Netwerkproblemen Proximus Gent
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik niet, maar ik ken er genoeg die regelmatig meer dan 3u bellen of meer dan 30u/week. Vooral mensen die een GSM van het werk hebben gekregen en daar dit onbeperkt is in gebruik deze ook privé mogen gebruiken. Ken toch al gauw een 3/4 mensen die hier boven komen. En als ik naar het SMS'en kijk : je kent de jongeren van vandaag : die hun vingers zijn half vastgeroest aan hun GSM...
Aannemende dat een gemiddelde proximusklant 1u/dag belt met zijn GSM wilt overdreven gebruik zeggen dat dit vanaf 10u/dag is. 10x is echt ruim. Maar wat de betekenis betreft is Proximus in hetzelfde bedje ziek als Telenet met hun abonnementen : immers wat is het gemiddelde gebruik?
Aannemende dat een gemiddelde proximusklant 1u/dag belt met zijn GSM wilt overdreven gebruik zeggen dat dit vanaf 10u/dag is. 10x is echt ruim. Maar wat de betekenis betreft is Proximus in hetzelfde bedje ziek als Telenet met hun abonnementen : immers wat is het gemiddelde gebruik?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Good point
Maar of ze het ook zo strikt toepassen? Lijkt me dat ze dan velen zouden afsluiten.
En inderdaad qua smsen en jeugd, anderzijds gebruiken die meer en meer iMessage en Whatsapp en Viber en Facebook Chat en Kik enz. En de gemiddeld jeugd heeft geen onbeperkt abonnement
In ieder geval, het punt is als het netwerk echt beter zal worden binnenkort globaal gezien (wat kan zo te zien) en de prijzen zijn zoals nu, dan is dit echt wel serieuze omwenteling op de Belgische telecommarkt. Of toch alleszins serieus potentieel hiertoe. Voor bijna 20 jaar was het hetzelfde netwerk dat de beste was, en als de trend zich zo verder zet wordt het zoals AT&T en Verizon in de VS, een 'onverwacht' haasje over.
Maar of ze het ook zo strikt toepassen? Lijkt me dat ze dan velen zouden afsluiten.
En inderdaad qua smsen en jeugd, anderzijds gebruiken die meer en meer iMessage en Whatsapp en Viber en Facebook Chat en Kik enz. En de gemiddeld jeugd heeft geen onbeperkt abonnement
In ieder geval, het punt is als het netwerk echt beter zal worden binnenkort globaal gezien (wat kan zo te zien) en de prijzen zijn zoals nu, dan is dit echt wel serieuze omwenteling op de Belgische telecommarkt. Of toch alleszins serieus potentieel hiertoe. Voor bijna 20 jaar was het hetzelfde netwerk dat de beste was, en als de trend zich zo verder zet wordt het zoals AT&T en Verizon in de VS, een 'onverwacht' haasje over.
-
- Moderator
- Contacteer:
Bij Base passen ze deze strikt toe. Het bedrijf waar ik over spreek is daarom van Base naar Proximus gegaan (onbeperkt).
De jeugd gebruikt niet zoveel iMessage/Whatsapp/Viber/Facebook/Kik als je zou denken hoor : gewoon omdat bvb een Android geen iMessage kan ontvangen etc. Ook biedt hun abonnement meestal wel onbeperkt SMS aan, maar amper of geen dataverkeer. Daarom dat vele jongeren hun smartphone gebruiken via een WiFi punt.
Als ik kijk binnen mijn familie hebben de meeste jongeren één van de volgende abonnementen:
- Proximus easy+10
- Proximus easy+15
- Mobistar dolfijn 12
- Mobistar dolfijn 15
- Base B9
Dat zijn allemaal abonnementen die betaalbaar zijn, en waar er een onbeperkt aantal smsjes op zitten.
De jeugd gebruikt niet zoveel iMessage/Whatsapp/Viber/Facebook/Kik als je zou denken hoor : gewoon omdat bvb een Android geen iMessage kan ontvangen etc. Ook biedt hun abonnement meestal wel onbeperkt SMS aan, maar amper of geen dataverkeer. Daarom dat vele jongeren hun smartphone gebruiken via een WiFi punt.
