Beste allemaal,
graag jullie advies bij de volgende situatie:
Ik heb DSL internetverbinding via SNOW. De standaard bijgeleverde modem (Sagem F@st 3464 doet nu ook dienst als draadloze router. Het bereik van dit draadloze netwerk is echter redelijk beperkt. Het plan is dus om een nieuwe router te kopen, met een betere draadloze en bedrade performantie.
Het probleem:
De apparaten die het meeste baat hebben bij een hogere netwerksnelheid (desktop pc, nas) bevinden zich in een andere ruimte dan de DSL router. Een bedrade netwerkverbinding tussen beide kamers is niet mogeljk.
De mogelijke oplossing:
- De nieuwe router (met gigabit bedrade aansluiting, vb TP-LINK TL-WR1043ND) plaats ik bij de desktop en nas. Een bedrade connectie is hier mogelijk voor maximale snelheid. Deze router is DHCP server.
- Andere draadloze toestellen (laptop, smartphone, ...) verbinden met draadloze netwerk van deze router.
- De DSL modem (in bridge mode, DHCP uitgeschakeld) via een repeater (vb TL-WA730RE) toevoegen als "slave" device in het bestaande draadloze netwerk. De snelheid van deze draadloze link is ruimschoots groot genoeg voor internetverkeer.
Hierbij enkele vragen:
- is dit een mogeljke opstelling?
- is die hardware hiervoor geschikt?
Bedankt!
[Terzijde: powerline adapters zijn geen optie, deze worden reeds gebruikt voor de digitale tv van SNOW. De ip-bereiken voor LAN en DTV zijn spijtig genoeg niet verenigbaar...]
DSL modem als slave device in draadloos netwerk opnemen
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Dit stukje snap ik niet:
Wat je wel kan doen is de Sagem enkel als modem gebruiken, maar daarvoor moet de router (TP-Link WR1043ND) bekabeld met de Sagem zijn verbonden, en hoef je op de Sagem niets aan te passen.
Edit: je vermeld dat powerline geen optie is omdat dat al wordt gebruikt voor TV. Er is echter niets dat je verhinderd een eigen powerline setje te kopen en te gebruiken voor de verbinding tussen modem en router. Zo lang je niet hetzelfde wachtwoord instelt om ze te pairen, zullen ze elkaar niet eens zien.
[
Post made via mobile device ]
Met 'DSL modem' doel je op de Sagem neem ik aan? Die kan je niet als 'slave' instellen, want dat is tenslotte de uplink voor je netwerk.De DSL modem (in bridge mode, DHCP uitgeschakeld) via
een repeater (vb TL-WA730RE) toevoegen als "slave"
device in het bestaande draadloze netwerk. De snelheid van
deze draadloze link is ruimschoots groot genoeg voor
internetverkeer.
Wat je wel kan doen is de Sagem enkel als modem gebruiken, maar daarvoor moet de router (TP-Link WR1043ND) bekabeld met de Sagem zijn verbonden, en hoef je op de Sagem niets aan te passen.
Edit: je vermeld dat powerline geen optie is omdat dat al wordt gebruikt voor TV. Er is echter niets dat je verhinderd een eigen powerline setje te kopen en te gebruiken voor de verbinding tussen modem en router. Zo lang je niet hetzelfde wachtwoord instelt om ze te pairen, zullen ze elkaar niet eens zien.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
je zal het met homeplugs toch eerst in de praktijk moeten uittesten als het fatsoenlijk werkt,
want veel mensen melden problemen als ze een tweede set in dienst nemen.
In theorie moet het wel werken, daarom is het ook theorie
Er zijn ook veel die problemen hebben omdat ze een stel kopen van een ander merk.
Dus zeker ben je pas als je de proef op de som neemt.
want veel mensen melden problemen als ze een tweede set in dienst nemen.
In theorie moet het wel werken, daarom is het ook theorie

Er zijn ook veel die problemen hebben omdat ze een stel kopen van een ander merk.
