SABAM - podcast afspelen in winkelruimte
Aangezien SABAM gruwelijk en belachelijk hoge tarieven aanrekent voor internetradio dacht ik aan het volgende:
Mijn ouders baten een zaak uit en hadden graag achtergrondmuziek gehad voor hun klanten, wat als ze podcasts afspelen die gedownload zijn vanaf iTunes?
Bij mijn weten hebben ze dan via hun internetabonnement al auteursrechten betaald en kan SABAM hun op deze manier niets maken, of is het allemaal iets ingewikkelder dan dat?
Heeft hier iemand ervaring mee of me kan informeren wat de eventuele alternatieven zijn, als die er zijn natuurlijk.
Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
Mijn ouders baten een zaak uit en hadden graag achtergrondmuziek gehad voor hun klanten, wat als ze podcasts afspelen die gedownload zijn vanaf iTunes?
Bij mijn weten hebben ze dan via hun internetabonnement al auteursrechten betaald en kan SABAM hun op deze manier niets maken, of is het allemaal iets ingewikkelder dan dat?
Heeft hier iemand ervaring mee of me kan informeren wat de eventuele alternatieven zijn, als die er zijn natuurlijk.
Sent from my iPad using Tapatalk - now Free
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Er zijn geen alternatieven (tenzij muziek zonder rechten)...
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Die auteursrechten zijn vaak nergens betaald, ook niet in je internet-abonnement. Maar zelfs als dat zou zijn is dat voor persoonlijk, huiselijk gebruik en niet in publieke ruimtes. Daar komt SABAM-vergoeding kijken; als de minste kans bestaat dat er artiesten gebruikt te horen zijn die zij bedienen; en niet bedienen.cablegaai schreef:Mijn ouders baten een zaak uit en hadden graag achtergrondmuziek gehad voor hun klanten, wat als ze podcasts afspelen die gedownload zijn vanaf iTunes?
Er zijn dacht ik wel podcasts of streams waar rechtenvrije muziek te horen valt. Als je kan bewijzen (nuja) dat dat het geval is, kan je SABAM dit laten weten (maar zeker niet negeren, anders smeren ze je een forfaitair tarief per m² winkelruimte aan).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
En niet te vergeten... De Billijke Vergoeding. Komt bovenop Sabam. Bij SABAM gaat de vergoeding naar de auteur of componist van de tekst of muziek. De billijke vergoeding is een vergoeding voor de uitvoerders en muziekproducenten. In de meeste gevallen moet u beide betalen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 15 keer
Dit ter info: http://www.dekerpel.com/node/164
Dit was het vonnis: http://www.dekerpel.com/sites/default/f ... 0SABAM.pdf
....
Als ze zouden binnenvallen, vonnis onder hun neus schuiven, en dat ze maar blijven 'constateren' en uitrekenen...
Niet mijn politieke voorkeur, maar mag toch vermeld worden.
Jij moet niet bewijzen dat je auteursrechten moet betalen , ZIJ moeten bewijzen dat je die moet betalen.
De Billijke vergoeding is een andere zaak.
Lees ' wat is de .... ' , http://www.bvergoed.be/frame-nl.htm
Dus wel billijke vergoeding betalen, maar zeker niet aan Sabam, tenzij Sabam daar de hele dag staat en vaststelt dat jou muziek
dat je afspeelt in hun artiestenbestand zit (en daarop sabam moet betalen, bewijs en factuur vragen...)
Hier is een link waar je kan ingeven op welk repertoir Sabam moet betaald worden: http://www.sabam.be/nl/sabam/repertoire
Eventueel beneden doorklikken en liedje per liedje checken (tja omslachtig maar kom, het staat er voor een reden).
't lijkt allemaal onnozel, maar soms toch niet als je weet waar je moet zoeken.
Dit was het vonnis: http://www.dekerpel.com/sites/default/f ... 0SABAM.pdf
....
Als ze zouden binnenvallen, vonnis onder hun neus schuiven, en dat ze maar blijven 'constateren' en uitrekenen...
