Leven in Duitsland / Luxemburg?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zijn er hier mensen die al in een van bovenstaande landen gewoond hebben of er nog steeds wonen?

Ik speel met het idee om andere oorden op te zoeken in een drie tal jaar.

Momenteel nog student dus het lijkt mij makkelijk om veel contacten te leggen bij een eventuele stage in het laatste jaar in een van beide landen want als je ergens alleen toekomt hmmm?
-Sociale zekerheid zal waarschijnlijk een stuk minder zijn in Duitsland
-Lonen een stuk lagen voor minder geschoolden voor geschoolden zal dit wel ongeveer gelijk liggen denk ik?
-Huurprijzen?
-Persoonlijk doe ik mij het grootse voordeel (ik denk er makkelijk 9 maanden huur/cohousing met te kunnen betalen :P ) op vlak van auto's....hier betaal je u blauw aan BIV / verkeersbelasting / autokeuring waar niks mag.
(ik zie een auto niet om enkel met te rijden maar ook al hobby dus om de x aantal maanden wisselen van auto (onder de 10 000) is iets wat ik zou doen helaas loert hier de BIV)

En Luxemburg die liggen in grote lijnen wel gelijk met België denk ik buiten de huurprijzen die daar een stuk hoger liggen?
Hoe zit het daar met hun sociaal systeem/pensioen?

Het is nog ver van mijn bedshow maar je doet dat ook niet op 1-2-3 en eenmaal in mijn kop gaat dat er niet meer uit.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Luxemburg heeft een heel favorabel belastingstelsel maar je moet er wel werken dan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

...en Duitsland is groot, had Beieren niet een van de hoogste inkomens & kleinste werkloosheidsgraad in Europa ?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Luxemburg heeft een heel favorabel belastingstelsel maar je moet er wel werken dan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Eventueel een optie maar dan moet ik sowizo nog een jaar Brussel doen want mijn Frans is niet mijn beste ding. (ik leer enkel een taal door ze te gebruiken niet door mijn boekjes te leren...)
Dat het zeer voordelig is op belastingvlak wist ik maar dan zou ik misschien eerder opteren om in Duitsland te wonen en in Lux werken hetzij de autokeuring even soepel is als de duitse TUV maar daar vind ik niet zo veel over terug in Luxemburg.
...en Duitsland is groot, had Beieren niet een van de hoogste inkomens & kleinste werkloosheidsgraad in Europa ?
Ik dacht eerder aan het grensgebied belgie/lux/ duitsland. Beieren enkel als ik bij audi mag gaan werken :angel:
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb er niet gewoond, maar was net een kleine week op vakantie in Duitsland en moet zeggen, het is daar voor veel dingen een stuk goedkoper dan hier in België. Huisprijzen net over de grens waren veel lager, voedingskosten veel lager (zowel in de supermarkt als op restaurant), een beter verkeersbeleid,... Moest ik geen vaste job hebben in België en veel beter Duits kennen zou ik wel weten waarheen. :)
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik zeg altijd, het gras is groener aan de overkant.

Misschien een Belgische trekje maar laten we eerlijk zijn, we zijn niet vlug content hé :)
Afbeelding
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Zag vorige week een programma op TV waar men het er over had dat het mogelijk was om
een huis te kopen in Duitsland voor 30.000€ verklaarde toen al wel een beetje de lage lonen.

Maar ik heb ook dat programma gezien over die Duitse gepensioneerden die moeten
gaan bijklussen om rond te komen. :think:
Heb lang gedacht dat het daar het land van melk en honing is maar euh....
misschien toch maar niet als je er nog moet gaan starten.

