2 signals over develo, full-routed mode, TV on router, ...

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Milhadir
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:20

Hoi iedereen,

Ik heb een probleem met men opstelling thuis, vooral met combo internet-TV & ben op zoek naar de beste oplossing. Hopelijk kunnen jullie me vertellen welke deze is :-D En zo kan ik ook ineens delen wat ik al geprobeerd heb, kan maar nuttig zijn voor andere in te toekomst hé :wink:

Heb een tekening gemaakt die men huidige opstelling voorstelt

Afbeelding

Dus kort samengevat:
TV: Bbox met daarachter 2 belgacom decoders. Bbox staat op full-routed mode, dus Decoders zijn gewoon aangesloten op poort 2 & 3 van men Bbox (die van de slaapkamer dmv develo-homeplug)
Internet: Bbox werkt als bridge (vertaalt dus enkel telefoon signaal in vsdl signaal) => D-link neemt PPPoe voor ze'n rekening

Heb recentelijk men rapberry Pi gekocht voor in de slaapkamer & wil deze nu mee in men netwerk krijgen.
Ik heb wat rondgelezen & heb denk ik verschillende oplossingen, maar bij elke mogelijke oplossing die ik tot nu toe geprobeerd heb waren er wel problemen & voorlopig werkt er nog geen enkele... :? Alle hulp is dus welkom


A. Pi wireless aansluiten: Heb ik geprobeerd, werkt op zich wel, maar over wireless signaal kan ik men HD films niet streamen, dus is geen oplossing => ik moet dus op één of andere manier 2 wired signals tot in men slaapkamer krijgen.

B. 2 signalen over de homeplug (eentje voor netwerk, eentje voor TV): Heb ik geprobeerd door men kabel te splitten dmv cable-splittes (dus ik heb mijn kabel van de living gesplit: één signaal uit men bbox & één uit men router die dan tesamen in de homeplug verdwijnen + zelfde in de slaapkamer, opnieuw een splitter die de kabel uit de homeplug opsplitst in 2 zodat eentje in men decoder kon & eentje in men raspPi). Maar dat werkt niet. Ik vermoed echter dat dit wel mogelijk is als je een Megabit homeplug hebt, maar dat heb ik niet, dus kan niet verder testen, iemand een idee?

C. Extra homeplug? Mogelijks zou dat wel kunnen werken, een extra paar homeplugs kopen & dan een extra verbinding maken. Maar heb wat schrik dat die signalen elkaar wat gaan storen. Heb verder ook maar één stopcontact in de slaapkamer, dus zou dan men 2 homeplugs in een stekkerdoos moeten steken... Iemand hier ervaring mee of dit goed werkt?

D. 1 signaal over men homeplug & dan een switch erachter plaatsen in de slaapkamer -> Dit is de piste die ik nu aan het bekijken ben. Aangezien ik op fully-routed draai zou ik eigenlijk het signaal dat ik nu aankrijg op men decoder in de slaapkamer kunnen ontdubbelen via een switch. (Heb helaas geen switch om dit nu te proberen). Probleem dat ik daarbij is dat ik dan 2 netwerken creëer & men PI niet meer met men NAS kan communiceren. Hiervoor zijn er volgens mij 2 oplossingen:

1. Router er tussenuit halen of instellen als switch/acces point. Dit doe ik echter liever niet, men router ondersteunt wat extra dingen zoals QoS enzo & vind deze gewoon ook veel handiger om men router te managen ipv men Bbox. Maar worst case dan zal het deze oplossing worden (zou sowieso de wireless van men Bbox af laten & wireless via router regelen, deze is wat krachtiger)

2. TV's aansluiten op men router => Dit is eigenlijk wat ik wil doen. Heb gelezen dat in full-routed je TV's eigenlijk ook gewoon een IP krijgen (192.168.1.63, 64 of 65). Heb dit al eens geprobeerd, dacht dat men router men TV wel zou oppikken, maar dan gewoon een verkeerde IP zou krijgen, maar als ik men decoder achter men router hangt dan wordt deze zelfs niet herkent, kan er dus ook niet het juiste IP aan koppelen... Iemand een idee hoe ik dit in orde krijg?