Niet mijn politieke voorkeur, maar mag toch vermeld worden.
Jij moet niet bewijzen dat je auteursrechten moet betalen , ZIJ moeten bewijzen dat je die moet betalen.
De Billijke vergoeding is een andere zaak.
Lees ' wat is de .... ' , http://www.bvergoed.be/frame-nl.htm
Dus wel billijke vergoeding betalen, maar zeker niet aan Sabam, tenzij Sabam daar de hele dag staat en vaststelt dat jou muziek
dat je afspeelt in hun artiestenbestand zit (en daarop sabam moet betalen, bewijs en factuur vragen...)
Hier is een link waar je kan ingeven op welk repertoir Sabam moet betaald worden: http://www.sabam.be/nl/sabam/repertoire
Eventueel beneden doorklikken en liedje per liedje checken (tja omslachtig maar kom, het staat er voor een reden).
't lijkt allemaal onnozel, maar soms toch niet als je weet waar je moet zoeken.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Zolang je geen Johan Verminnen, Suzi Wan of andere vlaamse artiesten die dusdanig populair zijn dat aan het sabaminfuus moeten om rond te komen is het toch niet moeilijk om een sabam vrij repertoire te hebben?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Klopt, als je er zelf wat tijd wil insteken kan je via http://wiki.creativecommons.org/Commercial_music heel wat SABAM-vrije muziek vinden.
Het is jammer genoeg wel nog steeds nodig om nauwgezet playlists bij te houden en te dubbelchecken via https://www.sabam.be/pls/apex/f?p=113:1:28571481275148 als je problemen met de SABAM-politie wil vermijden
Het is jammer genoeg wel nog steeds nodig om nauwgezet playlists bij te houden en te dubbelchecken via https://www.sabam.be/pls/apex/f?p=113:1:28571481275148 als je problemen met de SABAM-politie wil vermijden
-
- Verified Account
- Bedankt: 12 keer
Dag allen,
Ik ben ub_removed23584, de community manager van SABAM en ik reageer graag hierop.
Het klopt vanaf wanneer u het repertoire van SABAM (http://www.sabam.be/nl/sabam/repertoire) gebruikt, u hiervoor de auteursrechten dient te regelen met SABAM.
U kan trouwens erg gemakkelijk een simulatie (en/of aanvraag) doen via http://www.eengemaakteaangifte.be. Dit is een website gemaakt door SABAM, de billijke vergoeding in samenwerking met de overheid en dat speciaal voor muziek in ondernemingen.
Bij een internetabbonement zitten nog geen auteursrechten in die u het recht geven om ons repertoire in het openbaar te spelen, daarom dat u als onderneming hiervoor een licentie dient af te sluiten rechtstreeks met SABAM. Deze licentie is een forfait die u het recht geeft het ganse repertoire van SABAM te gebruiken in het openbaar.
Een geïnformeerd iemand is er...
Bij het minste, neem zeker contact op met SABAM via 02 286 82 11 of [email protected]
mvg,
ub_removed23584
Ik ben ub_removed23584, de community manager van SABAM en ik reageer graag hierop.
Het klopt vanaf wanneer u het repertoire van SABAM (http://www.sabam.be/nl/sabam/repertoire) gebruikt, u hiervoor de auteursrechten dient te regelen met SABAM.
U kan trouwens erg gemakkelijk een simulatie (en/of aanvraag) doen via http://www.eengemaakteaangifte.be. Dit is een website gemaakt door SABAM, de billijke vergoeding in samenwerking met de overheid en dat speciaal voor muziek in ondernemingen.
Bij een internetabbonement zitten nog geen auteursrechten in die u het recht geven om ons repertoire in het openbaar te spelen, daarom dat u als onderneming hiervoor een licentie dient af te sluiten rechtstreeks met SABAM. Deze licentie is een forfait die u het recht geeft het ganse repertoire van SABAM te gebruiken in het openbaar.