Om te rentenieren misschien?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- Als je van plan bent om voor enkele jaren te migreren (naar Duitsland / Luxemburg), dan moet je dat vooral niet doen uit financiële overwegingen. Zoals een vorige poster al zei, het gras is altijd groener ....
- Buiten de initiële kosten (verhuis, inschrijvingen, inrichting woning, abonnementen allerhande ...) ga je automatisch meer geld verteren dan thuis: je bouwt nieuwe contacten op, je gaat al eens meer uit gezien je e rgeen vrienden/familie hebt (zoals gaan eten, weekendjes uit, enz... ), je wilt het land verkennen, af en toe terug naar huis, etc ...
- De hoofdreden om eens een tijdje in het buitenland te gaan wonen is vooral om jouw horizon te vergroten ..., en eens "iets" van de wereld te zien (op dit ogenblik is het "centrum van jouw wereld" waarschijnlijk de kerk van Nevele :wink: ).
- Ga dan vooral niet in het grensgebied belgie/lux/duitsland, zodat je geneigd bent om ieder week-end, of bij de minste scheet, terug naar België te komen (tenzij familiale reden, zoals zorg voor ouders, en je wil binnen 2-3 uur thuis zijn indien nodig).
- Blij zolang mogelijk weg (2 tot max 3 keer per jaar naar België komen), en je gaat vlug zien dat alle pietluttigheden die hier "oh zo belangrijk" zijn, eigenlijk niets betekenen, en dat je ook kan leven zonder het dagelijks nieuws uit België op te volgen (niet alleen het "grote" nieuws, maar ook de dagelijske "miseries" van schoonmoeders, geburen, broers en zussen
- Profiteer van je verblijf om het land te leren kennen (neem af en toe een korte vakantie, en verken telkens gedurende één week een andere streek). Want eens terug in België heb je de kans niet meer, of is de moeite veel groter)
- Last nut not least: tracht je echt zo goed mogelijk te integreren en in te leven in de plaatselijke gebruiken (en ook wetten), ook al vind je het soms echt onnozel: in je eentje ga je de gewoonte van de Duitser niet veranderen :-) (ik heb het geprobeerd maar het is mij ook niet gelukt :-( ). Zoals het verbod om je auto zelf te wassen (niet alleen op straat, maar ook op je eigen oprit), 50km/u limiet in de stad, ook al heb je er een baan van 2*3 rijvakken (Hamburg), enz ...
q-tec schreef:k zie een auto niet om enkel met te rijden maar ook al hobby dus om de x aantal maanden wisselen van auto (onder de 10 000) is iets wat ik zou doen helaas loert hier de BIV)
Als autorijden je hobby is, dan is Duistland natuurlijk een goed keus. Ga ergens wonen niet te ver van een stuk Autobahn waar er geen limiet is (stuk A1 tussen Ossnabrück-Bremen-Hamburg, stuk A7 tussen Hannover-Hamburg, of verder zuiden richting Frankfurt :)
Ook voor de aankoop van jonge occasies ("Jahreswagen") ben je er goed ....
Slafes schreef:k heb er niet gewoond, maar was net een kleine week op vakantie in Duitsland en moet zeggen, het is daar voor veel dingen een stuk goedkoper dan hier in België. Huisprijzen net over de grens waren veel lager, voedingskosten veel lager (zowel in de supermarkt als op restaurant), een beter verkeersbeleid,... Moest ik geen vaste job hebben in België en veel beter Duits kennen zou ik wel weten waarheen. :)
Dat is waar, voeding, restaurant etc is er toch wel stuk goedkoper ...
En Duits, dat leer je vlug hoor als je er in je eentje gaat wonen, ik zou het daarvoor niet laten!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Zoals het verbod om je auto zelf te wassen (niet alleen op straat, maar ook op je eigen oprit)
Whut?! Dus je bent verplicht van naar de carwash te gaan of hem in je garage te wassen? 'k Zou wel eens willen weten wat hier de logica achter is.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat van dat auto wassen wist ik ook helemaal niet.
Overigens heb ik ooit gehoord dat autokeuring in Frankrijk zelfs niet nodig was. Als dit klopt mss ook een ideetje? :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

- Als je van plan bent om voor enkele jaren te migreren (naar Duitsland / Luxemburg), dan moet je dat vooral niet doen uit financiële overwegingen. Zoals een vorige poster al zei, het gras is altijd groener ....
In mijn geval misschien wel?
Want ik heb even de som gemaakt voor enkele auto's (8tal) waar ik gewoon eens met wil gereden hebben en dan kom ik uit op een som van
€22 000 euro belasting op in verkeerstellingen & een dikke €11 000 gewone verkeersbelasting (in de redenering dat ik met elk 1 jaar rijdt) goed ja maar de bovenstaande auto's samen kosten "maar" €40 000 dus wie is er hier zot ik of NVA minister Muyters :evil:

