Hallo,
ik had eventjes volgende vraag:
ik ben enkele maanden geleden van werk veranderd...
ik verplaats me iedere dag 60 km enkele rit van en naar het werk met de wagen,dus 120 km/dag
nu ben ik recent teweten gekomen dat mijn werkgever niet verplicht is om deze km's te vergoeden,omdat ik prive vervoer naar het werk kom...
maar ik ben een bediende en ik betaal dus 15% van mijn maandinkomen inkomen terug aan benzine per maand...
Kan ik op geen enkele manier dir recupereren?
iemand die er iets van weet en me meer info kan geven?
ik ben gewoon bediende in prive sector...
bedankt voor de info!
verplaatsingskosten woon-werkverkeer
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Uw onkosten bewijzen?
- afschrijving van uw voertuig
- brandstofkosten
Maar de fiscus ziet dat niet graag en de kans dat je dik gecontroleerd wordt, is groot.
Je moet al redelijk wat kosten kunnen bewijzen om uw forfait (dat afhankelijk is van uw inkomen) te overstijgen.
Volgens mij is een betere tip:
- openbaar vervoer
- verander van werkgever
- verander van woonplaats
Hoewel dat je vermoedelijk niet op dat soort antwoord zat te wachten, zal dat op lange termijn wel het meest rendabele zijn![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- afschrijving van uw voertuig
- brandstofkosten
Maar de fiscus ziet dat niet graag en de kans dat je dik gecontroleerd wordt, is groot.
Je moet al redelijk wat kosten kunnen bewijzen om uw forfait (dat afhankelijk is van uw inkomen) te overstijgen.
Volgens mij is een betere tip:
- openbaar vervoer
- verander van werkgever
- verander van woonplaats
Hoewel dat je vermoedelijk niet op dat soort antwoord zat te wachten, zal dat op lange termijn wel het meest rendabele zijn
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Je kan dit altijd ingeven voor een belastingsvermindering.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20120530_164
Voor paritair comité 218 is er een verplichting voor gedeeltelijke terug betaling door de werkgever maar dat is maar tot aan een bepaald jaarloon waar de meesten wel boven zitten.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20120530_164
Voor paritair comité 218 is er een verplichting voor gedeeltelijke terug betaling door de werkgever maar dat is maar tot aan een bepaald jaarloon waar de meesten wel boven zitten.
-
- Premium Member
Hallo,
dus als ik het goed begrijp kan ik 15 cent per km ingeven....
de optie ander werk wil ik niet doen ,omdat ik er graag werk ,en de dag van vandaag is degelijk en vast werk vinden niet meer zo gemakkelijk...
dus als ik volgende bewijstukken bij hou:
- mijn loonbrieven van een heel jaar waar alle gewerkte dagen opstaan.
-mijn kosten van onderhoud garage(met km stand telkens)
-maar wat bedoelen ze dan met aftrek voertuig?
bednakt voor de info!
dus als ik het goed begrijp kan ik 15 cent per km ingeven....
de optie ander werk wil ik niet doen ,omdat ik er graag werk ,en de dag van vandaag is degelijk en vast werk vinden niet meer zo gemakkelijk...
dus als ik volgende bewijstukken bij hou:
- mijn loonbrieven van een heel jaar waar alle gewerkte dagen opstaan.
-mijn kosten van onderhoud garage(met km stand telkens)
-maar wat bedoelen ze dan met aftrek voertuig?
bednakt voor de info!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Je kan de aankoop(afschrijving) en het onderhoud van je wagen ook inbrengen, à rato het woon-werk verkeer uiteraard.
Als je dan toch bezig bent met beroepskosten te bewijzen en het forfait op te geven, kan je beter ineens goed doen. Als je thuis kan/mag werken kan je bvb een bureelruimte inbrengen (inclusief verwarming, electriciteit, enz...).
J.
Als je dan toch bezig bent met beroepskosten te bewijzen en het forfait op te geven, kan je beter ineens goed doen. Als je thuis kan/mag werken kan je bvb een bureelruimte inbrengen (inclusief verwarming, electriciteit, enz...).
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het feit dat je met privé vervoer komt maakt niets uit... ook als je met het openbaar vervoer komt is je werkgeven niet verplicht dit te betalen.dommelgebruiker schreef:nu ben ik recent teweten gekomen dat mijn werkgever niet verplicht is om deze km's te vergoeden,omdat ik prive vervoer naar het werk kom...
Mensen die een firmawagen hebben betalen trouwens belastingen om met hun wagen naar het werk te rijden... want dat is privé !
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Dat klopt niet helemaal, wij betalen daar belasting op omdat we de firmawagen in privétijd ook mogen gebruikenr2504 schreef:Mensen die een firmawagen hebben betalen trouwens belastingen om met hun wagen naar het werk te rijden... want dat is privé !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Bron: http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... es-use.htmWelke autokosten van het woon-werkverkeer zijn fiscaal aftrekbaar wanneer ik kies voor de aftrek van de werkelijke kosten?