Een geïnformeerd iemand is er...
Bij het minste, neem zeker contact op met SABAM via 02 286 82 11 of [email protected]
mvg,
ub_removed23584
-
- Deel van't meubilair
Net aasgieren... topic staat hier amper enkele uren en SABAM is er al bij met een nieuwe accounticeke schreef:NIce, mister Sabam op ons forum
-
- Elite Poster
Ze hebben daar zeker een zoekmachientje van vlees en bloed dat niks anders moet doen dan fora op te zoeken waar het woordje "Sabam" vermeld wordt. En die moet ook betaald worden... van de auteursrechten.
-
- Elite Poster
Denk het niet. Sabam wil centjes verdienen. Kan mij moeilijk voorstellen dat iemand van Sabam hier gaat komen vertellen hoe je hun auteursrechten kan omzeilen.iceke schreef:NIce, mister Sabam op ons forum Staat u open om ons wat inzicht te verschaffen in wat moeilijker liggende zaken dan deze ?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 31 keer
Als er 1 instantie is waar ik persoonlijk een hekel aan heb dan is het Sabam.
Moest men eens wat meer uitkeren aan de artiest zelf dan zou ik er nog met kunnen leven, maar nu is het een bende aasgieren bij elkaar!
Moest men eens wat meer uitkeren aan de artiest zelf dan zou ik er nog met kunnen leven, maar nu is het een bende aasgieren bij elkaar!
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... min de bureaus, min de dikke lonen, min de dikke auto's, min de etentjes, min .... restant voor de auteurs; 0 euro !Jack Daniels schreef:En die moet ook betaald worden... van de auteursrechten.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Indien gewenst wil ik wel een uur aan een stuk wat inzingen voor je. Je zet dat op een CD en je zet deze op "repeat". En neen ik ben niet aangesloten bij SABAM
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik snap jullie niet goed..... niemand verplicht een auteur om zich aan te sluiten bij Sabam, dat ze dus minder uitgekeerd zouden krijgen dan "billijk" , is niet aan ons, maar aan die aangesloten auteurs zelf om te klagen.
Niemand verplicht ons om muziek te spelen van aangesloten artiesten, wij hoeven dus ook niet te klagen zolang we geen muziek van hun gaan spelen.
Niemand verplicht ons om muziek te spelen van aangesloten artiesten, wij hoeven dus ook niet te klagen zolang we geen muziek van hun gaan spelen.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Gelieve het ook wat deftig te houden ook t.o.v. Sabam. Die mens doet hier ook uiteindelijk maar zijn werk en zijn bericht was wel nuttig.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Deel van't meubilair
Die mens heeft wel zelf gekozen om voor dergelijke bedenkelijke organisatie te gaan werken
- Heronic
- Elite Poster
Nog niet? Hoe ziet sabam dat? Ik ben particulier en speel geen muziek openbaar. Zou ik dan ook auteursrechten via mijn internetabbonement moeten betalen als het van jullie afhangt?Siegfried Bakelants schreef:Dag allen,
-
- Deel van't meubilair
Dit idee hebben ze toch al geopperd in het verleden (nog niet echt lang geleden)... ze gaan er gewoon vanuit dat iedereen muziek download en willen dus bij voorbaat langs de kassa passeren.
Net zoals je op ieder medium vandaag de dag al een taks mag betalen... zelfs indien je er je eigen documenten, foto's, programma's of wat dan ook op plaatst.
Net zoals je op ieder medium vandaag de dag al een taks mag betalen... zelfs indien je er je eigen documenten, foto's, programma's of wat dan ook op plaatst.
- Heronic
- Elite Poster
Die media haal ik wel in het buitenland. Schande die taks maar zal mij verder een worst wezen.