Toevallig enig idee waar je de duitse wegentaxen kan berekenen? Ik moet mij alezins geen zorgen maken dat het duurder zal zijn :lol: ?
- Buiten de initiële kosten (verhuis, inschrijvingen, inrichting woning, abonnementen allerhande ...) ga je automatisch meer geld verteren dan thuis: je bouwt nieuwe contacten op, je gaat al eens meer uit gezien je e rgeen vrienden/familie hebt (zoals gaan eten, weekendjes uit, enz... ), je wilt het land verkennen, af en toe terug naar huis, etc ...
Vandaar dat ik dat nog zou meenemen als student zo bouw je makkelijker contacten uit en leer je de taal wel vrij snel.
Spreken is al iets maar schrijven haha

- Ga dan vooral niet in het grensgebied belgie/lux/duitsland, zodat je geneigd bent om ieder week-end, of bij de minste scheet, terug naar België te komen (tenzij familiale reden, zoals zorg voor ouders, en je wil binnen 2-3 uur thuis zijn indien nodig).
Heb je wel gelijk in maar in mijn geval zit ik liever tussen 3 landen elk heeft wel wat leuks....moeilijk te kiezen!
Voor familiale reden zie ik mij niet elke week terug rijden.
- Blij zolang mogelijk weg (2 tot max 3 keer per jaar naar België komen), en je gaat vlug zien dat alle pietluttigheden die hier "oh zo belangrijk" zijn, eigenlijk niets betekenen, en dat je ook kan leven zonder het dagelijks nieuws uit België op te volgen (niet alleen het "grote" nieuws, maar ook de dagelijske "miseries" van schoonmoeders, geburen, broers en zussen
Zit iets in maar van zo een situatie heb ik momenteel al bijna geen last dus no problem...
Enkel de vrienden achterlaten is wat lastiger hoewel als ik tussen de ring en francorchamp zou wonen komen die waarschijnlijk meer naar mij dan omgekeerd.
- Last nut not least: tracht je echt zo goed mogelijk te integreren en in te leven in de plaatselijke gebruiken (en ook wetten), ook al vind je het soms echt onnozel: in je eentje ga je de gewoonte van de Duitser niet veranderen :-) (ik heb het geprobeerd maar het is mij ook niet gelukt :-( ). Zoals het verbod om je auto zelf te wassen (niet alleen op straat, maar ook op je eigen oprit), 50km/u limiet in de stad, ook al heb je er een baan van 2*3 rijvakken (Hamburg), enz ...
Zo heb je overal wel iets maar ik erger me 1000* meer aan de Belgische dingen dan de Duitse. Dat van de auto wassen is natuurlijk belachelijk maar het weegt niet op tegen de andere voordelen van auto's en Duitsland...België moet zowat het meest auto onvriendelijke land ter wereld zijn.

Ga ergens wonen niet te ver van een stuk Autobahn waar er geen limiet is
Er bestaat zo een actuele kaart bijgehouden door amateurs en net over de grens bij Luxemburg zijn er ook een aantal hoewel mijn passagier dat niet zo leuk vond :lol: https://dl.dropboxusercontent.com/u/536 ... tobahn.mp4

Toevallig enig idee hoe het daar zit met de lonen etc?
Hoe zit het daar bruto/netto daar gaat er waarschijnlijk geen 50% af?
Het grootse deel van het budget zal wel voor auto's en benzine zijn voor de tijd die ik er zal wonen maar de rest moet ook redelijk blijven hé.

Edit: die auto van het filmke heeft nog steeds geen nummerplaten gewoon omdat het hier in het beste geval 6 maand duurt eer ze je de juiste Belgische papieren kunnen bezorgen...alleen daarom zou ik hier al weg gaan want wat een hoop miserie hier! En ik ben nog maar 2 maand ver :cry:
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Ik vermoed dat je zelf al wel wat heb rond gekeken en deze site al bent tegengekomen: http://www.worldsalaries.org/germany.shtml

Geeft al een idee van de salarissen. Wat ik wel al heb gehoord is dat het in DE nogal regiogebonden kan zijn. In het Zuiden (Beieren oa) gaan lonen vaak hoger liggen dan in het noorden of oosten. Ik ken iemand die bij Mercedes vrachtwagens in Stuttgart heeft gewerkt en daar zeker goed zijn kost heeft verdiend. Veel zal ook afhangen van de sector waarin je terecht wil komen uiteraard + kennis van de taal zal in bepaalde sectoren ook een absolute must zijn (er zeker niet vanuit gaan dat ze overal wel Engels kunnen, dat is een grote fout die overal in Europa wel wordt gemaakt).