Wanneer u kiest voor de aftrek van uw werkelijke beroepskosten mag u voor de autokosten van uw woon-werkverkeer, onder bepaalde voorwaarden, een forfaitair bedrag van 0,15 euro per afgelegde kilometer aftrekken (inkomsten 2010 en 2011 / aanslagjaren 2011 en 2012).
Dat forfait omvat alle rechtstreekse en onrechtstreekse kosten met betrekking tot het gebruik van uw voertuig voor deze verplaatsingen. Die kosten zijn:
de afschrijving van het voertuig en van alle toebehoren en uitrusting zoals de radio, het schuifdak, de lpg-installatie …
de verzekeringspremie
de belastingen
de huur of afschrijving van een garage
de kosten voor brandstof, olie en smeermiddelen
de onderhoudskosten
de kosten voor het wassen van het voertuig
de kosten voor technische controle
de parkeerkosten
de bijdragen aan organisaties voor pechverhelping
de sleepkosten
U kunt dus geen andere bijkomende kosten meer aftrekken!
Het forfait omvat echter niet de financieringskosten en de kosten van een mobilofoon.
Als bediende gelden dus bovenstaande regels. Dus alles met betrekking tot uw auto zit in die €0.15/km
Verder kan je de financiering van je auto ook volledig aftrekken. Enkel de rente wel te verstaan...
Maar hierin kan je wel een beetje creatief zijn en echt denken welke kosten je allemaal kan inbrengen.
Bv, als je specifieke kledij nodig hebt, dan kan je die er bij inbrengen. Let wel, normale burgerkledij telt niet enkel specifieke arbeidskledij. Veiligheidsschoenen, overal, ... bv tellen wel als je die niet van je werkgever krijgt.
Als je oproepbaar dient te zijn, kan je eventueel een deel van je gsm-kosten en afschrijving van je gsm inbrengen.
Volg je een opleiding, specifiek voor uw werk en komt uw werkgever maar gedeeltelijk tussen dan kan je ook hier inschrijvingsgelden/cursuskosten/bureau- en studiematerialen enzovoorts inbrengen. Als je voor die opleiding internet nodig hebt, dan kan je dat ook gedeeltelijk inbrengen.
-
- Premium Member
dus stel ik rij per jaar 1000 km naar het werk dan mag ik enkel 1000 km * 0.15 euro = 150 euro inbrengen?
of mag ik buiten die 150 euro ook nog eens m'n garagekosten,enz inbrengen? parkeerticketjes enz? of moet ik alles kunnen bekostigen dan met die 150 euro?
of mag ik buiten die 150 euro ook nog eens m'n garagekosten,enz inbrengen? parkeerticketjes enz? of moet ik alles kunnen bekostigen dan met die 150 euro?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Voor je auto moet je het met 0.15€/km doen.
Let wel, als je ook verplaatsingen tijdens het werk moet doen tellen die ook mee.
J.
Let wel, als je ook verplaatsingen tijdens het werk moet doen tellen die ook mee.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat is exact war r2504 bedoelde: belasting op firmawagen in privétijd (en woon-werk behoort tot de privé verplaatsingen)texarcanaa schreef:Dat klopt niet helemaal, wij betalen daar belasting op omdat we de firmawagen in privétijd ook mogen gebruikenr2504 schreef:Mensen die een firmawagen hebben betalen trouwens belastingen om met hun wagen naar het werk te rijden... want dat is privé !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Ja inderdaad, alles zit in die €0.15/km.dommelgebruiker schreef:dus stel ik rij per jaar 1000 km naar het werk dan mag ik enkel 1000 km * 0.15 euro = 150 euro inbrengen?
En daarom is het belangrijk om de afweging te maken of je al dan niet je werkelijke beroepskosten bewijst of dat je akkoord gaat met het forfait beroepskosten. Dit forfait bedraagt overigens ergens iets van een €2.000 of meer, allemaal afhankelijk van je inkomen.
In mijn geval loonde het, ik werkte op die moment 42km van huis. Ik deed een 15-16.000km/j juist om op het werk te raken. En dan kwam ik net boven het forfait uit met enkel mijn kilometers, maar door de opleiding die ik nog extra volgde enzovoorts was het de moeite.
Ik heb telkens bij de opmerkingen gedetailleerd gezet hoe ik aan dat bedrag kwam, en geen extra controles of opmerkingen gehad.
Qua bewijs dat je moet kunnen leveren, je auto moet minstens het aantal kilometers gedraaid hebben per jaar als je aangeeft.
En van alle andere zaken die je aangeeft moet je aankoopsbewijzen hebben.
Met betrekking tot extra opleidingen, die moeten rechtsstreeks met je werk te maken hebben.
Kijk ook hier eens:
http://www.slimweg.be/Woon-Werk/voor_we ... /index.htm
Nog een voetnoot, als je met de moto gaat, dan kan je wel alles voor 100% inbrengen a rato van je woon-werk kilometers tov privé kilometers.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
In het verleden heb ik ook van het systeem van de 'werkelijke kosten' voor mijn woon-werk verplaatsingen gebruik gemaakt. Dat was wel nog in de tijd dat de Euro's nog niet bestonden.