E. Daarbij heb ik wat dingen gelezen over problemen met het TV signaal bij full-routed. Op zich werkt onze TV OK, geen probleem met haperingen ofzo, ook niet met opgenomen zaken herbekijken (Video On Demand gebruiken we niet). Wel krijgen we nu precies vaken conflicten van programma's die tezamen worden opgenomen, iemand daar ervaring mee? Voorlopig zie ik eigenlijk geen optie om terug op bridged mode te draaien... Eventueel met 2 set's homeplug's indien dat mogelijk is, maar geen idee of dit nu echt de moeite is?

Amai, een hele boterham... ALLE feedback is welkom :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- Gezien je een eigen router gebruikt achter de BBox2 (die een eigen PPPoE sessie opbouwt voor je Internet), heeft de "fully routed" instelling op jouw Bbox2 geen enkele zin, want je wilt het Internet signaal van de BBox2 helemaal niet gebruiken?
- 2 gesplitste "signalen" (= 2 netwerken) over één homeplug (zelfs met een megabit homeplug) zal inderdaad niet werken.
- Een gewone switch achter de homeplug in de slaapkamer zal je Raspberry PI wel van Internet voorzien, maar niet op je lokaal netwerk van de living.

Ik zie 2 oplossingen:
  1. Bbox2 in fully routed laten staan, je D-Link instellen als access point, en je raspberyy PI wireless vebinden.
    Ben je er zeker van dat de wirless snelheid onvoldoende zal zijn voor een goede streaming?
    Nadeel zijn de problemen die je al meldde met Bbox2 in fully-routed.
  2. BBox2 in bridge mode
    • LAN1 verbinden met de Dlink (eigen PPPoE), LAN3 (TV1) verbinden met decoder living
    • Een managed switch gebruiken, en hierop je lokaal netwerk verbinden (LAN van de Dlink), LAN4 (TV2) van de BBox2 en je homeplug.
      De bedoeling is dus je LAN en TV signalen apart te taggen en dit samen via de homeplug naar boven te sturen
    • Boven hetzelfde: managed switch op de homeplug, en dat weer splitsen naar TV en rasperry PI
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Managed switch via powerlines, ik hoop dat dat goed komt. Ik weet niet of die dingen een mtu groter dan 1500 supporteren, dot1q trunk is 1504, als ergens zou vermeld zijn dat ze jumbo frames ondersteunen zou het ook moeten werken.

Leuk idee ben benieuwd of het werkt zou een leuke test zijn.
Milhadir
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:20

Thx for info Philippe
Wireless streamen kan die kleine PI echt niet aan, toch niet met de wifi-dongle die ik nu gebruik. Misschien zou ik kunnen investeren in een krachtigere wifi dongle, maar dan moet ik ook weer een powered USB gebruiken, anders krijgt men PI zelf niet genoeg power. Om eerlijk te zijn heb ik minder zin om dit te proberen, heb ondertussen al 3 dongles liggen voor ik er eentje had die effectief werkte op de PI... :-D

Als ik het goed begrepen heb dan is wat je voorstelt min of meer hetzelfde wat ik geprobeerd heb in men puntje B, maar daar heb ik gewoon gebruik gemaakt van ordinaire cable splitters ipv intelligente switchen & die konden dat signaal natuurlijk niet fatsoenlijk taggen? Heb helaas niet zomaar 2 managed switchen liggen om even te testen & is eigenlijk wel redelijk dure oplossing, managed switch kost toch al gauw meer dan 70 euro, dus aangezien ik er 2 nodig heb ben ik vertrokken voor 150 euro. Zonder zekerheid dat dit werkt vind ik dit toch wat veel (ben ook redelijk nieuw in die dingen, heb ook totaal geen idee hoe ik men signaal zou moeten taggen enzo, maar dat zal wel niet zo moeilijk zijn zeker? :-) )

En men andere vragen?