Als ik kijk binnen mijn familie hebben de meeste jongeren één van de volgende abonnementen:
- Proximus easy+10
- Proximus easy+15
- Mobistar dolfijn 12
- Mobistar dolfijn 15
- Base B9
Dat zijn allemaal abonnementen die betaalbaar zijn, en waar er een onbeperkt aantal smsjes op zitten.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Voor alle duidelijkheid, met geen onbeperkte abonnementen bedoelde ik uiteraard qua bellen. De duurdere abonnementen dus. Een jongere zonder onbeperkt smsen, ik denk dat dat niet meer bestaat
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat bestaat inderdaad niet maar vroeger kregen de jongeren 5000 smsjes gratis bij een p&g. Dat was eigenlijk iets van een 160 per dag (ken het exacte getal niet meer) x 30 dagen. En ja er waren er genoeg die daar elke dag aan zaten... Dus ik zie ze ook nog tegen die "regel" aanlopen bij een onbeperkt abonnement van base...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Klopt, iets van een 160 per dag destijds, en er liepen er heel veel tegen inderdaad, je hebt gelijk over die FUP bij Base, had het onderschat.
Intussen merk ik wel dat de kaarten van operatoren met dekking van netwerken serieus verschillen. Volgens die bij Proximus is er zowaar haast overal 3G dekking buiten, terwijl die van Base (en in het bijzonder Mobistar) toch nog heel wat gaten voor 3G vertonen. Die kaart van Proximus is toch helemaal niet realistisch? Ik heb totaal niet overal waar ik kom buiten 3G?
Intussen merk ik wel dat de kaarten van operatoren met dekking van netwerken serieus verschillen. Volgens die bij Proximus is er zowaar haast overal 3G dekking buiten, terwijl die van Base (en in het bijzonder Mobistar) toch nog heel wat gaten voor 3G vertonen. Die kaart van Proximus is toch helemaal niet realistisch? Ik heb totaal niet overal waar ik kom buiten 3G?
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
De kaart is een niet gedetailleerd genoeg om elke stukje land weer te geven of er dekking is ja of nee. Ik heb veel plaatsen waar ik ook geen 3G ontvang. Al zijn deze plaatsen eerder zeldzaam. (ervaring proximus en base)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
'k zou toch niet zeggen dat deze niet gedetailleerd genoeg is:
http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... a_id/14815 als je op adres zoekt gaat die ver genoeg om te weten of je daar dekking hebt of niet. Drongenstationstraat 9031 drongen bijvoorbeeld geeft volledige 4G dekking en 3G aan, en ik zit daar haast altijd op edge en soms minimale 3G. Met 4G stick op laptop buiten heb ik ook helemaal geen 4G dekking.
Vandaar dat ik toch indruk heb, ook voor andere plaatsen, dat de kaart met een korrel zout mag genomen worden.
De indoorindicatie geeft dan toch een 'eerlijker' beeld (wat indoor betreft) als ik het zo ff opzoek.
http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... a_id/14815 als je op adres zoekt gaat die ver genoeg om te weten of je daar dekking hebt of niet. Drongenstationstraat 9031 drongen bijvoorbeeld geeft volledige 4G dekking en 3G aan, en ik zit daar haast altijd op edge en soms minimale 3G. Met 4G stick op laptop buiten heb ik ook helemaal geen 4G dekking.
Vandaar dat ik toch indruk heb, ook voor andere plaatsen, dat de kaart met een korrel zout mag genomen worden.