Via bovenstaande link ook nog deze site gevonden: http://www.parmentier.de/steuer/steuer.htm?wagetax.htm En tax calculator zeg maar. Waardoor ik direct dacht dat je je bij het registreren in Duitsland en je bent niet gelovig je best niets invult in het vakje religie. Dan ga je automatisch kerktaks moeten betalen. Ik had die fout gemaakt toen ik in Zwitserland ging werken en het is niet evident dat terug goed te laten zeten (brief schrijven naar je pastoor met uitleg waarom en van die shit :D ).
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Sub Zero schreef:
philippe_d schreef:Zoals het verbod om je auto zelf te wassen (niet alleen op straat, maar ook op je eigen oprit)
Whut?! Dus je bent verplicht van naar de carwash te gaan of hem in je garage te wassen? 'k Zou wel eens willen weten wat hier de logica achter is.
Neen, een wasbox met de juiste uitrusting is ook al goed. De reden waarom dit niet mag is ecologisch: als je het op uw oprit doet gebruik je misschien kuisproducten die schadelijk zijn voor het milieu, en het is ook mogelijk dat er olie vrijkomt van de auto (voor diegene die de motor langs buiten kuisen). Vandaar dat het enkel mag op plaatsen met een deftige afvoerinstallatie.
Afbeelding
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

krisken schreef:Dat van dat auto wassen wist ik ook helemaal niet.
Overigens heb ik ooit gehoord dat autokeuring in Frankrijk zelfs niet nodig was. Als dit klopt mss ook een ideetje? :)
Dat zou verklaren waarom ik dagelijks zoveel Franse wrakken op de E17 zie ;)

Qua gezondheidszorg, ga eens luisteren bij DKV. Ik dacht dat je je bij hen volgens het Belgisch stelsel kan verzekeren.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Dat van dat auto wassen wist ik ook helemaal niet.
Is wel degelijk verplicht daar maar het is een beetje zoals heel vroeger hier is het niet in orde dan kan de de persoon in kwestie wel omkopen.
Dat zeggen ze dus letterlijk hé als je naar een auto gaat kijken...met een paar flessen wijn geraak je wel door de keuring. :P

Zo te zien heeft DE ook wegentaksendie bestaan uit de CC 2 euro per 100cc en 20 euro per 10 gram co2 boven de 110gram maar ik vind niet terug als dit ook voor de oudere wagens geldt? Dan komt dat maximaal neer op een 700 euro per jaar peanuts in vergelijking met Belgistan.
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Een topic naar mijn hart!
Ik heb in UK (3 jaar), Frankrijk (4.5 jaar), US (1.5 jaar) Canada (7 maanden) en UAE (2.5 jaar) gewoond en zit zowat 70% van mijn tijd in Middle East, Africa en de US... maar woon nu om diverse redenen terug in België !

Ik zou hier een hele uiteenzetting kunnen doen waarom en waarom niet België maar uiteindelijk komt België steeds het meest positief naar voor,zowel financieel als het sociale vangnet, sociale contacten etc ondanks de toornhoge belastingen en diverse bijdragen.
Dan heb ik ook nog de luxe dat Deloitte voor mij het meest gunstige plaatje uitzoekt (sociale zekerheid, salary splits,... etc).

Velen zoeken/zochten hun geluk in het buitenland (kijkt even naar zijn eigen) maar als je achteraf alles op een rijtje zet dan krijg je plots wel een heel ander beeld.
Het resultaat is uiteindelijk nog altijd de som der delen ;)

Velen trekken naar het buitenland met het gedacht: daar betaal ik minder belastingen, heb ik geen last van de vele snelheidscontroles, zijn alle levensmiddelen en luxeproducten goedkoper, huizen betaalbaarder, ... maar als je echt alles op een rijtje zet zou je wel eens van een heel kale reis thuis kunnen komen.

Als je zelf al niet weet waar je naartoe wil (Duitsland / Luxemburg) en bepaalde uitspraken lijkt het mij dat je gewoon "even "' weg wil uit dit land om een bepaalde redenen, maar er zelf nog niet echt rationeel over nagedacht hebt.

Ik sta ook open voor suggesties voor landen waar het beter is, maar heb ze nog niet gevonden!