Enig idee of het eventueel mogelijk is om men TV rechtstreeks aan te sluiten op men router (dus via PPPoE sessie?). Hij krijgt nu toch fix een IP hé (192.168.1.63-65)? Of zie ik dat te simpel? :-D Op die manier zou ik er met een switch in de slaapkamer vanaf komen :-)

En andere optie, 2 extra homeplug's om zo een extra connectie te leggen? Moeten wel beide door zelfde stopcontact... (iemand eigenlijk een idee hoe hard de kwaliteit van uw bekabeling hierin meespeelt?). Dit lijkt me eigenlijk nog een van de meest haalbare oplossingen (kan men router ook terug in bridge mode enzo) maar hier geldt hetzelfde: als ik extra switch-set koop, dan wil ik ineens goeie & dan ben ik ook toch ook weer 70-80 euro kwijt, als het dan niet goed werkt dan spendeer ik men geld liever ergens anders aan :-D

Alle feedback welkom! :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Milhadir schreef:Enig idee of het eventueel mogelijk is om men TV rechtstreeks aan te sluiten op men router (dus via PPPoE sessie?). Hij krijgt nu toch fix een IP hé (192.168.1.63-65)? Of zie ik dat te simpel? :-D Op die manier zou ik er met een switch in de slaapkamer vanaf komen :-)
Neen dat zal zeker niet gaan
- je decoders hebben geen fixed IP, ze krijgen het 192.168.1.64 en volgende IP van de BBox2 (fully routed), die deze dan via VLAN30 routed naar Belgacom TV. Uw D-Link kan dit niet.
- Wat je wel kan doen (ik vergat dit te vermelden), is je D-Link instellen als switch/AP (dus niet als router gebruiken), en een switch in de slaapkamer. Dan zal je PI in het juiste netwerk zitten, en zowel je decoder in de slaapkamer als je PI een correct IP krijgen (192.168.1.xx).
Milhadir schreef:Een andere optie, 2 extra homeplug's om zo een extra connectie te leggen?
Theoretisch is dit oook een oplossing (voor zover ze mekaar niet te veel storen?)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik heb een pair homeplugs (devolo) voor bgc-dec1
een pair homeplugs devolo) voor bgc-dec2
een pair homeplugs (devolo) voor Internet

dit werkt bij mij zonder problemen , maar het is zo dat je dit nooit met zekerheid op voorhand weet.

Dezelfde opstelling geprobeerd bij een collega van mij, maar wilt niet deftig werken af en toe storingen in beeld,
zelf al van alles geprobeerd bvb alles op zelfde stroomkring gezet, aparte stroomkringen , alle andere toestellen uitgeschakeld enz....

dus het is van cut and try :wink:
Erick
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2013, 09:24

Ik ben in dezelfde situatie, living: bbox - switch - nas+htpc, -decoder 1 / slaapkamer: decoder 2 - raspberry pi
Ik heb een Netgear powerline met 2 poorten gekocht en bbox in full routed mode gezet .
Probleem opgelost.

D-link kan in AP/switch mode en als je wilt geen 2 poorten powerline adapter kopen je can een switch in slaapkamer gebruiken en d-link gebruiken als switch in living voor 1 poort powerline adapter.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

@ Milhadir,
Je spreekt nergens over de afstand en mogelijke hindernissen tussen je bbox, Dlink en je slaapkamer.
Ik ken je situatie niet, maar had je al eens gedacht aan de beste en goedkoopste oplossing en dat is 2 UTP kabels leggen, of zelfs met 1 kabel maar dan gesplit.
Waarschijnlijk is dit wel gemakkelijker gezegd dan gelegd, maar je zei niet dat utp kabels geen opties waren.
Over de prijs van de cat 5A kabels zullen we het hier maar niet over hebben, zeker niet als je zelf de stekkers eraan kunt knijpen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

jackho schreef:Ik heb een pair homeplugs (devolo) voor bgc-dec1
een pair homeplugs devolo) voor bgc-dec2
een pair homeplugs (devolo) voor Internet

dit werkt bij mij zonder problemen , maar het is zo dat je dit nooit met zekerheid op voorhand weet.