De indoorindicatie geeft dan toch een 'eerlijker' beeld (wat indoor betreft) als ik het zo ff opzoek.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Oow ja dat had ik niet gezien Al vraag ik mij dan toch af of het echt klopt. Heb hierbinnen geen 4G en volgens de spel zit ik er midden in
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Elite Poster
Inderdaad, dat bedoel ik, die kaart lijkt me wat 'opgesmukt' als ik het zo mag zeggen. Ik vermoed echter dat ze globaal gezien toch nog altijd serieuze streep voor hebben. Alleen in Gent heb ik de indruk dat dat veranderd is. 'k Kan verkeerd zijn maar snap dan totaal niet hoe m'n zus en anderen intussen met een iPhone 4 no less haast continu betere dekking hebben met Base als ik met Proximus en beter toestel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
tja, meerdere factoren spelen mee natuurlijk! Hoe meer klanten, hoe meer gedrum bij de zendmasten (vooral in de steden uiteraard). En hiervan bestaan natuurlijk geen kaartjes...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Klopt uiteraard, maar voor dekkingsindicatie mag dit toch niet zo'n groot verschil geven? Laat staan in een veel minder drukke omgeving?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
gedrum bij masten is wat ik zelf ervaar, en wat evolueert over tijd. Indicatie van dekkingsgraad heb ik niet zelf bepaald, en is bijgevolg misschien "opgesmukt" (uw eigen woorden)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
Intussen viel me een oude hidden feature te binnen, de ingebouwde field mode.
Als je 'belt' naar *3001#12345#* kom je in een netwerktest tool waarmee je allerlei info over netwerk en masten en dergelijke kunt verkrijgen. De netwerkdekkingsindicatie wordt dan vervangen door een cijferindicatie gemeten in dBm. Simpel gezegd is alles hoger dan -80 uitstekend, hetzelfde als volledig ontvangst, alle 'streepjes'. Alles eronder is steeds minder, met onder de -120 het equivalent voor geen service.
Ik ga hier eens mee testen, dat zal een veel duidelijkere indicatie geven.
Edit: code is voor ingebouwde functie in iPhone's, Field mode codes voor andere software bestaat mogelijk ook.
Als je 'belt' naar *3001#12345#* kom je in een netwerktest tool waarmee je allerlei info over netwerk en masten en dergelijke kunt verkrijgen. De netwerkdekkingsindicatie wordt dan vervangen door een cijferindicatie gemeten in dBm. Simpel gezegd is alles hoger dan -80 uitstekend, hetzelfde als volledig ontvangst, alle 'streepjes'. Alles eronder is steeds minder, met onder de -120 het equivalent voor geen service.
Ik ga hier eens mee testen, dat zal een veel duidelijkere indicatie geven.
Edit: code is voor ingebouwde functie in iPhone's, Field mode codes voor andere software bestaat mogelijk ook.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 20 sep 2013, 11:21, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Juist eens dat getal proberen "bellen" maar werkt toch niet bij mij hoor (proximus toch?)
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Maakt niet uit welke provider, maar had er bij moeten melden dat het een ingebouwde functie is bij iPhones
zal eens zoeken of er zo'n Field mode is voor android.
Blijkbaar zit er een signaalsterkte indicatie in dBm in android onder "instellingen en dan "over deze telefoon" (vrij vertaald van "about phone", kan anders vernoemd staan in NL) en daar bij "netwerk" of "status".
zal eens zoeken of er zo'n Field mode is voor android.
Blijkbaar zit er een signaalsterkte indicatie in dBm in android onder "instellingen en dan "over deze telefoon" (vrij vertaald van "about phone", kan anders vernoemd staan in NL) en daar bij "netwerk" of "status".
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 20 sep 2013, 11:24, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 19 keer
Met Sensorly op Android kan je meer details zien over je netwerk (met die dBm waarde). En ondertussen help je nog mee met de netwerkdekking in kaart te brengen: http://www.sensorly.com/
-
- Elite Poster
Ow da's interessant!
De kaart voor proximus, toegegeven waarschijnlijk met nog lang niet genoeg gegevens overal, toont alleszins toch een heel ander beeld als de kaart die proximus zelf geeft. Zeker bij 4G wow
De kaart voor proximus, toegegeven waarschijnlijk met nog lang niet genoeg gegevens overal, toont alleszins toch een heel ander beeld als de kaart die proximus zelf geeft. Zeker bij 4G wow
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
iPhone Only.krisken schreef:Juist eens dat getal proberen "bellen" maar werkt toch niet bij mij hoor (proximus toch?)