Mijn motto: het gras is altijd groener aan de overkant (omdat er meer shit (lees: mest) onder zit ... ) :angel:

PS: altijd welkom om eens bij een belgische pint van gedachten te wisselen!
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

axs schreef:Ik sta ook open voor suggesties voor landen waar het beter is, maar heb ze nog niet gevonden!
Zwitserland is echt nog zo slecht niet hoor ;-) Grootste probleem dat ik daar heb ondervonden zijn de Zwitsers zelf, enorm moeilijk om daar bevriend met te geraken. Gevolg is ook dat alle expats daar met elkaar optrekken (kijk maar naar de enorme http://www.glocals.com community). Maar in het algemeen een zeer aangenaam land om in te vertoeven :-D
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het gras is inderdaad groener aan de overkant, maar dat gras moet jij (nog) niet maaien :)

Het is leuk om in het buitenland te werken, maar het is evenleuk, zoniet leuker om terug te komen.

En als het om de auto's te doen is, dan aoek je beter een vriend in Duits- of Nederland, je 'verkoopt' je auto aan hem, verbouwt wat je wil, keurt hem daar en voert hem terug in. Klaar is Kees of Frits. Omslachtig ? ja, maar beter dan niets.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

En als het om de auto's te doen is, dan aoek je beter een vriend in Duits- of Nederland, je 'verkoopt' je auto aan hem, verbouwt wat je wil, keurt hem daar en voert hem terug in. Klaar is Kees of Frits. Omslachtig ? ja, maar beter dan niets.
I wish!

Jah deze nog eens vanonder het stof halen gisteren iet meegemaakt wat ik normaal niet zou tegenkomen in onze buurlanden....
Dus :puke: belgië :puke: is mij kotsbeu momenteel maar

-Ik studeer hier nog in Gent. (nog 3trimesters te gaan dus die maak ik hier af ben het frans of duits niet machtig genoeg)
-Ik werk deeltijds tijdens de week

Even proberen opsommen
Luxemburg
+punten
[*]Goedkoop in taxen en lasten
[*]Goedkope autotaxen + je mag doen aan je auto wat je wil (ik wil graag weten wat je er kan en niet en hoeveel moeite het kost maar ik vind geen info buiten helemaal onderaan deze)
http://www2.snct.lu/SNCT/Home.nsf/Web/C ... enDocument
[*]Naar mijn studies toe geen idee maar in Luxemburg heb je niet veel aanbod dus de meesten studeren in BE denk ik.
http://www.cedies.public.lu/fr/choisir- ... index.html
Momenteel kost de inschrijving iets van een 500euro per jaar en ik krijg nog een studiebeurs(200) what if ik officieel in LUX woon? Volle pot voor het onderwijs is een 5000a6000 maar mijn beide ouders wonen en werken in Be + ik heb de BE nationaliteit dus ik denk dat er niks veranderd?
[*]Bij een simulatie van een autoverzekering kom ik maar aan 300euro :???: hier klopt wel iets niet denk ik anders keuze gemaakt hoor!
http://www.assurancesfoyer.lu/fr/partic ... start/1215
-punten
[*]Zeer hoge huurprijzen
[*]Huurders zijn niet zo goed beschermd

Duitsland
[*]Goedkoop naar auto toe (2* duurder als lux maar blijft dan nog een lachtertje)
[*]Je doet met je auto wat je wil maar dan ook 100% uw goesting tijdelijke nummerplaten als je eens zin hebt om een week met een andere wagen te rijden.
[*]huurprijzen vallen mee / Iemand een duitse site voor samenhuizen?
[*]voeding etc is goedkoper

-punten
[*]ik denk dat studiefinanciering moeilijker wordt in De maar ik vind niks terug gezien mijn geringe kennis duits. (hoewel zelfde als hierboven ouders wonen en werken hier en ik heb de BE nat dus ik heb HIER recht op een toelage)
[*]Auto verzekeringen zijn wel duurder / Iemand een site waar ik kan simuleren?

Stel dat ik elk weekend en vakantiedagen en examenperiodes in lux/De verblijf woon ik daar meer dan 50% van mijn tijd dus dat "probleem" is ook opgelost op de officiële manier.

Ik vergeet vast nog wel enkele puntjes maar hoofdzaak zijn de auto's...
Staar ik mij daar blind op? JA maar zoals het hier nu zit kan het echt niet meer verder voor mij zeker na gisteren
PS: altijd welkom om eens bij een belgische pint van gedachten te wisselen!
Pb :P
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Just wondering...