Ik wil eens van hun zelf horen of ze ook geld willen kloppen uit elk internet abonnement. Ik kan het niet geloven, het ontkrachten zou dan ook een moi signaal zijn
Ik wil eens van hun zelf horen of ze ook geld willen kloppen uit elk internet abonnement. Ik kan het niet geloven, het ontkrachten zou dan ook een moi signaal zijn
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Kriskenkrisken schreef:Indien gewenst wil ik wel een uur aan een stuk wat inzingen voor je. Je zet dat op een CD en je zet deze op "repeat". En neen ik ben niet aangesloten bij SABAM
Ik twijfel niet aan jouw zangtalent, maar als jij iets (in het openbaar) inzingt, dan ben jij een uitvoerder, en geen auteur.
Dan ben je nog altijd auteursrechten verschuldigd aan de componist van de melodie die je neuriet ...
Idem als je iets (publiek) voorleest uit een boek.
SABAM vertegenwoordigt namelijk de autuers (componisten, schrijvers, etc ...), niet de uitvoeders.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Heronic
- Elite Poster
Zolang de melodie maar niet lijkt op die van een sabam artiest.
"Bami Goreng style - Suzi Wan"
Is Suzi Wan al vergoed geweest trouwens?
"Bami Goreng style - Suzi Wan"
Is Suzi Wan al vergoed geweest trouwens?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Naar goeie gewoonte zal de sabamguy geweldig uitblinken in afwezigheid als de vragen wat moeilijker worden... ik heb hem al op verschillende fora weten komen en uitblinken in stilzwijgen. Maar misschien...
J.
[ Post made via mobile device ]
J.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Ik ben zelf muzikant en ik sta volledig achter auteursrechten, maar die nieuwe regeling ivm radio/muziek in de winkel is gewoon te belachelijk voor woorden. Ook het systeem van Sabam is rot. Vanaf er een kans bestaat dat er auteursrechtelijke muziek zou kunnen gespeeld worden staan ze daar met hun rekening. Ooit eens een concert georganiseerd waarvan we op voorhand hadden aangegeven dat het volledig om eigen materiaal ging, en dan nog kregen we een rekening in de bus. Ja mannen, zo werkt dat dus niet. Ik kan mij ook niet inbeelden dat muzikanten dit soort praktijken steunen.
De man van Sabam heeft nog altijd niet geantwoord op de vraag van de topicstarter. Als je nu bv. een Amerikaanse webradio afspeelt is de kans toch vrijwel onbestaande dat daar materiaal bijzit van een artiest of auteur die bij Sabam is aangesloten en kunnen ze u toch niks maken? Ik zou gewoon zelf een playlist maken met materiaal van artiesten die niet bij Sabam zijn aangesloten (liefst muziek zonder auteursrechten, bv. indie bands) en dit meedelen aan Sabam.
De man van Sabam heeft nog altijd niet geantwoord op de vraag van de topicstarter. Als je nu bv. een Amerikaanse webradio afspeelt is de kans toch vrijwel onbestaande dat daar materiaal bijzit van een artiest of auteur die bij Sabam is aangesloten en kunnen ze u toch niks maken? Ik zou gewoon zelf een playlist maken met materiaal van artiesten die niet bij Sabam zijn aangesloten (liefst muziek zonder auteursrechten, bv. indie bands) en dit meedelen aan Sabam.
-
- Deel van't meubilair
Zou je het dan ook normaal vinden dat je je schrijnwerker iedere keer zou moeten betalen als je in je zetel gaat zitten of door een deur van hem gaat ?gm123 schreef:Ik ben zelf muzikant en ik sta volledig achter auteursrechten
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Zou je het normaal vinden dat wanneer je muziek componeert, iedereen die zomaar mag gebruiken om een al dan niet winstgevende zaak mee uit te baten ?
Jij geeft een fuif... als je daar geen muziek draait komt er geen kat, waarom zouden die muzikanten niet mogen betaald worden ?
Ik sta volledig achter het principe van de auteursrechten, 't is die "Billijke vergoeding" die ze moeten afschaffen....
Jij geeft een fuif... als je daar geen muziek draait komt er geen kat, waarom zouden die muzikanten niet mogen betaald worden ?