Sommige Samsung androids hebben nog een eigen verborgen app die veel meer info geeft, vooral over RRC states, bands, etc.
Voor AOSP (en andere devices) nog geen vergelijkbare app/mogelijkheid gevonden.
-
- Elite Poster
Ik heb intussen eens een Mobistar (jawel) Internet on Mobile simkaart in gebruik genomen ter vergelijking.
Ik weet niet goed meer wat denken tot nu toe, maar:
- dekking is beter, ontvangst is stabieler en betere gesprekskwaliteit is merkbaar (meer 'streepjes' en dus hogere -dBm)
- 3G snelheid is zeker OK, waar ik tot nu testte (thuis en Kouter) was het wel minder snel tov Proximus maar Mobistar heeft hier HSPA+ en Proximus DC, vandaar.
Wat onverwachts, gezien ik overal nogal wat kritiek hoor op Mobistar. Ofwel zijn hun investeringen eindelijk resultaat aan't boeken.
Ik weet niet goed meer wat denken tot nu toe, maar:
- dekking is beter, ontvangst is stabieler en betere gesprekskwaliteit is merkbaar (meer 'streepjes' en dus hogere -dBm)
- 3G snelheid is zeker OK, waar ik tot nu testte (thuis en Kouter) was het wel minder snel tov Proximus maar Mobistar heeft hier HSPA+ en Proximus DC, vandaar.
Wat onverwachts, gezien ik overal nogal wat kritiek hoor op Mobistar. Ofwel zijn hun investeringen eindelijk resultaat aan't boeken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Ik merk ook wat verbetering, ze hebben hun BTS stations aangepast met andere apparatuur waardoor 3G verder "draagt". Hier en daar merk ik wel nog verzadigingen, maar toch al minder dan pakweg een halfjaar geleden. Ze zijn dus wel in sneltempo hun antennes aan het verbeteren & capaciteit aan het verhogen dmv fiber e.d. Desalniettemin blijf ik het over het ganse land nog steeds de minste van de 3 operatoren vinden.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Elite Poster
Landelijk gezien kan kloppen, hoewel er stukken in de Ardennen zijn waar Base laatst enkel Edge had en Px en M* HSPA+.
We zullen zien hoe snel hun investeringen verder resultaat geven, op zich wil ik echt wel eens zien hoe het is met hun 4G.
In ieder geval krijgen ze dus veel kritiek, maar destijds waren er bij Mobile Vikings ook veel problemen en had je geluk als je 0.5Mbit down haalde, en toch veel minder kritiek.
We zullen zien hoe snel hun investeringen verder resultaat geven, op zich wil ik echt wel eens zien hoe het is met hun 4G.
In ieder geval krijgen ze dus veel kritiek, maar destijds waren er bij Mobile Vikings ook veel problemen en had je geluk als je 0.5Mbit down haalde, en toch veel minder kritiek.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Idd, onlangs had ik in de ardennen met mobistar totaal geen bereik. Base ging vlot met HSDPA+, proximus was ook te ontvangen, geen idee met welke technologie, maar hangt er dus wat vanaf waar je zit vrees ik
-
- Elite Poster
Ah ok, weet je nog waar ongeveer?
Bij mij was dat Barvaux, Durbuy omgeving.
Bij mij was dat Barvaux, Durbuy omgeving.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Was een klein dorpje, Chéoux in de buurt van Rendeux
-
- Elite Poster
Intussen eens rondgelopen in Gent en toch enkele rare dingen gemerkt. Ping schoot met momenten omhoog of eenmalig zelfs -1 (wat echt wel een fout is) en snelheid kelderde keihard.
Na die rare fase merkte ik continu snelheden tot 0.37Mbps down op, gelijk waar ik liep en dus ook waar ik voorheen hogere snelheden haalde (tot 8Mbps). Dat bleef zo en het viel me op dat het op een capping leek. Gsm eens herstart en ineens waren de snelheden weer veel beter, zelfde plaatsen.