Dezelfde opstelling geprobeerd bij een collega van mij, maar wilt niet deftig werken af en toe storingen in beeld,
zelf al van alles geprobeerd bvb alles op zelfde stroomkring gezet, aparte stroomkringen , alle andere toestellen uitgeschakeld enz....

dus het is van cut and try :wink:
Precies wat ik ook ervaren heb. Devolo sets apart syncen alles op en aan en toch miserie.
Blokjes, haperingen in het beeld.
Maar ook de lan devolo's geven enorm onstabiele snelheden.

Ik heb nu lan via kabel en tv via devolo.

Na die opmerking over het gebruik van de managed switch denk ik dat ik het toch nog eens zal moeten testen met mijn 2e handse netgear gs716dt vanop ub :-)
Gebruik wel de fritz ipv de bbox dus fully routed? Ben ik niks/weinig mee niet?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Milhadir
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:20

@ lacer

Ik woon in een appartement in Brussel, grote blok met 8 verdiepingen & 4 appartementen per verdieping.
Heb wel men eigen elektriciteitscircuit, dus ik vermoed dat er dan niet al teveel storing van buitenaf zal zijn?
Afstand tussen living & slaapkamer is niet echt ver, gewoon de gang door & je bent er, in rechte lijn vermoed ik n meter of 7-8 :-)
Maar ik huur dit appartement, dus kabels leggen is niet echt een optie... :?

Heb voorlopig nog altijd geen oplossing gevonden, maar heb ook niet echt de tijd gehad om verder te proberen, kga er nu terug eens naar kijken.
Eerste dat ik nu eens ga proberen is toch maar men b-box terug in te stellen als router & men D-link als switch & dan via een extra switch in men slaapkamer men signaal dat over devolo toekomt te verdelen over raspberry & tv-receiver.

Zal het resultaat hier ook even posten :-)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Milhadir schreef:Maar ik huur dit appartement, dus kabels leggen is niet echt een optie... :?
Daarin vergis je je compleet. Als huurder heb je recht op het volledige genot van het appartement.
Je moet alleen zorgen dat je overeenkomt met de eigenaar...

devolo is natuurlijk een gemakkelijkheidsoplossing en altijd héél storingsgevoelig. Het signaal stopt niet aan de elektriciteitsmeter! http://www.devolo.nl/consumer/faq-a-alg ... l?l=nl#151

In een stedelijke appartementsomgeving is netwerkkabel anno 2013 eigenlijk de enige deftige oplossing. Het Wifi-spectrum is verzadigd en het elektriciteitsnetwerk is zeer wijdverbreid vertakt en wordt nergens afgeschermd van storingen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

maar spijtig genoeg ook de storingen niet :wink:
Erick
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2013, 09:24

@Milhadir
Met mijn netgear heb ik altijd 120-135 mbs,dus geen problemen ook met films over 20 GB te streamen op raspberry.Spatig dat u niet in Antwerpen wont , we kunnen altijd met mijn adapters uw elektrische netwerk testen.
terrorfactor
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 maa 2009, 16:08
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Misschien wat te laat, maar kwam hier toevallig op uit bij het zoeken naar de mogelijkheden om digi tv over wifi te sturen.

Waarom gebruik je de dlink? Ik vermoed voornamelijk omwille van de betere wifi? Indien ja, is het dan niet het eenvoudigst om de dlink als switch te gebruiken, en de bbox zijn ding te laten doen?

Dus bbox fully routed, dlink eraan als switch, en dan alles verbinden aan een van de 2. We hebben hier nog geen digi tv, dus kan het niet testen, maar in deze configuratie zouden de verschillende vlans geen probleem mogen zijn, aangezien de dlink alleen switcht.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik heb van veel mensen gehoord dat bbox2 en full routed problemen kan geven !
zoals bij VOD en nPVR
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”