvraag voor vaste telefonie
petervm schreef:uitleg: wettelijk zijn er 5 dagen nodig tussen de datum van de aanvraag va de nummeroverdracht en de effectieve overdracht.
Hier is er dus wel sprake van een nummeroverdracht
petervm schreef:Iemand raad of een oplossing?
Is het nu wel of niet een nummeroverdracht?
  • - indien nieuw nummer: dit kan in principe onmiddelijk ge-activeerd worden.
    - indien nummeroverdracht: je vroegere provider (Belgacom?) moet het nummer vrijgeven, dat kan wel een tijdje duren
Oplossing: wachten tot 5 october?
PS - indien nummeroverdracht: zo lang het nummer niet is overgedragen blijf je toch bereikbaar op je vroegere telefoon? what's the problem?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Vanaf een telenetlijn zal je telefoon nu al werken, maar vanaf andere lijnen (belgacom, proxi, mobi, base) nog niet wegens de nummeroverdracht. De lijn is dus reeds geconfigureerd en in orde, maar het zal idd wachten zijn op die overdracht eer het werkt bij alle operatoren.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
petervm
Member
Member
Provider

Bedankt, Krisken voor de reactie. Jouw uitleg verklaart waarom het bij de helpdeskdame dus wel lukte om te bellen en bij mij (belgacom, OVH) niet.

@philippe_d bedankt voor de reactie.

Het gaat inderdaad om een nummeroverdracht, dat had ik niet (duidelijk) vermeld.

Ik blijf bij mijn vragen:

Als er (wettelijk) 5 dagen voorzien zijn voor de nummeroverdracht:
Waarom beweert de verkoper in de shop dat de overdracht "onmiddellijk" gaat in orde zijn? "Sluit de kabel aan op de modem en uw telefoon zal onmiddellijk werken"... Het antwoord zou kunnen zijn de man kletst wat uit zijn nek.
Waarom sluit de technieker de telefoon van mijn moeder aan op de modem en vraagt hij haar een uur geduld te hebben, als de nummeroverdracht nog 6 dagen op zich zal laten wachten. Het antwoord zou kunnen zijn, ook deze brave man wist van niets.
Waarom beweert de ene helpdeskmedewerker dat de overdracht in orde is en de lijn werkt?
En waarom beweert de andere helpdeskmedewerker dat de overdracht nog tot 7 oktober zal duren?
En waarom beweert nog een andere helpdeskmedewerker dat de overdracht maximaal 24 uur duurt?

Tenslotte: "zo lang het nummer niet is overgedragen blijf je toch bereikbaar op je vroegere telefoon? what's the problem?"
Als de technieker de telefoon van mijn moeder (81 jaar) fysiek heeft aangesloten op de telenet-modem, dan is het probleem dat zij niet meer bereikbaar is. Mijn moeder woont niet om de hoek, ik kan dit dus niet vlug eens gaan nakijken en veranderen.

Dus begrijp ik de vele mensen die zich niet aan een nummeroverdracht wagen, omdat ze ervan uitgaan dat dit soort van scenario's mogelijk zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Overigens nummeroverdracht moet gebeuren binnen de één (1) werkdag : http://www.crioc.be/index.php?mode=docu ... 51&lang=nl

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
petervm
Member
Member
Provider

Ik vroeg uitleg per mail aan telenet.

Een deel van het antwoord: "De nummeroverdracht werd aangevraagd op 28 september 2013. De aanvraag is voor de aanvang van de nieuwe telecomwet gebeurd.

Omdat de aanvraag voor 1/10/2013 gebeurd is valt dit nog in de oude regeling. Hierbij moeten de operatoren een overgangstermijn in acht houden. De nummeroverdracht kan ten vroegste op 7/10/2013 in orde gebracht worden. "
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”