Ik sta volledig achter het principe van de auteursrechten, 't is die "Billijke vergoeding" die ze moeten afschaffen....
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Auteursrechten ja, maar niet op de manier zoals ze nu worden 'geïnd'. Je betaalt meermaals voor hetzelfde, je betaalt voor artiesten die ze niet vertegenwoordigen, je betaalt voor onzinnige dingen.
J.
Zou jij het als artiest leuk vinden dat niemand naar jouw muziek luistert omdat het luisteren te duur is geworden terwijl jij er bijna niets aan hebt ?iceke schreef:Zou je het normaal vinden dat wanneer je muziek componeert, iedereen die zomaar mag gebruiken om een al dan niet winstgevende zaak mee uit te baten ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 44 keer
De artiesten worden toch al betaald omdat je hun CD of plaat koopt? Op de manier waarop auteursrechten nu geïnd worden word je verplicht om als bedrijf of consument te blijven betalen voor iets waar je al voor betaald hebt (nl. de CD) Of zie ik dit nu zo verkeerd?iceke schreef:Jij geeft een fuif... als je daar geen muziek draait komt er geen kat, waarom zouden die muzikanten niet mogen betaald worden ?
-
- Moderator
Je ziet dat inderdaad verkeerd. Je hebt de CD betaald, en daarmee ook de rechten om die CD zelf te beluisteren (of in huisellijke kring).
De auteursrechten die je via Sabam betaalt, is om de auteurs te vergoeden, telkens je hun werk laat horen aan een publiek.
Nog een misverstand: de auteursrechten zijn niet voor de artiesten, maar voor de auteurs.
Klein voorbeeld: als je "Anne" van Clouseau draait, gaan de auteursrechten niet naar Koen of Kris Wauters (de zangers), maar naar Geert Hanssens (toenmalig lid van de band), omdat hij als enige auteur-componist bij het nummer staat.
De auteursrechten die je via Sabam betaalt, is om de auteurs te vergoeden, telkens je hun werk laat horen aan een publiek.
Nog een misverstand: de auteursrechten zijn niet voor de artiesten, maar voor de auteurs.
Klein voorbeeld: als je "Anne" van Clouseau draait, gaan de auteursrechten niet naar Koen of Kris Wauters (de zangers), maar naar Geert Hanssens (toenmalig lid van de band), omdat hij als enige auteur-componist bij het nummer staat.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 44 keer
Dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien Philippe
Sabam ziet soms het begrip "publiek" vrij breed in mijn (en andermans) ogen : http://www.vacature.com/blog/betaalt-je ... rijfswagen
Ik wil toch mijn reply hierboven nuanceren. Als de muziek werkelijk gebruikt wordt om winst te maken (fuif,..) lijkt het mij inderdaad logisch dat je hiervoor moet betalen. Als je echter de muziek gebruikt om geen winst te maken (bedrijfsfeest,..) lijkt mij dit minder logisch. De volgende stap zou het innen van geld zijn als er muziek afgespeeld wordt op begrafenissen (als dit al niet gebeurt?).
Sabam ziet soms het begrip "publiek" vrij breed in mijn (en andermans) ogen : http://www.vacature.com/blog/betaalt-je ... rijfswagen
Ik wil toch mijn reply hierboven nuanceren. Als de muziek werkelijk gebruikt wordt om winst te maken (fuif,..) lijkt het mij inderdaad logisch dat je hiervoor moet betalen. Als je echter de muziek gebruikt om geen winst te maken (bedrijfsfeest,..) lijkt mij dit minder logisch. De volgende stap zou het innen van geld zijn als er muziek afgespeeld wordt op begrafenissen (als dit al niet gebeurt?).
Laatst gewijzigd door Jordy1990 29 sep 2013, 13:48, in totaal 1 gewijzigd.
- Heronic
- Elite Poster
Voor muziek evenement begrijp ik het ook nog een beetje al blijft de vraag in hoeverre iedereen de volle pot moet betalen?