Toen mocht ik 6 BEF per km inbrengen. Een paar maanden na het indienen van mijn belastingsaangifte (ergens in december) kwam er toen een 'Vraag om inlichtingen' van de belastingen. Ik moest mijn onderhoudsfacturen van de wagen opsturen (om mijn kilometers aan te tonen) en moest de kilometerstand van mijn wagen op 1 januari eerstkomend noteren en doorgeven.
Daarna heb ik er geen gebruik meer van gemaakt, omdat ik intussen een werkplek dichter bij huis had.
[ Off-topic ] Die 15 Eurocent per km die men nu mag aftrekken is toch wel heel magertjes. Als er iemand weet hoe ik voor die kilometerprijs met de wagen naar het werk kan (all-in), dan hou ik me warm aanbevolen. [/]
Toen mocht ik 6 BEF per km inbrengen. Een paar maanden na het indienen van mijn belastingsaangifte (ergens in december) kwam er toen een 'Vraag om inlichtingen' van de belastingen. Ik moest mijn onderhoudsfacturen van de wagen opsturen (om mijn kilometers aan te tonen) en moest de kilometerstand van mijn wagen op 1 januari eerstkomend noteren en doorgeven.
Daarna heb ik er geen gebruik meer van gemaakt, omdat ik intussen een werkplek dichter bij huis had.
[ Off-topic ] Die 15 Eurocent per km die men nu mag aftrekken is toch wel heel magertjes. Als er iemand weet hoe ik voor die kilometerprijs met de wagen naar het werk kan (all-in), dan hou ik me warm aanbevolen. [/]
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Ik bewijs ook werkelijke kosten omdat ik ver weg (160 km per dag) woon maar ook omdat ik (gedeeltelijk) met de moto rijd, en daarvoor mag je wel de echte kosten (aanschaf, motokledij, ...) in rekening brengen. Doe dat nu al enkele jaren en zelf nog geen vraag naar inlichtingen gehad (toch niet daarover
) maar ze hebben wel al bij mijn werknemer nagevraagd of die dagen die ik inbracht wel klopten.
Ik overdrijf dan ook niet in wat ik er insteek, je hebt er die elk buske olie of elk voddeke dat ze gebruiken om te kuisen erin proberen te steken, daar heb ik geen tijd voor zuh
Enkel de officiële facturen van de garage en kledij gaan er bij mij in.
Zo heb ik vorig jaar € 5500 kosten bewezen, waarvan de helft ongeveer auto was, helft moto. Mijn moto is intussen afgeschreven dus ik zou een nieuwe kunnen kopen en (veel) meer "recupereren" maar dan moet je natuurlijk ook dat geld voor die nieuwe moto er eerst leggen
Voor enkel je auto moet je zoals gezegd al meer dan 25000 km per jaar afleggen maar ik zou het omwille van het extra werk zelf pas overwegen vanaf 30000 km per jaar ofzo, zeker omwille van de recente berichtgeving rond boetes bij foute aangifte (die overigens kort erna wel genuanceerd werd)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik overdrijf dan ook niet in wat ik er insteek, je hebt er die elk buske olie of elk voddeke dat ze gebruiken om te kuisen erin proberen te steken, daar heb ik geen tijd voor zuh
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zo heb ik vorig jaar € 5500 kosten bewezen, waarvan de helft ongeveer auto was, helft moto. Mijn moto is intussen afgeschreven dus ik zou een nieuwe kunnen kopen en (veel) meer "recupereren" maar dan moet je natuurlijk ook dat geld voor die nieuwe moto er eerst leggen
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Voor enkel je auto moet je zoals gezegd al meer dan 25000 km per jaar afleggen maar ik zou het omwille van het extra werk zelf pas overwegen vanaf 30000 km per jaar ofzo, zeker omwille van de recente berichtgeving rond boetes bij foute aangifte (die overigens kort erna wel genuanceerd werd)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het is natuurlijk zo dat eens je je forfait opgeeft, je best kijkt welke andere werkgerelateerde kosten je nog kan inbrengen.
J.
J.
-
- Premium Member
hallo,
oeie,....
ik heb 2 jaar geleden een nieuwe wagen gekocht die ik ook constant voor werk woon verkee rgebruik,en wist niet dat ik de aankoop van de auto zelf ook kon inbrengen...
kan ik daar nu nog mee beginnen? en welk bedrag of percentage mag ik dan ingeven?
oeie,....
ik heb 2 jaar geleden een nieuwe wagen gekocht die ik ook constant voor werk woon verkee rgebruik,en wist niet dat ik de aankoop van de auto zelf ook kon inbrengen...
kan ik daar nu nog mee beginnen? en welk bedrag of percentage mag ik dan ingeven?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Nee, dat kan je niet.
Voor een moto kan je alle kosten inbrengen (incl aanschaf).
Voor een auto is het een kilometervergoeding, en deze dekt alle kosten.
Voor een moto kan je alle kosten inbrengen (incl aanschaf).
Voor een auto is het een kilometervergoeding, en deze dekt alle kosten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).