Ik ben op zoek een betaalbare oplossing om via 3G een WAN verbinding op te zetten. Het moet een 'set and forget' oplossing zijn waarbij zelden tot nooit ondersteuning voor nodig is.
Waar heb ik ervaring mee en voldoet niet:
-2 mikrotik routers samen met een huawei K3765 usb dongle: wanneer de verbinding verbroken wordt, wordt de dongle vaak niet meer herkend
-diezelfde stick op een linux systeem samen met enkele scripts om de verbinding terug op te bouwen. Een verbroken verbinding wordt terug opgebouwd, maar na enkele weken wordt de dongle vaak niet meer herkend en moet deze manueel in/uit de pc gehaald worden
Nu kan het gewoon een hardware probleem zijn met deze huawei K3765 en zou ik simpelweg al eens kunnen testen met een andere stick. Wat ik voor ik dit probeer graag zou willen weten:
-hebben jullie positieve ervaringen met andere 3G usb dongles die wél een betrouwbare 24/7 verbinding kunnen opbouwen?
-zijn er alternatieven waar ik nog niet aan gedacht heb en die aan mijn eisen voldoen?
betaalbare 3G router ervaringen
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Welk routerboard heb je geprobeerd? Merk/type?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Tijdens een vakantie in Duitsland hebben we een routerboard opgezet met een 3G verbinding (stickje, maar geen idee welk) via een RB2011UAS-2HnD-IN. Dat werkte in elk geval erg goed! Dus misschien eens van stickje veranderen is hierbij een oplossing?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 29 keer
Tijdelijk werkt(e) dit inderdaad goed, ik ben op zoek naar iets wat voor langere tijd gewoon goed blijft werken.
Een andere dongle valt zeker te overwegen, en ben ik ook van plan. De vraag is alleen welke en vandaar dit topic.
Andere oplossingen zijn ook altijd welkom natuurlijk.
Een andere dongle valt zeker te overwegen, en ben ik ook van plan. De vraag is alleen welke en vandaar dit topic.
Andere oplossingen zijn ook altijd welkom natuurlijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
- Bedankt: 156 keer
Op vakantie heb ik een Airlive N.Plug gebruikt met een 3G Huawei usb stick erin.
Werkte als router voor 2 tablets en 1 laptop en ging prima.
Het was geen 24/7 belasting, maar ik heb het geconfigureerd en er 2 weken niet na omgekeken.
Werkte als router voor 2 tablets en 1 laptop en ging prima.
Het was geen 24/7 belasting, maar ik heb het geconfigureerd en er 2 weken niet na omgekeken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Hier al (bijna) 2 jaar een Huawei E586 MiFi met daarachter een linksys E2000 als repeater client bridge (dd-wrt).
Dus WAN = WiFi en LAN = ethernet.
Heb een tijdje zitten zoeken naar dual WAN instellingen maar dat is niet zo voor de hand liggend als de virtuele WAN poort via WiFi gaat.
De E2000 staat een eindje van de E586 omdat ik de indruk heb dat het WiFi signaal de 3G ontvangst kan beïnvloeden.
Dus WAN = WiFi en LAN = ethernet.
Heb een tijdje zitten zoeken naar dual WAN instellingen maar dat is niet zo voor de hand liggend als de virtuele WAN poort via WiFi gaat.
De E2000 staat een eindje van de E586 omdat ik de indruk heb dat het WiFi signaal de 3G ontvangst kan beïnvloeden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Het is vrij stabiel. Het is ook de enige internetconnectie die ik heb. Op (bijna) 2 jaar tijd denk ik dat het 2 keer een paar uur heeft uitgelegen door problemen met het 3G netwerk en 1 keer door overdreven regen.
- Het heeft wel wat tijd gekost om door te hebben dat de ping tijd serieus verslechtert als je de frequentie (WCDMA900 of WCDMA2100) en de mode (3G/2G) op 'ALL BANDS/auto' laat staan. Als ik alles vast zet (2100, 3G only) dan schommelt de ping tijd tussen 48 en 80ms.
- WCDMA2100 (hetgeen ik gebruik) is het snelst (7-8Mbps gemiddeld, ping 48-80ms), met 0 streepjes connectie (soms 1) omdat de dichtstbijzijnde mast op 3,5 km staat, vrij zicht.
- WCDMA900 is een stuk trager (<4Mbps dacht ik, ping 85-150ms) maar de connectie is beter.
- 2G is nog een stuk trager, met ping-tijden van >300ms, dus dat is totaal niet aangenaam. Wel 5 'streepjes' ontvangst.
- Er hangt hier ook een SPA112+gigaset met OVH/FVD aan. Dat heeft heel lang goed gewerkt, maar ik heb de indruk dat 3G meer populair wordt, waardoor er af en toe een second van het gesprek durft weg te vallen, vooral aan de andere kant van de lijn. Op de SPA112 staat een grote jitter buffer ingesteld, dus die heeft daar geen last van, maar aan de andere kant van OVH kan ik natuurlijk niet aan.