Dancings : Hoeveel bij sabam aangesloten werken worden daar gedraaid? Neem nu Netsky, vind hem niet terug in het repertoire van sabam. En dat is al een van de weinigen.
Festivals : Idem als bij dancings met dat verschil dat bv een netsky daar ook zelf achter de draaitafel staat.
Waar hoor de de meeste door sabam "beschermde" werken? Op schlager evenementen. Hoeveel schlager dancings zijn er? Juist ja. Dan schieten de festivals over en daar komen die artiesten toch zelf hun nummers zingen?
De organisator moet sabam betalen per m².
De dj moet sabam betalen voor zijn dj licentie.
Stel dat ik een schlageravond organiseer en ik zet Johan Verminnen op de affiche. Ik betaal hem om zijn eigen liedjes te komen zingen. Waarom zou ik dan nog sabam moeten betalen?
Iedereen heeft zo veel vragen en toch komt daar nooit een antwoord op van sabam. Het is duidelijk dat het een lobbygroepje is dat goed werk gedaan heeft nl naast zijn (terechte) bestaansrecht ook nog vele extra's(tax op media) afgedwongen heeft om op de letter genomen onrechtmatige inkomsten toch rechtmatig te maken. Laat ons hopen dat er op een dag toch eens politici wakker schieten en dit hele verhaal eens goed onder de loep nemen en herbekijken.
Dancings : Hoeveel bij sabam aangesloten werken worden daar gedraaid? Neem nu Netsky, vind hem niet terug in het repertoire van sabam. En dat is al een van de weinigen.
Festivals : Idem als bij dancings met dat verschil dat bv een netsky daar ook zelf achter de draaitafel staat.
Waar hoor de de meeste door sabam "beschermde" werken? Op schlager evenementen. Hoeveel schlager dancings zijn er? Juist ja. Dan schieten de festivals over en daar komen die artiesten toch zelf hun nummers zingen?
De organisator moet sabam betalen per m².
De dj moet sabam betalen voor zijn dj licentie.
Stel dat ik een schlageravond organiseer en ik zet Johan Verminnen op de affiche. Ik betaal hem om zijn eigen liedjes te komen zingen. Waarom zou ik dan nog sabam moeten betalen?
Iedereen heeft zo veel vragen en toch komt daar nooit een antwoord op van sabam. Het is duidelijk dat het een lobbygroepje is dat goed werk gedaan heeft nl naast zijn (terechte) bestaansrecht ook nog vele extra's(tax op media) afgedwongen heeft om op de letter genomen onrechtmatige inkomsten toch rechtmatig te maken. Laat ons hopen dat er op een dag toch eens politici wakker schieten en dit hele verhaal eens goed onder de loep nemen en herbekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Lees de rest van mijn zin eens tegoed.r2504 schreef:Zou je het dan ook normaal vinden dat je je schrijnwerker iedere keer zou moeten betalen als je in je zetel gaat zitten of door een deur van hem gaat ?
Laatst gewijzigd door gm123 29 sep 2013, 14:25, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Waarom durft sabam geen geld vragen aan al die allochtone jongeren die luid hun muziek laten spelen op trein/tram/bus/ en openbare weg?
Of is dit een afzonderlijke gemeenschap in onze maatschappij?
Of is dit een afzonderlijke gemeenschap in onze maatschappij?
-
- Moderator
Ik vindt dat toch niet moeilijk om te begrijpen hoor:Heronic schreef:Stel dat ik een schlageravond organiseer en ik zet Johan Verminnen op de affiche. Ik betaal hem om zijn eigen liedjes te komen zingen. Waarom zou ik dan nog sabam moeten betalen?.
- a) Jij betaalt de zanger Johan Verminnen voor zijn prestatie op die avond (om liedjes te zingen, of het nu zijn eigen liedjes zijn of niet).
b) Jij betaalt Sabam, die hiermee de auteur van de liedjes betaalt (en van sommige van zijn liedjes is hij wellicht de auteur-componist ...)