Dus zeker ben je pas als je de proef op de som neemt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Met de voorgestelde oplossing zal je perfect een verbinding kunnen maken tussen de snow modem en je eigen router ..... echter dit zal een LAN-LAN verbinding zijn: op die manier krijg je geen internet op de WAN van je eigen router, en deze zal dus niet als router dienst doen.pdw schreef: De mogelijke oplossing:
- De nieuwe router (met gigabit bedrade aansluiting, vb TP-LINK TL-WR1043ND) plaats ik bij de desktop en nas. Een bedrade connectie is hier mogelijk voor maximale snelheid. Deze router is DHCP server.
- Andere draadloze toestellen (laptop, smartphone, ...) verbinden met draadloze netwerk van deze router.
- De DSL modem (in bridge mode, DHCP uitgeschakeld) via een repeater (vb TL-WA730RE) toevoegen als "slave" device in het bestaande draadloze netwerk. De snelheid van deze draadloze link is ruimschoots groot genoeg voor internetverkeer.
Wat je wel kan doen is:
- 1) de opstelling zoals je beschrijft uitvoeren (TP link > draadloos naar een repeater > bedraad naar de Snow modem)
2) de TP link als draadloze switch gebruiken (DHCP uitschakelen)
Dat laatste kan je vermijden, als je de Snow modem instelt als "fully routed"pdw schreef:[Terzijde: powerline adapters zijn geen optie, deze worden reeds gebruikt voor de digitale tv van SNOW. De ip-bereiken voor LAN en DTV zijn spijtig genoeg niet verenigbaar...]
- 1) dan zitten je TV decoder en je lokaal netwerk in hetzelfde subnet.
2) gewoon een gigabit switch in de 2de ruimte tussen de powerline en de TV decoder, waarop je de NAS en de desktop PC aansluit ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ipv een router te kopen, koop gewoon een deftig access point 
UBNT Picostation : https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... 8_177.html
UBNT Unifi : https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... 8_182.html

UBNT Picostation : https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... 8_177.html
UBNT Unifi : https://www.interprojekt.com.pl/ubiquit ... 8_182.html
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Merci voor de antwoorden! Ik heb het even wat druk gehad, maar nu weer wat tijd om hier wat aandacht aan te besteden...
Naar wat ik gelezen heb op dit forum, dien ik hiervoor in te loggen als admin in de modem (wat is hiervoor het paswoord?), en kan ik daarna via Advanced Settings > Route > Routing de "fully routed" mode selecteren...
Ter info, wat gegevens over de modem:
Runtime Code Version 6LR10A-6LA05S
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
Is het mogelijk om die SNOW Sagem modem's in fully routed mode te zetten?philippe_d schreef:Dat laatste kan je vermijden, als je de Snow modem instelt als "fully routed"pdw schreef:[Terzijde: powerline adapters zijn geen optie, deze worden reeds gebruikt voor de digitale tv van SNOW. De ip-bereiken voor LAN en DTV zijn spijtig genoeg niet verenigbaar...]
- 1) dan zitten je TV decoder en je lokaal netwerk in hetzelfde subnet.
2) gewoon een gigabit switch in de 2de ruimte tussen de powerline en de TV decoder, waarop je de NAS en de desktop PC aansluit ...
Naar wat ik gelezen heb op dit forum, dien ik hiervoor in te loggen als admin in de modem (wat is hiervoor het paswoord?), en kan ik daarna via Advanced Settings > Route > Routing de "fully routed" mode selecteren...
Ter info, wat gegevens over de modem:
Runtime Code Version 6LR10A-6LA05S
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik zou ook wel eens willen weten of je met fully routed kan werken bij Snow.
Kan je met 1 set 500mbit power line adapter zowel internet als tv doorsturen ?
Game console + tv, geen ongewone setup toch? En gamen via wifi is zo laggy.
Kan je met 1 set 500mbit power line adapter zowel internet als tv doorsturen ?
Game console + tv, geen ongewone setup toch? En gamen via wifi is zo laggy.