- Het is niet de snelheid die mij interesseert, eerder de latency omdat we hier vaak remote via vnc/teamviewer werken.
Soms durft het wel eens voorvallen dat we met 2 nog aan het werken zijn en 1 telefoongesprek voeren (jawel allemaal over dezelfde 3G verbinding). Daarvoor is de snelheid begrensd (QoS in de E2000) tot 400k up/1.5Mbps down (priority exempt voor de SPA112, de rest wordt vertraagd). Het resultaat is dat alles mooi samen werkt zonder haperingen.
Ik kan ook niet garanderen dat het allemaal maanden aan een stuk werkt: heel die rommel (telefoon, E2000, SPA112) hangt aan een stopcontact dat ik nogal eens durf af te zetten als ik weg ben. Het duurt minder dan 1 minuut voordat alles terug up-and-running is van zodra je de stroom aanschakelt, geen geknoei met instellingen enz...
Voor de rest wel 24/7.
Heel het systeem was bedoeld als een tijdelijke situatie (en ook prutsplezier) zodat ik op het gemak kon zoeken naar een vaste lijn, maar uiteindelijk is het er nog niet van gekomen, en zal het er waarschijnlijk niet meer van komen. ADSL is hier trouwens maar iets van 1.3Mbps down/250k up, maar de prijs van een abonnement is wel full speed.
Ik ben er mij wel van bewust dat ik sjans heb dat de mensen hier liever met een tractor rijden dan te surfen op hun smartphone: ieder zijn meug en alle bandbreedte voor mij
EDIT: Voorgaande gaat over Mobile Vikings trouwens...
- Het heeft wel wat tijd gekost om door te hebben dat de ping tijd serieus verslechtert als je de frequentie (WCDMA900 of WCDMA2100) en de mode (3G/2G) op 'ALL BANDS/auto' laat staan. Als ik alles vast zet (2100, 3G only) dan schommelt de ping tijd tussen 48 en 80ms.
- WCDMA2100 (hetgeen ik gebruik) is het snelst (7-8Mbps gemiddeld, ping 48-80ms), met 0 streepjes connectie (soms 1) omdat de dichtstbijzijnde mast op 3,5 km staat, vrij zicht.
- WCDMA900 is een stuk trager (<4Mbps dacht ik, ping 85-150ms) maar de connectie is beter.
- 2G is nog een stuk trager, met ping-tijden van >300ms, dus dat is totaal niet aangenaam. Wel 5 'streepjes' ontvangst.
- Er hangt hier ook een SPA112+gigaset met OVH/FVD aan. Dat heeft heel lang goed gewerkt, maar ik heb de indruk dat 3G meer populair wordt, waardoor er af en toe een second van het gesprek durft weg te vallen, vooral aan de andere kant van de lijn. Op de SPA112 staat een grote jitter buffer ingesteld, dus die heeft daar geen last van, maar aan de andere kant van OVH kan ik natuurlijk niet aan.
- Het is niet de snelheid die mij interesseert, eerder de latency omdat we hier vaak remote via vnc/teamviewer werken.
Soms durft het wel eens voorvallen dat we met 2 nog aan het werken zijn en 1 telefoongesprek voeren (jawel allemaal over dezelfde 3G verbinding). Daarvoor is de snelheid begrensd (QoS in de E2000) tot 400k up/1.5Mbps down (priority exempt voor de SPA112, de rest wordt vertraagd). Het resultaat is dat alles mooi samen werkt zonder haperingen.
Ik kan ook niet garanderen dat het allemaal maanden aan een stuk werkt: heel die rommel (telefoon, E2000, SPA112) hangt aan een stopcontact dat ik nogal eens durf af te zetten als ik weg ben. Het duurt minder dan 1 minuut voordat alles terug up-and-running is van zodra je de stroom aanschakelt, geen geknoei met instellingen enz...
Voor de rest wel 24/7.
Heel het systeem was bedoeld als een tijdelijke situatie (en ook prutsplezier) zodat ik op het gemak kon zoeken naar een vaste lijn, maar uiteindelijk is het er nog niet van gekomen, en zal het er waarschijnlijk niet meer van komen. ADSL is hier trouwens maar iets van 1.3Mbps down/250k up, maar de prijs van een abonnement is wel full speed.
Ik ben er mij wel van bewust dat ik sjans heb dat de mensen hier liever met een tractor rijden dan te surfen op hun smartphone: ieder zijn meug en alle bandbreedte voor mij

EDIT: Voorgaande gaat over Mobile Vikings trouwens...
Laatst gewijzigd door brubbel 02 okt 2013, 17:51, in totaal 2 gewijzigd.