Na die rare fase merkte ik continu snelheden tot 0.37Mbps down op, gelijk waar ik liep en dus ook waar ik voorheen hogere snelheden haalde (tot 8Mbps). Dat bleef zo en het viel me op dat het op een capping leek. Gsm eens herstart en ineens waren de snelheden weer veel beter, zelfde plaatsen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Er zijn zelfs "bekende dorpjes" (Han sur Lesse bvb) waar geen enkele operator 3G heeft in de ardennen
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Is't zo? Eigenlijk wel schaamteloos in 2013... Zo moeilijk kan dat niet zijn om een 900Mhz 3G daar te activeren. Dat ze desnoods die Edge elimineren
-
- Moderator
- Contacteer:
'k Had moeten checken voor ik dit plaatste : Mobistar en Proximus hebben er nu masten volgens BIPT site! Kan je wel zeggen dat deze er een jaar geleden nog niet stonden
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Toch goed om te zien dat er toch nog vooruitgang wordt geboekt
-
- Elite Poster
Intussen mijn MV nummeroverdracht gefinaliseerd en in gebruik genomen als testsim.
O ow, niet wat ik verwachtte... Héél veel problemen thuis op 3G, zo goed als geen werkende 3G met nochtans vol ontvangst.
O ow, niet wat ik verwachtte... Héél veel problemen thuis op 3G, zo goed als geen werkende 3G met nochtans vol ontvangst.
-
- Elite Poster
Er zijn hier nochtans topics waar je hoge verwachtingen door krijgt.
En dit toont aan dat er duidelijk iets niet klopt op m'n locatie:
By the way, pure testsim, eigen nummer is en blijft Px.
En dit toont aan dat er duidelijk iets niet klopt op m'n locatie:
By the way, pure testsim, eigen nummer is en blijft Px.
-
- Elite Poster
Alle testservers afgegaan, telefoon al x aantal keer herstart. Thuis maakt het geen verschil en werkt het gewoon niet. Andere locaties in Gent werken, maar de beloofde DC speeds zijn nergens te bespeuren, met geluk een keer aan veldstraat/korenmarkt 11Mbps down terwijl ik dat als minimum gewoon ben.
-
- Elite Poster
2 weken geleden merkte ik bij iemand op dat op de Korenmarkt (Gent) de gsm in kwestie constant wisselde tussen edge, H en H+ en er eigenlijk amper tot geen data doorkwam. Toen dacht ik dat het misschien iets tijdelijk was of iets aan het toestel (een Galaxy S3), maar gisteren zat ik er met diezelfde persoon opnieuw op zelfde plaats maar deze keer had ik zelf mijn Px simkaart terug in gebruik.
Ik merkte op dat mijn toestel wel volledige 3G ontvangst had maar dat er helemaal geen data doorkwam. Uiteindelijk zette in het toestel in vliegtuigmodus, en na opnieuw aanzetten van netwerk merkte ik ook op dat m'n toestel veel wisselde tussen E en 3G. 3G gaf opnieuw geen data, dus heb ik 3G uitgeschakeld en enkel over edge laten werken.
Blijkt dat dus na navragen bij mensen die er werken dat dit inderdaad al even een probleem is daar, en dus zeker al minstens 2 weken.
What the hell is going on? Iemand die dit ook ondervonden heeft?
Ik merkte op dat mijn toestel wel volledige 3G ontvangst had maar dat er helemaal geen data doorkwam. Uiteindelijk zette in het toestel in vliegtuigmodus, en na opnieuw aanzetten van netwerk merkte ik ook op dat m'n toestel veel wisselde tussen E en 3G. 3G gaf opnieuw geen data, dus heb ik 3G uitgeschakeld en enkel over edge laten werken.
Blijkt dat dus na navragen bij mensen die er werken dat dit inderdaad al even een probleem is daar, en dus zeker al minstens 2 weken.
What the hell is going on? Iemand die dit ook ondervonden heeft?