Ik zou bij het begin beginnen:

Voor een auto te kopen heb je geld nodig, daarvoor heb je een job nodig.
Behalve als je alle dagen van België naar Duitsland wil gaan werken moet je daar ook iets kopen/huren wat je dus ook moet betalen = je hebt een job nodig, je kan misschien even leven op je spaarcenten.

Ofwel blijf je nog even in België en verdien je eerst hier wat geld (door bv. in het ouderlijkhuis te blijven wonen)

edit: ik had die 3jaar duidelijk gemist, maar bon blijft hetzelfde hé.
Ofwel gebruik je u spaargeld voor een auto te kopen als je in LUX of DE bent of wel als "voorraad" om je huur etc... te betalen tegen je een job hebt daar.
Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Voor een auto te kopen heb je geld nodig, daarvoor heb je een job nodig.
Die auto's staan er al met de biv die ik hier zou moeten betalen kan ik al gerust een maand of 18 een schappelijk studioke / samenhuizing betalen (en dan heb ik het nog niet over de andere kosten :roll: hier).
Ik reken op een €300 a 400 [= kost van een studentenkot in gent]met kosten inbegrepen *12 en dan nog dat geld heb ik er gerust voor over om die Belgische miserie niet meer te moeten doorstaan!!!
En de tijd dat ik in buitenland ben leer ik er nog een taal bij.
Behalve als je alle dagen van België naar Duitsland wil gaan werken moet je daar ook iets kopen/huren wat je dus ook moet betalen = je hebt een job nodig, je kan misschien even leven op je spaarcenten.
Ofwel blijf je nog even in België en verdien je eerst hier wat geld (door bv. in het ouderlijkhuis te blijven wonen)
Grootste troef is dat de auto's op buitenlandse platen komen.
Tijdens de week blijf ik gewoon thuis wonen maar in het weekend (af en toe) eens naar DE/LU en examenperiodes vakanties zeker.
Zie het een beetje als iemand die in knokke woont maar daar eigenlijk niet zo veel is, gewoon puur voor de fiscaliteit.
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

q-tec schreef:

Grootste troef is dat de auto's op buitenlandse platen komen.
Tijdens de week blijf ik gewoon thuis wonen maar in het weekend (af en toe) eens naar DE/LU en examenperiodes vakanties zeker.
Zie het een beetje als iemand die in knokke woont maar daar eigenlijk niet zo veel is, gewoon puur voor de fiscaliteit.
Let er wel op dat er regels zijn waar je u aan moet houden om als inwoner van België met een voertuig met buitenlandse platen te rijden in België!
Net omwille van de redenen die jij hier allemaal aanhaalt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er zijn ook regels ivm domicilie, een bepaald aantal dagen per jaar verblijven op dat adres bvb.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Er zijn ook regels ivm domicilie, een bepaald aantal dagen per jaar verblijven op dat adres bvb.

J.
Stel dat ik elk weekend en vakantiedagen en examenperiodes in lux/De verblijf woon ik daar meer dan 50% van mijn tijd dus dat "probleem" is ook opgelost op de officiële manier.
Let er wel op dat er regels zijn waar je u aan moet houden om als inwoner van België met een voertuig met buitenlandse platen te rijden in België!
Net omwille van de redenen die jij hier allemaal aanhaalt.
Een van de buren rijdt hier al 5jaar rond met een Oostenrijkse plaat..op dat vlak blijf ik wel in regel (er zijn zelfs 3mogelijkheden).
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier lees ik wel wat waar je heel erg mee moet opletten!
Je hoofddomicilie zal in de praktijk dus Belgie zijn.

Dit krijg je mijn inziens nooit officieel klaar dat - op basis van wat je hier schrijft - je als student van een domicilie in Luxemburg (of Duitsland) gaat kunnen genieten!

Er zijn namelijk heel wat voorwaarden aan domicilie verbonden (en dat is niet elk weekend, vakantieperiodes, ... maar er wordt bv ook nagegaan of je telefoonkosten / water / elektriciteit / samen met wat andere controles ... overeenstemmen met een normaal gebruik voor iemand die daar gedomicilieerd is)
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Nergens zo goed als in Belgie*......kom je meestal pas te weten als je enkele jaren in het buitenland gezeten hebt..

En dan heb ik het niet enkel over verloning...maar ook restaurants, beenhouwers, bakkers, supermarkten, ziekenhuizen, dokters,.....in andere landen is het altijd wel iets dat hier beter is.

* 8 jaar buitenland gedaan in bijna 60 verschillende landen..
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”